Severočeské muzeum
Bruslení na Skopkově rybníku
(rok 1865 - fotografická reprodukce kresby)
Skupinový portrét nejvýznamějších místních osobností včetně hraběte Clam-Gallase. Rybník se nacházel v místech dnešního muzea.
(zdroj Kniha o Liberci)
Vila Eleonore Priebschové
Masarykova čp 459/20
Přesto, nebo právě proto se svojí novorenesanční čistotou vymyká ze souboru okolních staveb. K uliční frontě se obrací lodžií, nad kterou stojí z hlediska jižních, resp. antických inspirací ještě významnější prvky. Dvojice karyatid vychází přímo ze vzorů, které zdobí též athénský Erechtheion. Gustav Miksch studoval pravděpodobně i ve Vídni, kde v té době působil slavný architekt dánského původu Theophil Hansen. Ten v Řecku několik let pobýval a řeckými vzory je jeho tvarosloví prosyceno. Jeho stavby nenalezneme pouze v bývalém hlavním městě podunajské monarchie, ale např. i v Brně na tzv. Okružní třídě.
Vila nezapře inspiraci padalismem a antikou
Vila je též ovlivněna palladianismem, o čemž svědčí právě předsunutá jónská lodžie a symetrická dispozice. Liší se nepatrně hmotou bočních rizalitů, z nichž jeden je schodišťový a v druhém se nalézá drobná lodžie, zarámovaná však římským triumfálním obloukem. V interiéru je nejdůležitějším prostorem jídelna, přiléhající k lodžii. S jídelnou sousedí na jedné straně salon a na druhé pokoj. Uprostřed vily umožňuje přístup do všech místností chodba, která přímo navazuje na schodiště. Směrem do zahrady jsou umístěny převážně obslužné místnosti. Stavbu bychom mohli stylově dokonce srovnat s podobnými čistě antikizujícími neorenesančními vilami v Praze, které si pro sebe stavěla nejvyšší podnikatelská třída. V meziválečném období vila patřila továrníkovi Richardu Neumannovi, ale poté změnila několikrát majitele. V poválečném období pochopitelně již jako sídlo podnikatelské elity nesloužila. Bohužel byla vnitřní dispozice objektu změněna přestavbami na byty, čímž ztratila část své autenticity. I fasáda byla v době přípravy výstavy ve velice špatném stavu a stav některých detailů, zvláště karyatid lze označit za katastrofální. Vila není památkově chráněná, ale nachází se v památkové zóně města Liberec.
Soutěžní návrh na Severočeské muzeum "Stella"
Přestože se Liberec mohl pyšnit prvním uměleckohistorickým muzeem v
Čechách, palčivě mu chyběla nová, reprezentativní budova, schopná
obsáhnout neustále se rozšiřující a sídlilo provizorně v různých
objektech. Proto se v roce 1893 začalo uvažovat o stavbě nové budovy.
Svou roli zde nepochybně hrála i skutečnost, že zemský sněm nedlouho
předtím finančně podpořil výstavbu mladšího uměleckoprůmyslového muzea v
Praze. Na sněm se tedy obrátilo i kuratorium libereckého muzea a
finanční prostředky pro stavbu budovy se mu podařilo získat.
Vypracováním projektu byl pověřen tvůrčí tandem Miksch &
Niedzielski, ale jejich návrh nakonec nebyl realizován. Další aktivity
týkající se novostavby muzejní budovy se objevily až v roce 1895, kdy se
magistrát rozhodl na stavbu věnovat pozemky někdejší botanické zahrady a
plovárny. Téhož roku byla vypsána veřejná architektonická soutěž, ze
které se do užšího výběru dostalo šest návrhů, vesměs od architektů
zvučných jmen, přičemž jednotlivým návrhům byl dokonce věnován značný
prostor v prestižním časopise Der Architekt. Olbrich se pod heslem
"Stella" prezentoval s návrhem monumentální neorenesanční budovy. Ta
již anticipuje jeho pozdější secesní tvorbu a svým hmotovým řešením se
částečně blíží proslulému pavilonu Secese
ve Vídni. Střed symetrické budovy tvoří mohutná centrální část s
předsazeným portikem, završená značně převýšenou, monumentální kupolí.
Rizality bočních křídel vrcholí atikou se sochařskou výzdobou a po
stranách citují motiv portiku centrální části, zde však završený
frontonem. Poměrně prosté fasády jsou pokryty uměřeným, téměř
filigránským protosecesním dekorem. Protipól střízlivých fasád tvoří
bohatě zdobená kopule se sochařskou výzdobou.
ZEMAN, Jaroslav. Architektonický a urbanistický vývoj Liberce 1352-2006. Praha, 2009. Diplomová práce (Mgr.). Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny umění.
MUZEUM NA KŘIŽOVATCE - autorem je Anna Baldová a kolektiv
Publikace
zachycuje 150letou historii jedné z nejvýznamnějších kulturních
institucí v České republice a zároveň ji zasazuje do širšího kulturního a
společenského života libereckého regionu.
Původně
německé muzeum do jisté míry zrcadlí dějiny severočeského pohraničí od
Rakouska-Uherska po současnost. Kniha provede čtenáře jeho historií od
nákupů prvních exponátů na světové výstavě ve Vídni přes stavbu muzejní
budovy, finanční krizi vrcholící věcnou loterií sbírkových předmětů,
poválečnou proměnu z uměleckoprůmyslového na vlastivědné muzeum,
zpracování konfiskovaných předmětů, výstavy, které nezřídka sloužily
jako výkladní skříň socialismu, řadu rekonstrukcí až po současnou
svobodnou dobu a zamyšlení nad tím, jakou budoucnost má taková instituce
jako muzeum v dnešní rychlé digitální době.
20 autorů | 800 fotografií | 464 stran
Knihu si můžete zakoupit v muzeu a nebo na našich stránkách po kliknutí na odkaz:
Severočeské muzeum
Severočeské muzeum v Liberci patří mezi největší muzea v České republice. Založeno bylo v roce 1873 jako uměleckoprůmyslové muzeum a v českých zemích je nejstarším muzeem tohoto typu. Již v prvních letech své existence se podařilo shromáždit mimořádně bohaté sbírky prakticky ze všech zájmových oborů z vyspělých evropských zemí a zčásti také z Předního a Dálného východu. S ohledem na místní tradice severních Čech však největší pozornost patřila sklu a textilu. Zásluhou četných darů a pravidelných nákupů v aukčních domech a u významných starožitníků v celé Evropě se sbírkové fondy rozrůstaly natolik rychle, že si ještě v závěru 19. století vyžádaly po několikerém stěhování vlastní budovu. Ta byla postavena v letech 1897-1898 podle návrhu prof. Ohmanna z Prahy v romanticko-historizujícím stylu. Po stavební stránce propojuje typy sakrální a palácové architektury. Monumentální komplex doplňují replika renesanční věže liberecké radnice a přístavba tzv. měšťanského domu, připomínajícího původní měšťanskou zástavbu z konce 18. století. K dalšímu významnému rozšíření sbírek došlo v roce 1904, kdy muzeum získalo okolo 2 500 uměleckých děl z pozůstalosti čestného kurátora a štědrého mecenáše barona Heinricha Liebiega, významného libereckého průmyslníka. Od vzniku samostatného státu v roce 1918 až do II. světové války mělo muzeum stejný charakter. Po II. světové válce byly v rámci reorganizace k muzeu přičleněny regionální sbírky ze zrušeného Vlastivědného muzea a Přírodovědného muzea v Liberci.
V přízemí budovy je umístěna expozice přírodovědy Liberecka, která přibližuje živou i neživou přírodu Libereckého kraje. Největší část je věnována Jizerským horám, další sekce seznamuje návštěvníky s přírodou Ještědského hřbetu, Frýdlantska a Českého ráje; opomenuta zde není ani příroda silně ovlivněná člověkem. Textové a fotografické výstavní panely jsou doplněny řadou malých dioramat s množstvím rostlin i živočichů. Expozici dominují dvě unikátní dioramata věrně zobrazující prostředí bučiny a rybníku i s jejich typickými obyvateli. Stálá expozice v prvním patře budovy zahrnuje evropský vývoj uměleckých řemesel od antiky do současnosti (tapiserie, sklo, keramika, porcelán, textil, knižní vazby, obecné a ušlechtilé kovy, cín, hodiny, šperky, nábytek, dřevořezby a fotografie). Přestože je v tomto přehledu zastoupeno více než 1 200 sbírkových předmětů, je to pouze nepatrná část celkového bohatství depozitárně uložených sbírek.
Bohaté sbírkové fondy obsahují špičkové kolekce především v uměleckých řemeslech - sbírka orientálních koberců je druhá největší v ČR, rovněž tak sbírka současné autorské tapiserie. Mimořádně cenné a početné jsou soubory koptských tkanin, historických gobelínů (v expozici SM visí i nejstarší vystavený gobelín v ČR), vyšívaných liturgických textilií, krajek, skla, porcelánu, uměleckého kování, cínu, plakátů, starých tisků atd. Bohatě jsou zastoupené i sbírky historické, etnografické a přírodovědecké. Významný je i soubor více než 160 tisíc negativů, z nichž nejstarší jsou datovány kolem roku 1860. Celkový počet uchovávaných sbírkových předmětů přesahuje 700 tisíc kusů. Nejzajímavejší předměty postupně zpřístupňujeme prostřednictvím portálu esbirky.cz. Ve třech výstavních sálech a venkovním atriu (tzv. rajské zahrádce) bývá ročně realizováno okolo 10 výstav, většina z nich právě ze sbírek uložených v muzeu.
Součástí budovy Severočeského muzea je také rekonstruovaná renesanční
věž bývalé liberecké radnice (ta byla postavena v letech 1599 -1603 podle
plánů italského stavitele působícího ve Zhořelci, Marca Antonia de
Lancio, zvaného též Spazi). Základní kámen budovy Severočeského muzea
pochází ze základů uvedené renesanční věže zbořené spolu s radnicí roku
1893 po dostavbě nové, tedy nynější radnice.
Výška: 41 m Ochoz ve výšce (horní hrana zábradlí): 30,43 m Počet schodů: 174
(zdroj: Severočeské muzeum Liberec https://www.muzeumlb.cz/?page=omuzeu )
V
roce 2023 oslaví Severočeské muzeum 150 let od svého založení a při
této příležitosti chystáme vydání reprezentativní publikace. Jednu z
jejích kapitol věnujeme muzejnímu parku, který tvoří nedílnou součást
našich expozic. Věděli jste například, že se park nachází na místě
původní botanické zahrady nebo že podle projektu z 20. let 20. století
měla místo parku stát budova galerie? (autor příspěvku Severočeské muzeum Liberec)
Výstava Liberec 1960.
Před muzejní budovou tehdy stál obrovský poutač v podobě stylizované vázy, na trávníku kolem poutače ležely volně rozhozené barevné skleněné koule a rozměrná reklamní tabule mezi nimi nesla nepřehlédnutelný nápis ČESKOSLOVENSKÉ SKLO, MOSKVA 1959 (autor příspěvku Jiří Peterka)
Proměny třídy císaře Josefa (Masarykova třída) mezi roky 1895 a 1905
Od svého vzniku představovala dnešní Masarykova třída důležitou součást
městské osy, probíhající od nádraží přes střed města do Lidových sadů.
Ještě v šedesátých letech 19.století však vedla směrem k Jizerským horám
přes Sedmidomky pouze úzká neupravená polní cesta. Název Sedmidomky se
odvozuje od toho, že zde stálo zpočátku jen
sedm obydlí pro dělníky panské lesní správy. Jeden domek (čp. 1275-I) v
zatáčce tramvaje na konci Riegrovy ulice existuje dodnes. Liberečtí
občané sem velice rádi chodili na procházky a v neporušených lesích
okolo malebného údolí Jizerského potoka hledali klid a osvěžení. Oblíbenost Sedmidomků se ještě zvýšila, když zde byl zřízen park s
výletní restaurací a přístupová polní cesta nově upravena na šířku 7,6 m
a osázena stromořadím. V této podobě zůstala až do roku 1879, kdy byla
po výstavbě rozšířena na 16 metrů a opatřena chodníkem s dvojitou alejí
lip a javorů. Současně byla přejmenovaná na třídu Císaře Josefa.
Těžištěm vilové Zástavby v Sedmidomcích i okolí se stala urbanisticky
neobyčejně důležitá křižovatka dnešní Masarykovy třídy a Vítězné ulice.
Podle velkorysého záměru vídeňského urbanisty zde během let 1890-1902
vyrostly výstavné budovy uměleckoprůmyslového muzea, obchodní a
živnostenské komory a městských lázní, tři vynikající stavební díla,
řemeslně dokonale zpracovaná libereckými firmami. Velkorysou
urbanistickou myšlenku ještě umocnily dvě dominanty uzavírající po obou
stranách průhled Vítěznou ulicí: věž kasáren a budova školy na dnešní
Husově třídě (z roku 1914).
Souběžně s významnými budovami na
křižovatce Masarykovy a Vítězné ulice byla zahájena výstavba nové čtvrti
na plochách za muzeem směrem k Sedmidomkům. Mírně svažité území o
rozloze více než 60 hektarů, ohraničené dnešními ulicemi Dvořákovou,
Zborovskou, Lesní a Masarykovou, bylo rozděleno klasicistním způsobem na
pravoúhlé bloky s parkovým náměstím uprostřed (dnešní Sukovo). Během
let 1885-1901 zde vyrostla zahradní čtvrť rodinných domů pro jednu i
více rodin. Za
svůj vznik vděčí především stavební společnosti (Gemeinnützige
Baugesellschaft) a městu, jež tomuto stavebnímu družstvu poskytlo velmi
levné pozemky pod podmínkou, že celé sídliště bude úplně dokončeno v
předem určeném termínu. Podle stanov se stavebníci zavázali, že nebudou
provádět na domech žádné úpravy ani přístavby bez souhlasu vedení
družstva. V celém sídlišti bylo zakázáno provozovat jakékoliv řemeslo
narušující klid. Osázení zahrad i parkovou úpravu řídil odborně spolek
Přátel přírody (Naturfreunde).
Obzvláštní pozornost byla věnována obestavění hlavní promenádní třídy Císaře Josefa, kde směly vyrůst podle požadavků města jen reprezentativní vily. Pseudorenesanční, pseudobarokní a secesní architektura spolu s pečlivě udržovanou zelení dávala třídě téměř lázeňský vzhled. Z řady víl, které ji lemují, je třeba pro vynikající architekturu vyzvednout čp. 542-I (OHES), 450-I, 625-I (LVT) a některé další (např. čp. 621, 628-I nebo secesní 801-I). Na horním konci naproti Jezírku byla roku 1904 zřízena restaurace Reichenberger Hůtte (Liberecká chata), dnešní hotel U Jezírka.
Poněkud skromnější, zato tvarové mnohem rozmanitější byla výstavba na ostatních plochách sídliště Sedmidomky. Každý dům je zcela odlišný, takže na první pohled vzniká dojem, že se zde stavebníci chtěli záměrně odpoutat od jakékoliv uniformity. Architektonická různorodost byla natolik neobvyklá, že přinesla této Části města hanlivé označení cikánská čtvrť. Odborně vysazená, pečlivě udržovaná zeleň ale brzy sjednotila celé sídliště a zapojila domy do krajiny.
Podíváme-li se blíže na jednotlivé stavby, najdeme i zde znamenité ukázky architektury z přelomu devatenáctého a dvacátého století.
Při budování promenádní cesty (Masarykovy třídy)
bylo třeba překonat značné terénní výškové rozdíly, hlavně hluboké
koryto Jizerského potoka, jenž ji podtéká v místech dnešního výstaviště.
Několik metrů vysoký násep pokračoval až za křížení s dnešní Vítěznou
ulicí. Napravo od ní je Skopkův rybník a vedle se rozkládá botanická
zahrada. Spolek Přátel přírody plánoval i úpravu strmých svahů po levé
straně Jizerského potoka, kde měl vzniknout rozsáhlý park protkaný
pohodlnými chodníky s oddychovými koutky, v jehož centru, na pahorku nad
dnešním areálem vysoké školy, se počítalo se stavbou galerie. Všechny
tyto záměry ovšem přerušila první světová válka.
(zdroj: R.Karpaš a kolektiv - Kniha o Liberci,1996)
návštěva muzea v březnu 2022
(archiv Dáša Augustinová)
Od roku 1966 nabízelo muzeum ve svých suterénních prostorách tradiční podhorské občerstvení. Návštěvníci tu našli stylový interiér, pocházející z 19. století z venkovské hospody a kupeckého krámu z Poniklé, který jim nabídl příjemné osvěžení. Dobové občerstvení v muzeu bylo mezi návštěvníky velmi oblíbené, o čemž svědčí statistika z roku 1967 — za 21 dní provozu se při 7hodinové pracovní době vytočilo 4 471 litrů piva, 182 litrů tvrdého alkoholu a 60 litrů vína. Zkonzumovalo se 178 kilogramů uzeného masa, 580 porcí horáckého guláše, 805 porcí utopenců a 1050 porcí syrečků.
foto z roku 1968 od Jana Kabíčka (zdroj: Anna Baldová a kolektiv - Muzeum na křižovatce)
Při
pátrání v muzejním archivu jsme našli několik dokumentárních
fotografií, které jsou pro naši dobu velmi zajímavé a v pravém slova
smyslu objevné. Snímky pochází z roku 1960, kdy byla v Severočeském
muzeu reprízována rozsáhlá výstava československého skla z roku 1959 v
Moskvě. Fotografie vpravo nahoře zachycuje dva monumentální objekty ze
společné tvorby Stanislava Libenského (1921-2002) a Jaroslavy Brychtové
(1924-2020) instalované tehdy v prvním patře muzejní budovy u točitého
schodiště vedoucího na terasu. Instalace těchto exponátů byla nepochybně
velmi náročná a vyžádala si osobní účast obou autorů. A to dokládá
unikátní fotografie (vlevo nahoře) od tehdejšího muzejního fotografa
Jana Kabíčka, která zachycuje osazování vitráže a betonové plastiky v
Severočeském muzeu za přítomnosti Jaroslavy Brychtové, Stanislava
Libenského s nezbytnou cigaretou a sehnutého spolupracovníka Josefa
Pivrnce.
Další osud těchto monumentálních exponátů po skončení
výstavy v Severočeském muzeu je dodnes bohužel nejasný. O to cennější
jsou pro nás tyto fotografie
SEVEROČESKÉ PRŮMYSLOVÉ MUZEUM
V roce 1894 došlo k založení Obecně prospěšné stavební společnosti v čele s architektem Ernstem Schäferem, která začala budovat novou vilovou čtvrť na pravoúhle rozpracovaných pozemcích za tehdejší botanickou zahradou, rozkládající se v místech pozdějšího muzea.
I když následující pohlednice zachycuje celkovou zástavbu čtvrti, zaujme především muzejní budova, zakrýtá ještě lešením. Pro komplikace s projektantem Friedrichem Ohmannem musel prováděcí plány dokončit berlínský architekt Hans Griesebach. V letech 1897-98 je realizovala liberecká stavební firma Gustav a Ferdinand Mikschové. K slavnostnímu otevření muzea došlo 18. prosince 1898 .
V nové muzejní budově připadla zadní část, postavená v duchu klasicistního libereckého domu, pro sbírky nově založeného vlastivědného oddělení, jehož součástí se stala světnice libereckého soukeníka. Otevřením vlastivědné expozice se sice muzeum poněkud vzdálilo původnímu poslání, získalo však těsnější vztah k místnímu prostředí a jeho sbírky stály ve vyváženém vztahu ke kmenovému sbírkovému fondu .
Pohled do historických expozic severočeského průmyslového muzea v roce 1898
V prvním poschodí byly prezentovány uměleckoprůmyslové sbírky, rozdělené podle použitých materiálů. V závěrečné osmiboké místnosti se až do roku 1906 nacházela kolekce soudobého secesního umění. Sem i do dalších sálů jižního a západního traktu byla pak nainstalována sbírka z odkazu Heinricha Liebiega. Takto uspořádané muzeum bylo otevřeno v rámci Výstavy českých Němců 1906 a instalace vydržela až do začátku druhé světové války. Přízemní prostory okolo hlavního sálu zaplňovaly sbírky užitého umění uspořádané podle slohových období, v tomto případě baroka a rokoka, a na dolním snímku renesance a gotiky, instalované na chodbě, jejíž okna vedou do vnitřního, tzv. rajského dvora.
(Zdroj Kouzlo starých pohlednic Liberecka - Roman Karpaš, Jan Mohr, Pavel Vursta, 1997)
MUZEJNÍ KNIHOVNA
Knihovna Severočeského muzea přežila šťastně všechny nástrahy času a má jako jediná v Liberci zachovány veškeré původní fondy. Byla od počátku nedílnou součástí ústavu, který měl přispívat k rozšiřování vzdělání. Byla proto cílevědomě doplňována o odbornou literaturu i časopisy a stala se postupem doby jednou z nejvýznačnějších uměleckoprůmyslových knihoven v Čechách. V roce 1888 byl vydán první tištěný katalog jejích fondů. V nově postavené budově dostala důstojné umístění ve velkém sále, kde sídlí dodnes.
Po roce 1945 se v souvislosti s reorganizací ústavu fondy muzejní knihovny rozrostly také o přírodovědnou literaturu. Podle smlouvy s libereckou Státní studijní knihovnou se měla od roku 1949 stát její pobočkou se zaměřením na publikace související s činností muzea. Tato idea však padla poté, co se Liberec stal krajským městem. Nyní je s více než 30 000 tituly (v roce 1996) třetí největší veřejnou libereckou knihovnou (po státní a vysokoškolské), která slouží badatelům.
K jejímu dalšímu obohacování přispívá vedle nákupů také čilá výměna publikací se sesterskými zařízeními po celém světě.
V
souvislosti s knihovnou je třeba se zmínit o bohaté publikační činnosti
muzea. Původní měsíčník s názvem Mitteilungen des Nordböhmischen
Gewerbemuseums (Zprávy Severočeského průmyslového muzea), jehož první
číslo vyšlo 1. 1. 1864 jako příloha Reichenberger Zeitung, se po
třiadvaceti číslech osamostatnil.
Po roce 1890 začal vycházet čtvrtletně a jeho náplň se dařilo postupně zkvalitňovat. Od roku 1906 byl vydáván pouze dvakrát do roka, zato však ve velkém formátu s četnými reprodukcemi a cennými odbornými studiemi pod názvem Zeitschrift des Nordböhmischen Gewerbemuseums - Neue Folge (Časopis Severočeského průmyslového muzea). Bohatá byla i další publikační činnost, díky níž se muzeum dostalo do povědomí odborných kruhů v zahraničí. V tomto ohledu zvlášť vynikl kustod Gustav E. Pazaurek, autor řady samostatných prací seznamujících s muzejními sbírkami, dále bohatě ilustrované studie o cínu, skle, keramice, ornamentice, knižních vazbách a také o regionálních dějinách. Za tíživé finanční situace, poté co Zemský výbor přestal ústavu vyplácet podporu (1910), skončilo roku 1913 i vydávání muzejního časopisu.
Teprve v roce 1958 vyšlo první číslo Sborníku Severočeského muzea, který v poslední době vychází každý rok, přičemž se střídají dvě řady: společenskovědná Historia (v roce 1993 vyšlo 11. číslo) a přírodovědná Naturalis (1992 vyšlo 18. číslo). Tyto poměrně rozsáhlé publikace znamenají velký přínos pro regionální bádání. Vedle toho je vydávána Knižnice Jizerských hor (11 svazků), edice katalogů Z pokladů Severočeského muzea, sborníky věnované historické knižní vazbě (3 svazky) a řada příležitostných katalogů i samostatných studií.
(zdroj: R.Karpaš a kolektiv - Kniha o Liberci, 1996)
Kontinuálně rozvíjející se sbírka knih a periodik neslouží jen pracovníkům muzea, ale umožňuje také unikátní badatelské využití pro všechny další zájemce. V současnosti se knihovní fond skládá z několika částí kopírujících činnost jednotlivých odborných oddělení. K dispozici je cca 70 000 svazků knih a periodik.Muzejní knihovna je od roku 2002 zapsána Ministerstvem kultury ČR do evidence knihoven pod evidenčním číslem 2184 jako základní knihovna se specializovaným knihovním fondem.
Digitalizované rukopisy a staré tisky ze sbírek Severočeského muzea
Digitalizované historické dokumenty Severočeského muzea v Liberci jsou zpřístupněné v evropské digitální knihovně Manuscriptorium. S podporou grantů Ministerstva kultury České republiky se nám daří zpřístupňovat vybrané dokumenty z našich sbírek. Komplexní záchovná digitalizace historických dokumentů dle Definice digitálního dokumentu pro potřeby zpřístupnění a trvalého uložení v podprogramu VISK6 byla provedena v digitalizačním centru AiP Beroun s.r.o.
(zdroj: https://www.muzeumlb.cz/knihovna )
Na Ještědu shořela chata, návrh vysílače se zrodil za dva měsíce. Dnes už by taková stavba nevznikla, míní kurátor Luděk Lukuvka
11. říjen 2023Luděk Lukuvka
Příjemný rozhovor s Davidem Hamrem ve vltavské Vizitce na téma, které teď rezonuje: Ještěd, Strossova vila, fotograf Petr Šmir, apod. Na spoustu dalšího se nedostalo, ale to tak už prostě ve vymezeném čase bývá..Cesty průmyslu jako komiks v Severočeském muzeu v Liberci
15. listopad 2023Výstava libereckého muzea představuje historii průmyslu v krajském městě jako komiksový svět. Muzejníci nepoužili vitríny s exponáty, ale celoplošný polep podlahy a velkoformátové tisky.
Liberec je od začátku 19. století především centrem textilního průmyslu. A jak ubíhají roky, rozvíjí se i jiná odvětví. Sláva textilek patří minulosti, ale je tu nový obor - nanotechnologie.
Výstava Severočeského muzea s názvem "Cesty průmyslu" není klasickou výstavou s vitrínami, je to specifická instalace s minimem exponátů. Poprvé v dějinách muzea je použitý celoplošný polep podlahy velkého sálu, doplněný velkoformátovými závěsy s historickými fotografiemi.
Celkově je tam přibližně 380 metrů čtverečních grafických ploch. Kromě toho návštěvníky čeká i 11 velkoformátových závěsů s historickými fotografiemi regionálního průmyslu.
"Když zvedneme pohled, uvidíme dosud největší plachty, které jsme kdy v muzeu udělali. Každá má na výšku 5 metrů, na šířku 1,6 metru a vybrali jsme na ně 88 podle nás naprosto nejdůležitějších fotografií nebo grafik, které se vztahují k průmyslu," popisuje kurátor výstavy Ivan Rous.
Na výstavě ale přeci několik exponátů je. Mezi komiksovým způsobem nakreslenými cestami průmyslu na podlaze, je například na soklíku položená cedule.
"To je obrovská pamětní břidlicová deska, která byla v Kateřinkách. Je z roku 1816 a byla to pamětní deska k desetiletému výročí továrny Franze Olbricha," říká Ivan Rous a přidává i zajímavost z instalace výstavy:
"Studio, které tady nechalo kolena a ruce, tak přepočítalo celou výstavu na banány. Opravdu nakoupili banány, a zjistili, že průměrný banán váží 201 g. V ten moment, váha zavěšených plachet je 361 banánů, což dělá přibližně 72 kg. Váha podlahové pochozí grafiky je 584 banánů neboli 117 kilogramů," usmívá se kurátor.
Výstava Cesty průmyslu je v Severočeském muzeu v Liberci k vidění do 3. března 2024.
zdroj:https://liberec.rozhlas.cz/cesty-prumyslu-jako-komiks-v-severoceskem-muzeu-v-liberci-9114190?fbclid=IwAR1FZEyWgRZeeJMq1Po7cvoAkxeo1ZnbEQjDNCUzOUT47vIobtWpGuOteNw
Stavba muzea a jeho zadní strana v roce 1898
Před rozestavěnou budovou vidíme dosud stát boudy původního koupaliště. (Skopkův rybník)
Východní stranu muzejního komplexu uzavírá napodobenina typického
libereckého měšťanského domu z 18. století, pro nějž měl údajně tvořit
vzor dům čp.36 - I na náměstí Českých bratří, který padl za oběť
výstavby secesní budovy banky. (zdroj Kniha o Liberci)
komentář Jiřího Bláhy:
Ono tam těch připomínek starších staveb nebo stylů je víc. J. Zeman píše: "Na zdařilém Ohmannově návrhu měly historizující prvky různých slohových období korespondovat s jednotlivými částmi expozic. Části budovy evokovaly např. středověký klášter včetně rajského dvora, renesanční zámek nebo pro Liberec charakteristický klasicistní měšťanský dům, v němž byla příhodně situována regionální expozice." Doplnění návrhu "replikou věže původní renesanční radnice" je nejspíš možné chápat jako rozšíření téhle celkové myšlenky.
Severočeské muzeum
Rok 1899 - pohled na právě dokončenou stavbu
(Zdroj Kouzlo starých pohlednic Liberecka - Roman Karpaš, Jan Mohr, Pavel Vursta, 1997)