Rekonstrukce tramvajové trati Liberec - Jablonec 2021 - 2024
Rekonstrukce tramvajové trati Liberec–Jablonec nabírá zpoždění, místo července bude hotová až v září
19. 5. 2023Návrat tramvají na meziměstskou trať z Liberce do Jablonce nad Nisou se odkládá. Původně měla rekonstrukce tratě skončit v červenci, dopravní podnik ale nyní oznámil, že se protáhne až do září. Podle provozně technického ředitele podniku Ludvíka Lavičky je rekonstrukce komplikovaná, protože se dělníci dostávají do míst, kam se nesáhlo od 50. let, kdy se trať stavěla.
Výluka na tramvajové trati mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou začala v létě roku 2021, kdy skončil provoz na původním metrovém rozchodu. Součástí rekonstrukce je změna rozchodu na standardních 1435 milimetrů, podle Ludvíka Lavičky jsou ale nutné i další, hlubší změny.
"Musíme splňovat současné technické a bezpečnostní parametry, proto jsou tam různé přeložky. Nemůžeme dělat pouhé opravy, ta trať už byla v hledáčku drážní inspekce. Stavba se skládá ze 128 stavebních objektů, a k tomu je dalších 20 objektů, které zajišťuje ČEZ Distribuce, a to nám ještě může zkomplikovat život," řekl. Upozornil, že od 50. let minulého století, kdy byla postavena, trať nikdy neprošla komplexní rekonstrukcí. V 70. letech se podle něj pouze měnily koleje a přestavěly dvě výhybny.
Náměstek libereckého primátora Petr Židek připustil, že se rekonstrukce nejenom protahuje – takže se tramvaje do Jablonce vrátí až v září, a ne v červenci – ale také prodražuje. Náklady se podle něj zvedly kvůli covidu, válce na Ukrajině, zdražení oceli a inflaci. Dopravní podnik bude muset zaplatit asi o desetinu více. "Dotace, kterou budeme čerpat od ministerstva dopravy, by měla být 622 milionů korun a zbytek jde za dopravním podnikem, dohromady je to nějakých 900 milionů korun bez DPH," upřesnil Židek.
Liberecko-jablonecká tramvajová trať je v provozu od roku 1955. Dnes je to jedna ze čtyř meziměstských tratí v Česku a s 12 kilometry je nejdelší. Její postupná obnova začala již v roce 2008 přestavbou terminálu městské dopravy v centru Liberce, potom následovala po etapách rekonstrukce jednotlivých částí v Liberci a nyní i mezi oběma městy a v Jablonci nad Nisou. V Jablonci je v plánu v příštích letech ještě prodloužení trati o dalších zhruba 800 metrů na nový dopravní terminál, který má být v Kamenné ulici.
Autor mldfotografie 22.5.2023 nafotil Jindřich Berounský
FOTO: Tramvaj se vrací do Jablonce. Jak se trať změnila?
Středa, 1. května 2024, 09:21
Po dvouleté náročné rekonstrukci skončila výluka mezi Libercem a
Jabloncem a tramvaje se vrací na meziměstskou trať. Poslední čtyři úseky
jsou hotové, stavba vyšla na necelých 900 milionů korun. Na trati jsou
nové výhybny i společný přejezd pro tramvaj a železnici v Proseči. Došlo
i k úpravám trajektorie trati, jízda se tak zkrátí o dvě minuty.
Jak moc se trať změnila? Přinášíme několik srovnávacích fotografií před a po rekonstrukci.
Rekonstrukce začala na jaře roku 2022 a
nakonec se o několik měsíců prodloužila, přinesla totiž celou řadu
komplikací. "Dopravní stavba takového významu s sebou nese významná
rizika. Zpoždění bylo dáno válkou na Ukrajině a zdražením stavebních
materiálů a nemožností je určitou dobu vůbec objednat. Samozřejmě se
negativně podepsal covid a čelili jsme i problémům s výkupy pozemků,"
uvedl předseda představenstva DPMLJ Michal Zděnek.
Asi největší zpoždění přinesl problém s
výkupem jednoho z pozemků. "Byl tam jeden velmi komplikovaný
majetkoprávní vztah, výkup pozemku, který se nám dlouhodobě nedařil a
zbrzdil nás o několik měsíců, pak se to nabalovalo jako sněhová koule.
Ale musím říct, že jsem hrozně rád, že se to nakonec povedlo, je to
úspěšný projekt a tramvajová trať bude sloužit desítky let," dodal.
Na návrat tramvají na trať do Jablonce se
připravovali i zaměstnanci dopravního podniku. "Zacvičujeme celkem 110
zaměstnanců. Nejsou to jen řidiči tramvají, ale i dispečeři a pracovníci
vozovny, kteří pomáhají při běžném provozu," vysvětlil při jedné ze
zkušebních jízd minulý týden dopravní ředitel DPMLJ Martin Hettner.
Důvodem pro zácvik podle něj je, že trať se trochu změnila. "Zacvičení
probíhá z toho důvodu, že se trochu změnila trajektorie trati, jsou
posunuté výhybny," doplnil.
Jedním z řidičů, kteří mají zkušenosti se
starou tratí do Jablonce, je například Jiří Kopecký. "Řidiči se
zacvičují poznáním celé tratě, změnily se výhybny, některé přibyly, nebo
se posunuly. Trať získala moderní rychlý ráz, takže se s tím řidiči
musí seznámit," přiblížil pohled řidiče.
Trať do Jablonce patří pro řidiče mezi
oblíbené. "Je to určitě oddychová trať, ve městě musíte být furt ve
střehu, městský provoz je takový našláplý a rychlý. Tady i když jsou
výhybny a křižování a musí se dodržovat jízdní řád, pořád je jízda
taková pohodovější, a hlavně působí klidněji i prostředím, kdy jedete v
lese," řekl.
Stavba se skládala ze 128 objektů, dalších
20 zajišťovaly společnosti ČEZ Distribuce a CETIN. "Kompletně se měnily
koleje na celé trati, kanalizace, přebudovaly se výhybny. Trať se
částečně přetrasovala, v některých místech se oddělila od silničního
provozu, snažili jsme se zvětšit poloměry některých oblouků. Musela se
prodloužit životnost kanalizační stoky, vybudovat lávka a nové
přemostění, dělaly se nové povrchy a signalizace," vyjmenoval rozsah
prací provozně technický ředitel DPMLJ Ludvík Lavička.
Raritou je podle něj společný přejezd pro
tramvaje a vlaky v Proseči. "Až to Správa železnic dodělá, vznikne
společné nástupiště mezi železnicí a tramvajovou tratí. Tím, že jsme se
dostali do blízkosti železniční trati, bylo nutné vybudovat společný
přejezd. Je to poprvé v České republice. Má to ještě drobné mouchy.
Raritou je, že podle nových předpisů musí být všechny přejezdy ošetřeny
závorami, tramvaj tak jezdí se staženými závorami," popsal.
Foto Petr Dvorský
Zdroj:
https://liberecka.drbna.cz/zpravy/doprava/35965-foto-tramvaj-se-vraci-do-jablonce-jak-se-trat-zmenila.html?utm_source=copy
Tak
si dáme procházku po tramvajové trati mezi Jabloncem a Vratislavicemi
ještě jednou, tentokrát společně se snímky Erwina Cettinea, který před
sedmdesáti lety poctivě dokumentoval počátky a průběh výstavby.
Černobílé fotografie tedy pocházejí z roku 1951 a 1952 a nové z roku 2022. Tedy před rekonstrukcí