Řízení dopravy na Šaldové náměstí

22.01.2021

Řízení dopravy na Šaldové náměstí

Snaha korigovat dopravu byla nutnou reakcí na rychle se rozšiřující automobilismus a související dopravní ruch ve 20.letech 20.století. Do situace, kdy se po komunikacích neřízeně pohybovali chodci, koňské povozy, kočáry, tramvaje a stále častěji také automobily, bylo nutné vnést řád a přimět účastníky provozu dodržovat pravidla stanovená v uličním a jízdním řádu, která byla v té době ještě v plenkách. Nelehký úkol, který se navíc setkával s neochotou až odporem veřejnosti.

 2. září roku 1919 je den, kdy se na území tehdejší Československé republiky na vozovku poprvé postavil příslušník bezpečnostního sboru, aby zde řídil dopravu. Stalo se tak v Praze na křižovatce ve spodní části Václavského náměstí.

Křižovatka Sokolské ulice, 5.května a Šaldova náměstí v 60.letech a 25.3.2022
Křižovatka Sokolské ulice, 5.května a Šaldova náměstí v 60.letech a 25.3.2022
(zdroj: Liberec - Jan Kabíček - Ladislav Ovsík - Jan Pikous, 1977)
(zdroj: Liberec - Jan Kabíček - Ladislav Ovsík - Jan Pikous, 1977)
Z denního tisku, 23.8.1960, Liberec, Šaldovo náměstí. (archiv Boveraclubu)
Z denního tisku, 23.8.1960, Liberec, Šaldovo náměstí. (archiv Boveraclubu)
archiv L.Mencl
archiv L.Mencl
archiv J.Peterka
archiv J.Peterka
Šaldovo náměstí  kolem roku 1980 a 25.10.2024
Šaldovo náměstí kolem roku 1980 a 25.10.2024
Šaldovo náměstí v 2.polovině 70.let a 29.3.2022
Šaldovo náměstí v 2.polovině 70.let a 29.3.2022
Šaldovo náměstí 1981 a začátek stavby hotelu Liberec. (archiv J.Peterka)
Šaldovo náměstí 1981 a začátek stavby hotelu Liberec. (archiv J.Peterka)
color Fotočas
color Fotočas
Šaldovo náměstí v 70.letech a 5.11.2023
Šaldovo náměstí v 70.letech a 5.11.2023
Šaldovo náměstí cca 1972 a 31.12.2021
Šaldovo náměstí cca 1972 a 31.12.2021