Liberecké výstavní trhy
LIBERECKÉ VÝSTAVNÍ TRHY
V létě roku 1920 se konaly první Liberecké veletrhy. Slavná značka "LVT" slaví 100 let.
Byl to šok. Nikdo s tím příliš nepočítal. Ale bylo to tak. V srpnu roku
1920 se konal první ročník Libereckých trhů a podívat se na průmyslové
výrobky přišlo neuvěřitelných pětatřicet tisíc lidí. "Obrovský úspěch,"
hlásaly místní noviny. Trhy probíhaly od čtrnáctého do dvaadvacátého
srpna 1920. V těchto dnech to je tedy přesně devadesát let, kdy se
Liberec poprvé stal místem pravidelných průmyslových výstav. Vznikly
veletrhy, o kterých se dnes mluví jako o fenoménu města.
"Liberec
chtěl následovat Prahu a Lipsko a stát se dalším místem, kde by se
konaly veletrhy. To se ukázalo jako správné," říká Jan Mohr z oddělení
užitého umění Severočeského muzea v Liberci.
První ročník byl podle něj zlomový. Velký úspěch vedl k tomu, že se na dnešní Masarykově třídě začalo téměř záhy budovat
V čele s Liebigem
Na zrodu Libereckých veletrhů se - jako na mnoha dalších věcech v
Liberci - podíleli Liebigové. Theodor Liebig se stal předsedou spolku
Reichenberger Messe - Liberecké veletrhy, který vznikl už půl roku po
první světové válce. Právě tento spolek pak předválečné liberecké
veletrhy pořádal.
Už ve dvacátých letech minulého století došlo k
obrovskému rozmachu. Rok co rok přijíždělo stále více lidí. V roce 1928
jich bylo šedesát tisíc. "S pýchou se psalo, že se jedná o třetí
největší a vůbec o nejvýznamnější textilní veletrh v Evropě,"
připomínají autoři Knihy o Liberci.
Průvody pod magnety
Neopakovatelnou atmosféru předválečných veletrhů umocňovaly slavnostní
průvody městem. "Procházely pod obrovskými reklamními panely ve tvaru
magnetu, vysokými až šestnáct metrů a osvětlenými v noci tisícem
žárovek," zaznamenali historici.
Největší z těchto panelů stával u
vlakového nádraží, u budovy, kde později býval Skloexport. Večer se
vedle něj promítaly "reklamní světelné plakáty na plátně, vábící stovky
diváků". Další "magnety" stály naproti radnici, před divadlem a u vchodu
do takzvaného Prátru a staly se symbolem libereckých veletrhů.
První veletrh v roce 1920 zaznamenal takový úspěch, že se spolek vedený
Theodorem Liebigem rozhodl vytvořit specializované výstaviště. V něm se
konal hned následující ročník veletrhu, který zaznamenal ještě
pronikavější úspěch. Více než tři tisíce vystavovatelů mělo k dispozici
celkem sedmnáct objektů, z toho tři fungl nové výstavní haly.
Rekord
předválečných libereckých veletrhů vytvořil jejich devátý ročník v roce
1928. Za týden jeho trvání zhlédlo průmyslovou výstavu šedesát tisíc
lidí. "Mimořádně zdařilý a všestranně dokonalý," glorifikovaly úspěch
veletrhů tehdejší noviny.
Předválečné liberecké veletrhy skončily
svým devatenáctým ročníkem v roce 1938, dalšímu rozvoji a pokračování
zabránila válka. Ostatně ještě v témže roce vystoupil v největším
výstavním pavilonu Adolf Hitler. K dvaceti tisícům lidí tu pronesl
později často citovaný projev na téma výchova a převýchova.
Hned po
válce dochází v Liberci k návratu zašlé veletržní slávy. Začalo to
výstavou Budujeme osvobozené kraje v roce 1946, na kterou se sjely
desetitisíce lidí z celé republiky. Bylo jasné, že veletržní potenciál
Liberce je stále živý.
Hned následující rok proto vzniklo družstvo
Severočeské výstavní trhy, které uspořádalo první ročník stejnojmenných
veletrhů - SVT. Od roku 1948 se ale kvůli změnám ve státě staly veletrhy
spíše symbolem socializace a znárodnění. SVT navíc neměly dlouhého
trvání, vydržely jen do roku 1951.
Zájezdy JZD
Pak se výstavní a
veletržní život v Liberci odmlčel. A brány výstaviště se znovu otevřely
v červnu 1956, kdy začaly Liberecké výstavní trhy místního hospodářství
a výrobních družstev, uspořádané ve třech pavilonech. Tak začala
novodobá historie fenoménu LVT.
Počet návštěvníků vzrůstal každým
rokem o sto tisíc. "Bylo zvláštní, odkud se tolik lidí bralo. Dokonce
sem jezdily zájezdy JZD, což mě vždycky udivovalo, protože veletrhy se
konaly v době žní," vzpomíná na fenomén Liberce historik umění Oldřich
Palata.
Z LVT se podle něj stala výkladní skříň tehdejšího režimu.
"Výrobci oblečení tu představovali své nejnovější kolekce, konaly se tu
módní přehlídky, jaké jinde nebyly, jezdili sem koncertovat tehdejší
hvězdy české kultury, třeba Matuška, Štědrý, Chladil, Simonová,"
popisuje Palata.
Z toho, co se ukazovalo na vyhlášených LVT, se ale
jen máloco dostalo později do běžného prodeje. "Fabriky příliš nechtěly
měnit zaběhnutou výrobu. To, co na LVT představily, ve velkém mnohdy ani
dělat nezačaly."
Přesto se tam občas dalo pořídit něco zajímavého.
"Měla jsem z LVT kalhoty, ale za pár dní v nich chodila půlka města,"
vzpomíná Jiřina Bílková z Liberce.
Vždy první den veletrhů stály
před vchodem na výstaviště fronty. Ale nejdřív šli dovnitř tehdejší
papalášové, ti si vybrali z nejlepšího a až pak mohli dovnitř obyčejní
lidé. Těch ale bylo třeba tři sta tisíc.
Fenomén, který není
Fenomén LVT slaví devadesát devět let, z jeho slávy ale nezůstalo téměř
nic. "Kreslil jsem pro veletrhy třeba pavilon A. Kde je mu dneska konec?
Není, zbourali ho," říká zklamaně liberecký architekt Otakar Binar,
který se mnoho let po sobě podílel především na přípravě interiérů
veletrhů.
Osud výstaviště je dnes nejistý. Vlastní jej Liberecký
kraj, který si z jeho využitím neví rady. Z fenoménu města zůstala jen
vzpomínka (zdroj E15.cz)
Jiří Voňka z Miletína vykonal r. 1970 nejdelší pochod na štaflích.
Při XV. libereckých výstavních trzích na štaflích ušel trasu z Miletína do Liberce (93 km). Po 10 dnech chůze dorazil na Liberecké výstaviště. Podle knihy 1000 československých nej od Ladislava Kochánka, Albatros 1983.
LVT v roce 1964
(archiov T.Majer) A
o 17 let dříve jsem běhal po té svažité cestě a prohlížel dole zbytky
válečné techniky a později hokejové kluziště a v létě cvičiště hasičů a
jejich cvičnou věž na lezení. (komentář František Zikmund)
Zašlá sláva LVT: Nedostupné zboží, estrády a hořký konec
11. srpen 2023K létu v Liberci patřily v minulosti Liberecké výstavní trhy. Navázaly na předválečné Reichenberge Messe. Ohlédnutí za fenoménem města pod Ještědem přináší Seriál týdne.
Historie Libereckých výstavních trhů začala už v 19. století, kdy se v Liberci konaly první uměleckoprůmyslové výstavy. Z popudu továrníka Liebiega vznikla po první světové válce společnost Riechenberge Messe, která pořádala velkolepé výstavní trhy včetně kulturního a sportovního programu. Konaly se od roku 1920 až do obsazení Sudet.
Hned po válce na ně navázaly už první české trhy, které měly nejprve národnostní a později politický podtext. Ty trvaly do roku 1950. A skutečně první ročník LVT se datuje rokem 1956.
Jaká
byla historie Libereckých výstavních trhů, jak se do ní zapsali slavní
architekti, které estrády jsou s trhy spojené a kdo je moderoval, tedy
uváděl?
Dozvíte se v Seriálu týdne, který s historikem Zdeňkem
Hrabákem, zpěvačkou Orchestru Ladislava Bareše Květou Barešovou Kunze a
šéfredaktorem Českého rozhlasu Liberec Pavlem Kudrnou natočila
redaktorka Jana Švecová.
Proměny výstaviště
První pohlednice zachycuje první tři pavilony, postavené v roce 1921,které uzavíraly výstavní nádvoří.
O osm let později k nim přibyl čtvrtý, na opačné straně Gorkého ulice, jež tehdy probíhala výstavištěm.
Z původních hal se do dnešních dnů zachovala ta nejbližší,ovšem po několika úpravách ve značně pozměněném stavu.
Největší hala,která sloužila také sportovním účelům, a za okupace také nacistickým srazům,, byla stržena v roce 1993.
Na prostranství mezi pavilony se soustředily expozice menších vystavovatelů, které byly po veletrhu opět rozehraný.
Detailní záběr ukazuje stánky ústecké a řasnické firmy a vedle dokonce výtah hornorůžodolského podniku Jung&Rachel.
Vysoký poutač z výstavy Budujeme osvobozené kraje, realizovaný roku 1946 podle návrhu architekta Svatopluka Technika, sloužil i při několika ročnících Severočeských výstavních trhů.
Na konci padesátých let
a především v letech šedesátých se Kiberecké výstavní trhy staly
přehlídkou textilní výroby, odívání a módy s celostátním dosahem.
Měly představovat jakousi výkladní skříň, prezentující úspěchy československého spotřebního průmyslu.
Za nedostatkovým zbožím putovaly na LVT každý rok statisíce návštěvníků ze všech končin země.
Z dob první republiky pocházející výstavní haly byly z počátku jen upraveny a dostaly kolem nádvoří přístavbu podloubí.
Výstavbou pavilonu B v roce 1960 začalo rozšiřování výstavních prostor a
na začátku devadesátých let už nezbylo z původního výstaviště prakticky
vůbec nic.
(Zdroj Kouzlo starých pohlednic Liberecka - Roman Karpaš, Jan Mohr, Pavel Vursta, 1997)
Mirek Endrle - Mně bylo 19 let, taťkovi 47, mamka o rok mladší ...jinak to byla vizita ze strany rodičů, jak žiji na koleji VŠST.
Jana Havránková - To je poklad! Nejen pro vaši rodinu, ale pro nás všechny. Tedy, hlavně liberečáky. Je to paráda, že se to podařilo uchovat a převést do digitální podoby. Počítám, že originál byla Admira osmička, tenkrát moc jiných kamer nebylo. Mně bylo tehdy 7 let, a stejně poznám, že pan Horníček a Kopecký tam předvádějí svůj taneček ze hry Tvrďák.
Restaurace v areálu LVT půjde k zemi. Nahradí ji replika
Další ze symbolů slavné éry Liberce jde k zemi. Město se dlouhé roky nestaralo o budovu restaurace a vinárny v areálu LVT na Masarykově třídě. Nyní ji musí zbourat. Nahradí ji ovšem stavba, která tu původní bude ctít a navazovat na ni.
Bývala to slavná restaurace, postavená věhlasným libereckým architektem Svatoplukem Technikem hned po válce jako vstupní pavilon výstavy "Budujeme osvobozené kraje". Desítky let byla symbolem zejména vyhlášených Libereckých výstavních trhů (LVT), ale po roce 1990 její konec napsala neviditelná ruka trhu a špatná péče ze strany vlastníka, tedy města Liberec.
Od loňského léta Kancelář architektury města (KAM) prověřovala, zda bude možné dotyčný objekt rekonstruovat, respektive zachránit ho v jeho původních parametrech. Na objekt byl vypracován stavebně historický průzkum i další odborné posudky, které však konstatovaly, že kvůli špatné péči ze strany vlastníka není možné objekt zachránit.
"Je předjednáno s městem, že objekt půjde do demolice, bohužel již není zachranitelný," uvedl pro Náš Liberec Jaroslav Zeman z Národního památkového ústavu v Liberci (NPÚ). "Díky dlouhodobé neúdržbě jsou v objektu například značně rozšířené dřevokazné houby," popisuje smutný stav kdysi oblíbeného podniku Jaroslav Zeman.
Budovu ale nahradí stavba, která chce být důstojným pokračovatelem původního Technikova pavilonu. Rozhodnuto ale ještě není. Záviset to bude na politickém vedení města.
"V budoucnu by tam mohla vzniknout kvalitní replika původní stavby, která bude splňovat současné technicko-tepelné standardy a materiály. Z původního objektu by mohl být zachován pouze suterén. Ostatní se podle odborníků nedá zachránit. Zatím o ničem takovém ale zástupci vedení města ani radní nejednali a ani nerozhodovali," shrnul pro Náš Liberec prozatímní situaci mluvčí libereckého magistrátu Tomáš Tesař.
Návrh nové budovy vychází z Kanceláře architektury města, konkrétně od architektky Marie Sanvito Procházkové. I památkáři jej hodnotí jako zdařilý. "Stará budova bude nahrazena substitucí, takže vznikne téměř identická stavba. Projekt od KAM je povedený a rehabilituje místo, a Liberec tak de facto nepřijde o jednu z nejpovedenějších pozdně funkcionalistických staveb od předního architekta Svatopluka Technika," dodává k budoucí podobě LVT Jaroslav Zeman z NPÚ.
Jak bylo zmíněno, vstupní pavilon libereckého výstaviště vznikl v souvislosti s pořádáním výstavy "Budujeme osvobozené kraje", zkráceně BOK, která se konala v Liberci od srpna do října 1946. Stěžejním motivem pro výstavu byla především manifestace toho, jak české úřady a firmy spravují po skončení druhé světové války severočeské pohraničí.
zdroj:https://www.nasliberec.cz/2023/03/16/restaurace-v-arealu-lvt-pujde-k-zemi-nahradi-ji-replika/?fbclid=IwAR3-tDeeEVaVCAhYYHZTyfeihpbpUQd0AFNYyUbvIfU-eZOeU4Zdf0SShHw
"Budujeme osvobozené kraje"
Přípravy
byly zahájeny koncem února 1946, v dubnu byl schválen projekt přestavby
původního výstaviště a do pěti měsíců od zahájení příprav byly práce na
výstavním areálu dokončeny. Dominantou celého areálu byl dvacet metrů
vysoký poutač, jehož tři stupně s daty 1432, 1918 a 1945 symbolizovaly
vzestup českého a slovenského národa. Základ poutače tvořila rozevřená
kniha s nápisem Vláda věcí tvých se k tobě navrátila, lide český.
Slavnostního zahájení 4. srpna 1946 se zúčastnili náměstek předsedy
vlády Petr Zenkl, ministr informací Václav Kopecký, ministr financí
Jaromír Dolanský a ministr vnitřního obchodu Antonín Zmrhal.
zdroj: Anna Baldová a kolektiv - Muzeum na křižovatce, 2024
Půjde to i bez Němců, řekli si v Liberci před 70 lety a udělali výstavu
Srpen 1946. Bylo po válce. Vzduch voněl létem a mírem, poražení Němci houfně opouštěli Sudety a do pohraničí mířily na jejich místa davy českých osídlenců. Noví obyvatelé putovali i do Liberce, města s dlouhou veletržní a výstavní tradicí.
V novodobé české historii města na ni navázala výstava Budujeme osvobozené kraje, jejímž úkolem bylo zpropagovat pohraničí a nalákat do něj co nejvíce lidí. Konala se na výstavišti a začala přesně před sedmdesáti lety, v srpnu 1946.
Pohraničí se totiž i rok po válce potýkalo s nedostatečným doosídlením. Často se psalo o nepostradatelnosti Němců, také obnovit výrobu v továrnách se dařilo jen poměrně ztuha.
"Cílem výstavy bylo přispět k oživení průmyslu v
pohraničí, přivést sem nové pracovníky a napomoci budovatelským snahám,"
potvrzuje liberecký památkář a historik umění Jaroslav Zeman.
Hlavní iniciativu na pořádání výstavy měla Obchodní a živnostenská komora v Liberci (později po Únoru zrušená komunisty) v čele s architektem a libereckým patriotem Františkem Zejdlem.
"Výstava s celorepublikovým dosahem měla masivní propagační kampaň a její ambice dokládá i celková plocha výstaviště, úctyhodných čtyři a půl tisíce metrů čtverečných," vypráví Zeman.
Čtyři expozice, různá témata
Ideový koncept spočíval v rozdělení expozic do čtyř samostatných celků. "Ten, který byl umístěný v pavilonu A, nesl název Stát nás vede, v pavilonu B My v pohraničí, v pavilonu C Budujeme u nás a v pavilonu D Naše výroba," zmínil Zeman. Zmíněné celky zastřešovala sjednocující myšlenka, vyjádřená emotivním názvem výstavy.
V pavilonu A se tak nalézala expozice centrálních úřadů, pavilon C patřil samosprávě třinácti pohraničních měst a osídlovacímu úřadu, v pavilonu D vystavovalo zboží dvaapadesát podniků.
"Expozice hlavního ideového pavilonu B byla pojednána podle principu klasického dramatu: v prvé části podávala obraz o životě v pohraničí a jeho specifikách, v druhé konfrontovala mnohdy protichůdné potřeby a v poslední předkládala možná řešení," uvádějí autoři Knihy o Liberci.
Dominantu celého areálu tvořil dvacet metrů vysoký poutač, jehož tři stupně s daty 1432, 1918 a 1945 symbolizovaly vzestup našich národů. Jeho základ tvořila rozevřená kniha s nápisem Vláda věcí tvých se k tobě navrátila, lide český.
Byla to první velká výstava v poválečné republice a měla proto mimořádný ohlas. Liberec se stal dějištěm řady doprovodných akcí: konal se národopisný a letecký den, první motocyklový závod na libereckém okruhu kolem přehrady, konference Svazu osvobozených politických vězňů, sjezd stavitelů, lékařů, odborářů i manifestační sjezdy čtyř politických stran.
Do Liberce přijel i Klement Gottwald
"Liberec navštívili prakticky všichni členové vlády včetně jejího předsedy Klementa Gottwalda. Delegaci pořadatelů přijal prezident Edvard Beneš, který nad výstavou převzal záštitu," uvádí Kniha o Liberci.
Pro uspořádání takto mamutí akce musel výstavní areál ale napřed projít rozsáhlými úpravami. Podle projektu architekta Svatopluka Technika byly adaptovány pavilony, vyklizen a zarovnán terén.
Jako památka na výstavu také dodnes stojí vstupní budova s pokladnami, kancelářemi a restaurací s krytou vyhlídkovou terasou. "V současné době bohužel tato krásná budova tiše chátrá a její další osud je značně nejistý," stýská si ředitel Severočeského muzea v Liberci Jiří Křížek.
Průčelí směrem do Masarykovy ulice tvořilo moderně pojaté průčelí se třinácti nakloněnými žerděmi, na kterých měly viset vlajky všech zúčastněných měst. Pozice vlajek měla jasný účel. "Zatímco stožáry pro státní vlajku u vstupu stojí svisle, vzpřímeně, skloněné žerdě vlajek měst vyjadřují podřízenost měst státnímu celku," formuloval tehdy svůj záměr architekt Svatopluk Technik.Výstava měla původně trvat do září, pro velký zájem byla prodloužena až do října. Neskončila však přesto očekávaným ziskem, nýbrž schodkem tři miliony korun. Přesto splnila svůj účel a pomohla obnovit tradici pozdějších Libereckých výstavních trhů.
Autor: Jan Mikulička
Co se vám vybaví, když se řekne LVT?
Liberecké výstaviště, dřevěná lávka pro pěší na křižovatce mezi muzeem a lázněmi, davy lidí, hospoda v suterénu Severočeského muzea nebo něco úplně jiného? Věděli jste, že první trhy se na libereckém výstavišti konaly už ve 20. a 30. letech 20. století?
Jednalo se tehdy o Liberecký veletrh (Reichenberger Messe) a nás moc těší, že se nám letos podařilo do sbírky plakátů získat výtvarně hodnotné přírůstky ke dvěma ročníkům tohoto veletrhu Plakáty z let 1930 a 1932 byly navržené Atelierem Jäger, jehož vedoucí grafik Josef Jäger také stál za jednotným vizuálním stylem propagačních materiálů všech uskutečněných ročníků veletrhu v letech 1920-1938. Další plakáty se vážou k výstavní činnosti po druhé světové válce - plakát z produkce Atelieru MIA propaguje národopisné dny, které se konaly v rámci první velké poválečné výstavy "Budujeme osvobozené kraje" v roce 1946 a dále plakát z roku 1948 od Jaromíra Hlavsy pro Severočeské výstavní trhy. Na předválečnou tradici Libereckého veletrhu navázaly od roku 1956 Liberecké výstavní trhy reprezentované plakátem Jaroslava Fišera z roku 1968 s dominantním logem LVT.
(zdroj: Severočeské muzeum)
LIBERECKÉ VÝSTAVNÍ TRHY
Uspěšnost
výstavy Budujeme osvobozené kraje (1946), která do Liberce přivedla
desetitisíce zájemců z celé republiky, byla podnětem pro obnovení
tradice libereckých veletrhů. Po předběžném souhlasu zástupců všech
politických okresů v obvodu liberecké Obchodní a živnostenské komory
bylo založeno družstvo Severočeské výstavní trhy, zaps. spol. s r. o.
(29. 1. 1947), umožňující propagaci výřobků nejen velkých, ale hlavně
středních a malých podniků, pro něž byla reklama na Pražských vzorkových
veletrzích finančně nedostupná. Členem se po upsání příspěvku tisíc
korun mohla stát každá firma nebo jednotlivec, který chtěl vystavovat.
Podnik byl otevřen i zájemcům z jiných míst republiky.
Hned první ročník Severočeských výstavních trhů, uspořádamý roku 1947 v obnoveném areálu výstaviště, byl úspěšný (více než 45 milionů obchodního obratu) a návštěvnost byla srovnatelná s předválečnými veletrhy (50 000 osob). Další tři ročníky, které proběhly do roku 1950, už ale věrně zrcadlily proměny celé společnosti i jejího hospodářství: zpočátku vystavovaly hlavně firmy z Liberecka a pohraničí, v roce 1948 vedle zestátněných podníků a družstev ještě naposledy soukromníci, následující ročník byl ve znamení socializace a národních podniků a poslední byl již úplně zpolitizován a doprovázen velkou expozicíSSSR - náš přítel, spojenec a vzor.
"Výstavní
trhy byly v minulosti kolbištěm, na kterém se střetly nabídka i
poptávka. Výsledkem konkurenčního boje, vedeného výlučně k docílení
zisku, byl neprospěch spotřebitele, který neměl možnost do tohoto boje
zasahovat. Znárodněním a združstevněním výroby poměrům, které byly pro
spotřebitele v každém směru nepříznivé. Spravedlivá distribuce, která má
na mysli službu spotřebiteli na místé zisku, má za úkol uspokojit
potřeby pracujícího lidu. Socialistický obchod není honbou za ziskem,
ale poctívou službou veřejnosti." Tolik předseda trhů, bývalý majitel
drogistické firmy a někdejší víceprezident Obchodní a živnostenské
komory v Liberci, zrušené po únoru 1948. Ideově politické cíle
provázely bohužel už natrvalo všechny následující ročníky. Také okruh
zahraničních vystavovatelů byl určován politickou orientací a omezil se
prakticky jen na státy RVHP. Základní poslání každého veletrhu,
umožňovat bezprostřední kontakt s nejlepšími světovými výrobci, byl
obětován cílům propagandy. V kontrastu s tím byla výtvarná a instalační
úroveň většiny výstav, které byly především od poloviny šedesátých let
považovány za školu československého výstavnictví.
Brány výstaviště se otevřely po pětileté pauze znovu 2. 6. 1956, kdy byly zahájeny Liberecké výstavní trhy místního hospodářství a výrobních družstev, uspořádané ve třech pavilonech. Tak začala novodobá historie LVT. Další ročník, věnovaný textilní, sklářské a módní tvorbě, již zabral celé výstaviště a rok nato byl přistavěn nový pavilonek pro první zahraniční vystavovatele - polská výrobní družstva. Počet návštěvníků vzrůstal každým rokem o 100 000. Proto se zahájila první velká etapa rozšiřování a modernizace výstavního areálu. Roku 1961 byla pod novými pavilony B a E vybudována v prostoru požárního cvičiště tzv. mulda, přírodní amfiteátr, určený pro zábavní pořady a módní přehlídky, jenž vtiskl spolu s novým monumentálním vstupem z Tržního náměstí celému výstavišti vysoce atraktivní podobu. Výstavy se postupně rozšiřovaly i do objektů přilehlých škol a později také tělocvičny v Jablonecké ulici. V letech 1961-62 byl součástí výstavní náplně ještě nábytek a elektrospotřebiče, v dalších dvou letech už jenom textil a sklo, Specializace výhradně na textil a módu (od roku 1965) byla do značné míry vynucena nátlakem ze strany konkurenčních výstav (kampaň vyvrcholila bojovným článkem "Kartágo musí být zničeno'!"), ale ukázala se nakonec jako správná.Rekordní návštěvnost 604 000 osob nebyla zatím překonána a také následující ročníky vidělo přes půl milionu návštěvníků. Jak v sedmdesátých a osmdesátých letech ubývalo nedostatkového zboží, zdražoval se benzin a zkracovala se doba konání ze tří týdnů na nynějších osm dní (na konci 20.století), snižoval se i počet návštěvníků až na dnešních 60 000 - 80 000.(na konci 20.století) Expozice byly připravovány špičkovými výtvarníky a aranžéry, kteří prosazovali stále více obchodní a spotřebitelskou koncepci proti ideově politickým přístupům, jež znovu převládly až v roce 1974. Součástí výstav byly různé soutěže, jako např. O medaili LVT (od 1962 - oceněné výrobky musely být uvedeny na trh nejpozději v následující sezoně). Hlavní výstavě předcházely mládežnické akce Hledáme nejlepší módní tvůrce (od 1965) a Mladý módní tvůrce - Zenit (od 1972). Výstavní noviny Poledník (od 1964) vycházely ve více než stotisícovém celkovém nákladu. Z Liberce se vysílala televizní soutěž Pekelně se soustřeď (od 1965, PEKSESO) a Dietlův pořad Hraje celá rodina, pomůže i soused (1970). V amfiteátru se na každodenních estrádách představili všichni naši přední zpěváci a orchestry. Konec šedesátých let je možno považovat za vrchol v historii LVT. Výstavbou pavilonu A (1975) začalo rozšiřování druhé části areálu v údolí Jizerského potoka mezi prodejnou Bytexu a skokanskými můstky s umělou hmotou (kritické body 18 a 28 m, otevřeny 13.10. 1973). Obě části výstaviště byly propojeny lávkou pocházející z trofejního arzenálu britské armády (1980-90), Rozhodnutí o výstavbě plaveckého bazénu v nástupním prostoru si vyžádalo přemístění vchodu a vybudování náhradního amfiteátru před Jizerskou hutí, V roce 1978 procházeli návštěvníci poprvé vstupem na rohu Šamánkovy a Budyšínské ulice. Amfiteátr sloužil jen provizorně, dokončen byl za dva roky a zastřešen po dalších dvou letech.
Došlo
také k organizačním změnám: integrací podniků LVT Liberec, Zahrada Čech
Litoměřice a Sekretariát mezinárodních výstav Jablonec n. N. vznikly
Severočeské výstavy se sídlem v Liberci (1.1.1978). Změna periodicity
celostátních výstav přinesla 1 rozhodnutí pořádat LVT pouze v sudých
letech. V mezidobí se konaly od roku 1981 o týden kratší Liberecké
prodejní trhy (LPT). Během druhé poloviny osmdesátých let začal stoupat i
počet menších kontraktačních, oborových a prodejních výstav, kterých
nyní probíhá kolem desíti do roka.
Jubilejní 30. ročník LVT v roce 1990 symbolicky uzavřel jednu éru výstav. Už na LPT 1989 byla poprvé v převaze komerční a reklamní témata. Další vývoj už určovaly hlavně požadavky obchodu a potřeba začlenit náš textilní a oděvní průmysl do mezinárodní konkurence. Rozsah následujících přehlídek se zmenšil a pro expozice byla využívána jen původní část areálu, zmenšená ještě o posledního pamětníka předválečných veletrhů - pavilon F, který byl v roce 1993 zbořen. Hlavní vchod se navrátil na rekonstruovanou Masarykovu třídu a zadní z Tržního náměstí slouží jen dopravě. Pro nešťastně řešený pavilon A se zatím hledá vhodné využití.
Areál
a zařízení výstaviště je majetkem města. Výstavní trhy zajišťuje
nástupkyně někdejší příspěvkové organizace, akciová společnost LVT,
nejen s novou koncepcí, ale především ekonomikou: od devítimilionových
dotací na činnost v roce 1990 se dokázala během čtyř let propracovat k
zisku. Jubilejní padesátá veletržní sezona (1995) tedy zastihla podnik
sice ve skromnější formě, zato však konsolidovaný a slibující trvalý
vzestup.
Článek je z roku 1996. V současné době jsou LVT minulostí, ale je dobře, že se pro pavilony našlo uplatnění a v prostorách LVT vzniklo Technické muzeum a snad velké plány zde do budoucna má Boveraclub, který se sem přestěhoval z vozovny tramvají a také se sem postupně přestěhuje i celý jeho historický vozový park.
(zdroj R.Karpaš a kolektiv Kniha o Liberci, 1996 a fotografie z archivu Milana Šíra st.)
Už v roce 1968 byly LVT řezy hodně oblíbené.
Podnik Severočeské cukrárny a pekárny (uveden závod na Hanychovské, ale možná spíš ve významu jako sídlo společnosti) jich připravil jen pro LVT bezmála 10 tun. V roce 1971 se počet pochutin pro návštěvníky trhů prakticky zdvojnásobil (21 tun cukrářských výrobků celkem, zdroj: Vpřed). Mezi další mňamky patřily Plaketky a Jizerky. I dnes probíhají diskuse, kde sehnat na LVT řezy recept... Občas jsou někde k mání, nicméně reakce nejsou dvakrát pozitivní. Zkrátka to není ono. Navíc máme jiná měřítka stravování. Podle webu "keto diety" nejsou LVT řezy Bláha určeny k hubnutí - 67 % sacharidů, 22 % tuků Dodatek: Nalezl jsem ON 56 1715, ve které byly LVT řezy rumové zavedeny s účinností 1.64, změna 10.66. Podle toho soudím, že spatřily světlo světa v roce 1964.
(autor příspěvku Petr Ruprecht)
Miliónové nákupy. Čtvrt milióntý návštěvník, hlásaly titulky o LVT v roce 1963
Několik desítek let zpět žil každé léto Liberec legendárními Libereckými výstavními trhy (LVT). Ty navázaly po válce na slavnou tradici Libereckých veletrhů konaných od roku 1920. Byly velmi populární a sjížděli se na ně lidé z celé republiky a i ze sousedních zemí. Přeneste se do roku 1963.
Tehdy
se na výstaviště v Liberci valily davy nákupů chtivých zájemců i
zvědavců, kteří chtěli obdivovat spotřební novinky, elegantní módy i
nové vychytávky. A nedílnou součástí LVT byl také bohatý doprovodný
program, kde se na pódiu míhaly české hvězdy zvučných jmen, od Evy
Pilarové, přes Waldemara Matušku až ke Karlu Gottovi.
A jaký byl rok
1963? Podle dobového tisku, okresních novin Liberecka Vpřed, kupříkladu
"NEJdražším exponátem na LVT byl goblén profesora Kybala z Vysoké školy
uměleckoprůmyslové v Praze. Podle jeho návrhu jej vázaly soudružky z
Valašského Meziříčí. Jeho cena se odhaduje na více než 15 000 Kčs.
NEJrušněji bylo stále v prodejních pavilónech. U pultů většinou nebylo,
jak se říká, k hnutí. Přitom prodejní pavilony - školy - byly využity
velmi nedostatečně. Nestačily se připravit další třídy? Podcenila se
koupěchtivost návštěvníků?" ptal se dobový tisk. NEJlepší ocenění si
vysloužil pavilon výrobních družstev.
A
jak to bylo s oněmi miliónovými nákupy? Okresní noviny Vpřed tehdy
psaly, že o úspěchu výstavy a spokojenosti návštěvníků svědčí nejlépe
vysoké tržby. Pracovníci obchodu prý připravili dostatečné fondy, až na
nešťastné skládací deštníky bylo k dostání všechno žádané zboží. V
prvním ze tří výstavních týdnů se jen na výstavišti prodalo obuvi za 1
300 000 Kčs, oděvů za 1 200 000 Kčs, textilu za 3 milióny. Velký zájem
byl o vystavené chaty, byly přijaty zakázky za milión sto tisíc korun. A
nábytkáři převzali zakázky za čtvrt miliónu Kčs. Největší zájem byl
ovšem o tesilové výrobky, pánská saka, letní obuv, dětské bundy Kanada a
tranzistorové přijímače.
V roce 1963 přišlo na LVT celkem 485 000 návštěvníků a udělaly se tržby za 50 miliónu korun.
autor příspěvku: Blanka Freiwilligová, fotografie z archivu Severočeského muzea v Liberci
Zdroj: https://liberecky.denik.cz/zpravy_region/liberecke-vystavni-trhy-20220622.html
Liberec
v období známých Libereckých výstavních trhů (LVT) 1965.
Foceno na
diapozitivní kinofilm Orwo nějakým stereoskopickým fotoaparátem. Snímky
jsou tedy na filmu po dvojicích, pro levé a pravé oko. Zveřejňuji jen
jedny z párů. (archiv Ivan Řihošek)
Pamatujete si na LVT a módní přehlídku, která k LVT patřila?
Rok 1966.
(archiv Jaroslav Dostál)
Co bylo možné koupit na LVT před půl stoletím ? - 1966.
Pragoexpo 1969
LVT 1970
"Kupte si balónek!" - Brány Libereckých výstavních trhů, celostátní přehlídky kultury módy se každoročně otevírají, aby přivítaly kolem půl miliónu návštěvníků z celé republiky i ze zahraničí. V letošním roce (1970) jubilují LVT i padesátým výročím vzniku Libereckých veletrhů, prvních v Československu vůbec (1920).
(zdroj Liberec slovem a obrazem 1945 - 1970)
LVT 1967, rodiče a já, a Tržní nám. LVT 1968. Maminka, já a sestřenice.
Říkala jsem si, že sem rodinné fotky dávat nebudu, ale poslední dny se to tu rozmohlo.... a přijde mi to milé, nakonec lidé k městu patří. (Katka Tanaka Procházková )
Zdravil jsem "Slavné májové dny" ... .. v r.1972, u Vodotrysků..
(archiv Martin Seidel)
LVT 1974 - archiv Jaroslav Dostál
1978 (foto Erwin Cettineo)
V roce 1981 se poprvé konaly Liberecké prodejní trhy, které se pak pravidelně střídaly s LVT.
Z vystoupení KKS Ustí n. L. na Libereckých výstavních trzích 1983.
(archiv Vladislav Purchard)
Pavilon A v roce 2003
Vzpomínáte si ještě na Pavilon A Libereckých výstavních trhů? Já ho mám spojený hlavně se středoškolskými plesy. Vyšťoural jsem ze svého archivu snímky z roku 2003, kdy někdejší chloubě zdejšího výstaviště zbýval už jen krátký čas... Tak tedy vzpomínejte se mnou. (autor článku Tomáš Hruš)
Výstaviště ožilo BOKem
Liberec se výstavou skutečně zviditelnil a slibně nakročil k obnovení tradice výstavnictví z úspěšných meziválečných let , zkráceně LVT, navázaly na slavnou tradici Libereckých veletrhů konaných od r. 1920. Již zkraje zaznamenaly takový , že si zasloužily vybudování nových specializovaných prostor a hal. Předválečné veletrhy skončily svým 19. ročníkem v roce 1938, pak je přerušila válka. Adolf Hitler ještě využil největší halu pro své vystoupení před dvacetitisícovým davem.Novým vstupním pavilonem libereckého výstaviště architekta Svatopluka Technika prošli první návštěvníci v srpnu 1946 u příležitosti výstavy "Budujeme osvobozené kraje", zkráceně BOK. Výstava měla ukázat nové možnosti pohraničí po odsunu Němců a pomoci s jeho dosídlením. Byla jednou z prvních výstav po válce a vzbudila nebývalý ohlas. Současně probíhaly doprovodné akce včetně prezentací politických stran a výstaviště tak neopomenuli navštívit členové vlády včetně předsedy Klementa Gottwalda.
Liberec se výstavou skutečně zviditelnil a slibně nakročil k obnovení tradice výstavnictví z úspěšných meziválečných letZpolitizovaná 50. léta
Následující ročník byl také po návštěvnické i obchodní stránce úspěšný. V dalších třech ročnících se již naplno projevily změny v oblasti hospodářství. Vlivem zestátnění podniků a združstevnění ubyli vystavující soukromníci a výrobu plánovaly ideo-politické cíle, nikoliv zisk. Výstava v r. 1950 tak proběhla ve zcela zpolitizované atmosféře s výraznou prezentací SSSR. Ze zahraničních vystavovatelů byl dán prostor jen členům RVHP a postupně tak vymizel prvotní smysl veletrhů, tedy setkávání nejlepších světových výrobců a navrch získala politická propaganda. Protože se hospodářská situace nadále zhoršovala a nepřála zdravému obchodnímu soupeření, mohly se brány výstaviště otevřít teprve až s oživením ekonomiky v r. 1956, i když se pořádání trhů neobešlo bez "úlitby bohům" – výstavky špionážních balónů sestřelených na území ČSR.
Výstavní trhy Liberec LVT byly výkladní skříní tehdejšího režimu
Brzy nastoupila zlatá léta LVT – léta 60. Tehdy se z LVT stal pojem, značka a jedinečný fenomén, kterým Liberec opravdu žil. LVT určovaly chod města, které se na ně připravovalo mj. i výzdobou města neonovým osvětlením (v době energetické krize r. 1963 byly neony opět zakázány), obchody v době LVT soutěžily o nejlepší služby a výzdobu. Z r. 1960 pochází např. pavilon B, kde dnes Technického muzeum ukazuje expozici o textilní minulosti Liberce.
LVT trhaly návštěvnické rekordy
Roku 1965 LVT zaznamenaly návštěvnický rekord 604 000 osob! Trhy si nenechávali ujít vedoucí představitelé státu a KSČ. Z počátku se vystavoval i nábytek a elektrospotřebiče, později jenom textil a sklo a od roku 1965 se cílilo na textil a módu. Výrobci tu představovali ty nejlepší kolekce, které běžně na pultech k vidění nebyly. Pořádala se soutěž o Medaili LVT o nejlepší výrobek. Nejlepší výrobky měl výrobce co nejdříve zavést do běžné výroby, ale bohužel se tak nestávalo.
Na LVT přijížděli význační hosté
"Vždy první den veletrhů stály před vchodem na výstaviště fronty. Ale nejdřív šli dovnitř tehdejší papalášové, ti si vybrali z nejlepšího a až pak mohli dovnitř obyčejní lidé. Těch ale bylo třeba tři sta tisíc." Vzpomíná pamětnice J. Bílková z Liberce.
V roce 1966 navštívil LVT i Jurij Gagarin.
Za zábavou a nedostatkovým zbožím na LVT!
Důležitá a politicky podporovaná byla obchodní část trhů v prostorách sousedních škol, kde se prodávalo spotřební zboží nebo nedostatkové cizokrajné ovoce, což velmi přispělo k oblíbenosti trhů. V rámci LVT se konaly konference a sympozia na téma textilnictví nebo kvalita spotřebního zboží. Návštěvníci sledovali módní přehlídky, na estrády přijížděly dobové hvězdy jako Marta Kubišová, Helena Vondráčková, Waldemar Matuška, Josef Laufer, Václav Neckář atd. O dění na trzích pravidelně informoval deník Poledník vycházející v nákladu 100 tis. kusů. Návštěvníci si také mohli zakoupit vyhlídkové lety nad Libercem letadlem Morava za dnes úsměvných 38 Kč na osobu nebo se letištní plocha využívána ke konání koňských dostihů v rámci Velké ceny LVT!
LVT zpestří vaši dovolenou!
V souvislosti s konáním LVT se zvýšil i cestovní ruch, v 50. letech spíše potlačovaný. Zlepšovalo se dopravní spojení, vypravovaly se vlakové spoje ze Slovenska a pořádaly autokarové zájezdy na LVT např. z Polska. Čedok rozšířil nabídku ubytování vedle hotelů i do soukromí. Vznikla cestovní kancelář RUCH, jejímž důležitým úkolem bylo vydávání publikací a průvodců. Propagační materiály, určené jako pozvánka na LVT, lákaly návštěvníky k delším pobytům.
LVT jako pastva pro oko
Zdařilé byly výstavní instalace i po výtvarné stránce. Expozice připravovali přední výtvarníci, aranžéři a zapojovali se i liberečtí architekti, jako Otakar Binar, a byly tak skutečnou přehlídkou československého výstavnictví. Ideově politické zaměření doby se dařilo upozadit ve prospěch vystavovatelů a spotřebitelů.
V letech 1962-65 vznikl podle návrhu Miroslava Masáka prosklený pavilon F v údolí Jizerského potoka, později známý jako Bytex. Přilehlý park oživily sochy z výstavy Socha a město (1969), Motýlí křídla a Brána snů. Současná podoba po úpravě pavilonu již neodpovídá původnímu návrhu.
V r. 1975 v údolí Jizerského potoka pavilon A od O. Binara a obě strany výstaviště byly propojeny dočasnou lávkou (1980-1990), která zůstala mnohým v paměti dodnes.
V pavilonu A byl kromě výstavních a prodejních prostor i bar a sál pro 1300 osob. Dne 22. listopadu 1989 se tu konala oslava Mezinárodního dne studentstva, kdy se sešlo na 1200 studentů, učitelů a představitelů okresu. V prosinci téhož roku tu koncertoval Karel Kryl. Po 30 letech byl pavilon A pro nepotřebnost a značnou zchátralost zbourán.
Do údolí Jizerského potoka byl umístěn i nový estrádní amfiteátr z
důvodu výstavby Plaveckého stadionu. S ní souviselo také přesunutí
hlavního vchodu výstaviště na roh Šamánkovy a Budyšínské ul. v r. 1978. V
roce 1981 se konaly první Liberecké prodejní trhy (LPT), které se
napříště střídaly s LVT.
Útlum v 90. letech
V 90. letech probíhaly v areálu ještě další menší oborové a kontraktační výstavy, na samotných LVT postupně převládala komerce, původní myšlenka se vytrácela a výstavy se omezily pouze na areál u Plaveckého bazénu.
Na prahu nového tisíciletí se už nenašla nová koncepce libereckého výstavnictví a tradice Libereckých výstavních trhů po 90 letech slavné existence zanikla.
Ďábelská huť
Současné výstavbě v údolí Jizerského potoka ustoupila mj. kultovní diskotéka Ďábelská huť. Původně byla Huť od r. 1968 sezonní stylovou restaurací typu "koliba" pro návštěvníky LVT. Po zateplení budovy a vybudování ústřední topení pak sloužila celoročnímu provozu. Špičatá vížka, která vykukovala ze střechy, byl komín, uvnitř se na otevřeném ohni připravovala jídla.
Víte, že…
název hry PEKSESO je odvozený od televizní soutěže "Pekelně se soustřeď!" odvysílané během LVT v roce 1967? … skokanské můstky Slávia P25 a P15 s umělým povrchem v areálu výstaviště poskytly prostor v době konání LVT k uspořádání Poháru o Liberecké výstavní trhy, který propagoval skokanský sport v regionu. Můstky byly otevřeny r. 1960 za účasti reprezentačního družstva skokanů. Slavistický mládežnický oddíl na něm skákal až do roku 2012.
Na závěr a jako nostalgická tečka může posloužit proslulý LVT řez, který je stále možné v některých obchodech zakoupit.
Nová doba, nový pohled
V současné době je areál výstaviště ve vlastnictví statutárního města Liberec, část plochy využívá Technické muzeum.
Kancelář architektury města přišla s návrhem dožilé objekty zbourat a nahradit je novými. Jen architektonicky cenný Technikův pavilon z roku 1946 zůstane. Jestli se tato vize uskuteční, závisí samozřejmě na tom, zda se podaří sehnat dostatek financí.
zdroj:https://www.visitliberec.eu/jedinecnyliberec/liberecke-vystavni-trhy/?fbclid=IwAR2cyZRLEesYX9095tlO086r-CvmA0m6VNpWRZW1TmWy-jrmXumaEeVIO-Q
Místo výstaviště obytná čtvrť. Proměnu představuje nová územní studie
PETICE - POMOZTE ZACHOVAT TECHNICKÉ MUZEUM LIBEREC!
Podpořte
nás v úsilí za zachování celého areálu Technického muzea (LVT) jako
prostoru poznávání, zábavy, odpočinku, kultury a bezpečného místa pro
dětské hry. Nová územní studie "Výstaviště" obětuje 1/2 areálu bytové
výstavbě a jeho středem je vedena ulice.
Přijďte nám
pomoci zvrátit tento záměr na veřejné představení studie v úterý 4. 6.
2024 v 17 hodin do kina Varšava nebo připojte svůj podpis k protestní
petici.
PODPISOVÉ ARCHY JSOU K DISPOZICI V TECHNICKÉM MUZEU LIBEREC VE
VŠECH JEHO PAVILONECH. E-petice je dostupná na odkazu:
Pokud se s Vámi nepřátelí e-petice a bydlíte daleko, můžete vytisknout podpisový arch i petici a originál podepsaný arch zaslat na naši adresu Masarykova 424/5, 460 01 Liberec ULOZTO jméno: jana.vysocka@tmliberec.cz, heslo: petice155 nebo na našich webových stránkách
https://www.tmliberec.cz/petice-zneni/
Zdroj: https://liberecka.drbna.cz/galerie/page/36104-misto-vystaviste-obytna-ctvrt-promenu-predstavuje-nova-uzemni-studie/50868.html?utm_source=copy#picture