Malé divadlo







MALÉ DIVADLO
Zhořelecká 344/5
Na místě dnešního divadla stál od r. 1869 patrový
hostinec Prátr, ve kterém při přestavbě v roce 1887 vznikl sál o
rozměrech 18×12 m. Od roku 1903 se v tomto sále hrálo i divadlo.
Během první světové války sloužil hostinec jako ubytovna vojska. Po válce byla divadelní činnost obnovena a v roce 1922 se sál upravoval k promítání filmů. Za jevištěm sálu byla malá tělocvična, vpředu před sálem restaurace a po straně sálu spolkové místnosti.
Zřejmě ještě před první světovou válkou se ochotníkům podařilo zmodernizovat a zvětšit jeviště a zákulisí; novou oponu jim tehdy navrhl scénograf pražského Vinohradského divadla Josef Wenig. V roce 1927 byl Prátr od základů přestavěn a zmodernizován podle návrhu architekta Václava Bečvářovského. Po rozšíření a přestavbě v něm kromě sálu fungoval hotel, restaurace a v zadním traktu tiskárna a tělocvična. Od přestavby se budova nazývala Lidový nebo Dělnický dům. Za německé okupace v něm sídlila policie, po osvobození se dům stal sídlem sociální demokracie.
Od roku 1948 byl v majetku města, které sem umístilo pomocné prostory
tehdejšího Severočeského národního divadla. Kvůli dlouhodobému zanedbání
údržby objekt chátral, až postupně přestal vyhovovat bezpečnostním
předpisům a bylo nutné omezit jeho provoz. V roce 1981 vypracoval
liberecký Stavokombinát dokonce projektovou dokumentaci plánované
obnovy, která ale nebyla realizována.
Architektonickou studii
rekonstrukce zchátralého objektu na experimentální divadelní studio se
zázemím zpracoval až v roce 1986 Karel Hubáček. Pro novou malou scénu
navrhl sál o kapacitě 200 diváků, s variabilní odnímatelnou konstrukcí
sedadlových řad v hledišti. Na Hubáčkovu studii navázal prováděcí
projekt Agrostavu Liberec (1987), který celou rekonstrukci i prováděl;
projekční práce i stavbu vedl Jiří Žižka. Počátky stavby poznamenaly
úřední komplikace, když divadlo nepřiložilo k žádosti o stavební
povolení. V první etapě byly vybudovány zkušebny a nový sál Malého
divadla, tedy část budovy od ulice Zhořelecká až ke zdi baletního sálu;
ve druhé etapě se pokračovalo ubytovnami, jevištěm a suterénem v části
od baletního sálu až do Zeyerovy ulice. Nová komorní scéna libereckého
Divadla F. X. Šaldy se otevřela 14. září 1989 (definitivní kolaudace
proběhla až v únoru 1990). V počátku provozu se pro divadlo používal
název Aréna, který se však neujal a dnes je scéna známá jako Malé
divadlo. V roce 1990 pracoval Hubáček na projektu novostavby třípodlažní
provozní budovy, přiléhající k Malému divadlu z jihu, na místě
dosavadních menších dílen a skladů. Definitivní projekt, pod nímž je
podepsán i dlouholetý Hubáčkův spolupracovník Václav Bůžek, je datován
lednem 1991. Zatímco úpravy Malého divadla téměř nezměnily dochovanou
podobu jeho jednoduchých fasád, Hubáčkův vklad se odrazil především v
koncepci interiéru. Novostavba provozní budovy zaujme výrazným prvkem
vysokého sloupového portiku s úzkým balkónem v jedné okenní ose
nejvyššího patra. Provozní budova se sklady a dílnami byla dokončena v
roce 1993.
Sedadla jsou umístěna na variabilním systému praktikáblů,
výškově nastavitelných pomocí nůžkového mechanismu. Systém umožňuje
sestavovat v prostoru hlediště různá prostorová řešení; nejen klasické
hlediště s elevací pro sledování hry na jevišti, ale také libovolnou
sestavu menších "tribun" při hře přímo v prostoru hlediště. Pod stropem
lemují boční stěny sálu lávky z ocelových nosníků, na kterých jsou
uchyceny dva příčné pojízdné mosty a 20 mobilních elektrických tahů pro
osvětlení. Stěny sálu tvoří režné cihelné zdivo, jehož motiv se opakuje i
na oponě.
(zdroj Kniha o Liberci)



LIBERECKÝ
"PRÁTR"
Hospoda, ve které je divadlo Je sobota k večeru a Zhořeleckou ulicí se táhnou davy mladých lidí ze spodu z města i od Pavlovic. Ostatně jdou k Prátru tak jako každou sobotu. Prátr je restaurace s velkým tanečním sálem a s příjemně upravenou zahradou, kde hostinský pan Antoš čepuje skvělý ležák. Prátr se později změnil v Lidový dům a později Malé divadlo Aréna. (pozn. V počátku provozu se pro divadlo používal název Aréna, který se však neujal a dnes je scéna známá jako Malé divadlo.)
Prátr
se stal i známým střediskem ochotnického divadla, které zde začalo hrát
v roce 1903 jako dramatický odbor dřevodělníků. Později si začali říkat
"Divadlo v Prátru".
Tedy
v roce 1903 se dohodli ochotníci s panem Antošem, a ten jim dovolil
postavit ve velkém sále jeviště. Dekorace si nechali namalovat pražskou
firmou Petránek, kde v tom čase maloval i Josef Lada. První premiéra
byla v neděli 13. března 1903 a byla sehrána hra, kterou do Prahy
přivezla Ludvíkova divadelní společnost, Sever proti Jihu.
Divadlo v Prátru mělo velmi čilý společenský život a bylo velice oblíbené a navštěvované. Uvádělo obyčejně 10 premiér ročně. Pět v jarní sezoně (leden až květen) a stejný počet v podzimní sezoně (září až prosinec). Každou nastudovanou hru hráli dvakrát až třikrát. Početný soubor byl rozdělen na dvě části, které mohly nezávisle na sobě obsadit zvolenou hru, takže premiéry mohly být každých 14 dnů. Premiéra byla vždy provázena "bohatou šatnou a po představení tancem - hudba pana Kokeše". Tím, že si získalo takovou oblibu a návštěvnost, stalo se trnem v oku magistrátu, který právě český živel neměl v lásce a dělnický spolek nenáviděl zvláště. Tak přišel 18. října 1907 úřední zákaz konání divadelních představení v Prátru, údajně pro nezpůsobilost divadelního sálu k takovýmto vystoupením. Rok trvalo, než se tato záležitost vyřídila a divadlo mohlo znovu provozovat Svoji činnost.
Po
roční odmlce sehrálo 11. října 1908 Štolbovu Závěť. V té době se na
plakátech neuvádělo ani jméno režiséra, herců a mnohdy ani autora, ale
dočetli jsme se tam věci, které v té době táhly diváka více než umělci,
jako: zcela nové kulisy, nevídaný ohňostroj, požár jako živý, po
představení tanec s rozdáváním dárků, salvy upřímného smíchu atd.
Samozřejmě,
že ochotníci pořádali i jiné akce, které je mezi publikem
populanizovaly, jako: Mikulášskou zábavu, Předvánoční věneček,
Staročeskou dupandu, Jarm vínek. Jarní sezonu 1909 zahájili 7. března
slavnostním představením hry Doktor Kalous, na kterém oslavil
organizátor, zakladatel, režisér i herec Divadla v Prátru Josef Frydrych
padesáté vy, stoupení. A potom již šly premiéry jedna za druhou. Na
závěr jarní sezony 1909 měl být Letní dramatický vínek, který opět
magistrát zakázal. A v létě přišla konkurence: Elektrické divadlo z
Prahy. V Národním domě zahájil pan Egon Hájek řadu kinematografických
představení při zcela vyprodaných sálech. Grand American Biograf hrál
denně od 4 hodin odpoledne a od 8 večer. Vstupné bylo 20 a 80 haléřů.
Zvláštní
kapitolou v historii Prátru byla konkurence. Tvrdá, záludná a nekalá.
Dělnická tělovýchovná jednota textilních dělníků začala svá divadelní
představení provozovat na no. vě postaveném jevišti v hostinci U
Kiesewetrů v Horním Růžodole. A tu nastalo přetahová. ní herců, režisérů
a přebírání, ba dokonce loupení divadelních titulů. Kdo toto divadlo
dotoval? Nikdo. Snad tajně přispěl i svaz dřevodělníků a mecenáši, ale v
podstatě si na sebe vydělalo. Vyúčtování hry Noc na Karlštejně: hrubý
příjem do pokladny 216,20 K, vydání 160,91 K, zisk 55,20 K. Panu
Antošovi dáno na osvětlení 4 K. Vstupné bylo v té době 60 a 80 haléřů.
Rok
1910 začal zajímavým inzerátem v Ještědském obzoru: "Dramatické odbory a
spolky, které chtějí zakoupit divadelní hry s rozepsanými úlohami,
vesměs literární díla cenná, obraťte se na pana Baštu v Liberci, Široká
48". Od května do konce jarní sezony se divadlo odmlčelo, neboť v
Liberci hostovala známá herecká společnost Elišky Zólnerové v Národním
domě. Zahájila 22. dubna 1910 Prodanou nevěstou a končila 17. května
operetou Pozdní manévry. Přes to, že to byla dobrá a věhlasná
společnost, měla na svých představeních jen průměrnou návštěvnost. Z
Liberce pak odjela do Českého Dubu.
Tuto dobu, kdy divadlo v Prátru nehrálo, využil hostinský Antoš k
prodeji hospody. Novým majitelem se stal Josef Blecha, který inzeroval
nově upravenou zahradu, instalaci elektrického osvětlení, zakoupení
nových kulečníků a na čepu Dobrovické pivo.
Přes
divadelní prázdniny bylo raženo heslo: Prátr, středisko českého
obecenstva. Po prázdninách se hrál klasičtější repertoár, jako: Sv.
Čech: Lešetínský kovář, L. Stroupežnický: Pan Měsíček, obchodník, V.
Štech: Ohnivá země, F. Šamberk: Podskalák. Na plakátech 24. 3. 1912, při
premiéře Sudermanovy hry Čest, je poprvé uváděno jméno režiséra
inscenace (Jaroslav Kittler), aby se to stalo nadále pravidlem. Na
jevišti Prátru také spoře hostovaly i cizí soubory. A tu se objevuje
další propagační moment do té doby u ochotníků neznámý. Vyzvednutí
herečky v titulní roli. V květnu 1912 převzal Prátr hostinský Antonin
Beran. Od 15. května 1912 přicestovala na 14 dní na divadelní zájezd
česká společnost B. Klečkové, která trochu osvěžila divadelní život.
Přes prázdniny tohoto roku bylo jeviště v Prátru nově a moderně
zařízeno. Byla také pořízena nová figurální opona podle navrhu malíře J.
Veniga. 23. a 24. března 1913 se konalo slavnostní představení hry J.
Kůhnela Psohlavci, kde divadlo oslavilo uvedení stého představení a
deset let trvání. Rok 1914 byl posledním rokem Divadla v Prátru. Sehrály
se zde Nestroyovy Lumpacivagabundus, Ruthův Hrabě Rozumovskij, a 12.
července 1914 vypukla 1. světová valka.
Od roku 1914 až do roku 1918 byly v Prátru ubikace pro vojaky. 8. srpna 1919 se z Prátru stala Dobrovická pivnice, ve které Dělnické divadlo v Liberci uvedlo svoji první poválečnou premiéru, při níž zakladatel, herec a režiser spolku Josef Frydrych oslavil své sté vystoupení. Bývalý Prátr byl rozšířen a přebudován na Dělnicky dům, kde se konaly schůze, konference, tělocvičné akademie, kde se hralo divadlo a konaly věnečky a plesy. Dělnický dům byl středem kulturního dělnického hnuti za první republiky. Roku 1938 obsadila Dělnický dům policie a převzali ho nacisti. Po druhé světové válce se přejmenoval na Lidový dům (Lidák), a byl dán k dispozici divadlu jako ubytovna pro herce, zkušebna a divadelní klub. Dnes je to opět divadlo.
Zdroj: Ivan Taller - Čtení kratochvilné o starém Liberci II, 1997