Malé divadlo
MALÉ DIVADLO
Zhořelecká 344/5
Na místě dnešního divadla stál od r. 1869 patrový
hostinec Prátr, ve kterém při přestavbě v roce 1887 vznikl sál o
rozměrech 18×12 m. Od roku 1903 se v tomto sále hrálo i divadlo.
Během první světové války sloužil hostinec jako ubytovna vojska. Po válce byla divadelní činnost obnovena a v roce 1922 se sál upravoval k promítání filmů. Za jevištěm sálu byla malá tělocvična, vpředu před sálem restaurace a po straně sálu spolkové místnosti.
Zřejmě ještě před první světovou válkou se ochotníkům podařilo zmodernizovat a zvětšit jeviště a zákulisí; novou oponu jim tehdy navrhl scénograf pražského Vinohradského divadla Josef Wenig. V roce 1927 byl Prátr od základů přestavěn a zmodernizován podle návrhu architekta Václava Bečvářovského. Po rozšíření a přestavbě v něm kromě sálu fungoval hotel, restaurace a v zadním traktu tiskárna a tělocvična. Od přestavby se budova nazývala Lidový nebo Dělnický dům. Za německé okupace v něm sídlila policie, po osvobození se dům stal sídlem sociální demokracie.
Od roku 1948 byl v majetku města, které sem umístilo pomocné prostory
tehdejšího Severočeského národního divadla. Kvůli dlouhodobému zanedbání
údržby objekt chátral, až postupně přestal vyhovovat bezpečnostním
předpisům a bylo nutné omezit jeho provoz. V roce 1981 vypracoval
liberecký Stavokombinát dokonce projektovou dokumentaci plánované
obnovy, která ale nebyla realizována.
Architektonickou studii
rekonstrukce zchátralého objektu na experimentální divadelní studio se
zázemím zpracoval až v roce 1986 Karel Hubáček. Pro novou malou scénu
navrhl sál o kapacitě 200 diváků, s variabilní odnímatelnou konstrukcí
sedadlových řad v hledišti. Na Hubáčkovu studii navázal prováděcí
projekt Agrostavu Liberec (1987), který celou rekonstrukci i prováděl;
projekční práce i stavbu vedl Jiří Žižka. Počátky stavby poznamenaly
úřední komplikace, když divadlo nepřiložilo k žádosti o stavební
povolení. V první etapě byly vybudovány zkušebny a nový sál Malého
divadla, tedy část budovy od ulice Zhořelecká až ke zdi baletního sálu;
ve druhé etapě se pokračovalo ubytovnami, jevištěm a suterénem v části
od baletního sálu až do Zeyerovy ulice. Nová komorní scéna libereckého
Divadla F. X. Šaldy se otevřela 14. září 1989 (definitivní kolaudace
proběhla až v únoru 1990). V počátku provozu se pro divadlo používal
název Aréna, který se však neujal a dnes je scéna známá jako Malé
divadlo. V roce 1990 pracoval Hubáček na projektu novostavby třípodlažní
provozní budovy, přiléhající k Malému divadlu z jihu, na místě
dosavadních menších dílen a skladů. Definitivní projekt, pod nímž je
podepsán i dlouholetý Hubáčkův spolupracovník Václav Bůžek, je datován
lednem 1991. Zatímco úpravy Malého divadla téměř nezměnily dochovanou
podobu jeho jednoduchých fasád, Hubáčkův vklad se odrazil především v
koncepci interiéru. Novostavba provozní budovy zaujme výrazným prvkem
vysokého sloupového portiku s úzkým balkónem v jedné okenní ose
nejvyššího patra. Provozní budova se sklady a dílnami byla dokončena v
roce 1993.
Sedadla jsou umístěna na variabilním systému praktikáblů,
výškově nastavitelných pomocí nůžkového mechanismu. Systém umožňuje
sestavovat v prostoru hlediště různá prostorová řešení; nejen klasické
hlediště s elevací pro sledování hry na jevišti, ale také libovolnou
sestavu menších "tribun" při hře přímo v prostoru hlediště. Pod stropem
lemují boční stěny sálu lávky z ocelových nosníků, na kterých jsou
uchyceny dva příčné pojízdné mosty a 20 mobilních elektrických tahů pro
osvětlení. Stěny sálu tvoří režné cihelné zdivo, jehož motiv se opakuje i
na oponě.
(zdroj Kniha o Liberci)