ZŠ a ZUŠ Jabloňová a ZUŠ Liberec
ZŠ a ZUŠ Jabloňová
Základní škola Jabloňová je zmodernizovaná a má nové odborné učebny. Stěhování už má za sebou
ZŠ a ZUŠ Jabloňová
Škola byla otevřena v roce 1980 a od roku 1989 přibylo i rozšíření výuky hudební výchovy spolu s nástrojovou výukou v rámci Základní umělecké školy, která je naší součástí. Žáci tříd s RVHV (rozšířenou výukou hudební výchovy) mají po celou dobu školní docházky tříhodinovou dotaci hudební výchovy (zdarma), v jejímž rámci je obsažena jak běžně koncipovaná HV, tak předmět hudební nauka ZUŠ. Každý žák třídy s RVHV se stává žákem ZUŠ a má možnost hrát na jeden i více nástrojů a zapojit se do různých souborů, které škola nabízí (Školní orchestr, Aries, Zušáček, Komorní orchestr, Lidová muzika....), ale mohou si je i sami vytvořit.
Mladší žáci mají možnost docházet do odpolední školní družiny a všichni obědvat v naší školní jídelně. Ve škole také pracuje školní poradenské pracoviště (výchovný poradce, kariérový poradce, metodik prevence, logopedický asistent), které pomáhá potřebným dětem zvládat zapojení do běžné výuky, s volbou povolání i s řešením problémů třídních kolektivů pokud nastanou apod.
Výuka na naší škole probíhá jak v kmenových, tak i odborných učebnách (výtvarná výchova, hudební výchova, informatika, přírodopis, fyzika, cizí jazyky, cvičná kuchyňka, dílna) nebo na zahradě. Většina tříd je vybavena interaktivními tabulemi nebo dataprojektory. K výuce tělesné výchovy slouží jedna tělocvična. Výuka plavání probíhá na ZŠ Sokolovská v Liberci, lyžařské kurzy dle konkrétní nabídky, obvykle v Krkonoších nebo Jizerských horách. Žáci 1. stupně každoročně vyrážejí do školy v přírodě.
Naším cílem je poskytovat nejen kvalitní základní všeobecné vzdělání, ale i všestranné hudební. Toho lze dosáhnout právě díky propojení ZŠ a ZUŠ. Ale bez Vás rodičů a Vašich dětí to nejde, budeme rádi, když i nadále s námi budete spolupracovat a vytvářet pro naše děti podnětné prostředí.
Zdroj: https://zsjablonova.cz/
Staré Pavlovice, Základní škola Jabloňová, 1980
(archiv Jaromír Peterka)
Staré Pavlovice, foceno v roce 1980 a 2021 ze stejného okna
ZUŠ Liberec
Budova základní umělecké školy
v Liberci byla otevřená 20.4. 1995 se
stala stavbou roku v soutěži o nejlepší investiční projekt. Je dílem
firem ARK architektů Jankouška a Šonského a ARCH architektů Vaněčka a
Švancera, postavila ji firma Syner. Objekt tvoří dva samostatné, ale
průchozí celky. V dolní části se nachází výceúčelový sál s bočními
galeriemi pro 200 posluchačů. Je vybaven digitálními varhanami ze
Stuttgartu. Ve druhém patře je 21 učeben hudební nauky a ním sál
Severáčk, 14 učeben a archiv. V pátém poschodí jsou výtvarné ateliéry s
modelovnou a keramickou dílnou. Ve zmenšeném šestém patře je instalovaná
plynová kotelna, v přízemí jsou obchodní prostory. Liberecká ZUŠ je
největší školou tohoto typu v republice. Navštěvuje ji 1870 žáků, o něž
se stará 70 učitelů a 8 provozních zaměstnanců.
(zdroj Karpaš - Stalo se na severu Čech 1900 - 2000)
ZUŠ Liberec byla založena v roce 1925
Základní umělecká škola Liberec s kapacitou 1887 žáků poskytuje vzdělání v hudebním, literárně dramatickém, tanečním a výtvarném oboru. Připravuje své žáky k profesionálnímu studiu i pro amatérskou uměleckou činnost.
Její motto TRADICE-KVALITA-POROZUMĚNÍ vyjadřuje naše nahlížení na umělecké vzdělávání - snažíme se navazovat na tradice naší země, práci našich předků nejen v umění, ale také hodnotách, které ctili a řídili se jimi - snažíme se udržet kvalitu a vědomě porozumět okolí, sobě samému, síle umění, emocím, detailům i celkům, zkrátka - prostřednictvím umění se stát lepším, kreativním a vyrovnaným člověkem 21. století.
Z Preambule Rámcového vzdělávacího programu pro základní umělecké vzdělávání
"Umělecké vzdělávání má v českých zemích dlouholetou tradici. Počátky hudebního vzdělávání sahají až do 17. století. Působením vynikajících kantorů v 18. století a vznikem městských hudebních škol v 19. století byla založena tradice organizovaného hudebního vzdělávání v českých zemích. Počet hudebních škol se v době první republiky dále rozšiřoval a tehdy byl nad těmito školami stanoven i odborný dohled školní inspekce. Po druhé světové válce byl zaveden jednotný typ hudebních škol. V šedesátých letech 20. století se tyto školy transformovaly na lidové školy umění, ve kterých postupně vznikaly další obory: taneční, výtvarné a literárně-dramatické. V době tzv. normalizace význam těchto škol poklesl zařazením mezi školská zařizení. Teprve novelizace školského zákona po roce 1989 vrátila lidovým školám umění jejich původní statut školy a dala jim i dnešní název – základní umělecká škola. V současné době jsou základní umělecké školy součástí systému na sebe navazujícího uměleckého vzdělávání.
Základní umělecké školy umožňují podchytit a vzdělávat většinu mimořadně nadaných jedinců a odborně je připravit na neprofesionální uměleckou činnost, popřípadě na studium ve středních a vysokých školách uměleckého nebo pedagogického zaměření a na studium na konzervatořích.
Umělecká tvorba je jedním z nejznámějších produktů naší země a většina našich světově uznávaných umělců a dalších kvalitních profesionálů získala základy svého uměleckého vzdělání právě v základních uměleckých školách. Jejich struktura, široká síť a provázanost v systému uměleckého vzdělávání nemá dnes v evropském ani světovém měřítku obdobu."