Plán města Liberce








Proč chtěl Hitler stavět pod Ještědem tunel ?
Od chvíle, kdy pro něj Karel Hubáček navrhl elegantní hotel s vysílačem, poutá Ještěd pozornost především svým vrcholem. Stavba, která přirozeně dotvořila siluetu hory a pro své unikátní prostorové i technologické řešení získala pevné místo v učebnicích architektury, si obdiv a pozornost určitě zaslouží – a ve spojení s nádherným výhledem jde o výletní cíl, který není radno minout. Stavební plány spojené s Ještědem se ale ne vždy týkaly jen toho, co bude na něm.Stačilo málo a horu by dnes protínal dálniční tunel na důležité spojnici z Chebu do Zhořelce a polské Vratislavi.
Aspoň takové byly plány říšských inženýrů, kteří po zabrání Sudet v roce 1938 začali plnit vizi Adolfa Hitlera na propojení třetí říše hustou sítí kvalitních rychlostních komunikací. Strategicky významný Liberec měl mít spojení na nově budované bavorské dálnice co nejdříve – horská příhraniční krajina ale úkol trochu komplikovala.Za nejvhodnější variantu trasy dálnice kolem Liberce byla nakonec zvolena ta, která počítala s tunelem pod Ještědským hřebenem. Její autor, inženýr U. Huber, ji prosazoval už v roce 1939, definitivně pak její výhodnost stvrdila výprava projektantů z berlínské společnosti dr. Todta v březnu 1940. V té době se zdálo, že projektu nic nestojí v cestě, dokonce se objevují spekulace, že stavebníci někdy roku 1941 začali razit patní štolu. Vývoj na bojištích druhé světové války ovšem zakrátko odvedl pozornost Němců docela jiným směrem a smělé plány nakonec zůstaly jen na papíře.
(zdroj - Česko - země příběhů)





