Ferdinand Porsche 

15.10.2021
Ferdinand Porsche (1875 – 1951) měl československé státní občanství od rozpadu Rakousko-Uherska až po rok 1934, kdy je vyměnil za německé
Ferdinand Porsche (1875 – 1951) měl československé státní občanství od rozpadu Rakousko-Uherska až po rok 1934, kdy je vyměnil za německé
Vratislavice n.N. - rodný dům F. Porsche (M.Gergelčík)
Vratislavice n.N. - rodný dům F. Porsche (M.Gergelčík)
Na fotografii je Volkswagen prototyp VW 30 z roku 1935, jenž byl předchůdcem brouka. Všech 30 kopií testovacího vozu vyvinutého Ferdinandem Porschem bylo zničeno, továrna VW má dnes pouze repliku. První zprava je syn Ferdinand Porsche a to Ferdinand Anton Ernst Porsche. Tanvaldská ulice
Na fotografii je Volkswagen prototyp VW 30 z roku 1935, jenž byl předchůdcem brouka. Všech 30 kopií testovacího vozu vyvinutého Ferdinandem Porschem bylo zničeno, továrna VW má dnes pouze repliku. První zprava je syn Ferdinand Porsche a to Ferdinand Anton Ernst Porsche. Tanvaldská ulice
rodinka PORSCHŮ před svým domem ve Vratislavicích kolem roku 1892/3 🙂 (color Fotočas)
rodinka PORSCHŮ před svým domem ve Vratislavicích kolem roku 1892/3 🙂 (color Fotočas)
Alfred Neubauer a Ferdinand Porsche (1924)
Alfred Neubauer a Ferdinand Porsche (1924)
Představení vozů 26. května 1938 Sedan IIIA-42801, Convertible IIIA-42803 a Sunroof Sedan IIIA-42802
Představení vozů 26. května 1938 Sedan IIIA-42801, Convertible IIIA-42803 a Sunroof Sedan IIIA-42802
První prodané Porsche 356, vpravo Ferdinand Porsche, uprostřed jeho syn Ferry (Zdroj: iDnes) (archiv Všichni Čermáci)
První prodané Porsche 356, vpravo Ferdinand Porsche, uprostřed jeho syn Ferry (Zdroj: iDnes) (archiv Všichni Čermáci)
Osmnáctiletý Ferdinand Porsche se svou domácí elektrárnou, která přinesla do rodného domu elektrické světlo
Osmnáctiletý Ferdinand Porsche se svou domácí elektrárnou, která přinesla do rodného domu elektrické světlo
Společná fotografie Antona Porscheho se syny a dalšími příbuznými z roku 1889 v Maffersdorfu; mladý Ferdinand je dole první zprava
Společná fotografie Antona Porscheho se syny a dalšími příbuznými z roku 1889 v Maffersdorfu; mladý Ferdinand je dole první zprava
Elektromobil Lohner-Porsche se čtyřmi elektromotory v kolech a dvěma tunami akumulátorů, zhotovený pro Angličana E. W. Harta
Elektromobil Lohner-Porsche se čtyřmi elektromotory v kolech a dvěma tunami akumulátorů, zhotovený pro Angličana E. W. Harta
Ferdinand Porsche konstruoval také velké sportovní vozy Mercedes-Benz SSK (na snímku Rudi Caracciola v závodě do vrchu Klausen roku 1930)
Ferdinand Porsche konstruoval také velké sportovní vozy Mercedes-Benz SSK (na snímku Rudi Caracciola v závodě do vrchu Klausen roku 1930)
Závodní automobily Auto Union (na snímku šestnáctiválec typu C) patřily ve třicátých letech spolu s Mercedesy k dominantní síle ve světě Velkých cen
Závodní automobily Auto Union (na snímku šestnáctiválec typu C) patřily ve třicátých letech spolu s Mercedesy k dominantní síle ve světě Velkých cen
Nechvalně proslulý vojenský tahač Škoda RSO (Radschlepper Ost, Porsche typ 175); dílo Ferdinanda Porscheho, vyráběné v Mladé Boleslavi (206 kusů v letech 1942 – 1944)
Nechvalně proslulý vojenský tahač Škoda RSO (Radschlepper Ost, Porsche typ 175); dílo Ferdinanda Porscheho, vyráběné v Mladé Boleslavi (206 kusů v letech 1942 – 1944)
Volkswagen KdF typ 30 (Porsche typ 60) ze zkušební série Brouků, která vznikla u společnosti Daimler-Benz v Sindelfingenu (1936 – 1937)
Volkswagen KdF typ 30 (Porsche typ 60) ze zkušební série Brouků, která vznikla u společnosti Daimler-Benz v Sindelfingenu (1936 – 1937)

Ferdinand Porsche

Narodil se 3. září 1875 ve Vratislavicích nad Nisou a žil tam do svých 18 let. V jeho rodném domě v ulici Tanvaldská 38 je dnes muzeum věnované jeho osobě (otevřeno r. 2016). Byl synem Antona Porsche, majitele klempířské dílny, který byl zároveň zástupcem starosty, zakladatelem hasičského sdružení, předsedou veteránů a okresního svazu hasičů.

Po ukončení školní docházky v roce 1889 otec chtěl, aby Ferdinand začal pracovat v jeho dílně; ten si však vyvzdoroval, aby mohl navštěvovat kurzy elektrotechniky na průmyslové škole v Liberci. Praktické využití elektřiny bylo na konci 80. let novým technologickým fenoménem, který Ferdinanda Porscheho fascinoval. Elektrifikoval rodný dům a kdykoliv se v liberecké továrně bratrů Ginzkeyových objevil problém s elektroinstalací, Porsche byl zavolán k jeho vyřešení.

V osmnácti letech odešel do učení do Spojených elektrických podniků a.s. ve Vídni, předtím se tato firma jmenovala Bélla Egger&Co, ještě později se přejmenovala na Brown Boveri. V této firmě potkal svou životní partnerku - rodilou Vídeňanku Louise Kaes. Porsche ve firmě začal úplně od píky, ve volném čase navštěvoval univerzitní elektrotechnické přednášky. Za poměrně krátkou dobu se vypracoval na vedoucího zkušebního provozu a prvního asistenta v oddělení výpočtů.

V roce 1898 objednala C. K. dvorní továrna na výrobu kočárů, firma Lohner, elektromotor pro automobil. Porsche se s nadšením pustil do projektování a jeho styky se s Lohnerem natolik zintenzivnily, že firma Porscheho požádala, zda by se nechtěl stát jejím zaměstnancem - Porsche tuto nabídku přijal.

Porsche vytvořil revoluční konstrukční řešení, pro které se vžil název "systém Lohner-Porsche". V obou předních kolech automobilu byly zabudovány elektromotory o výkonu 2,5 koňských sil.

Jelikož na počátku 20. století byly benzínové motory velmi nespolehlivé, málo účinné, hlučné a s nečistým chodem, koncepce Lohner-Porsche vzbudila mnoho pozornosti, zlomila několik rychlostních rekordů a elektromobily Lohner byly vystavovány i na Světové výstavě v Paříži v roce 1900, kde získaly zlatou medaili.

Postupně se začaly ukazovat nevýhody elektromobilů - zejména složité nabíjení akumulátoru. Porsche přišel s novou koncepcí benzínovo-elektrického vozu, kdy elektřinu pro elektromotory vyráběl benzínový motor. To na čas jeho elektrovozy zachránilo.

V roce 1906 koupil Porscheho patenty Emil Jellinek. Společně se společností Daimler Motoren Gesellschaft založil akciovou společnost Société Mercedes Electrique, která se měla stát výhradním zadavatelem výroby elektromobilů pro společnost Austro-Daimler s továrnou ve Wiener Neustadtu. Nabídl Porschemu místo technického ředitele továrny Austro-Daimler. Porsche tuto nabídku akceptoval - u Lohnera mu začali vyčítat, že žádá pro svůj výzkum příliš mnoho peněz. Na základě Porscheho patentů Austro-Daimler začaly vyrábět hybridní benzínovo-elektrické vozy.

V létě 1907 vyslala společnost Porscheho hybridní automobily na prestižní Mezinárodní císařskou cenu vyhlašovanou císařským autoklubem. Vozy naprosto propadly - nedostaly se ani přes kvalifikaci. Byly příliš těžké a jiným automobilkám se navzdory obtížím podařilo zkonstruovat výkonnější benzínové motory. Neúspěch zapříčinil pád společnosti Société Mercedes Electrique a její kapitál přešel do firmy Austro-Daimler.

Porsche se tak musel začít soustředit na konstrukci spalovacích motorů. Už v roce 1906 navrhl model Maja. Postupně ho vylepšoval a roku 1909 bylo rozhodnuto, že auto se bude účastnit Ceny prince Heinricha, kde ovšem propadlo. To však Porscheho nezlomilo a navrhl nové koncepce. Ročník 1910 byl pro Porscheho fenomenálním úspěchem, protože vozy Austro-Daimler obsadily první tři místa.

Krátce po válce se na přání svého přítele hraběte Saši Kolowrata rozhodl sestrojit nový lehký závodní vůz. Čtyři vozy typu Sascha o váze pouhých 598 kg odstartovaly poprvé 2. dubna 1922 na závodě Targa Florio na Sicílii. V kategorii sériových vozů do 1100 cm³ se na prvních dvou příčkách umístili jezdci právě s tímto vozem, Fritz Kuhn s časem 8:19:48 a Lambert Pöcher s časem 8:20:37.

Firmu opustil v roce 1923 pro neshodu o koncepci výroby vozů. Několik měsíců poté nastupuje jako šéfkonstruktér firmy Daimler ve Stuttgartu, kde sestrojil mnoho závodních automobilů, dominujících závodům 20. let. Zkonstruoval rovněž první luxusní limuzínu firmy Mercedes-benz s osmiválcovým motorem, model W 08 ("Nürburg"), která měla ukončit hegemonii vozů Horch v této kategorii. V období 1928-1939 se bylo vyrobeny necelé 4 000 vozů, Jeho konkurent prodal v letech 1926 až 1934 asi 12 000 kusů Horch 8. Přes zastaralou koncepci se jednalo o nejdéle vyráběný model Mercedes ve dvacátých a třicátých letech.

V roce 1929 přestoupil do konkurenční společnosti Steyr-Werken, která však po roce vlivem hospodářské krize zkrachovala.

25. dubna 1931 založil firmu Dr. Ing. h.c. F. Porsche Gesellschaft mit beschränkter Haftung, Konstruktionen und Beratungen für Motoren und Fahrzeugbau v níž zaměstnal řadu špičkových inženýrů. V ní vznikly první projekty nového lidového vozu (německy Volks Wagen). Měl to být vůz s cenou pod 1 000 říšských marek. V červnu roku 1934 uzavřela Porscheho firma smlouvu na výrobu tohoto vozu s Říšským svazem automobilového průmyslu. V roce 1938 začala výstavba továrny na výrobu lidových vozů ve Wolfsburgu (dnes sídlo firmy Volkswagen). Vzhledem k začínající válce se ale místo lidového vozu začala vyrábět jeho vojenská verze KdF-82 zvaný též Kübelwagen. Porsche navrhl také několik typů obrněných vozidel (stíhač tanků Ferdinand, a pouze do prototypu dovedený supertěžký tank Maus).

Evidenční karta NSDAP Ferdinanda Porsche Totenkopfring Ferdinand Porsche

Ferdinand Porsche byl členem NSDAP. Členem se stal v roce 1937. U SS dosáhl hodnosti SS-Oberführer a za jeho činnost mu byl v roce 1944 propůjčen prsten s umrlčí lebkou (Totenkopfring). Byl také nositelem Válečného záslužného kříže bez mečů (Kriegsverdienstkreuz).

V listopadu 1945 byl Ferdinand Porsche pozván do Francie jejími politickými představiteli a bylo mu navrženo, aby nadále pracoval a navrhoval vozy Volkswagen ve Francii a aby v rámci válečných reparací přesunul vybavení svých továren do Francie. Vzhledem k rozporům ve francouzské vládě a averzi představitelů francouzského automobilového průmyslu z tohoto plánu sešlo ještě dříve, než se stihl uskutečnit. Podle některých zdrojů se od začátku jednalo o léčku Francouzů, kteří se snažili takto jej dostat na území Francie. Následně byl Ferdinand Porsche zatčen jako válečný zločinec a umístěn do vazby v Dijonu. Ač zatčen a držen ve vazbě, nebyl postaven před soud a po zaplacení, francouzskými úřady požadované, horentní sumy 62 000 amerických dolarů byl z vazby propuštěn a bylo mu dovoleno vycestovat. Rok po jeho propuštění z vazby, v září 1948, ho francouzský tribunál pro válečné zločiny shledal ve smyslu vznesených obvinění nevinným a případ ukončil. Kauce vyplacená za účelem jeho propuštění nebyla Porscheho rodině nikdy vrácena.

Po dobu jeho nepřítomnosti řídil rozbíhající se výrobu vozu Volkswagen Brouk jeho syn Ferry, který zároveň připravoval výrobu sportovních vozů Porsche ve vlastní továrně. Ve svých prvních sportovních vozech ale využil řady dílů Brouka.

Ferdinand Porsche se ještě dožil prvních sportovních úspěchů Porsche 356, ale s podlomeným zdravím z dlouhého věznění zemřel krátce po 75. narozeninách na následky mrtvice ve Stuttgartu, pohřben je v Zell am See .  Jeho syn Ferry vedl rodinnou firmu až do března 1990, kdy odešel na odpočinek.

Zajímavostí je, že od vzniku Československa až do roku 1935 byl Ferdinand Porsche československým občanem, byť v Československu prakticky nepobýval.

(zdroj Wikipedie)

Ferdinand Porsche vítězí na hybridním voze Lohner-Porsche v závodě do vrchu Exelberg v roce 1902
Ferdinand Porsche vítězí na hybridním voze Lohner-Porsche v závodě do vrchu Exelberg v roce 1902
Hybridní automobil Lohner-Porsche se zážehovým čtyřválcem 25 HP a dvojicí trakčních elektromotorů v předních kolech (1900)
Hybridní automobil Lohner-Porsche se zážehovým čtyřválcem 25 HP a dvojicí trakčních elektromotorů v předních kolech (1900)
Ferdinand Porsche hovoří s Berndem Rosemeyerem před startem rekordní jízdy v roce 1937 (proudnicový monopost Auto Union)
Ferdinand Porsche hovoří s Berndem Rosemeyerem před startem rekordní jízdy v roce 1937 (proudnicový monopost Auto Union)
Wanderer W25K, sportovní dvoulitr s kompresorem, konstrukce Ferdinanda Porscheho (1936)
Wanderer W25K, sportovní dvoulitr s kompresorem, konstrukce Ferdinanda Porscheho (1936)
Porsche typ 64, závodní vůz vyrobený ve třech exemplářích na základě Volkswagenu pro závod Berlín – Řím 1939, který se však pro vypuknutí války neuskutečnil
Porsche typ 64, závodní vůz vyrobený ve třech exemplářích na základě Volkswagenu pro závod Berlín – Řím 1939, který se však pro vypuknutí války neuskutečnil
Ferdinand Porsche se ještě dožil zahájení výroby a prvních úspěchů sportovního vozu Porsche 356 (1950)
Ferdinand Porsche se ještě dožil zahájení výroby a prvních úspěchů sportovního vozu Porsche 356 (1950)
Nejúspěšnější konstrukcí Ferdinanda Porscheho je Brouk, jenž se jako VW typ 1 dočkal po válce více než 22 milionů (na snímku jubilejní dvacetimiliontý z roku 1981)
Nejúspěšnější konstrukcí Ferdinanda Porscheho je Brouk, jenž se jako VW typ 1 dočkal po válce více než 22 milionů (na snímku jubilejní dvacetimiliontý z roku 1981)
Volkswagen KdF 166 Schwimmwagen, obojživelný automobil na základě Volkwagenu, které u nás jezdily ještě dlouho po válce
Volkswagen KdF 166 Schwimmwagen, obojživelný automobil na základě Volkwagenu, které u nás jezdily ještě dlouho po válce

Rodný dům Ferdinanda Porscheho

Kdekdo ví, že Ferdinand Porsche (1875-1951) projektoval legendární lidový automobil Volkswagen 1200 "Brouk" a rozjetím nové automobilky ve Wolfsburgu následně postavil na kola téměř celý svět. Mnohem méně je však známo, že se legendární konstruktér narodil ve Vratislavicích u Liberce.

V tomto domě se v roce 1875 narodil Ferdinand Porsche, který se proslavil jako automobilový konstruktér a tvůrce vozu Volkswagen. Obytný dům sloužil současně i jako provozovna živnosti Ferdinandova otce Antona Porscheho, který měl v přilehlém objektu prosperující klempířskou dílnuTěžištěm expozice je inženýrský a konstruktérský duch Ferdinanda Porscheho: Na tomto autentickém místě zobrazuje velkou osobnost v historických souvislostech a ukazuje cestu k dosažení individuální mobility, završenou konstrukcí vozu Volkswagen. Expozice současně vykresluje zásadní momenty vývoje inženýrského a konstrukčního umění, jehož je životní dílo Ferdinanda Porscheho součástí.

Expozice v Rodném domě Ferdinanda Porscheho

Inženýrské umění

Čtyři vitríny prezentují historické milníky konstrukčního a inženýrského umu - od prvních nástrojů až po vynálezy, které se uplatní v blízké budoucnosti. Zvláštní pozornost je věnována regionu Čech a bohaté tradici, kterou v oblasti technického vývoje máme.

Mobilita
Středobod této části expozice tvoří historický vývoj individuální mobility, který je možný si prohlédnout na několika exponátech, vývojových pracích, designových studií či výzkumných projektů, které se uplatní u automobilů budoucnosti. To vše je doplněno výhledem, jak by mohla mobilita zítřka vypadat.

Rodina
Velký stůl v části věnované rodině Porscheových je zaplněn vzpomínkami a historickými milníky, které vyprávějí o životě Ferdinanda Porscheho ve Vratislavicích, Vídni, Vídeňském Novém Městě, Stuttgartu, Wolfsburgu, Gmündu a Zell am See.

Prohlídky

Expozici je možné si individuálně prohlédnout v otevírací době, a to interaktivně s pomocí na místě zapůjčených iPadů. V případě návštěvy skupiny nad 20 osob doporučujeme nás kontaktovat s předstihem.

prohlídky mimo otevírací dobu si domluvte předem na tel. čísle +420 326 831 135.
Zdroj: https://www.kudyznudy.cz/aktivity/dum-ferdinanda-porscheho

Clash of cultures!

V roce 1975 se legendární šéfdesignér Porsche Anatole Lapine (na druhé fotce druhý zleva) vydává u příležitosti 100. výročí narození Ferdinanda Porsche inkognito do Vratislavic, aby v rodišti otce-zakladatele vykopal potají dva pytle zeminy a odvezl je zpátky do sídla automobilky ve Stuttgartu. Autor několika kultovních modelů Porsche napíše a nafotí o své tajné misi za železnou oponu článek do firemního magazínu Christophorus. Asi nejlepší je ta část, ve které popisuje návštěvu rodného domu Ferdinanda Porsche, kde v té době sídlí autoservis. Lapinemu se dostane víc než vřelého přijetí, když vedoucí servisu ihned pošle pro pivo. Na oplátku nechá Lapine pro všechny přítomné automechaniky zvednout svou 911 a vyslechne si jejich hodnocení. "Hezký, ale nepraktický." Co ho ale zajímá mnohem víc, že jsou to právě zaměstnanci autoservisu, díky kterým nakonec získá rodnou půdu.

autor příspěvku Jizerské ticho

Anatole Lapine se narodil 29.května 1930 v hlavním městě Lotyšska, jménem Riga. Jeho práce v automobilovém průmyslu se započala v Hamburgu u společnosti Daimler-Benz. V roce 1951 odešel do USA, kde o rok později začal pracovat pro General Motors v karosárně. Tam vydržel až do roku 1965 a pak vrátil zpět do Německa a nastoupil do výzkumného střediska Opel.15.dubna 1969 nastoupil do automobilky Porsche jako vedoucí designového centra. Na svědomí má například Porsche 911 (zvané jako série G) a pod jeho vedením vznikly také modely Porsche 924, 944 a 928. (autor příspěvku Jiří Peterka)