Radnice - interiér

Interiér radnice je bohatě zdoben způsobem odpovídajícím bohatství města. Jde často o dary místních cechů a patriotů. Patrně nejkrásnějším sálem je dřevem obložená obřadní síň s vynikající akustikou, 450 kg vážícím lustrem z Berlína, šesticí vitráží a nástropní malbou znázorňující vítězství pravdy nad temnými silami od vídeňského malíře Andrease Grolla.

fotogalerie Photo © Archiv SML, Radek Drbohlav


S rytířem na střeše. Liberecká radnice je krásným příkladem vídeňské architektury konce 19. století
Zdeněk Lukeš 6. prosince 2024 13:30
Posledně jsme navštívili Ještěd a na severu Čech se
ještě chvíli zdržíme. Podíváme se do Liberce (německy Reichenberg) v
dobách jeho největší slávy, kdy tu mimo jiné vznikla nová radnice, jíž
se nedávno vrátil původní lesk.
Tentokrát se podíváme na zdejší radnici na náměstí Dr.
Edvarda Beneše (dříve Staroměstské náměstí). Historie tohoto libereckého
náměstí je zajímavá: kdysi tu stála stará rychta, již kolem roku 1600
nahradila renesanční radnice, vystavěná dle projektu architekta Marka
Spacia, s dominantní osmibokou věží, zakončenou makovicí. Ta se stala
symbolem Liberce až do osmdesátých let 19. století.
Radnice
však časem přestala vyhovovat potřebám prudce se rozvíjejícího
průmyslového města, vedle Prahy a Plzně největšího v Čechách, navíc byla
ve špatném stavu. Radní se proto v roce 1884 rozhodli vybudovat novou
dominantu.
Vedle staré
budovy se o tři roky později začala stavět radnice nová a ta původní
byla zbořena. Plány byly svěřeny významnému vídeňskému architektovi
Franzi Ritterovi von Neumannovi (1844–1905), žáku a později i
asistentovi prof. Friedricha von Schmidta, tvůrce vídeňské radniční
budovy. Autor nové liberecké dominanty mimochodem projektoval také
radnici ve Frýdlantu.
Dílo vídeňských mistrů
Neumann
navrhl čtyřkřídlou stavbu ve stylu oblíbené severoněmecké renesance se
čtvercovým vnitřním dvorem. Hlavnímu průčelí, obrácenému do náměstí,
dominovala trojice věží, z nichž ta centrálně umístěná přesáhla šedesát
metrů výšky. Z jejího ochozu je krásný výhled na město i okolí.
Noblesní je i "zadní" fasáda směrem k další tehdy nové dominantě města, divadlu od známé vídeňské dvojice Ferdinand Fellner – Hermann Helmer. Honosně byl pojednán i hlavní vstup s krásnou kovanou mříží, kterým se dostaneme do prostorného vestibulu a odtud na centrální schodiště, jehož stěny zdobí mramorové obklady. V mezipatře je velké vitrážové okno; jeho donátorem byl nejvýznamnější místní podnikatel baron Franz Liebieg, vedle dalších průmyslníků a místních cechů donátor celé stavby.
Ve druhém patře se nachází bohatě dekorovaný slavnostní sál, který se dochoval ve víceméně intaktním stavu. Budovu zdobí plastiky a fresky rakouských umělců Theodora Friedla (1842–1900), jenž ozdobil četné vídeňské stavby i Mahenovo divadlo v Brně, a malíře Andrease Grolla ml. (1850–1907).
Celá
stavba byla dokončena v letech 1892–1893 a završena kovovou plastikou
rytíře Rolanda na špici hlavní radniční věže. Navštívil ji pak i
rakousko-uherský císař a český král František Josef I., který k občanům
Liberce promluvil z balkonu nad vstupem (později odtud hovořil i neblaze
proslulý šéf Sudetoněmecké strany SS-Obergruppenführer Konrad Henlein,
po sametové revoluci pak i prezident Václav Havel). Z původního vybavení
se zachovaly i interiéry jednacích sálů v prvním patře.
Do původní podoby
Na
náměstí před budovou byla – a nyní opět je – stará kašna z 19. století s
plastikou Neptuna. Tu v roce 1925 nahradila kašna nová od německého
sochaře (a rodáka z Všerub u Plzně) Franze Metznera, po druhé světové
válce zničená ruskými vojáky. Nedávno se sem proto navrátila původní
Neptunova fontána, dočasně deponovaná na blízkém Nerudově náměstí. Po
válce byla odstraněna také Rolandova socha z věže a nahradila ji rudá
hvězda. Po roce 1989 tu byl osazen český lev, který je dnes ve
vestibulu. I na špici věže se totiž vrátil legendární rytíř.
Zdroj: https://www.lidovky.cz/orientace/liberec-radnice-namesti-edvarda-benese-rytir-na-strese-videnska-architektura.A241206_093251_ln-historie_lvot

fotogalerie 13.9.2025 Jaroslava Čiháčková
