Výstava Socha a město
Encyklopedické heslo Liberec - Naivní divadlo - Studio Ypsilon.
Součástí katalogu výstavy Socha a Město 1969 byla i gramodeska. Abych Vám zpříjemnil deštivý večer, rozhodl jsem se padesát let starý záznam nahrát a podělit se o něj. Účinkují: Jitka Nováková, Zuzana Schmidová, Karel Novák, Luděk Sobota, Jan Schmid. Nahrálo Studio Supraphon.
(Jindřich Gubiš)
https://www.facebook.com/jindrich.gubis/videos/10212268415185589
Natočeno 1969. Vydal Supraphon v roce 1969 (1 SP; Su 0 39 9854).
Pozn.: Gramofonová deska je součástí knihy Socha a město (Zdeněk Neumann, Jan Řičař, Jiří Moulis, Ludmila Vachtová, Hana Seifertová).
Lit.: Kolář, Jan: Divadlo je pro mě pořád země neznámá. In Divadelní noviny 13/2009 (rozhovor s Janem Schmidem). - Cit.: {Nejvíce mne ovlivnil} teoretik Dušan Šindelář, dnes polozapomenutý, který nám otevíral okna do světa a dával věci do souvislostí. Nezapomínejte, že v té době neexistovaly slovníky, nevycházely monografie o moderním výtvarném umění, knihy o estetice, kontinuita s uměleckým děním před válkou byla přerušena totálně - vlastně taky proto jsem jako první ypsilonský titul uvedl Encyklopedické heslo XX. století.
Stály, byly odvezeny, stojí, přemístily se, byly zničeny. Časem tu bude víc z jejich osudů. Znáte Bránu snů, Bitvu, Motýlí křídla, ...?
(časopis Květy, Socha a město 1969)
V rámci výstavy Socha a město 1969 umístil sochař Josef Špaček svoji Spirálu (přikládám fotku) do parčíku před Energomontáže. Betonový sokl je vidět za živým plotem v levé části fotografie, ale přijde mi, že tam jsou nějaké další objekty, které těžko identifikuji. Kdyby zde někdo z pamětníků věděl, nebo měl dobovou fotografii, byl bych moc rád. (Jindřich Gubiš)
https: //www.facebook.com/jindrich.gubis/videos/10212268415185589
Výstava Socha a město byla významnou a nepřehlédnutelnou akcí. A s odstupem let lze konstatovat, že tato sochařská výstava se zapsala do českých dějin umění jako zlomový moment ve vývoji sochařství ve veřejném prostoru. Stala se první akcí v českých zemích, která postavila sochy na chodníky a náměstí přímo mezi chodce. Výstavy se účastnilo 30 tehdy známých umělců, kteří vystavili celkem 46 děl.
Na fotografii Biologické těleso - Josef Klimeš.
autor příspěvku Jiří Peterka
Tuto plastiku Biologické těleso zakoupilo v Liberci Statutární město Most pro nově vznikající park Střed a plastika (v provedení z leštěného dioritu) je v Mostě dodnes. Více o díle akad. sochaře Josef Klimeš na
autor příspěvku Ludmila Mojžíšová
Kostelní ulice.
Sochař Josef Špaček (1923-2001) vytvořil z metr vysokého pískovce v roce 1968 sochu s názvem Bitva. Tato socha byla součástí slavné liberecké výstavy "Socha a město" v roce 1969, během které byla umístěna v Kostelní ulici přímo uprostřed tržiště.
autor příspěvku: Jiří Peterka
Hana Seifertová vzpomíná na svou kariéru ředitelky Oblastní galerie v Liberci, na důležité realizace svého manžela, sochaře Jiřího Seiferta, na svou matku nebo na svá přátelství se slavnými osobnostmi.
Hana Seifertová se narodila v rodině táborského houslisty a hudebního pedagoga Karla Koreckého. Otec chtěl mít z dcery koncertní umělkyni, což ona odmítala. Po absolvování reálného gymnázia studovala dějiny umění na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (1953–1958).
Hned po ukončení studií se stala ředitelkou Oblastní galerie v Liberci. Liberec byl na konci padesátých let a především v letech šedesátých jednou z kulturních metropolí Československa. Působila zde skupina výborných architektů, například Karel Hubáček, autor televizního vysílače na Ještědu, nebo Miroslav Masák, který navrhl podobu zimního střediska Ještěd. S Libercem je také spojené zformování souboru a první sezóny Ypsilonky Jana Schmida.
Z liberecké galerie, kterou Hana Seifertová vedla, se tehdy stalo živé centrum umění, kam jezdili návštěvníci z celé republiky i ze zahraničí. Vystavovali zde umělci, kteří v Praze svá díla nesměli na veřejnosti představit. Jakýmsi vyvrcholením této éry se stala v roce 1969 rozsáhlá mezinárodní výstava v plenéru města: Socha a město. Jedním z umělců, kteří významně tehdy ovlivnili kulturní dění v tomto severočeském městě, byl i manžel Hany Seifertové, sochař Jiří Seifert.
Liberecký kulturní rozkvět zastavila až okupace sovětskými vojsky v srpnu 1968. Hana Seifertová podává v Osudech důležité svědectví o noci z 20. na 21. srpna. Noc a ráno totiž v bytě manželů Seifertových strávili Václav Havel a Jan Tříska. V životopisných knihách o Václavu Havlovi se často objevují nepřesné informace o této Havlově liberecké noci. Z vyprávění Hany Seifertové se posluchač dozví o dalších událostech, které se v osmašedesátém v Liberci odehrály.
Na začátku normalizace musela Hana Seifertová místo ředitelky liberecké galerie opustit a její rodina se přestěhovala do Řevnic u Prahy. Od roku 1971 pak pracovala jako vědecká pracovnice a kurátorka Sbírky starého evropského umění Národní galerie v Praze.
zdroj:https://vltava.rozhlas.cz/osudy-hany-seifertove-rozhlasove-vzpominani-historicky-umeni-kuratorky-a-8935167
Výástava Socha a město 4.7. - 30.10.1969
Jedním z posledních plodů uvolnění šedesátých let byla výstava Socha a město. Liberečané i návštěvníci města měli možnost zhlédnout přímo v ulicích a parcích 45 plastik od 31 sochařů, kteří dostali na tu dobu naprosto neobvyklou možnost rognistit díla svobodně, jen podle uměleckého záměru. Hlavní cenu Matyáše Brauna I. stupně získala monumentální kovová plastika Modlitba za zemřelého od Aleše Veselého, druhou cenu obdržel Svatopluk Klimeš za mramorovou skupinu 12 měsíčků (zůstala před Zlatým lvem dodnes) a třetí Olbram Zoubek za skupinu postav v životní velikosti, umístěnou na Šaldově náměstí. Sedm plastik v Liberci zůstalo.
Na snímku Morový sloup libereckého sochaře Jiřího Seiferta, manžela jedné z hlavních organizátorek akce Hany Seifertové, který později zakoupilo město Cheb. (foto Vít Jón)
zdroj: Roman Karpaš - Stalo se na severu 1900 / 2000 , 2001