Roland a špička radnice



Rytíř drží korouhev s pozlacenou špicí, která slouží jako hromosvod. Je totiž nejvyšším bodem na radnici. Korouhev s letopočtem se otáčí, kdyby byla pevná, vítr by mohl sochu shodit. Pohyblivý je i meč. Měděná postava Rolanda s bronzovými, ocelovými a zlatými prvky měří 2,2 metru a váží 138 kilogramů.
Socha zdobila budovu městského úřadu
od roku 1891 a předlohou pro ni se stala postava Rathausmanna z vídeňské
radnice. V roce 1952 rytíře z věže přikázali sejmout komunističtí
funkcionáři a místo něj se nad Libercem vypínala pěticípá hvězda. Z
radnice zmizela 11. prosince 1989 a vystřídal ji český lev. Umístění
sochy na věž se stalo součástí našich plánů vrátit radnici původní
eleganci," uvedl tajemník magistrátu Marek Řeháček. Rozhodnutí o výrobě
repliky rytíře nevznikalo snadno, ve vedení města však nakonec převážily
hlasy pro. Na špičku věže se tedy umístila replika Rolanda.
Replika vychází z originálu rytíře uloženého v Severočeském muzeu.
Měděná postava s bronzovými, ocelovými a zlatými prvky měří 2,2 metru a
váží 138 kilogramů. Stála více než 2,7 milionu korun a restaurátoři Jan
Nikendey a Milan Zdeněk ji dělali od začátku letošního roku. Rytíř drží
korouhev s pozlacenou špicí, která slouží jako hromosvod. Je totiž
nejvyšším bodem na radnici. Korouhev s letopočtem se otáčí, kdyby byla
pevná, vítr by mohl sochu shodit. Pohyblivý je i meč. Podle projektanta
rekonstrukce radniční věže Josefa Patrného vydrží rytíř na budově mnoho
desítek let a v budoucnu se zřejmě potáhne zelenou patinou.
(zdroj:https://liberec.rozhlas.cz/rytir-roland-se-vraci-na-radnici-6026681 )

Lidová přezdívka Roland odkazuje na hrdinu starých francouzských eposů, někteří i tvrdí, že jde o Havla z Lemberka, zakladatele hradu u Jablonného v Podještědí a jednoho z nejvýznamnějších dvořanů krále Václava I.
Nebo je to snad pověstný Siegfried ze starogermánských bájí, postavený na radnici Němci? Nebo snad některý z pánů z Redernu? Ne, není to ani jeden. Není to totiž nikdo. Jedná se o bezejmenného rytíře, ochránce města Liberce a jeho městských práv. Z věže shlíží od roku 1891.
Navrhl ho architekt radnice Franz von Neumann - a stejně jako budova je prakticky kopií vídeňské radnice, i náš rytíř vychází z vídeňského Rathausmanna (Radničního muže). Než jeho místo usurpovala pěticípá hvězda, vydržel město chránit plných 60 let, do roku 1952. Po revoluci se nevrátil, českého lva z roku 1990 nahradil až roku 2005. Nikdo neví, jak dlouho vydrží, ale být to může vlastně kdokoliv. Fantazii se totiž meze nekladou.
Zdroj: https://liberecky.denik.cz/zpravy_region/kdo-to-vlastne-stoji-na-radnici20100909.html
1952




1968

1989

2005




RATHAUSMANN NEBOLI RADNIČNÍ RYTÍŘ
V březnu 2023 jsme od anonymního dárce dostali několik desítek historických pohlednic. Jejich stav sice není stoprocentní, přesto jsme za ně rádi a tímto velice děkujeme. Čtyři darované snímky zachycují snímání rytíře 20. května 1952 z věže radnice v Liberci. Tato nenápadná událost na dlouhá léta zpřetrhala povědomí Liberečanů o tom, že vůbec na radnici nějaký rytíř byl a co pro obyvatele znamenal. Dobový jazyk padesátých let napřímo hovořil o sejmutí symbolu nacistické rozpínavosti a germanizace, zároveň se opíral o nutnost sundání rytíře se střechy z důvodu technických závad na střeše, výměny krytiny a oplechování. Dle dostupných zpráv se střecha radnice naposledy opravovala roku 1911, statika a upevnění rytíře v roce 1920.Instalace rytíře, Rathausmanna nebo Wimpelträgera, jak se mu tehdy stroze říkalo, na 56metrovou věž radnice proběhla 22. září 1891, krátce před říjnovou návštěvou císaře Františka Josefa I. v Liberci. Na korouhvi nese letopočet 1892, snad připomínající stržení věže staré renesanční radnice. Model rytíře vytvořil profesor Emanuel Gerhart z Liberce. Během prvoválečných let byl motiv rytíře využit jako symbol válečné pomoci a sbírkové činnosti. Po první světové válce se tento symbol ochrany města a jeho práv dále rozvíjel a košatil. O postavě rytíře vznikaly lidové písně, říkadla či pověsti. Do Liberce přišedší učitel a spisovatel Paul Rainer (1885–1938) lidovou slovesnost uchopil v podobě pohádky Die Stadt an der Neiße (1932?) o dvou chudých dětech, kam umně zakomponoval nejen postavu radničního rytíře, ale i dalších postav – zvláště Neptuna, Liberečanům známé postavy z kašny na náměstí, otce Ještěda, tety Nisy nebo draka z Dračího kamene. Jmenovaná kniha vyšla v bilingvním provedení roku 2010 (nakl. Bor), Rainer poprvé postavu Rathausmanna ovšem oživil v Reichenberger Zeitung v roce 1915.Snímky "snímání" v květnu 1952 pořídila liberecká Fotocentrála, která následně zájemcům fotopohlednice prodávala. Na sérii můžeme vidět dřevěné lešení s žebříky, po nichž vzhůru stoupají dva muži, jedním z nich byl Josef Horník z Arnoltic u Děčína, bývalý letecký mechanik, který měl na starosti hlavní výškové práce – sejmutí rytíře a upevnění nové pěticípé hvězdy. K ruce měl Karla Koukala, rovněž z Arnoltic. Oba muži nejprve demontovali prapor s korouhví a pak část přilby, hlavní tělo rytíře pomalu spouštěli po lešení směrem dolů k žebříkům, aby jednotlivé díly podkrovím radnice snesli. Po ukončení akce se Horník a Koukal s rytířem u dveří radnice na památku vyfotili. Poté byla instalována hvězda, v dobovém úzu symbol pokroku, míru a štěstí pracujícího lidu celého světa, hvězda na věži vydržela až do 11. prosince 1989. Roku 1990 byla hvězda nahrazena českým lvem, který je k vidění v prostorách radnice. Rytíř se vrátil v podobě kopie na radniční věž roku 2005, jeho originál můžete vidět v naší expozici Liberecké fragmenty.
Autor příspěvku Severočeské muzeum v Liberci


PŘÍBĚH RADNIČNÍHO RYTÍŘE
Vítězný soutěžní návrh na libereckou radnici od Franze von Neumanna počítal s umístěním rytíře s korouhví na vrcholu věže. Nebyl to však návrh nijak originální. Franz von Neumann dobře věděl, jak se zavděčit místním radním, kteří se v té době upínali k Vídni, jako k hlavnímu městu monarchie. A právě zde se architekt inspiroval novou vídeňskou radnicí (jak stavbou, tak výzdobou), která byla završena, jak jinak, rytířem s korouhví. Architekt, spolupracovník Friedricha Schmidta, realizátora vídeňské radnice, se chtěl tak moc inspirovat tímto dílem, že si ani neuvědomil, že se k neorenesanční radnici takto staromódně oděný rytíř příliš nehodí. Návrh dle Neumannova náčrtu zhotovil profesor liberecké průmyslové školy Emanuel Gerhart. Rytíř byl realizován v kovu ve Vídni v dílně Alexandra Beschornera a měří 2,2 metry. V ruce drží korouhev s letopočtem 1892, což byl původně rok, kdy měla být radnice dokončena. Rytíř byl osazen na libereckou radniční věž už 22. září 1891. V roce 1952 byl z věže sejmut a nahradila jej pěticípá hvězda. V roce 1991 se na radnici objevil znak českého lva, který byl v roce 2005 nahrazen kopií radničního rytíře Rolanda. Originál sochy si můžete prohlédnout v Severočeském muzeu
zdroj: https://www.facebook.com/100063678394923/posts/935078895291382/




...od Rolanda, výš už to nejde,l.p. 2004...
(foto Petr Šimr)












Pohled z radniční věže v roce 1946
(archiv Svatopluka Technika)





Korouhevník
z radnice
Už ho vezou! Vzrušený výkřik malého dítěte vzbuďil jenom holuby na žulové dlažbě před libereckou radnicí. Jako by vezli panovníka! Nebo slavného zločince! - Do města se ale u létě 2005 nevracel král ani lupič, ale rytíř ochránce. Měděný hrdina S úsměvem na tváři, strážce výsostných práv města a jeho obyvatel. Leskne se ještě zlatavou barvou mědi nové brnění. Rytíř s korouhví a mečem. Okolo něj proudí na radničním nádvoří stovky měšťanů, kteří se přišli podívat na jeho zbroj a úsměv. ještě pár dní, a pak zbrojnoše vytáhnou na špici radnice, odkud bude shlížet na město. Nejprve leskle zlatý, poté hnědý a nakonec měděnkou zelený. Liberecký rytíř. A toto je jeho příběh.
Měděná
plastika radničního rytíře s korouhví byla jako symbol ochrany
městských práv pro špici nové radniční budovy navržena vídeňským
architektem Franzem von Neumannem. I rytířova podoba měla proto jasný
předobraz v podobné plastice ve Vídni; tamní Rathausmann (radniční muž)
stojí na špici věže radnice a jeho železná kopie je umístěna navíc i v
parku před ní. Vídeňská socha je ovšem mohutnější než ta liberecká: váží
650 kilogramů, včetně korouhve je vysoká 5,4 metru, zajímavostí je
velikost boty 63! Rytíř pro Vídeň byl naskicován umělcem Franzem
Gastellem a vyroben uměleckým zámečníkem Alexanderem Nehrem v 80. letech
19. století.
Císařský
a královský stavební rada Franz von Neumann se sám honosil titulem
rytíře. Rytíře pro špici liberecké radnice naskicoval jako součást
návrhu celé stavby; jasně je jeho postava vidět již na akvarelu s
návrhem radnice z roku 1887. Ale je stále nezodpovězenou otázkou, zda
byl rytíř von Neumann i autorem rytířova osobitého obličeje s veselým
úsměvem, tak netypickým pro neohroženého bojovníka.
Na jaře 1891 sice dorazil Neumannův hrubý náčrt sochy rytíře ke schválení do Liberce, nicméně podle vlastivědce Ressela již roku 1890 učinil profesor liberecké průmyslovky Emanuel Gerhart velkorysou nabídku, že zdarma zhotoví model sochy korouhevníka, který by měl stát na špici radnice a chránit budovu, město i jeho obyvatele. V květnu 1991 byl model vyhotoven a pro Liberečany vystaven v divadle. Následně byl zaslán do vídeňské dílny dvorního klempířského dodavatele Beschornera, kde byla dokončena finální měděná podoba sochy. Těžko je dnes posoudit, jak moc se liberecký profesor Gcrhart zasloužil o měděného rytíře. Hotový rytíř byl v září 1891 přivezen do Liberce, od 20. září 1891 byl umístěn na lešení stavby radnice a 22. září kolem čtvrté hodiny odpolední jej usadili klempíři na nejvyšší místo na špici. Za první světové války posloužil ochránce práv města věru kuriózním způsobem: dne 23. června 1915 dala městská rada zhotovit jeho dřevěnou kopii a postavila ji před radnici jako hlavní artefakt válečné peněžní sbírky. Liberečané mohli do dřevěného těla svého ochránce zatlouci za 50 haléřů železný hřebík či za korunu hřebík mosazný; tato "hřebíková sbírka" nakonec vynesla 17 839 tehdejších rakouských korun. Spáse rakousko-uherských zbraní to však jen pramálo pomohlo.


Po
první světové válce se radniční korouhevník dostal do obrazové reklamy
na jídlo a pití ve věhlasném Radničním sklípku a konečně i do
literatury. Roku 1930 vyšla v libereckém Stiepelově nakladatelství
knížka profesora zdejšího gymnázia Paula Rainera nazvaná Pohádka o Nise,
kde rytíř z radnice vystupuje jako jedna z dobráckých postav liberecké
pohádkové reality.
Poté
ovšem přišla další válka, a po ní začal najednou rytíř s korouhví vadit
coby příliš německý symbol; a už v září 1950 bylo na radnici
projednáváno jeho sejmutí, prý z bezpečnostních důvodů. Toto se ovšem
uskutečnilo až 20. května 1952, kdy na radniční špici měli vystoupat
Josef Horník a Karež Koukal, a ti plechovou sochu šetrně sejmuli. Místo
bylo následně osazeno půldruhého metru širokou pěticípou hvězdou, která
za nocí rudě zářila. Rytíř byl umístěn v liberecké expozici
Severočeského muzea, ovšem již bez korouhve s letopočtem 1892 (původně
předpokládaný rok ukončení stavby radnice, dokončení se ovšem nakonec
protáhlo do roku 1893), která se ztratila neznámo kam.
Rudá
hvězda byla z radnice odstraněna 11. prosince 1989 a 28. října 1990
byla
věž symbolicky osazena stylizovaným českým lvem, jehož autorem je
výtvarník Jiří Gdovín. V roce 2002 se ovšem potvrdily obavy, že některé
prvky hlavní radniční věže hrozí zřícením, a proto došlo k celkové
rekonstrukci špice, která probíhala v letech 2004 až 2005. Odstraněny
byly některé nepůvodní zásahy a věž byla obnovena v duchu originálních
Neumannových plánů. Součástí přípravy obnovy byly také úvahy o návratu
původní skulptury rytíře s korouhví. Po určitém váhání byla obnova
plastiky na věži schválena v orgánech statutárního města Liberec.
Původní rytíř, vyrobený ve vídeňské klempířské dílně, byl však stále
součástí sbírek Severočeského muzea v Liberci, a jeho stav navíc
neumožňoval bezpečný návrat na povětrnostně exponované místo.
Na
špici tak byla umístěna pouze kopie rytíře, vyrobená pod vedením
architekta Josefa Patrného s takřka devadesátiprocentní věrností
originálu v dílnách pasíře Milana Zdeňka a uměleckého kováře Jana
Nikendeye. Původní sochu zapůjťilo liberecké muzeum díky podpoře
ředitele Mgr. Aloise Čvančary, při výrobě byla rozebrána na 80 dílů,
podle nichž byly vyklepávány z měděného plechu jednotlivé části zbroje.
Nový rytíř měří od bot po přilbu 220 centimetrů; od půlmetrové měděné
koule, na které stojí, až po špici korouhve pak celých 330 centimetrů
Korouhev s vysckaným letopočtem 1892 na měděné tyči je zároveň nejvyšším
bodem radnice, a slouží proto i jako hromosvod. Nový rytíř váží 138
kilogram a je zhotoven ze 129 dílů plechu; například drátěná suknice
byla přitom zhotovena ze 7 000 kroužků a špičatá bota z 12 měděných
prvků; jednotlivé část jsou spojeny 180 nýty, částečně spájeny a
sešroubovány bronzovými maticemi. Vůbec největším dílem je hrudní
brnění, nejmenším naopak nýtek.
Právě
v době návratu kopie na radniční věž se v médiích začalo o korouhevníkovi běžně hovořit jako o rytíři Rolandovi, měděném vypodobnění mladé
rytíře z družiny Karla Velikého, proslaveného z bojů proti Saracénům a
zemřele hrdinskou smrtí. Těžko je se dnes dopátrat, kdo první měděného
obrněné Liberečana takto nazval, tato nepřesnost se každopádně zrodila
až v poválečném Liberci, protože v německých pramenech je postava důsledně
označována jako rytíř či korouhevník. Důvodem byla snad jeho zbroj a
symbol ochrany městských práv. V celém Německu dnes stojí asi 25 figur
rytíře Rolanda se štítem a mečem — ochránce privilegií a svobody
městských stavů, snad nejslavně
je Roland z Brém, stojící již 600 let na náměstí před tamní radnicí a
pro svůj věhlas a starobylost vyhlášený za památku UNESCO. Liberecký
rytíř ovšem s brémským kolegou společnou pouze zbroj a meč, jeho hlavním úkolem bylo nést korouhev s letopočtem 1892.
Očekávaný
návrat sochy rytíře na 65 metrů vysokou špici liberecké radnice byl
dokončen v srpnu 2005. Symbolicky tak byla završena snaha navrátit
vnějšku liberecké radnice některé detaily, které smazal čas či nevhodné
zásahy lidí.
zdroj: Marek Řeháček - Liberecké zajímavosti - kniha první 2006 - 2009