Dálková autobusová doprava

20.09.2021
současný stav v roce 2023  (archiv Čech Lands)
současný stav v roce 2023 (archiv Čech Lands)

Autobusová zastávka v Liberci.

Z 9. na 10. listopadu 1938, během křišťálové noci, byla vypálena liberecká synagoga. O čtyři roky později na jejím místě vznikla autobusová zastávka s dřevěnou čekárnou.

Ze zastávky se jezdilo směrem na Hejnice, Nové Město pod Smrkem. (archiv Ivan Rous)

... a kolik slávy i ta čekárna zažila. (archiv T.Krebs)
... a kolik slávy i ta čekárna zažila. (archiv T.Krebs)
autobusové nádraží bylo i v místech dnešn í krajské vědecké knihovny (archiv Vlastimír Hájek )
autobusové nádraží bylo i v místech dnešn í krajské vědecké knihovny (archiv Vlastimír Hájek )
autobusové nádraží bylo i v místech dnešn í krajské vědecké knihovny (archiv Vlastimír Hájek )
autobusové nádraží bylo i v místech dnešn í krajské vědecké knihovny (archiv Vlastimír Hájek )
1946 (archiv Svatopluka Technika)
1946 (archiv Svatopluka Technika)

Předválečný autobus jezdil mezi Libercem a Jabloncem v letech 1921-1922. Na snímku je před libereckou nemocnicí.

Sokolovské náměstí a okolí v 50.letech 20.století  Záběr z radniční věže směrem k Sokolovskému náměstí, kde až do konce padesátých let parkovaly autobusy ČSAD.   (zdroj: Roman Karpaš, Jan Mohr, Pavel Vursta  -  Kouzlo starých pohlednic Liberecka)
Sokolovské náměstí a okolí v 50.letech 20.století Záběr z radniční věže směrem k Sokolovskému náměstí, kde až do konce padesátých let parkovaly autobusy ČSAD. (zdroj: Roman Karpaš, Jan Mohr, Pavel Vursta - Kouzlo starých pohlednic Liberecka)
Sokolovské náměstí v roce 1960 (archiv P.Šubrt)
Sokolovské náměstí v roce 1960 (archiv P.Šubrt)

V 50.letech 20.století  parkovaly autobusy ČSAD na Sokolském náměstí

Sokolovské náměstí 13.6.1953 (archiv Boveraclubu)
Sokolovské náměstí 13.6.1953 (archiv Boveraclubu)
archiv Jana Zahurancová
archiv Jana Zahurancová
zdroj: Aukro
zdroj: Aukro
archiv M.Ban
archiv M.Ban
Foto a komentář Nerina Novotná - ta "skála" vlevo bych řekla , že je bývalá celní správa? v domě bylo loutkové pididivadlo s kašpárkem 🙂 , dům dnes už nestojí....jo a na fotce sedí určitě naše babča....nechtělo se jí domů jít vařit.
Foto a komentář Nerina Novotná - ta "skála" vlevo bych řekla , že je bývalá celní správa? v domě bylo loutkové pididivadlo s kašpárkem 🙂 , dům dnes už nestojí....jo a na fotce sedí určitě naše babča....nechtělo se jí domů jít vařit.
1974
1974
kolorováno (Starý Liberec)
kolorováno (Starý Liberec)
Staré autobusové nádraží s ještě stojícími domy mezi Matoušovou a Františkovskou ulicí (60.léta 20.století)  (zdroj J.Bock - Liberec III - Jeřáb)
Staré autobusové nádraží s ještě stojícími domy mezi Matoušovou a Františkovskou ulicí (60.léta 20.století) (zdroj J.Bock - Liberec III - Jeřáb)

Autobusové nádraží před rokem 1996


Dálkové autobusové spoje ČSAD, která se v roce 1949 vydělila z ČSD, odjížděly ze Sokolovského náměstí. Když se jeden z vozů propadl do starého sklepení, bylo stanoviště zčásti přeneseno do Vaňurovy ulice. Základní vybavení (nástupní ostrůvky apod.) se pro nedostatek financí začalo budovat až koncem roku 1959. Provoz byl zahájen 21.12.1960. ale dostavba pokračovala ještě dva roky. Garáže byly v Šumavské ulici a od poloviny padesátých let se začal rozšiřovat komplex v ulici České mládeže. Od března 1985 se Liberec napojil jako páté město v republice na počítačový prodej místenek.

Při budování dálničního tunelu muselo být nádraží ČSAD koncem října 1988 přesunuto před Českou besedu. Tehdy také naposled vyjely autobusy značky ŠM 11, používané od roku 1967.

Od dubna 1994 se začalo s výstavbou nového, podstatně rozšířeného nádraží na původním místě, které podle plánů Pragoprojektu postavil místní SSŽ) předáno 11.8.1995). Liberečanům však přineslo velké zklamání. Naddimenzovaná nástupiště špatně chránící před deštěm, betonem ohrazené záhonky překážející volnému průchodu a hlavně opět jen provizorní (už potřetí) montovaná odbavovací část, kterou cestující postrádali nejvíce - to vše může být (nehledě na zastaralou koncepci) označeno za příklad bezhlavého investování.

1964 (foto Vilém Boháč)
1964 (foto Vilém Boháč)
Starý autobusáku (archiv Radomíra Malá)
Starý autobusáku (archiv Radomíra Malá)
archiv Martin Hnilica
archiv Martin Hnilica

Autobusové nádraží ČSAD ve Vaňurově ulici v roce 1970.

Tehdy denně vyjíždělo přes 200 spojů na 28 linkách, z toho 7 dálkových.

(zdroj Liberec slovem a obrazem 1945 - 1970)

archiv V.Hájek
archiv V.Hájek
rok 1988 - archiv V.Hájek
rok 1988 - archiv V.Hájek
archiv Boveraclubu
archiv Boveraclubu
archiv Vladimír Dvořák
archiv Vladimír Dvořák
1996
1996
mapy.cz
mapy.cz
2001 (archiv Pav Karel)
2001 (archiv Pav Karel)
Kdo nejel s poschoďákem na Florenc jako by nebyl Liberečák 😃 (foto z roku 2003)(archiv Mirek Zika)
Kdo nejel s poschoďákem na Florenc jako by nebyl Liberečák 😃 (foto z roku 2003)(archiv Mirek Zika)
autobusové nádraží v roce 1979 a 2020
autobusové nádraží v roce 1979 a 2020
Autobusové nádraží
Autobusové nádraží
2025
2025
podoba autobusového nádraží v Liberci  v roce 2020 Autor: Ota Bartovský, MAFRA
podoba autobusového nádraží v Liberci v roce 2020 Autor: Ota Bartovský, MAFRA
autobusové nádraží v roce 1979 a 11.10.2025
autobusové nádraží v roce 1979 a 11.10.2025
Autobusové nádraží v Liberci, Liberecké listy, č. 08/2008, 18. duben 2008, tj. před 17. lety
Autobusové nádraží v Liberci, Liberecké listy, č. 08/2008, 18. duben 2008, tj. před 17. lety
foto Ředitelství silnic a dálnic 2025
foto Ředitelství silnic a dálnic 2025

autobusové nádraží  v roce 1988 a 2020.

(archiv Milda Domino)
2009-garáže ČSAD Liberec
2009-garáže ČSAD Liberec
Na autobusovém nádraží v Liberci začali rozebírat buňky (foto 16.7.2025), které 30 let sloužily k odbavení cestujících. (foto Blanka Freiwilligová)
Na autobusovém nádraží v Liberci začali rozebírat buňky (foto 16.7.2025), které 30 let sloužily k odbavení cestujících. (foto Blanka Freiwilligová)

K velké slávě, že se po 30 letech odstranily provizorní buňky tvořící liberecký autobusák, je dobré připomenout si celý příběh:

V roce 2018 tady byl připravený projekt autobusáku s parkovacím domem. Včetně vyjednané EU dotace - na skutečné P+R parkoviště, přímo u průtahu I/35. Připravil ho Korytář, takže po volbách musel projekt k ledu. Politická ješitnost primátora Zámečníka a hejtmana Půty zvítězila.

Projekt se začal předělávat. V roce 2019 tak Půta sliboval, cit.: "Příprava projektu nového autobusového nádraží v Liberci pokračuje, navzdory všem výkřikům kritiků a mediálním zkratkám."

Po dalším roce ale skutek utek. Půta si stáhl dotaci na parkovací dům u svého krajského úřadu. Lhaní o tom, že tento parkovací dům v centru města je vlastně P+R, už jsem rozebíral mnohokrát.

Provizorní buňky autobusáku jsou nyní nahrazeny provizorním přízemím v opravené budově Uranu. Místnost s 12 židlemi, jednou pokladnou a toaletou, která nebere karty. Jak bude tohle fungovat jako autobusák v pátém největším městě v ČR, to ukáže čas.

Jestli buňky byly provizorium na 30 let, přízemí Uranu bude provizorium na podobně dlouhou dobu. Protože nahradit ho má megaprojekt "Central Station" za 2 miliardy. V rámci něj se vytrhají první tři koleje a autobusy budou najíždět zezadu k hlavní nádražní budově. Teď probíhá architektonická soutěž, takže cesta k projektu a realizaci bude hodně dlouhá.

Takže shrnuto. Už 5 let tu mohl být autobusák, ale především parkovací dům pro 450 aut. Přímo u průtahu I/35. V centru města mohly zmizet stovky parkovacích míst. Třeba hned na třídě I. Máje i jinde je mohly nahradit cyklopruhy. Nemusel by se vůbec řešit přihlouplý parkovací dům v centru města u krajského úřadu, nebo v areálu TUL. Mohla by se snadněji tlumit automobilová doprava v centru, na Šalďáku a v okolí. Mohli jsme tu mít připravené podmínky pro to, aby Liberec alespoň v centru začal vypadat jako město v západní zemi, nikoliv jako metropole Moldávie.

Oba pánové na fotce jsou hlavní příčinou toho, že nic takového v Liberci nemáme a dlouho mít nebudeme.

autor příspěvku Jindřich Felcman (18.7.2025)

Pro srovnání přikládám stav před a po odstranění mobilních buněk na autobusovém nádraží. Prostor teď působí přehledněji a čeká ho celková kultivace. Zvažujeme i možnost občerstvení formou foodtrucku.

archiv Jiří Janďourek

23.7.2025

 (foto Blanka Freiwilligová)
(foto Blanka Freiwilligová)

Původně se chystala přestavba nádraží, z ní ale sešlo. Odbavovací hala vznikla v přízemí zmíněného Uranu, úřednické budovy, jejíž rekonstrukce stála 165 milionů korun. Nové autobusové nádraží by mělo být součástí velkého dopravního terminálu, jehož výstavba se plánuje. 

zdroj: https://www.novinky.cz/clanek/domaci-zpravy-liberecky-kraj-autobusove-nadrazi-v-liberci-po-letech-opousteji-ostudne-stavebni-bunky-40530550

V Liberci stál několik dní u pošty na nádraží a zabíral parkovací místa, asi měl poruchu, fotil jsem ho 21.11.1992.
foto Jiří Holeček