Dálková autobusová doprava



Autobusová zastávka v Liberci.
Z
9. na 10. listopadu 1938, během křišťálové noci, byla vypálena
liberecká synagoga. O čtyři roky později na jejím místě vznikla
autobusová zastávka s dřevěnou čekárnou.
Ze zastávky se jezdilo směrem na Hejnice, Nové Město pod Smrkem. (archiv Ivan Rous)




Předválečný autobus jezdil mezi Libercem a Jabloncem v letech 1921-1922. Na snímku je před libereckou nemocnicí.



V 50.letech 20.století parkovaly autobusy ČSAD na Sokolském náměstí










Autobusové nádraží před rokem 1996
Dálkové autobusové spoje ČSAD, která se v roce 1949 vydělila z ČSD, odjížděly ze Sokolovského náměstí. Když se jeden z vozů propadl do starého sklepení, bylo stanoviště zčásti přeneseno do Vaňurovy ulice. Základní vybavení (nástupní ostrůvky apod.) se pro nedostatek financí začalo budovat až koncem roku 1959. Provoz byl zahájen 21.12.1960. ale dostavba pokračovala ještě dva roky. Garáže byly v Šumavské ulici a od poloviny padesátých let se začal rozšiřovat komplex v ulici České mládeže. Od března 1985 se Liberec napojil jako páté město v republice na počítačový prodej místenek.
Při budování dálničního tunelu muselo být nádraží ČSAD koncem října 1988 přesunuto před Českou besedu. Tehdy také naposled vyjely autobusy značky ŠM 11, používané od roku 1967.
Od dubna 1994 se začalo s výstavbou nového, podstatně rozšířeného nádraží na původním místě, které podle plánů Pragoprojektu postavil místní SSŽ) předáno 11.8.1995). Liberečanům však přineslo velké zklamání. Naddimenzovaná nástupiště špatně chránící před deštěm, betonem ohrazené záhonky překážející volnému průchodu a hlavně opět jen provizorní (už potřetí) montovaná odbavovací část, kterou cestující postrádali nejvíce - to vše může být (nehledě na zastaralou koncepci) označeno za příklad bezhlavého investování.





Autobusové nádraží ČSAD ve Vaňurově ulici v roce 1970.
Tehdy denně vyjíždělo přes 200 spojů na 28 linkách, z toho 7 dálkových.
(zdroj Liberec slovem a obrazem 1945 - 1970)
















autobusové nádraží v roce 1988 a 2020.
(archiv Milda Domino)






K velké slávě, že se po 30 letech odstranily provizorní buňky tvořící liberecký autobusák, je dobré připomenout si celý příběh:
V
roce 2018 tady byl připravený projekt autobusáku s parkovacím domem.
Včetně vyjednané EU dotace - na skutečné P+R parkoviště, přímo u průtahu
I/35. Připravil ho Korytář, takže po volbách musel projekt k ledu.
Politická ješitnost primátora Zámečníka a hejtmana Půty zvítězila.
Projekt
se začal předělávat. V roce 2019 tak Půta sliboval, cit.: "Příprava
projektu nového autobusového nádraží v Liberci pokračuje, navzdory všem
výkřikům kritiků a mediálním zkratkám."
Po
dalším roce ale skutek utek. Půta si stáhl dotaci na parkovací dům u
svého krajského úřadu. Lhaní o tom, že tento parkovací dům v centru
města je vlastně P+R, už jsem rozebíral mnohokrát.
Provizorní
buňky autobusáku jsou nyní nahrazeny provizorním přízemím v opravené
budově Uranu. Místnost s 12 židlemi, jednou pokladnou a toaletou, která
nebere karty. Jak bude tohle fungovat jako autobusák v pátém největším
městě v ČR, to ukáže čas.
Jestli
buňky byly provizorium na 30 let, přízemí Uranu bude provizorium na
podobně dlouhou dobu. Protože nahradit ho má megaprojekt "Central
Station" za 2 miliardy. V rámci něj se vytrhají první tři koleje a
autobusy budou najíždět zezadu k hlavní nádražní budově. Teď probíhá
architektonická soutěž, takže cesta k projektu a realizaci bude hodně
dlouhá.
Takže shrnuto. Už 5 let
tu mohl být autobusák, ale především parkovací dům pro 450 aut. Přímo u
průtahu I/35. V centru města mohly zmizet stovky parkovacích míst. Třeba
hned na třídě I. Máje i jinde je mohly nahradit cyklopruhy. Nemusel by
se vůbec řešit přihlouplý parkovací dům v centru města u krajského
úřadu, nebo v areálu TUL. Mohla by se snadněji tlumit automobilová
doprava v centru, na Šalďáku a v okolí. Mohli jsme tu mít připravené
podmínky pro to, aby Liberec alespoň v centru začal vypadat jako město v
západní zemi, nikoliv jako metropole Moldávie.
Oba pánové na fotce jsou hlavní příčinou toho, že nic takového v Liberci nemáme a dlouho mít nebudeme.
autor příspěvku Jindřich Felcman (18.7.2025)
archiv Jiří Janďourek
23.7.2025

Původně se chystala přestavba nádraží, z ní ale sešlo. Odbavovací hala vznikla v přízemí zmíněného Uranu, úřednické budovy, jejíž rekonstrukce stála 165 milionů korun. Nové autobusové nádraží by mělo být součástí velkého dopravního terminálu, jehož výstavba se plánuje.



