Linserova továrna
![Idealizovaná podoba Linserova továrního komplexu v Resslově, Široké a Proboštské ulici (konec 19.století)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200007456-3ff603ff65/20200929_092800.jpg?ph=32eba348a2)
Linserova továrna
Významný průmyslový komplex vznikl na konci 19.století v Resslově ulici. Christian Linser (1834 - 1915), který před rokem 1863 poskytoval měděnářské a mosaznické práce v čp. 122 v Barvířské ulici, koupil krátce před rokem 1894 domy čp. 110 - III, 111 - III, 263 - III, kolem roku 1900 čp. 271 - III a před rokem 1911 čp. 270 - III. Z původně klempíŕské dílny se rozrostl na strojírenský závod, v němž se od roku 1902 vyráběly motocykly. V letech 1906 - 1907 se Linser pokoušel rovněž o výrobu automobilů, kterou pak přenechal nově založené automobilce RAF. Poté zde pokračovala kovodělná výroba, od roku 1910 odlévání železa, hliníku a výroba měděného zboží. V roce 1926 byl tovární komplex prodán městu.
(zdroj: J.Bock - Liberec III - Jeřáb - městská čtvrť v proměnách doby)
![](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200007461-24f5324f57/20200929_092627.jpg?ph=32eba348a2)
![](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200024163-1043c1043d/FB_IMG_1664422060027a.jpg?ph=32eba348a2)
![Linserův podnik na odlévání železa a výrobu měděného zboží](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200001849-95e4d95e50/1-32.jpg?ph=32eba348a2)
![](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200001850-7912279125/2-0.jpg?ph=32eba348a2)
![Než Linser přenechal výrobu automobilů liberecké firmě RAF...](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200007585-7d7f97d7fd/mmm-1.jpg?ph=32eba348a2)
![](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200024165-30ed130ed2/1525.jpg?ph=32eba348a2)
![](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200024171-010a4010a5/1528.jpg?ph=32eba348a2)
Linserův podnik
v Resselově ulici po roce 1913
Pohled na vjezd do slévarny a kovárny firmy Linser. Vlevo na okraji
část již zbořeného domu čp.169-III. Dům čp.271-III uprostřed postavil
roku 1700 soukeník Gottfried Tanner. V roce 1763 zde bydlel krejčí
Anton Ressel a po něm syn stejného jména i povolání. Tomu se 28.9.1809
narodil syn Wenzel Zacharias, později vynikající profesor dějepisu.
Vystudoval gymnázium v Litoměřicích, filozofii v Praze a teologii ve
Vídni. Roku 1831 byl u pražských piaristů vysvěcen na kněze. Působil pak
jako učitel na reálce v Liberci až do roku 1843, kdy přešel na vyšší
reálku do Rakovníka. Po krátkém působení ve Vídni se v roce 1846 opět
vrátil do Rakovníka, odkud později odešel na gymnázium v Mostě, kde učil
až do důchodu (1872). Zemřel zcela slepý 9.9.1876 klášteře piaristů v
Mostě. Je autorem několika dějepisných publikací. Jeho rodný dům prošel v
roce 1845 přestavbou získal podobu zachycenou na snímku. Roku 1900 ho
koupil Christian Linser a začlenil do svého podniku. V září 1912 vyrostl
na jeho místě nový tovární objekt. (později zde byl např. již zaniklý
Elitron ).
Na místě vpravo stojícího domu čp.274-III z roku 1784 je dnes parčík.
Na dalších snímcích jsou dvouválcový motocykl a auto značky Linser (1906) (zdroj Kniha o Liberci)
![](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200001851-ada38ada3a/3-71.jpg?ph=32eba348a2)
ZEUS motocykly
LINSER automobily
Kupfer-und Metallwaarenfabrik
Ch. Linser, Reichenberg, Liberec, Barvířská ul. č. 18 založeno 1858
Zprvu podnik produkoval nejrůznější strojní zařízení, proslavil se hasičskými stříkačkami jedno i dvou osými a měl slévárnu. Na konci 19.století začal vyrábět motorová kola, následně i s postranním vozíkem a kolem roku 1902 to byly jednoválcové a dvouválcové motocykly o výkonu motoru 3,5 a 5 k značky ZEUS.Lehký automobil - voiturettu představil na výstavě ve Vídni 20. 3. 1906, následně v Liberci i Praze. Čtyřdobý motor o objemu 1640 ccm měl výkon 12 k. Přesný počet vyrobených aut není znám, některé zdroje uvádí 150 ks. O rok později (podzim 1907) výrobu převzala RAF. "Liberec - kolébka motorismu" (archiv Svatopluk Holata)
![](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200024169-81bf881bfa/1527.jpg?ph=32eba348a2)
![](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200095591-6be436be44/4553.jpeg?ph=32eba348a2)
Hala slévárny v Barvířské ulici kolem roku 1917
Původní komplex budov, umístěný ve městě na konci Barvířské ulice, byl postupně zbořen v 70. a 90. letech minulého století a ostašovská slévárna, známá v poválečném období jako slévárna n. p. Liaz, zmizela zcela v rozmezí let 2020-2022, aby uvolnila prostor pro vznik nového developerského projektu skladových prostor. Tak jediné dochované dědictví činnosti firmy Ch. Linser představuje místo jeho první dílny v Barvířské ulici v dnešním tzv. Soykově domě čp. 122-3/III a nejmladší budova slévárny čp. 271/III z někdejšího souboru budov na konci téže ulice, která by měla být jakousi historickou vazbou k nově projektované zástavbě, spojující tradici průmyslové minulosti se současným tvůrčím prostředím moderní městské čtvrti.
zdroj: Jan Mohr - Od měděné formy k automobilu. příběh liberecké továrny Ch. Linser, 2024
![](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200014045-4191441917/l-14.jpg?ph=32eba348a2)
![](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200014047-0ee7e0ee80/l2-5.jpg?ph=32eba348a2)
![](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200014046-07a4b07a4d/l1-75.jpg?ph=32eba348a2)
![](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200014048-d4e45d4e49/l3-4.jpg?ph=32eba348a2)