Luboš Beránek a Těla
IQ 250
Kapelu přivedli na svět v roce 1982 Luboš Beránek (zpěv, kytara, autor), Pavel "Black" Černý (basová kytara, autor), Vladimír Vokurka (kytara, autor) a Tomáš Hájíček (bicí, autor). Skupina se nějaký čas prezentovala jako Rotor a vystoupila např. v roce 1984 s libereckou Lampou, věnovala se výlučně vlastním bigbeatovým skladbám. Vystupovala v Klubu mládeže Plamen a v ZK Textilany na náměstí Města Ivanovo v Liberci (dnešní náměstí Pod Branou).
SOLOMON BOB
Kapelu založil v roce 1988 kytarista, zpěvák, textař Martin Červinka a kytarista
Michal Triebenekr. Hned vzápětí se k nim přidal Luboš Beránek (trombón, zpěv). Po několika
výměnách baskytaristů se chopil basové kytary Jan "Fík" Nikendey. Za bicími se vystřídali
Jan Zrůst a Tomáš Hájíček, aby nakonec natrvalo za soupravu usedl Pavel Šén. Tvorba
Solomon Bob byla ovlivněna folkem, rockem a blues. Luboš Beránek byl členem v letech 1988 - 1991.
Luboš Beránek
První krátké instrumentální skladby na klavír v deseti letech, krátce nato i první písničky s kytarou, první kapela ve třinácti letech. Na střední škole kapely "Lazaret" (1980), "Exitus" (1981) a v letech 1982 - 1984 skupina "I.Q. 250" (mj. s bubeníkem Tomášem Hájíčkem z dnešního "Krucipüsku") a její nástupce kapela "Kamufláž". Poté písničkář, samostatné recitály (1985 - 1988). V letech 1988 - 1991 pozounista a vokalista v liberecké skupině "Solomon Bob".
Začátkem roku 1993 spoluzakládal rovněž libereckou kapelu Těla, ve které je výhradním autorem textů a hudby a zpívá a hraje na pozoun a klávesy. V roce 2018 vydal svou první knihu zápisků z Facebooku nazvanou Fotr Beránek aneb Zápisky z "Cukrové hory". Titul se dočká pokračování, které již nyní připravuje. Rodák z Aše žije dlouhá léta v Liberci, je ženatý a otcem dcery Barbory.
.
KAMUFLÁŽ
Soubor se zrodil ve druhé polovině 80. let, byl pokračováním kapely IQ 250 a prezentoval se v sestavě Luboš Beránek (kytara, zpěv, autor), Marek Semančík (kytara, zpěv, autor), Pavel "Black" Černý (basová kytara), Vladimír Vokurka (kytara, autor) a Miroslav Větrovec (bicí). Kapela se věnovala vlastní bigbeatové tvorbě. Zahrála kromě jiných akcí také v sále hotelu Česká Beseda a v Klubu mládeže SSM Plamen v Liberci.
SEMANTICKÉ HEJNO VESELÝCH BERÁNKŮ
Název kapely je složený z příjmení jejich jednotlivých členů - Marek Semančík (kytara, zpěv), Ivana Hejnová (zpěv), Tomáš Veselý (kytara, zpěv) a Luboš Beránek (kytara, piano, zpěv, autor). Soubor se prezentoval během roku 1988 výhradně vlastní písňovou tvorbou Luboše Beránka na pomezí folku a rocku.
Fotr Beránek aneb Zápisky z "Cukrové hory".
Těla a jejich historie
Ještě
dříve než vznikla skupina TĚLA, existovalo v Liberci sdružení tří
muzikantů, kteří si říkali Palečkovi nevolníci. Tvořili ji kamarádi
Honza Skrbek, Martin Pospíchal a Láďa Třmínek. Tou dobou se světem
potloukali také muzikanti Luboš Beránek a Petr Gros. Náhoda tomu chtěla a
jednoho dne se tito mladí lidé potkali a zjistili, že se muzikantsky
vzájemně potřebují. Na podzim roku 1992 začali všichni dohromady zkoušet
již jako kompletní kapela. Menší zádrhel nastal při vymýšlení názvu
skupiny - padaly návrhy jako "Lidi", "Tvoři", "Lidské bytosti",
nekonvenční "Do půl těla" a odtud byl už jen krůček k názvu dnešnímu,
poněkud sarkastickému - TĚLA.
Kapela začala vystupovat nejprve v
libereckých rockových klubech a po velmi příznivých ohlasech se rozjela i
do dalších míst Severních a Západních Čech, jakož i do Prahy,
vystupovala na četných festivalech. V lednu 1994 došlo k významné
události - chlapci nahráli v libereckém studiu SPIN svou první
demokazetu. jejich písničky se začaly hrát v libereckých rádiích RCL a
Euro K, v jabloneckém Trianglu, na Frekvenci 1 a v Českém rozhlase. Na
jaře téhož roku navázali spolupráci s holandskou skupinou ICE PARTY a
celý měsíc vystupovali v zemi tulipánů, kde odehráli 9 koncertů.
Největší událost v historii kapely nastala koncem roku 1994. To už za
sebou měli asi 150 koncertů a účinkovali s Bárou Basikovou jako
předkapela BASIC BEATU.
Na jaře roku 1995 skupina opět zavítala do
nahrávacího studia SPIN, tentokrát s cílem nejvyšším - nahrát své první
album s názvem "Co to je?". Deska vyšla v lednu 1996 a křest proběhl za
účasti tisícovky diváků. Ke skladbě "Hej Báro" byl natočen videoklip a
tato píseň bodovala v řadě rozhlasových hitparád (RCL, Rádio Černá
Hora...). Klip třikrát zvítězil v hitparádě SOS na TV PRIMA a mnohokrát ho
vysílala liberecká regionální televize GENUS. Následoval úspěšný rok
plný koncertů, rozhovorů pro tisk a rádia. Z desky se hrály v rádiích
další skladby.
Skupina si získala velké množství fanoušků a již v
průběhu koncertního turné vznikal materiál pro druhé album, které
skupina točila v prosinci opět v libereckém SPINU. Deska s názvem
"Možná..." vyšla v únoru 1997 a za přítomnosti asi 1200 fanoušku ji
pokřtil v libereckém PKO Michal Dvořák z LUCIE. Skupina vyrazila na
mnohem rozsáhlejší promo turné doplněné účinkováním ve Snídani s Novou. K
písni "Máváme bílou" byl natočen klip. K novému albu se velmi kladně
vyjádřili kritici hudebních časopisů Big Beng!, Muzikus a HitBox. V
anketě Český slavík 96 a 97 se TĚLA umístila v první stovce. V květnu
1998 se skupina po půlroční pauze s novým baskytaristou Radanem Jarešem
vydala znovu na koncertní pódia s obnoveným repertoárem.
Počátkem
roku 2000 kapela natočila výborné šestipísňové demo se zcela novými
písněmi (podle mnoha posluchačů nejlepší a nejvyzrálejší písně ze všech,
které dosud skupina natočila). V tomto roce zároveň oznamuje Zbyšek
Sadílek (který ale ještě stihne toho roku opět se skupinou vystoupit ve
"Snídani s Novou") odchod z kapely, což však na plánech natočit CD č. 3
nic nemění. S již novým houslistou, zpěvákem a kytaristou Tomášem
Nezdarou se "Těla" v roce 2001 stěhují na tři neděle do pražské
Hostivaře, kde ve studiu Zdeňka Šikýře vzniká CD "Noční múzy". Na něm
spolupracovala ve dvou písních s chlapci i asi neoceňovanější česká
jazzová zpěvačka Jana Koubková. "Tělům" bylo zároveň ctí býti jejími
kmotřenci na následném křtu třetí desky, kde druhým - o nic méně vzácným
kmotrem - byl i pan Jan Spálený s kapelou ASPM, se kterým se "Těla"
setkala i na společném hraní v "Malostranské besedě".
V tomto roce -
kromě četného koncertování - také natáčí soukromá TV 3 s kapelou
20timinutový medailon do svého pořadu "Music Zoom".
Rok 2002 se stává
pro "Těla" zásadním: Jsou pozváni zahrát si v proslulé pražské
"Balbínově poetické hospůdce" na Vinohradech. Zdejší "Geniální Guvernér"
Jiří Hrdina najde ve veselých i zadumaných kompozicích z Liberce
zalíbení ("Těla" dokonce obdrží za sezónu 2002 - 2003 historicky první
ocenění "Zlatý Balbín"), a nastává spolupráce, díky níž "Těla" vystupují
v "Balbínce"co měsíc více než 4 roky. Prahu navštíví hoši toho roku
mimojiné i z důvodu spolupráce s ex-členem "Chinaski" Petrem Rajchertem,
která vyvrcholí společným koncertem v "Lucerna Music Baru". Záznam z
tohoto hraní vysílala opakovaně Česká televize. Česká televize
zaznamenala "pop-rock-folk" z Liberce přinejmenším ještě jednou: Pan
režisér Jan Mudra natáčí v roce 2004 se skupinou 15ti minutový profil do
pořadu "PopArt", ve kterém se "Těla" ocitla v příjemné nepřímé
společnosti dvou zásadních hudebníků této kotliny, jejichž profily byly
také součástí tohoto pořadu: Michala Pavlíčka a Oskara Petra.
Během
dalších let probíhají ve skupině za stálého koncertování dílčí
personální změny (během nichž se ujme natrvalo basové kytary Aleš
Hnídek), až se začátkem roku 2007 "kola zcela zastaví": Především vážné
zdravotní problémy jedné persóny byly důvodem k pozastavení veškeré
činnosti, které trvalo (až na pár výjimek v podobě občasných koncertů)
do začátku roku 2010. V tomto roce se "liberečtí bardi", posíleni o
nového hráče na klávesy a kytaru Martina Mráze, vrhají s novou energií
do zkoušení a chystají sérii podzimních koncertů, na kterých je
doprovází i dechová sekce a duo vokalistek Petra Matoušková a Lucie
Kotrmanová. V tomto duchu proběhl i na koncerty bohatý rok 2011, ve
kterém si takto rozmnožená "Těla" "odskočila" na pár hraní i na sever
Evropy, do Švédska. Zároveň však v tomto roce dochází k zásadním
personálním změnám - z různých osobních důvodů opouštějí kapelu
otcové-zakladatelé Petr Gros a Martin Pospíchal, a spolu s nimi i Martin
Mráz. Luboš Beránek a Aleš Hnídek po kratším průzkumu trhu oslovují
nové muzikanty, a sestava se začátkem roku 2012 ustaluje na sedmi
"Tělech": ke dvěma starým přibyla nová v podobě kytaristy Ondřeje
Prchala, kytaristy a zpěváka Davida Kučery, bubeníka Pavla Šéna,
saxofonisty Karla Šoltyse a trumpetisty a zpěváka Petra Dastycha, aby
již rok nato vydala kapela své 4. CD s příznačným názvem "Namále".
V prosinci 2015 ovšem dochází k další změně: Ondřej Prchal opouští skupinu, aby se mohl naplno věnovat své vlastní hudební tvorbě, a nahrazuje ho staronové "Tělo" v osobě Martina Mráze. A jelikož život, a nejen ten muzikantský, občas přináší nečekané zvraty, z osobních důvodů opouští soubor v srpnu 2016 i Pavel Šén a postu bubeníka se ujímá (do té doby pouze hostující) Tomáš Škoda. V tomto složení se pak "Těla" nespočtem úspěšných vystoupení "prohrají" k velkému výročnímu koncertu na podzim 2018, kterým oslaví 25 let existence. V témže roce jsou mimo jiné také poctěna nabídkou zahrát si jako předkapela legendární britské skupiny "Slade" na dvou jejích koncertech v Česku (SONO Centrum v Brně, Velký sál LUCERNA v Praze), přičemž dle následných ohlasů byly oba koncerty před vyprodanými sály více než vydařené.
Sestava 2001 - album Noční múzy
Sestava 2013
Dceři Barboře Luboš Beránek napsal největší hit kapely Hej Báro a na desce Namále vyšlo její pokračování B. B. Queen, ve které Barbora dokonce zpívá. Na fotografii v Balbínově poetické hospůdce v Praze.
Sestava v roce 2022
LUBOŠ BERÁNEK (klávesy, zpěv)
- První krátké instrumentální skladby na klavír v deseti letech, krátce nato i první písničky s kytarou, první kapela ve třinácti letech. Na střední škole kapely "Lazaret" (1980), "Exitus" (1981) a v letech 1982 - 1984 skupina "I.Q. 250" (mj. s bubeníkem Tomášem Hájíčkem z dnešního "Krucipüsku") a její nástupce kapela "Kamufláž". Poté písničkář, samostatné recitály (1985 - 1988). V letech 1988 - 1991 pozounista a vokalista v liberecké skupině "Solomon Bob".
MARTIN MRÁZ (ak. kytara, zpěv) -
Zakládal jsem folkrockovou kapelu JEN TAK (1986), se kterou jsem v roce 1992 získal interpretační Portu. Dva roky jsem doprovázel písničkářku Martinu Trchovou na baskytaru a klavír, prošel jsem například kapelami Anabáze, Passage, Richard Müller revival band, TĚLA, do kterých se po pětileté odmlce počátkem roku 2016 vracím. Nejoblíbenější hudba, jež je inspirací: Peter Gabriel, Sting, Beatles.
DAVID KUČERA (kytara, zpěv) -
Od útlého dětského věku jsem se věnoval zpěvu a hře na klavír, navštěvoval jsem hudební školu, která mě dost nebavila. Akustickou a elektrickou kytaru jsem poprvé vzal do rukou ve třinácti letech a už jsem je nepustil. Moje první písnička, kterou jsem se naučil, byla "Don Diego", pak jsem hodně hrál písně od bratrů Nedvědů a jiných jim podobným interpretů, až jsem došel k big beatu. Mojí největší inspirací byla kapela Mňága a Žďorp. Styly jako např. metal a disco mně nic neříkaly, a proto jsem až dodnes zůstal u bigboše a rockové muziky. Hrál jsem v autorských kapelách Lazy Creeping, T-Bone Steak, Cheeky Freaky a Anabáze. Hraji v zabavové kapele Cover Power.
ALEŠ HNÍDEK (baskytara) -
S muzikou jsem začal v roce 1992 v hudebních kurzech Pavla Havlíka v Experimentálním studiu v Liberci. Pro mě zásadní kapely kterými jsem prošel: Ńáký Heleny, Insane Fly, U2 Pop Revival, Makenzen.
PETR DASTYCH (trumpeta, zpěv) -
Působil jsem v mnoha vážných příležitostných orchestrech, kterých bylo nespočítaně a projezdil celou Evropu, Jižní Koreu 1999, Japonsko 2007 a taky Čínu 2008. V roce 1995 jsem jezdil dva měsíce po Německu v muzikálu Bídníci, kde jsem hrál na kytaru, a o rok později v muzikálu Fantom opery, a tam již na trumpetu. V Liberci jsem dlouhou dobu spolupracoval s alternativní rockovou kapelou Pro Babalu Aye, potom to bylo s kapelou Mandragora z Jablonce nad Nisou a hostoval v Jarretech a Krucipüsku.
KAREL ŠOLTYS (saxofon)
- Hudební produkci se věnuji od doby studia na gymnáziu. S velkou chutí se věnuji také jiným žánrům, především jazzové hudbě. Za všechny projekty bych jmenoval jablonecký Jazz h Factor a liberecké kapely JMQ, Just Friends a velice úspěšný Žákovský big band ZUŠ Liberec. Zkušenosti jsem také čerpal na mnoha festivalech a workshopech. Za zmínku jistě stojí legendární Letní jazzová dílna Karla Velebného v nedalekém Frýdlantu.
TOMÁŠ ŠKODA (bicí nástroje)
- První nástroj, který mě oslovil byl klavír. Provázel mě celou základní školu. Hře na bící se věnuju od roku 2004. Po dobu studia na střední jsem docházel do hudební školy k Jiřímu Šnajdrovi. Dále jsem absolvoval několik bubenických lekcí u Romana Lomtadzeho, od něhož mám tu čest se učit a příjímat rady dodnes.
V roce 2016 jsem se stal firemním hráčem značky bicích NATAL a paliček Vic Firth.
Diskografie:
Co to je? 1996
Možná 1997
Noční múzy 2001
Namále 2013
více informací o skupině Těla na odkazu: https://tela-liberec.cz/
kliknutím vstoupíte na oficiální stránky kapely
Už hrajeme vnoučatům těch, kteří na nás chodili před třiceti lety, říká frontman liberecké kapely Těla Luboš Beránek
Zdeněk Kupka, herec Šaldova divadla a jeden z moderátorů pořadu Setkání u mikrofonu, si tentokrát pozval muzikanta, který ovlivnil nejen libereckou hudební scénu. Jeho hostem byl frontman kapely Těla Luboš Beránek.
Řeč tak byla nejen o počátcích liberecké hudební skupiny Těla a jejích proměnách, ale i o tom, jak vznikají její písně.
"Nějaká muzika mi furt běží v hlavou. Kdykoliv sednu k pianu, tak mě něco napadne. Samozřejmě pak něco odpadne, protože zjistím, že už to napsal někdo jiný, ale občas něco zůstane. Horší to je s textováním, protože mám pocit, že už jsem všechno napsal, že už nemám o čem psát. Naštěstí se vždycky něco najde, něco mě ťukne, nějaké téma, ale tam už je to trošku boj," přiblížil začátek tvůrčího procesu Luboš Beránek, který je v kapele hlavním autorem písní.
"Když už se to povede, tak to přinesu na zkoušku. Ten hudební nápad s textem pak začneme obalovat nástroji, takže aranže to není moje práce, to už je kreativita ostatních kluků z kapely. A že jsou teďka fakt báječní, všichni se umí vžít, vcítit," pochválil své současné kolegy frontman skupiny Těla, která slaví 30 let existence.
Podle toho je také pestré složení jejich publika. "My už fakt hrajeme vnoučatům těch, co na nás chodili před třiceti lety. Na koncertě vidíme malé děti, moje vrstevníky, i starší. Je to fakt pestré, což je samozřejmě potěšující," nastínil Luboš Beránek.
Skupina Těla hraje podle něj zhruba třikrát až šestkrát do měsíce, například 16. prosince vystoupí v Home Credit Areně v Liberci. A to jako předkapela jiné legendy, která ale na české hudební scéně působí už 60 let. Tou kapelou je samozřejmě Olympic.
autoři: Zdeněk Kupka , reČRoLzdroj:https://liberec.rozhlas.cz/uz-hrajeme-vnoucatum-tech-kteri-na-nas-chodili-pred-triceti-lety-rika-frontman-8885658?fbclid=IwAR17o5T2HZhKB9habNpPYv78eq77V0H0N9wnRIhpBFuOufjWMPu-PG8uBMI
Těla slaví 30 let. Frontman Luboš Beránek vzpomíná na mezníky a zve do Chronosu a Balbínky
Liberecká legenda kapela Těla letos oslavuje 30 let od založení. Frontman Luboš Beránek se rozpovídal o tom, jak s nimi zpívala jazzová zpěvačka Jana Koubková, jak stáli u zrodu festivalu Benátská noc, který otevírali se Starými hadry (nynější Chinaski), o koncertu v Home credit areně nebo o společném hraní s legendárními Slade. Už tuto sobotu 18. března vystoupí v jabloneckém Chronosu a 13. května pak v pražské Balbínce.
Těla letos oslavila 30 let své existence. Když jste kapelu zakládali, dokázal sis představit, že budete fungovat tak dlouho?
No, upřímně řečeno, o tom jsme tenkrát vůbec nepřemýšleli. Prostě jsme chtěli hrát. Mimochodem – těch 30 let funguji jen já, z původních členů jsem jediný.
Kdybys měl vyjmenovat důležité milníky kapely, jaké by to byly?
Nevím, jestli zrovna milníky, ale na pár důležitých okamžiků si zkusím vzpomenout. Chronologicky: 1993 – seznámení se a společná hraní se Starými hadry, později Chinaski, navázání spolupráce s Basic Beatem Báry Basikové, 1994 - měsíční tour po Holandsku, 1995 – nahrávání 1. CD, 1996 - trojnásobné vítězství v hitparádě SOS na TV Premiéra (nyní TV Prima) s písní Hej Báro, 1997 - vystoupení ve Snídani s Novou (tamtéž opět v roce 2000), 2001 – spolupráce s Janem Spáleným, medailonek kapely v Music Zoom na TV3, 2002 – začátek pravidelného koncertování v Balbínově poetické hospůdce, 2004 – hudební medailon v pořadu Pop Art v České televizi… Asi by toho bylo víc… až po rok 2018, kdy jsme měli možnost zahrát si v Brně a v Praze před legendárními Slade.
Proč jste se pojmenovali Těla, už je docela známá historka a najdeme ji u vás na webu, ale někde jsem slyšela, že jste na chvíli i změnili název, prozradíte k tomu něco?
K tomu došlo právě v souvislosti s předskakováním Báře Basikové. Kapelník Basic Beatu Martin Němec nás v roce 1993 oslovil s tím, že jsme po Oceánu druhá kapela, která ho zaujala natolik, že by jí rád pomohl. Nelíbil se mu ale název "Těla" (nechtěl ho na společných plakátech) a společně s Janem Saharou Hedlem trvali na přejmenování na Nord. To se ale, celkem pochopitelně, nelíbilo nám – a skončili jsme na kompromisu: Začali jsme vystupovat pod názvem Zinkowski, což bylo příjmení mého polského pradědy. To ale nemělo dlouhého trvání: slibovaná podpora Martina Němce jaksi vyšuměla do ztracena, a my jsme se krátce nato vrátili k původnímu názvu.
Mimochodem, v tom roce 1993 se Staré hadry zrovna přejmenovali na Chinaski, a na vstupence na náš společný silvestrovský koncert stálo kvůli překlepu Zinkowski + "Chinkowski". Úsměvné. Tak trochu à la Šroubek a Vroubek z "Neználka", jak tenkrát pronesl můj bratr.To je vtipné. Jak se vlastně stalo, že s vámi dvě písničky Smutnej pán a Dej mi, dej nahrála ceněná jazzová zpěvačka Jana Koubková?
Janu Koubkovou oslovil náš tehdejší manažer Pavel Bureš z Jičína, a pro nás naštěstí ona nebyla ani trochu proti. Čas strávený s ní ve studiu bych klidně mohl přidat k těm pomyslným milníkům – úžasná spolupráce s úžasnou dámou. Tohoto setkání a snad i přátelství si hodně považuji.
Třetí desku vám pokřtil Jan Spálený z ASPM, jak jste se s ním dali dohromady?
Pan Spálený míval v Českém rozhlase svůj poslechový pořad a dostali se k němu naše dvě CD. Poslechl si je, a sám kontaktoval našeho manažera s tím, že dostává celé hromady nahrávek a jako jedna z mála ho naše kapela zaujala. A nabídl pomoc, včetně produkování 3. desky. Byly jsme jeho zájmem neskutečně poctěni. Ke spolupráci na CD nakonec bohužel nedošlo, pan Spálený měl v té době zdravotní problémy. Ovšem i tak si udělal čas a navštívil nás během nahrávání v hostivařském studiu (které nám doporučil on), a dokonce nás pozval na společná hraní s "ASPM" - např. v Malostranské besedě.
Už pár měsíců slýcháme na koncertech nové písničky – Selaví, ke které už je na YouTube i klip, Budu tu být a 41. Vydáte je někdy studiově?
Rádi bychom – jen k nim chceme přidat ještě pár dalších. A jelikož jejich zrod závisí především na mně, musejí se kolegové i fanoušci doobrnit ještě větší trpělivostí než doposud: Je to se mnou těžké.
Nedávno jste se vrátili do Home credit areny, pamatuji si váš velkolepý koncert na tomto místě. Užíváte si spíše klubové hraní, festivaly nebo tyhle větší akce jako třeba i koncerty se Slade nebo nedávno s Olympic?Samostatné koncerty jsou pro nás samozřejmě důležitější, ať už ve zmíněné Aréně nebo v sálech a klubech – lidé, kteří na nás přijdou, přijdou výhradně na nás, a o to víc nás taková přízeň těší. Ovšem "předskakování" před velkými kapelami má pro nás také velký význam – například koncerty před Slade v brněnském Sono Centru a v pražské Lucerně byly úžasnou zkušeností.
Vždycky jsem na tvých textech obdivovala jistou osobitost, a že v nich odhaluješ kus ze svého života. Jak to vnímá tvá rodina, baví ji publicita?
Z případné publicity by nebyly dcera ani manželka nadšené, ale ono to s ní nebude tak horké – v textech se většinou nimrám ve vlastních pocitech, o svých blízkých nic zásadního neprozrazuji, vždy se jedná pouze o jejich odraz v mém životě. A s tím už se snad všichni, kterých se to týká, smířili. Doufám! (smích)
Vaším největším hitem se stala písnička Hej Báro, kterou jsi napsal své dceři. Později vznikl i druhý díl B. B. Queen, kterou mám já osobně raději. Tvoje dcera žije v Británii a dokonce si zahrála ve filmu o Queen. Těší tě, že zpívá a zdědila po Tobě hudební talent?
Nevím, jestli jakýkoli z jejích talentů má dcera po mně, ale samo sebou mě těší, pokud dělá, co ji baví – a daří se jí. Víc k tomu neřeknu, protože… i vy už víte, jak to má Bára s tou publicitou… (Smích)
Na tvých textech mě baví hra se slovy a hezká kultivovaná čeština. Jaké knihy rád čteš, a vím, že máš v oblibě i mluvené slovo. Doporučíš nám něco, co tě teď baví?
Je to tak: Už roky nevyrážím z domu bez rozhlasové hry ve walkmanu, miluju to. Je ale těžké z těch stovek nahrávek vybrat jen pár. Každopádně obecně mohu doporučit cokoli od Květy Legátové, Ludvíka Aškenazyho nebo Daniely Fischerové. A co se knih týče, býval jsem až fanatický čtenář, ale poslední roky už to docela flákám. Není čas, není vždy nálada, nedostává se moc příležitostí k usebrání se. Vždyť já už šidím i moje oblíbené komiksy!
Aktuálně vzniká druhý díl tvé knížky Fotr Beránek aneb Zápisky z "Cukrové hory". Jak se podle tebe změnilo prostředí sociálních sítí od dob, kdy jsi na ně začal psát svá zamyšlení a krátké storky? Baví Tě ještě tento typ komunikace?
Dobrá otázka… Vlastně už ani nebaví. A mám pocit, že spoustu dříve vtipně a smysluplně píšících přispěvatelů už taky ne – řekl bych, že jich valně ubylo. Já jsem tak trochu pod nátlakem mých příznivců nakonec dal dvě knihy z příspěvků na Facebooku dohromady, ale jsem si stoprocentně jistý, že na další už nedojde. Ono už ani není z čeho brát – angažuji se tam opravdu už jen minimálně.
Budeme doufat, že se to třeba změní. V písni Proces v refrénu zpíváš: A jak se vám tady žije, jak vám srdce bije, jak vám se v noci usíná? Jak vnímáš aktuální situaci v české rozdělené společnosti a události ve světě? Prožíváš to nebo jsi spíš uzavřený ve svém světě a soustředíte se na osobní věci?
Odpovím lakonicky: Špatně se mi usíná.
Stručné a jasné, pojďme k něčemu příjemnějšímu. Nedávno měl v Česku dva koncerty Sting a v létě se ještě vrátí do Pardubic. Ví se o tobě, že je to tvůj oblíbený zpěvák a sem tam si na pokoncertním jamování střihneš nějaký jeho hit. Je to ten nej zpěvák?
Ano, dá se říci, že je Sting jeden z nejmilejších. Ten seznam mých oblíbenců by byl ale hodně dlouhý – a žánrově pestrý. Musím ale přiznat, že si hudbu skoro vůbec nepouštím. Mně prostě dělá radost především poslech výkonů všech těch skvělých hereček a herců v rozhlasových hrách. S nimi mi je dobře, hudba je moc hlučná.
To je tak, když člověk hodně koncertuje, chápu. Co v letošním roce čeká Těla?
Spousta koncertů! Včetně tří z nich v naší oblíbené Balbínce nebo opětovného účinkování na Benátské v libereckém Vesci. Kompletní přehled míst, kde je možné nás vidět a slyšet, najdou fanoušci na našich stránkách nebo na našem profilu na FB.
Vy jste vlastně hráli se Starými hadry, nynější Chinaski, na úplně prvním ročníku Benátské…
No ano, je to tak: v tom roce 1993 jsme byli osloveni bratry Mikézovými, jestli bychom nezahráli na plovárně na Malé Skále – že tam pořádají takovou akci, Benátskou noc. A zároveň nás požádali, jestli bychom k sobě nenašli ještě nějakou další skupinu. A já a Petr Gros jsme na jakémsi minifestivalu v libereckém přírodním divadle slyšeli po nás hrající kapelu Staré Hadry, moc nás bavili, zašli jsme za nimi, slovo dalo slovo – a od té doby jsme společně hrávali nejen na stále se rozrůstající Benátské noci. A nejen hrávali!
Jak je to vlastně s vaším hraním v Balbínce, hrajete tam několikrát do roka a vždycky je brzy vyprodáno. Je to úžasný prostor a já na vaše koncerty tam vzpomínám ráda, je tam skvělá atmosféra a jste publiku velmi blízko.Tak v tom má prsty také již zmiňovaný Pavel Bureš. Domluvil nám tam v tom roce 2002 s Generálním Guvernérem Jiřím Hrdinou hraní s tím, že je to fajn prostor, ať to zkusíme. A my jsme nejen zkusili, ale začali tam hrát pravidelně. První roky dokonce každý měsíc, a lidi na nás stále chodili. Loni jsme oslavili už 20 let "balbínování" a – musím to zaklepat – skoro vždy máme vyprodáno. Ač v Praze, můžu říct, že je to vlastně taková naše domácí scéna. Tam se vážně vždy rádi vracíme.
Na koncertu v libereckém Warehousu jste měli řadu hostů, co nabídne jablonecký koncert? Prozradíte?
Tak především více než dvouhodinový koncert s plným nasazením všech sedmi Těl. Před námi ale ještě vystoupí skvělá celt-folk-rocková kapela Isara, jejímž členem je i bývalé Tělo, houslista, zpěvák a kytarista Tomáš Nezdara. Ten poté neodloží šmytec a zahude si v několika písních i s námi.
zdroj: https://www.blesk.cz/clanek/zpravy-kultura/738106/tela-slavi-30-let-frontman-lubos-beranek-vzpomina-na-mezniky-a-zve-do-chronosu-a-balbinky.html
ZasTenRock 2024
Fotil Antonín Bělonožník
22.12.2024
O skupině Těla:
Vaše první vzpomínka na skupinu Těla?
Kdykoliv přijde řeč na "Těla", vybaví se mi dvě, zdánlivě nesouvisející vzpomínky. V té první účinkuje na obrovském jevišti velkého sálu Kolosea kapela poskládaná z malých dětí, mezi nimiž ční jako stožár Petr Pola. Dětičky z "TO Kletr" se svým vedoucím. Hrají nějaké táborákové hity a je to roztomilé. Nic víc. Ovšem jen do chvíle, kdy přichází na řadu houslové sólo. Žádná ekvilibristika, žádné zběsilé běhy v pentatonických stupnicích nahoru dolů, jak tomu v takových případech bývá, ale krásný tón. Nakřáplý, trémou rozvibrovaný ale krásný...
Ta druhá vzpomínka musí být podstatně mladšího data, protože už jsem pracoval pro Československý rozhlas, když jsem se, už nevím při jaké příležitosti, octl na konečné tramvaje v Lidových sadech. V takovém případě jsem obvykle, zašel do zkušeben u přírodního divadla, protože byla šance na cigárko s některým z muzikantů. Zkoušela tam tehdy spousta kapel. Až k Dětskému koutku bývaly slyšet bicí s basou. Tentokrát ale byl v okolí nezvyklý klid. Musel jsem dojít až pod okna zkušeben abych zaslechl co se uvnitř děje. První co se ke mně doneslo, byl zvuk elektrického klavíru, nebo nějakých kláves s nepříliš zdařilým podkresem akustické kytary a vzápětí zpěv. Úžasný. Poučené muzikantské zpívání. Dokonale vyvážená směsice energie, dynamiky, přesného frázování a vroucnosti. Takový zpěv je opravdu to nejvzácnější co může jakoukoliv kapelu potkat. A text - podobné zjevení. Neotřelé, neobyčejně rytmické rýmy, valící se za sebou jakoby bez nádechu. Bylo mi jasné, že cigárko s přáteli nebude. Toho člověka neznám.
Houslista z úvodní vzpomínky a zpívající klavírista byli Petr Gros a Luboš Beránek. Budoucí páteř skupiny Těla. Když jsem poslouchal pod oknem zkušebny, Luboš nejspíš kapelu teprve sestavoval a povedlo se mu to náramně. Basista Honza Skrbek, Láďa Třmínek, velmi šikovný kytarista, a zejména Beránkova melancholie a Grosova živelnost to bylo vynikající spojení. Skvělá kapela.
Na obalu prvního albu Těl jste mezi těmi, jimž je věnováno "zvláštní poděkování". Čím jste si je vysloužil?
To s odstupem času přesně nevím. Z dnešního pohledu byl můj podíl na vzniku alba CO TO JE celkem zanedbatelný. Přátelil jsem se tehdy, a dosud přátelím, s Pavlem Michalem a Tomášem Hasilem. V té době majiteli a zároveň redaktory Kalendáře Liberecka. Já jsem jako redaktor Českého rozhlasu vnímal, jak se z éteru vytrácí nahrávky regionálních kapel a oni přišli s velmi ušlechtilou, a z dnešního pohledu i poněkud naivní myšlenkou, dát libereckým a jabloneckým kapelám šanci a zařadit je do svého edičního plánu. Oni byli ochotní poskytnout základní investice, já věděl co všechno je k oficiálnímu vydání alba potřeba. Malé, nezávislé regionální nakladatelství to byla krásná představa. Těla byla jedna z prvních spolupracujících kapel. Pánové přinesli hotový produkt, kterému nic nechybělo nu, a my jsme zařídili to ostatní. Od disků pro hudební kritiky, přes rozhlasové rozhovory po koncert, kde byla deska pokřtěna.
A jaký byl ten "křestní" koncert?
Přiznám se, že na tenhle koncert, ani s odstupem času, nevzpomínám nijak zvlášť rád. Moc jsem si ho neužil. Velký sál a všechny přilehlé prostory, čili vlastně celá budova PKO praskaly ve švech. Byly překročeny všechny hygienické a bezpečnostní předpisy a já za to celé, z pozice hlavního pořadatele zodpovídal. To bylo několik hodin absolutního stresu. Každopádně to byl nejlépe navštívený koncert regionální kapely, jaký jsem kdy zažil. S odstupem času jsem pyšný, že jsem u toho mohl být, a jsem přesvědčený, že tenhle rekord už nikdo nikdy nepřekoná.
zdroj: https://pavelhavlik.webnode.cz/tvorba/
Co dělají bývalí členové kapely Těla?
Láďa Třmínek a Martin Pospíchal
Přehmat Liberec
Vzpomínáme na našich vystoupeních na Bardy tohoto žánru na zemi i na nebi popřípadě v pekle.
31.8.2024 Liberec (archiv Dan Sova)
Petr Gros
Žije v Himlingøje, Roskilde, Denmark
baskytara, zpěv
Basista nebo chcete-li baskytarista,
který na bujarých večírcích občas bere do svých rukou i housle. Rodák z
Pošumaví, ale již od střední školy je pevně zakotven v Liberci.
Bluegrass začal dráždit houslovým smyčcem v řadách jabloneckých Nových
Farmářů. Po několika letech vyměnil čtyři struny za tlustší a v
přetaveném BG Bazaru pokračoval na postu baskytaristy. Protože je to
veselý a neposedný chlapík, okusil si i bigbítový kotlík (Těla, Zezadu) a
dodnes obohacuje basou jabloneckou Žízeň. Dále hraje ve volných
chvílích s formacemi Spare Parts, B.B.Flies, Freetime a ve folklórním
Heřmánku.
Po Karlovi Schreiberovi před pár lety převzal organizaci největšího
regionálního festivalu v žánru – libereckého Godyho memoriálu (www.cwclub.marthablack.cz).
Povoláním je geodet, s tím souvisí i jeho záliba v pohybu – buď cyklo, lyžmo nebo pěšmo.
Má jednoho kluka a světe div se, je to syn a muzikant!
Tomáš Nezdara
Větrno je hudební skupina ze severních Čech s dlouhou minulostí, od jejích vzniku uplynulo již více jak třicet let, a vystřídalo se v ní nemálo hudebníků. Z původně trampských kořenů vyrost za tu dobu strom, který dnes nese rozmanité plody nejen folkové hudby, ale i big beatové, popové a snad i rockové. Svůj repertoár staví převážně na písních kytaristy Petra Peukera.
Větrno nyní hraje ve složení Mirka Savčuková – zpěv, Petr Peuker – zpěv, kytara, Tomáš Nezdara – housle, el. kytara, vokály, Jitka Blehová – baskytara. Na bicí hostuje Vašek Pohl a na el. kytaru a mandolínu Frank Kratochvíl.
Ondřej Prchal
2011 až 2018 kapela The Scoffers
T H E C U B E S
Ondřej Prchal - zpěv, elektrické a akustické kytary
Matěj Janoušek - baskytara, vokály
Ladislav Nič - bicí nástroje, vokály
Skupina se stylově hlásí k rocku a americkému stylu grunge.
V repertoáru má vlastní autorské skladby, které vhodně doplňuje o coververze písní skupin a interpretů - Foo Fighters, Rolling Stones, Pearl Jam, Nirvana, Jimi Hendrix a další.
Vše je zpíváno především v angličtině.
Skupina je schopná odehrát klasické koncertní vystoupení, pouťovou (nebo jinou) zábavu, festivalové vystoupení, různé slavnosti apod
Skupina The CUBES vznikla v Liberci v lednu roku 2019.
Všichni členové, i přes značné věkové rozdíly, mají za sebou mnoholeté hudební zkušenosti. Hráli, působili a působí v nejrůzněších hudebních tělsech a uskupeních nejrozmanitějších hudebních žánrů a stylů. Jsou zde vazby na uskupení Plevel, Aries, Těla, The Scoffers,...
Všichni členové docházeli na ZŠ a ZUŠ v Jabloňové ulici v Liberci. Ondra je zde v současnosti učitelem. Matěj a Láďa školu nedávno ukončili a i nadále se věnují studiu na středních školách.
Je zde i další společné pojítko. Všichni výše jmenovaní se také několikrát setkali na letním hudebním táboře na Lhotsku.
Skupina se vsoučasné době soustředí na nácvik repertoáru a věnuje se i příležitostnému komponování nových skladeb.
2019
leden - Ondra s Matějem Janouškem a Ladislavem Ničem zakládá skupinu The CUBES (aleternativní rock)
duben - červenec - nahrávání singlu Sunrise (píseň věnovaná dceři Báře Prchalové) - píseň byla vydána 5.7.2019
květen - červenec - ve znamení koncertů - Prezidentská chata, Litoměřice, Kryštofovo Údolí,...
listopad - prosinec - nahrávání singlů Starlighta Again
2020
leden - vychází singly Starlight a Again