Náměstí Pod branou a okolí










Pod Branou, fotografie Erwin Cettineo 1926 (archiv M.Hnilica)





foto Matyáš Gál
U nás na vsi - líbí se mi jak to udělali do vesela, i když to neodpovídá historické podobě .
(foto a komentář Karel Krenk)


Takhle
to ještě může být "u nás na vsi". Foceno z opačné strany už ne. Ivaňák
je kus mého dětství a pamatuju, když se za ním začaly rýsovat paneláky a
zkazily to kouzlo výhledu, tak mě to až fyzicky bolelo. Jako když
vytrhnete dítěti obrázek z pohádkové knížky. (autor komentáře Jana Havránková)

Bývalá mateřská škola Textilany v Klicperově ulici
















Odkaz libereckého génia. Liebiegovo městečko nemá v Česku obdoby
8. dubna 2024
Liberec byl původně nevýznamným
poddanským městem. Jeho statut se změnil v 19. století s rozvojem
textilních továren. Zasloužil se o to průmyslník Johann Liebieg, který
se výrazně podepsal na podobě města. Pro Liberec znamenal totéž, co Baťa
ve Zlíně, ale své plány uskutečnil o pár desítek let dříve.
Jeden z nejúspěšnějších podnikatelů v Rakouském císařství
(později v Rakousko-uherské monarchii) a zakladatel rodu Johann Liebieg
se narodil v roce 1802 v Broumově. Po předčasné smrti svého otce šel ve
dvanácti letech do učení k soukenickému mistrovi a byl natolik šikovný,
že se již po dvou letech stal tovaryšem.
V
roce 1818 přišel do Liberce a díky dědictví po rodičích si spolu s
bratrem Franzem otevřel textilní obchod se střižním zbožím. Ze svých
cest po Anglii a Francii vozil nejen tovar, ale i poznatky o nových
druzích tkanin (například tibet, satén), které zavedl do prodeje. Jeho
cílem však bylo vyrábět vlastní textilie. Nejprve si sourozenci na
zkoušku pořídili dílnu (v dolní části dnešní Moskevské ulice) s dvanácti
ručními stavy, a když se jim v podnikání dařilo, koupili v roce 1828
bývalou hraběcí Clam-Gallasovskou manufakturu.
Franz si po pár letech nechal od bratra vyplatit svůj podíl ve firmě a začal podnikat na vlastní pěst. Johann zvětšil zakoupenou továrnu (od roku 1833 v ní pracovaly přibližně tři stovky zaměstnanců na dvě stě třinácti stavech) a vyráběl polovlněné tkaniny a módní zboží jako merino či lasting. Později přidal ještě produkci mohéru, orleansu a veškeré výrobky vyvážel do Evropy a do zámoří. Šaty z jeho tkanin nosily snad všechny dámy Rakouského císařství a byl to právě Liebieg, který určoval módní směr.
Zatímco provoz v Liberci a v Raspenavě specializoval na vlnařskou výrobu, ve Svárově a v Železném Brodě se Liebieg věnoval bavlnářství. Navíc podnikal v mnoha dalších oborech. V severních a východních Čechách měl sklárny, hutě, doly, mlýny, pivovary, cukrovary a podílel se na stavbách silnic a železnic. Rovněž firma Liebieg čile podnikala ve Vídni. Tam jí patřilo několik domů, závod na barvení látek, a dokonce i vlastní banka.
Johann Liebieg byl schopný, pracovitý, rozhodný, nebál se
riskovat a měl vynikající čich na obchodní příležitosti. Dokonce si
zřídil i tovární špionáž, aby věděl, co na něj jeho konkurenti chystají a
co si o něm myslí. Zároveň se angažoval v politice, byl poslancem
Říšské rady a v roce 1866 ho císař František Josef I. povýšil do
rytířského stavu (později se stal baronem). Liebieg aktivně pracoval až
do ledna 1868, kdy jej postihla mozková mrtvice. Ochrnul na pravou
polovinu těla, stáhl se do ústraní a firmu převzali jeho tři nejstarší
synové.
Servis pro zaměstnance
V posledních letech svého života zaměstnával Johann Liebieg pět tisíc tři sta dělníků, pro které zřídil různé podpůrné instituce v oblasti stravování, vzdělávání a započal výstavbu sídliště, kterému se říká Liebiegovo městečko. To vzniklo na principu zahradního města, v přírodní scenérii, ve svahu, nad dnes již zaniklou textilní továrnou Johann Liebieg & Co. (později Textilana) na jižním okraji Liberce.¨
Nejdříve se zde objevily domy s byty pro dělníky. Činže byla přijatelná a nájemci mohli využívat půdní a sklepní prostory a prádelnu. Výstavba sídliště pokračovala i za Liebiegových potomků a skončila až začátkem 20. let minulého století. Liebiegové původně uvažovali o výstavbě velkých činžáků, ale nakonec se rozhodli pro menší domy většinou se dvěma až čtyřmi místnostmi, samostatnou, někdy miniaturní kuchyní a toaletou. Každý domek měl také svou zahrádku, kde si lidé mohli pěstovat trochu zeleniny či ovoce.
"Liebiegovo městečko je nedoceněný, pozoruhodný a hodnotný architektonický soubor nejen tady v Liberci, ale také v rámci celé České republiky. A to zejména díky specifickým prvkům, materiálům a technice stavebních prací," vypráví mi průvodkyně Kristina Pompová.
Pro domy jsou typické mansardové střechy, zdobené štíty, vchodové portály, domovní znamení, výklenky se soškami světců, patronů nebo alegorické postavy. Podezdívky byly zhotoveny hlavně z liberecké žuly a domy zdobí hrubé zrnité vápenné omítky v několika barevných variantách. "Na budovách se také vyskytují prvky místní lidové architektury, šindele, hrázdění a bednění ve štítech či imitace podstávek. Je škoda, že Liebiegovo městečko není pod památkovou ochranou," pokračuje průvodkyně.
To platí i pro náměstí Pod Branou, které má silný genus loci. Jeho jedinečná atmosféra přitahuje filmaře, kteří zde například natáčeli detektivku Lekce s Karlem Högerem a Janou Brejchovou, snímky Kráska a netvor 1950, Boží duha či Poslední cyklista. Náměstí i domy jsou dílem německého architekta Jakoba Schmeissnera a styl jeho architektury využili filmaři ve válečném filmu Hitler – Vzestup zla.
Na náměstí fungoval hostinec, který byl společně se školami,
hasičskou zbrojnicí, prádelnami a obchody součástí občanské vybavenosti
Liebiegova městečka. Většinu podniků provozovala Liebiegova firma, což
na jednu stranu usnadňovalo zdejším obyvatelům život, ale na druhou to
byl pragmatický krok podnikatelů. Peníze, které zaměstnanci v jejich
podniku vydělali, u nich také utratili.
"Johann
Liebieg byl tvrdý podnikatel, ale v době, kdy dělníci pracovali víc než
třináct hodin denně, měl vůči svým zaměstnancům sociální cítění. Dával
jim poukázky na nákup základních potravin za zlevněné ceny ve vybraných
prodejnách. Založil podnikové pojištění pro případ nemoci a úrazu. Ten,
kdo u firmy pracoval víc než rok, měl nárok na léky a lékařskou péči
zdarma. Zřídil také sociální ústavy, kde trávily stáří bývalé dělnice z
textilek," říká Pompová.
Z
podnětu Johannovy dcery, baronky Marie Pavlíny Liebiegové, pak vznikly
pro děti zaměstnanců jesle (od dvou měsíců věku) a mateřské školy.
Veškerou péči o caparty dotovali Liebiegové a rodiče se mohli plně
věnovat práci v továrnách. Vystavěn byl také Mädchenheim (dívčí domov),
kde měly mladé slečny zajištěné společné bydlení a stravu a Jugendheim –
dům pro mládež s učňovskými pokoji.
"Marie
Pavlína Liebiegová nechala na svoje náklady postavit kostel sv. Vincence
z Pauly. Ten byl součástí Špitálského okrsku Vincentinum a zahrnoval
mateřskou školu, azyl dětem dělníků a soukromou obecnou školu sv.
Josefa. Do Vincentina baronka povolala ženskou větev řádu Lazaristů ze
Štýrského Hradce, zvanou vincentky. Řádové sestry spravovaly sirotčinec a
zároveň měly na starosti děti zaměstnanců, které pod jejich dohledem
mohly trávit volný čas po vyučování," vypráví průvodkyně.
Dnes
o trojlodní baziliku z červených cihel pečuje Církev adventistů sedmého
dne, která ji zakoupila a zaplatila rekonstrukci z vlastních finančních
prostředků. Tím tuto velmi cennou novorománskou památku zachránila před
naprostou zkázou.
Poválečný pád
Liebiegové
samozřejmě mysleli i na své bydlení a v Liberci si nechali postavit tři
reprezentativní sídla. Novorenesanční vila Johanna Liebiega mladšího,
která se nachází v ulici U Tiskárny, prošla rekonstrukcí, je otevřena
veřejnosti a sídlí v ní komunitní středisko Kontakt Liberec. Vila
Theodora Liebiega mladšího v Jablonecké ulici vypadá jako romantický
zámek a dnes její prostory obývají některé odbory magistrátu města.
Chátrající, památkově chráněnou vilu Heinricha Liebiega ve Wolkerově
ulici zakoupila soukromá společnost, která ji chce rekonstruovat. Její
využití zatím není jasné.
"Členové rodiny Liebiegů patřili k nejvýznamnějším občanům Liberce, který považovali za své město. Zasloužili se o jeho rozvoj, podíleli se na výstavbě reprezentativních budov a byli štědrými mecenáši. Bohužel s vypuknutím druhé světové války se přidali na nesprávnou stranu," říká Pompová.
Theodor Liebieg mladší se během sudetské krize postavil za
požadavky Henleinovy SdP, kterou finančně podporoval. Jeho syn a
poslední majitel firmy Johann Wolfgang Liebieg přešel během druhé
světové války k válečné výrobě. Proto byl majetek rodiny v roce 1945
zkonfiskován československým státem. Johann Wolfgang byl zatčen a po
propuštění z internačního tábora v roce 1947 odsunut do Západního
Německa. Tam o rok později založil v Salmünsteru tkalcovnu, později i
přádelnu česané příze, která fungovala až do jeho smrti v roce 1965.
Potomci rodiny Liebiegů žijí v Rakousku a Německu dodnes.
Může se hodit
Komentované prohlídky Liebiegova městečka s průvodcem si můžete objednat v Městském informačním centru Liberec.
Pokud
se na prohlídku vydáte sami, začněte u bývalé továrny Johann Liebieg
& Co. (Textilana) v Mlýnské ulici. Poté pokračujte do Liebiegova
městečka Klicperovou, Svatoplukovou ulicí až na náměstí Pod Branou.
Zpátky
se vydejte ulicemi Mikulášskou, Plátenickou, Na Pernštýně, do ulice U
Jánského kamene, kde stojí kostel sv. Vincence z Pauly.
Autor: Pavla Apostolaki, pro iDNES.cz












Liebiegovo městečko
Půvabné liberecké sídliště vzniklo pro potřeby největší textilky v severních Čechách Johann Liebieg a Co. v Liberci. Podle návrhu architekta Jacoba Schmeissnera bylo vybudováno v údolí za továrnou v letech 1911 - 1912 celkem 80 zaměstnaneckých domků a během let 1922 - 1923 dalších třicet. Prostředkem se vine dnešní Klicperova ulice, zakončená na horizontu náměstím Pod Branou, kde se soustřeďovaly služby. Romanticky pojatý komplex je dodnes nepřekonaným příkladem hromadné bytové výstavby.
Ústředním prostorem celé čtvrti se stalo Theodorovo náměstí (dnes náměstí Pod Branou), pojmenované po stavebníkovi Theodoru Liebiegovi. Název hostince U Města Broumova má zase vztah k zakladateli firmy Johannu Liebiegovi, který odtud pocházel.
Většina domů v nové čtvrti byla koncipovaná jako činžovní vily o
několika bytech. Architekt Schmrißner využil člennitého terénu k
vytvoření intimity jednotlivých domů a komunikace se též přizpůsobily
prostředí v duchu koncepce územního plánu Liberce zpracované vídeňským
architektem C.Sittem.
(Zdroj Kouzlo starých pohlednic Liberecka - Roman Karpaš, Jan Mohr, Pavel Vursta, 1997)




Theodorplatz (dnešní náměstí Pod branou) v roce 1924.
Liebiegovo
městečko je nejvýraznější ukázkou secesní výstavby bytových domů v
Liberci. Zaměstnanecké sídliště vybudované v bezprostřední blízkosti
továrny vznikalo od poloviny 19. století do 20. let 20. století. Jádro
výstavby tvoří náměstí Pod Branou vybudované v letech 1911–1912, jehož
přirozenou dominantou se stal dům s věžičkou.Textilní
baroni – Liebiegové – potřebovali pro své tehdejší impérium spoustu
dělníků. A také se o ně postarali. V blízkosti továrny tak od poloviny
19. století do 20. let 20. století vyrostlo zaměstnanecké sídliště
poeticky přezdívané Liebiegovo městečko. Kolonii vymezuje vrch Perštýn a
Svatoplukova ulice, kde je nejstarší partie, a dále ulice Andělčina,
Klicperova, Gollova, Mikulášská, Plátenická, Na Zátočí a náměstí
Příbramské a Pod Branou.
autor příspěvku Jiří Peterka














Horní část Liebiegova městečka
(pohlednice 20.léta 20.století)
Když odbočíme z Mlýnské ulice před Textilanou (v současné době jen zbytky Textilany) doprava, jako bychom se rázem ocitli v jiném světě. Stoupáme Klicperovou ulicí, vinoucí se údolím a tvořící páteř romantického vilového sídliště, které dodnes patří k nejkrásnějším koutům Liberce. Bohužel při další výstavbě v sedmdesátých letech, kdy v bezprostředním sousedství vznikalo sídliště Broumovská, se mezi nimi nepodařilo vytvořit vyhovující urbanistický přechod, takže příliš blízko situovaný panelový dům necitelně narušil panorama Liebiegova městečka. Nepříznivý dojem ještě zvyšují roury parovodu, vedené naprosto bez ohledu ke kultivovanému prostředí. Dojem z této novodobé výstavby je v kontrastu s romantickým Bitzanovým pojetím opravdu zdrcující. Náměstí, zvané původně Theodorovo - po zakladateli městečka Theodoru Liebiegovi (český Bohdanovo) - uzavírá na nejvyšší straně zajímavý rozložitý dům s branou (čp. 440 - IV), po jejíž pravé straně je umístěn pískovcový reliéf zobrazující sv. Jiří. Nad střechou se zvedá secesně tvarovaná věžička, vytvářející v dálkových pohledech dominantu celého sídliště. Na náměstí se nacházely různé obchody a hostinec U města Broumova. K intimnosti prostoru přispívají dílčí loubí po obou stranách.
(zdroj R.Karpaš a kolektiv - Kniha o Liberci, 1996)
Pozn. Liebiegové pocházeli z města Broumova a tak vznikl název hostince, brány a nakonec i sídliště





Liebiegovo městečko podruhé...
Dnes tu fotku
ještě doplňuji o pár dalších z téhož sousedství z ročenky německých
horalů (též z roku 1913). Ke dvěma jsem přidal screenshoty z Googlemaps
pro lepší orientaci (i když regulérní srovnávačku to bohužel nenahradí). (autor článku Tomáš Cvrček)



Procházka Perštýnem 30.4.2025
Podrobnější popis jednotlivých stavebních fází obou sídlišť Liebiegova městečka
V roce 1908 si baron Theodor Liebieg přečetl v libereckých levicových novinách článek, v němž mimo jiné stálo: "U tohoto psacího stolu se rozhodne o tom, zda dělníci světové firmy Johann Liebieg & Co. Budou i v budoucnu muset tábořit ve sklepních bytech, anebo zda budou postavené byty důstojné člověka." Baron Liebieg se tehdy rozhodl, že postaví velkorysou kolonii pro úředníky a dělníky.
Prvním krokem a základem pro budoucí výstavbu Liebiegova městečka bylo zbudování dělnického domu na dnešní Svatoplukově ulici (dříve Theodorstraße). Tento řadový dům, postavený v letech 1853–1855 podle vzoru anglických malometrážních domů, známých jako kotáže, navrhl liberecký stavitel Anton Hollub. Dlouhý, strohý objekt se skládal z devíti patrových sekcí se sedlovou střechou, čp. 343/IV až 351/IV. O šest let později tuto řadovou zástavbu doplnil objekt čp. 352/IV od stejného tvůrce. Typové čtyři bytové jednotky na každém podlaží obsahovaly pouze jednu místnost a společný záchod na podestě schodiště. Bohužel, v 90. letech 20. století byl objekt z větší části demolován a nahrazen novostavbou.
V blízkosti dělnického domu, na tzv. Jánském kameni (dříve Johannesstein), byla v 60. letech 19. století z popudu Marie Pauliny Liebiegové zahájena stavba budov budoucího Vincentina. Byly to dětský azyl a škola sv. Josefa (čp. 587/1), dále ubytovna sester Společnosti dcer křesťanské lásky sv. Vincence z Pauly, postavená roku 1884 libereckým stavitelem Ferdinandem Scholzem. Areál Vincentina na Jánském kameni byl v letech 1884–1888 doplněn novorománským kostelem sv. Vincence z Pauly, postaveným v blízkosti azylu podle návrhu vídeňských architektů Richarda Jordana a Josefa Schmalzhofera, a realizovaným libereckým stavitelem Ferdinandem Scholzem. V nedaleké Gollově ulici byla podle návrhu Adolfa Bürgera také stavitelem Ferdinandem Scholzem postavena nová budova Vincentina (čp. 394/IV) v novorománském slohu. Slavnostní otevření této budovy proběhlo 4. října 1898 za přítomnosti baronky Liebiegové a dalších významných hostů, především duchovních. Do této nové budovy se přestěhovala část provozu dětského azylu z Jánského kamene. Další budovou budoucího zaměstnaneckého sídliště byl úřednický dům čp. 120/IV s vyšším standardem bydlení v Hašlerově ulici (dříve Marriengafe), situovaný na ostrohu nad továrnou, postavený také dle návrhu Adolfa Bürgera v letech 1897–1898.
V další fázi byly postaveny čtyři obytné izolovaně stojící domy (čp. 415/IV, 419/IV, 420/IV a 421/IV) podél severní strany Gollovy ulice (dříve Vincentiusgaße), nedaleko dělnického řadového domu. Tyto domy se skládaly z několika malometrážních bytů tvořených kuchyní, jedním pokojem a předsíní se záchodem. U většiny těchto objektů byla ve sklepě umístěna prádelna. Pátým objektem této rané etapy výstavby sídliště byly dětské jesle čp. 414/IV, situované na nároží Mlýnské a Klicperovy ulice (dříve Johannstraße). Toto období lze chápat jako přípravný mezičas pro vznik rozsáhlejší kolonie.
Jádro výstavby hlavní stavební fáze tvoří náměstí Pod Branou (Theodorplatz), vybudované v letech 1911–1912 a umístěné excentricky ve svažitém terénu horní části sídliště. Tvoří ho patrové domy (čp. 437/IV až čp. 442/IV) s malometrážními byty několika kategorií, které se skládaly z jednoho až dvou pokojů, kuchyně a předsíně se záchodem. Některé byty měly navíc ještě komoru. Náměstí Pod Branou z východu uzavírá dům čp. 440/IV, který se díky konfiguraci terénu a architektonickému řešení gradující věžičkou stal jeho přirozenou dominantou. Na budově se nachází reliéf sv. Jiří a znak města Liberce. Objekty náměstí měly nejen obytnou funkci, ale zajišťovaly i občanskou vybavenost sídliště. V přízemí objektů s podloubím (čp. 439/IV a 442/IV) byly umístěny obchody. V domě čp. 437/IV se nacházel hostinec zvaný U města Broumova (Gasthaus zur Stadt Braunau) s kuželníkem a hostinskými pokoji v patře. Zástavbu náměstí v období 1911–1913 doplnily ještě domy čp. 452/IV a 453/IV postavené při východní straně Mikulášské ulice (dříve Gisbertstraße), vycházející z náměstí, a dům čp. 454/IV (533/IV) vyplňující nároží náměstí Pod Branou a Mikulášské ulice. Malometrážní byty těchto objektů byly řešeny obdobně jako u domů náměstí.
Roku 1913 náměstí ze západu uzavřel poměrně rozsáhlý objekt někdejší pětitřídní dívčí školy čp. 455/IV. Současně byly v roce 1911 postaveny domy čp. 426/IV a 428/IV v Gollově ulici, které doplnily zástavbu od architekta Ernsta Schäfera. Dále pak byly v témže roce postaveny domy v nedaleké souběžné ulici Svatoplukově. Jednalo se o domy čp. 427/IV, 429/IV, 430/IV, 431/IV (635/IV), 432/IV, 433/IV a 434/IV. Byty těchto objektů byly též malometrážní, sestávající se z kuchyně nebo obytné kuchyně a jednoho pokoje a předsíně se záchodem, nebyl-li záchod ovšem umístěn na společné chodbě. U některých objektů (např. čp. 433/IV a 434/IV) byla ve sklepě umístěna též prádelna. Výjimku tvořil pravděpodobně pouze dům čp. 426/IV, jehož byty až se třemi pokoji zajišťovaly v rámci sídliště komfortnější bydlení.
Ve stejném roce byl také zmírněn poměrně nelichotivý a dobově nevyhovující vzhled dělnického domu. Jeho architektonický výraz se podřídil celkovému pojetí vznikajícího sídliště. Úpravy spočívaly především v patrových nástavbách domu čp. 343/IV a 352/IV uzavírajících řadu a v prolomení střechy (u bývalých čp. 346/IV a 349/IV) štítovými nástavbami s mansardovým zastřešením.
V letech 1911–1913 výstavba pokračovala převážně ve Svatoplukově ulici objekty s malometrážními byty různé kategorie. Jedná se o domy čp. 448/IV, 450/IV, 451/IV, 457/IV, 458/IV, přičemž objekty čp. 448/IV a 450/IV se vyznačují výrazným půdorysným i hmotovým členěním. Dále byl v téže ulici postaven menší rodinný dům čp. 447/IV a objekt školních dílen čp. 449/IV.
Svébytnou skupinu zástavby tvoří domy určené pro vysoce postavené zaměstnance továrny. Jedná se o rodinné domy čp. 436/IV, 446/IV a čp. 445/IV (568/IV) z let 1911–1914, které jsou situovány při západní straně Klicperovy ulice. Architektonicky se na nich také z popudu Theodora Liebiega mladšího podílel architekt Oskar Rossler. V rámci sídliště se jednalo o domy s vysokým standardem bydlení. Ústředním prostorem těchto objektů byla schodišťová hala zajišťující komunikaci mezi denní částí sestávající se z kuchyně, několika pokojů a částí noční s ložnicemi, koupelnou, někdy i s pokojíkem pro služku. V suterénu se nacházelo technické zázemí domu s prádelnou.
V roce 1913 dále přibyl menší rodinný domek čp. 456/IV v Mikulášské ulici. V rozmezí let 1912–1914 vznikly dva menší rodinné domy čp. 316/VI a 317/VI, zjevně inspirované lidovým stavitelstvím, při jižní straně Broumovské ulice (dříve Gasometerstraße a také Braunaustraße), ústící z náměstí Pod Branou.
Válečná léta zasáhla i do výstavby zaměstnaneckého sídliště, která proto v tomto období stagnovala. Ještě v roce 1914 vyrostl rodinný dům čp. 459/IV v Klicperově ulici, který zajišťoval pro své obyvatele vyšší standard bydlení. V letech 1916–1919 byly postaveny pouze objekty s malometrážními byty podél nároží ulic Plátenické (dříve Liebiegshöhe) a Mikulášské (čp. 493/IV a 494/IV) a dům čp. 492/IV v Plátenické ulici. Pravděpodobně v tomto období byl také postaven i dům čp. 491/IV v ulici U Domoviny, který kromě bytů v sobě soustřeďoval i občanskou vybavenost. Hlavní etapu výstavby uzavírají objekty postavené v letech 1919–1920. Jedná se o objekt mýtného domku čp. 499/IV v Plátenické ulici a rodinný dům čp. 497/IV inspirovaný lidovou architekturou, dále dům s malometrážními byty a pekárnou čp. 496/IV, oba postavené v Klicperově ulici.
Mezi roky 1921–1923 proběhla výstavba domů podél Andělčiny ulice (Angelikastraße). Byly zde postaveny dva objekty čp. 505/IV a 506/IV s malometrážními byty s jedním až dvěma pokoji, obytnou kuchyní a předsíní se záchodem. Ostatní objekty čp. 503/IV, 504/IV, 507/IV a 508/IV byly rodinnými domy s prvky lidové architektury. Zřejmé je to především u dřevěných staveb čp. 504/IV a 508/IV. V tomto období také dochází k přestavbám starší zástavby, příkladem může být nástavba a úprava domu čp. 147/IV z roku 1888 v Andělčině ulici probíhající v letech 1922–1924. Další zástavba vznikla v letech 1922–1924 při východní straně Gollovy ulice. Jedná se o specifickou skupinu domů čp. 467/IV, 468/IV a 469/IV, která reprezentuje "katalogové" bydlení v montovaných dřevěných domech od firmy Josefa Purma z Dolní Řasnice, které navrhl architekt Paul Zeh.
Další dva domy pro úředníky čp. 206/IV a 207/IV byly postaveny v letech 1923–1927 při východní straně Klicperovy ulice a rozšířily tak nepočetnou skupinu objektů s komfortnějším bydlením určenou pro výše postavené zaměstnance. V nedaleké ulici Na Zátočí byly v letech 1921–1923 postaveny dva rodinné domy též inspirované lidovou architekturou. Jedná se o dům čp. 162/IV a v současnosti již zdemolovaný dřevěný dům čp. 502/IV. Sousední dům čp. 501/IV potkal bohužel stejný osud již v poslední třetině 20. století, kdy musel ustoupit výstavbě řadových garáží. Centrem poslední etapy výstavby sídliště se stalo Příbramské náměstí (Mariaplatz) nacházející se na ostrožně nad Liebiegovou továrnou. V letech 1921–1923 zde byly při severozápadní straně náměstí postaveny dva rodinné domy čp. 154/IV a 155/IV. Východní stranu náměstí uzavírá řadová zástavba domu čp. 509/IV s malometrážními byty a dále dívčí ubytovny čp. 498/IV. Poslední realizovanou stavbou, na které se autorsky pravděpodobně podílel stavitel Richard Wojatschek, je požární zbrojnice. Ta vznikla v roce 1929 na části půdorysu zbořené plynárny z roku 1856 v Klicperově ulici.
Zastavovací plán sídliště Domovina, pocházející od Jakoba Schmeissnera z roku 1916, počítal celkem s třiceti objekty. Původní dokumentace uložená ve stavebním archivu Magistrátu města Liberec je bohužel velmi torzovitě dochována. Porovnáme-li však zastavovací plán z roku 1916 se skutečností, zjistíme, že zcela jistě bylo dle tohoto plánu realizováno dvacet sedm objektů. Výstavba probíhala v letech 1919–1926. Domy čp. 461/IV, 462/IV, 470/IV, 471/IV, 474/IV, 475/IV, 476/IV, 477/IV, 479/IV, 480/IV, 481/IV, 483/IV, 484/IV byly postaveny v rozmezí let 1919–1920. Domy čp. 489/IV a 490/IV vznikly v roce 1926. S určitostí lze říci, že nebyl realizován trojdům s orientačními čísly 7 až 8 na zastavovacím plánu, který měl stát v zákrutě ulice U Domoviny ve východní části sídliště. Na místo tohoto domu byla zástavba později, pravděpodobně však ještě v průběhu 20. let 20. století, doplněna objektem čp. 512/IV a dvojdomem čp. 526/IV a 527/IV.
Sídliště je tvořeno izolovaně stojícími domy, dvojdomy a trojdomy umně poskládanými podél komunikace sledující průběh vrstevnice. Architektura daného urbanistického celku je zřetelně inspirována lidovým stavitelstvím a vychází z poměrně jednoduchého obměňovaného modulu. Jedná se o přízemní zděné objekty s vysokou sedlovou střechou. Autorsky se na dochované prováděcí plánové dokumentaci mimo Jakoba Schmeissnera podílel snad architekt Rudolf Simon.
zdroj: Krásným nebude Liberec nejspíš již nikdy - Šimon Brzobohatý, 1995




Liebiegovo městečko potřetí
archiv Emila Karkoše






Náměstí Pod bránou
- dodnes představuje centrum Liebiegova městečka -✳Liebiegovo městečko leží na severním svahu Skřivánčího kamene a je nejvýraznější ukázkou secesní bytové výstavby v Liberci. V letech 1911 až 1912 zde nechal Theodor Liebieg postavit 80 zaměstnaneckých domků. Je to jedno z nejpůvabnějších libereckých míst.
✳ zdroj -
kniha Liberec - město| the city of | stadt (archiv Jitky Horušické)





"Ivaňák" z druhé strany... Foceno z Plátenické ulice kolem r. 2010
(archiv Martin Seidel)



Pamatuje někdo? 90' Star Club,
nám. Pod branou 455/8
(archiv Vladimír Kraemer)







U Domoviny - Energetiků - U Černého dolu
Výstavba sídliště nazvaného Domovina, určeného pro válečné vysloužilce a invalidy z Liebiegovy továrny, prvního svého druhu v tehdejším Rakousko-Uhersku začalo v roce 1916. Iniciátorem stavby byl Theodor Liebieg, jenž vypracováním plánů a celkové koncepce pověřil stejně jako v případě Liebiegova městečka architekta Jakoba Schmeissnera. Realizaci kolonie provedl stavitel Richard Wojatschek. Původní Schmeissnerův plán počítal s 30 objekty, realizováno jich bylo jen 27. S plány jednotlivých domů pomáhal Jakobu Schmeissnerovi architekt Heinz Schmeissner, zřejmě Schmeissnerův syn a na realizaci dohlížel vedoucí stavebního odboru magistrátu, Rudolf Simon. Po dokončení v roce 1921 předal Thedor Liebieg kolonii městu a to ji následně převzalo do své správy. Sídliště je situováno na jižním svahu Monstrančního vrchu a je ohraničeno dnešními ulicemi U Domoviny, U Černého dolu a Energetiků, které jím prochází. Urbanistická osnova kolonie je zpracována ve stylu Liebiegova městečka, kdy jsou objekty seskupeny podél křivolakých komunikací sledujících průběh vrstevnic. Širší obvodová komunikace obepíná celé sídliště, užší uličky zajišťují přístup k jednotlivým domkům. V některých partiích kolonie domy svou štítovou orientací ke komunikaci evokují téměř vesnicky rostlou zástavbu. Oproti Liebiegovu městečku obsahuje typizované rodinné domky, buď izolované, nebo sdružené do dvojdomů či trojdomů. Jednotlivé domy jsou přízemní, podsklepené a s využitým podkrovím. Kryté jsou sedlovou střechou s taškovou krytinou, ve štítech se uplatňuje falešné hrázdění, bednění, ba dokonce lomenice. Každý dům byl vybaven zahradou, kůlnou a chlévem. Ve vnitřní dispozici byla typizace ještě markantnější. V každém domě se v přízemí nacházela hlavní obytná místnost, kuchyně a prádelna s koupelnou, v patře pak ložnice a malá půda. Formální řešení většiny domů vychází z regionální lidové architektury, ta se projevuje u lomenic, okenic s kvazilidovou ornamentikou a v dispozičním uspořádání některých objektů s vchodem situovaným na podélné straně domu, příp. v přistavěné dřevěné předsíňce. Patrný je ale i vliv liberecké klasicistní architektury. Každý z nájemníků měl domek zprvu poskytnut na rok, přičemž se musel zavázat, že se ve vlastní režii postará o nutné opravy a údržbu. Pakliže tuto podmínku splnil, mohl zde zůstat natrvalo. Zázemí kolonie obstarával objekt čp. 491-IV v ulici U Domoviny, určený k poskytování nezbytných služeb a jenž sloužil k ubytování vysloužilců, kteří tyto služby provozovali. V přízemí byly umístěny lázně, holičství, dále pak prodejny tabáku a smíšeného zboží. V patře se nacházely byty holiče, lazebníka a krejčího se ševcem, kteří zde měli také své dílny.





Pavlina McTiernan hledá rodiště své babičky - má jen tyto 2 fotografie - pravděpodobně z Horního Růžodolu


podle mě jsou to domky dva a jsou vedle sebe. Ulice Energetiku a čp. 485 a 486. Zejména ten jeden štit je 100% identický. Druhy dům má již novou fasadu. (autor příspěvku Vojtěch Šesták)






Fotka
s "dědečkem" je Energetiků 486/9. Je tam ještě původní plot a přesně
sedí i ta podezdívka. Dům na druhé fotce se mi zdá jiný? Nebo focený
jindy, Každopádně nemá to č.p. a konzoli s přípojkou, či co to je nad
ním. Zdá se mi, jako by ten dům, kde jsou focené ženy a děti byl
sousední 485 .(komentář Zdenka Lišková)
