Rekonstrukce tramvajové trati Liberec - Jablonec 2021 - 2024

02.05.2024

Rekonstrukce tramvajové trati Liberec–Jablonec nabírá zpoždění, místo července bude hotová až v září

19. 5. 2023

Návrat tramvají na meziměstskou trať z Liberce do Jablonce nad Nisou se odkládá. Původně měla rekonstrukce tratě skončit v červenci, dopravní podnik ale nyní oznámil, že se protáhne až do září. Podle provozně technického ředitele podniku Ludvíka Lavičky je rekonstrukce komplikovaná, protože se dělníci dostávají do míst, kam se nesáhlo od 50. let, kdy se trať stavěla.

Výluka na tramvajové trati mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou začala v létě roku 2021, kdy skončil provoz na původním metrovém rozchodu. Součástí rekonstrukce je změna rozchodu na standardních 1435 milimetrů, podle Ludvíka Lavičky jsou ale nutné i další, hlubší změny.

"Musíme splňovat současné technické a bezpečnostní parametry, proto jsou tam různé přeložky. Nemůžeme dělat pouhé opravy, ta trať už byla v hledáčku drážní inspekce. Stavba se skládá ze 128 stavebních objektů, a k tomu je dalších 20 objektů, které zajišťuje ČEZ Distribuce, a to nám ještě může zkomplikovat život," řekl. Upozornil, že od 50. let minulého století, kdy byla postavena, trať nikdy neprošla komplexní rekonstrukcí. V 70. letech se podle něj pouze měnily koleje a přestavěly dvě výhybny.

Náměstek libereckého primátora Petr Židek připustil, že se rekonstrukce nejenom protahuje – takže se tramvaje do Jablonce vrátí až v září, a ne v červenci – ale také prodražuje. Náklady se podle něj zvedly kvůli covidu, válce na Ukrajině, zdražení oceli a inflaci. Dopravní podnik bude muset zaplatit asi o desetinu více. "Dotace, kterou budeme čerpat od ministerstva dopravy, by měla být 622 milionů korun a zbytek jde za dopravním podnikem, dohromady je to nějakých 900 milionů korun bez DPH," upřesnil Židek.

Liberecko-jablonecká tramvajová trať je v provozu od roku 1955. Dnes je to jedna ze čtyř meziměstských tratí v Česku a s 12 kilometry je nejdelší. Její postupná obnova začala již v roce 2008 přestavbou terminálu městské dopravy v centru Liberce, potom následovala po etapách rekonstrukce jednotlivých částí v Liberci a nyní i mezi oběma městy a v Jablonci nad Nisou. V Jablonci je v plánu v příštích letech ještě prodloužení trati o dalších zhruba 800 metrů na nový dopravní terminál, který má být v Kamenné ulici.

Autor mld

zdroj: ČTK https://ct24.ceskatelevize.cz/regiony/3587414-rekonstrukce-tramvajove-trati-liberec-jablonec-nabira-zpozdeni-misto-cervence-bude

fotografie 22.5.2023 nafotil Jindřich Berounský

Jedním ze zajímavých míst rekonstruované trati do Jablonce nad Nisou je úsek v ulici Za Říčkou v Proseči nad Nisou, ve kterém je trať nově vedena prostředkem komunikace. Tímto místem přijíždí ve směru od Jablonce k zastávce U Šamotky (dříve výhybna Proseč výhybna na opačné straně komunikace) obousměrná souprava tramvají T3R.P č. 14+12. 24. dubna 2024.
(foto Zdeněk Mazánek)
A pohled na opačnou stranu, k Liberci.
A pohled na opačnou stranu, k Liberci.

FOTO: Tramvaj se vrací do Jablonce. Jak se trať změnila?

Středa, 1. května 2024, 09:21 Po dvouleté náročné rekonstrukci skončila výluka mezi Libercem a Jabloncem a tramvaje se vrací na meziměstskou trať. Poslední čtyři úseky jsou hotové, stavba vyšla na necelých 900 milionů korun. Na trati jsou nové výhybny i společný přejezd pro tramvaj a železnici v Proseči. Došlo i k úpravám trajektorie trati, jízda se tak zkrátí o dvě minuty.

Jak moc se trať změnila? Přinášíme několik srovnávacích fotografií před a po rekonstrukci.

Rekonstrukce začala na jaře roku 2022 a nakonec se o několik měsíců prodloužila, přinesla totiž celou řadu komplikací. "Dopravní stavba takového významu s sebou nese významná rizika. Zpoždění bylo dáno válkou na Ukrajině a zdražením stavebních materiálů a nemožností je určitou dobu vůbec objednat. Samozřejmě se negativně podepsal covid a čelili jsme i problémům s výkupy pozemků," uvedl předseda představenstva DPMLJ Michal Zděnek.

Asi největší zpoždění přinesl problém s výkupem jednoho z pozemků. "Byl tam jeden velmi komplikovaný majetkoprávní vztah, výkup pozemku, který se nám dlouhodobě nedařil a zbrzdil nás o několik měsíců, pak se to nabalovalo jako sněhová koule. Ale musím říct, že jsem hrozně rád, že se to nakonec povedlo, je to úspěšný projekt a tramvajová trať bude sloužit desítky let," dodal.

Na návrat tramvají na trať do Jablonce se připravovali i zaměstnanci dopravního podniku. "Zacvičujeme celkem 110 zaměstnanců. Nejsou to jen řidiči tramvají, ale i dispečeři a pracovníci vozovny, kteří pomáhají při běžném provozu," vysvětlil při jedné ze zkušebních jízd minulý týden dopravní ředitel DPMLJ Martin Hettner. Důvodem pro zácvik podle něj je, že trať se trochu změnila. "Zacvičení probíhá z toho důvodu, že se trochu změnila trajektorie trati, jsou posunuté výhybny," doplnil.

Jedním z řidičů, kteří mají zkušenosti se starou tratí do Jablonce, je například Jiří Kopecký. "Řidiči se zacvičují poznáním celé tratě, změnily se výhybny, některé přibyly, nebo se posunuly. Trať získala moderní rychlý ráz, takže se s tím řidiči musí seznámit," přiblížil pohled řidiče.

Trať do Jablonce patří pro řidiče mezi oblíbené. "Je to určitě oddychová trať, ve městě musíte být furt ve střehu, městský provoz je takový našláplý a rychlý. Tady i když jsou výhybny a křižování a musí se dodržovat jízdní řád, pořád je jízda taková pohodovější, a hlavně působí klidněji i prostředím, kdy jedete v lese," řekl.

Stavba se skládala ze 128 objektů, dalších 20 zajišťovaly společnosti ČEZ Distribuce a CETIN. "Kompletně se měnily koleje na celé trati, kanalizace, přebudovaly se výhybny. Trať se částečně přetrasovala, v některých místech se oddělila od silničního provozu, snažili jsme se zvětšit poloměry některých oblouků. Musela se prodloužit životnost kanalizační stoky, vybudovat lávka a nové přemostění, dělaly se nové povrchy a signalizace," vyjmenoval rozsah prací provozně technický ředitel DPMLJ Ludvík Lavička.

Raritou je podle něj společný přejezd pro tramvaje a vlaky v Proseči. "Až to Správa železnic dodělá, vznikne společné nástupiště mezi železnicí a tramvajovou tratí. Tím, že jsme se dostali do blízkosti železniční trati, bylo nutné vybudovat společný přejezd. Je to poprvé v České republice. Má to ještě drobné mouchy. Raritou je, že podle nových předpisů musí být všechny přejezdy ošetřeny závorami, tramvaj tak jezdí se staženými závorami," popsal.

Foto Petr Dvorský
Zdroj: https://liberecka.drbna.cz/zpravy/doprava/35965-foto-tramvaj-se-vraci-do-jablonce-jak-se-trat-zmenila.html?utm_source=copy