Střed třídy 1.máje - okolí Rybníčku

06.10.2021

Ulice U Besedy

2001 (archiv Pav Karel)
2001 (archiv Pav Karel)
2001 (archiv Pav Karel)
2001 (archiv Pav Karel)
Ulice U Besedy v roce 1989 (foto Petr Šimr)
Ulice U Besedy v roce 1989 (foto Petr Šimr)

Torzo můstku tam stálo poměrně dlouho ač už vedlo k zazděným dveřím. Dnes už tam není - je to tento pohled (autor komentáře Post Rash)

archiv O.Musil
archiv O.Musil
Most přes Nisu  kolem roku 1900 (archiv SM v Liberci) a 6.8.2022
Most přes Nisu kolem roku 1900 (archiv SM v Liberci) a 6.8.2022

Most přes Nisu (počátek 20.století)


Janovodolská, později Nádražní ulice (v současné době třída 1.máje) vedla přes jednoduchý, patrně nejstarší most přes Nisu, jeden ze dvou, které v polovině 19.století ve městě existovaly. Roku 1852 byl opraven a po zřízení nádraží přestavěn (1863). Už za osm let ho nahradil most ocelový a zároveň byly vyzděny přilehlé břehy řeky. Nedlouho potom (1874) bylo při přestavbě domu čp. 147 - III na levém břehu předmostí na 11,5 metru. Nové dopravní situaci neodpovídal starý ocelový most ani polohou, ani šířkou. Proto byl roku 1892 rozebrán a přenesen na místo dřevěného v Orlí ulici. Nový široký ocelový most, zbudovaný nákladem 11 076 zlatých a 79 krejcarů, vydržel až do roku 1958, kdy ho nahradil dnešní železobetonový.

Vlevo vidíme roh domu čp.147 - III, vzadu vystupuje škola v Orlí ulici, zakrytá zčásti vilou stavitele Ferdinanda Scholze (čp. 414 - III) z roku 1885. Uprostřed je třípodlažní dům čp. 79 - III Antona Perziny s kancelářemi firmy Rosenbaum a Deutsch, na jehož místě vyrostla banka. Dům vedle byl zbořen až při výstavbě pozdější Jazykové školy.
Po otevření ulice Na Zápraží byl roku 1874 postaven v pořadí třetí most, opět dřevěný, vyměněný roku 1898 za ocelový. Současně byla Nisa přemostěna i v dnešní ulici U Besedy. 

(zdroj: Roman Karpaš a kolektiv -  Kniha o Liberci, 1996)

Neissebrücke. Bahnhofstrasse. Liberec, most přes Nisu v Nádražní třídě - nyní 1. máje. Bez datace. Autor: neuveden. (archiv SM v Liberci)
Neissebrücke. Bahnhofstrasse. Liberec, most přes Nisu v Nádražní třídě - nyní 1. máje. Bez datace. Autor: neuveden. (archiv SM v Liberci)
Rybníček v roce 1899
Rybníček v roce 1899
(archiv Jarda Veselský)
(archiv Jarda Veselský)
1974
1974
archiv J:Hůlka
archiv J:Hůlka
archiv T.Majer
archiv T.Majer
1960
1960
1964 Vilém Boháč
1964 Vilém Boháč
třída 1.máje (archiv M.Gergelčík)
třída 1.máje (archiv M.Gergelčík)
třída 1.máje kolem rolku 1906 a 25.9.2022
třída 1.máje kolem rolku 1906 a 25.9.2022
2001 (archiv Pav Karel)
2001 (archiv Pav Karel)
2.11.1976 (zdroj: Vpřed Okresní noviny Liberecka)
2.11.1976 (zdroj: Vpřed Okresní noviny Liberecka)
25.11.1969 (zdroj: Vpřed Okresní noviny Liberecka)
25.11.1969 (zdroj: Vpřed Okresní noviny Liberecka)
Třída 1.máje 11.4.1984 a 23.8.2023
Třída 1.máje 11.4.1984 a 23.8.2023
Ulice 1.máje v 70.letech (archuiv Boveraclubu)
Ulice 1.máje v 70.letech (archuiv Boveraclubu)
Pátek 10.5.1974, tedy právě před půl stoletím. A novotou svítící T3 č. 41 na Rybníčku s GH na balkóně "hvězdárny" v pozadí. foto EC
Pátek 10.5.1974, tedy právě před půl stoletím. A novotou svítící T3 č. 41 na Rybníčku s GH na balkóně "hvězdárny" v pozadí. foto EC
16.11.1982 (zdroj: Vpřed Okresní noviny Liberecka)
16.11.1982 (zdroj: Vpřed Okresní noviny Liberecka)
Po nesmělých začátcích se vypravování spřažených souprav rozšířilo až po návratu vozů T2 z druhé velké opravy v DP Brno, hlavním důvodem byl naprostý nedostatek řidičů. Malá kapacita měníren proudu však dovolovala obsadit „dvojčaty“ jen polovinu pořadí jedné z městských linek. Souprava vozů T2 19""+23'' projíždí ulicí 1. máje k mostu přes Nisu. (11.4. 1984,foto Ivan Grisa)
Po nesmělých začátcích se vypravování spřažených souprav rozšířilo až po návratu vozů T2 z druhé velké opravy v DP Brno, hlavním důvodem byl naprostý nedostatek řidičů. Malá kapacita měníren proudu však dovolovala obsadit „dvojčaty“ jen polovinu pořadí jedné z městských linek. Souprava vozů T2 19""+23'' projíždí ulicí 1. máje k mostu přes Nisu. (11.4. 1984,foto Ivan Grisa)
Ulice 1.máje v 70.letech a 1.10.2023
Ulice 1.máje v 70.letech a 1.10.2023
cca 1982 (archiv Jus Jusl)
cca 1982 (archiv Jus Jusl)
Reichenberg-Řeznictví a uzenářství Franz Havrda (archiv M.Gergelčík) - pravděpodobně bylo v místech, kde je i dnes na třídě 1.máje
Reichenberg-Řeznictví a uzenářství Franz Havrda (archiv M.Gergelčík) - pravděpodobně bylo v místech, kde je i dnes na třídě 1.máje
archiv Martin Hnilica
archiv Martin Hnilica
archiv FL
archiv FL
15.5.1995 a souprava T3SUCS č. 74 + 75 na lince č. 11 projíždí po provizorní tramvajové trati na třídě 1. máje.
15.5.1995 a souprava T3SUCS č. 74 + 75 na lince č. 11 projíždí po provizorní tramvajové trati na třídě 1. máje.
1971 (archiv T.Majer)
1971 (archiv T.Majer)
hodinářství na Rybníčku v roce 1964 (foto Vilém Boháč)
hodinářství na Rybníčku v roce 1964 (foto Vilém Boháč)
třída 1.máje - Květinářství na Rybníčku
třída 1.máje - Květinářství na Rybníčku
třída 1.máje
třída 1.máje
archiv Bernard Jankura
archiv Bernard Jankura
Na této fotografii je v té době bývalý hostinec Zur Gartenlaube v Nádražní ulici čp. 22 (nyní třída 1. máje) v roce 1938. Dům byl postaven v roce 1858 a jako hostinec byl v provozu do roku 1906. Dnes je již dávno samozřejmě zbouraný. Vedle stál hotel National a tak každý pozná, kde stála tato hospůdka. (fotografie z restaurovaného archivu Severočeského muzea v Liberci)
Na této fotografii je v té době bývalý hostinec Zur Gartenlaube v Nádražní ulici čp. 22 (nyní třída 1. máje) v roce 1938. Dům byl postaven v roce 1858 a jako hostinec byl v provozu do roku 1906. Dnes je již dávno samozřejmě zbouraný. Vedle stál hotel National a tak každý pozná, kde stála tato hospůdka. (fotografie z restaurovaného archivu Severočeského muzea v Liberci)
1993 (foto Petr Šimr)
1993 (foto Petr Šimr)
archiv B.Jankura
archiv B.Jankura
archiv B.Jankura
archiv B.Jankura
třída 1. máje v roce 1965 a v roce 2001 (zdroj Karel Čtveráček / Jan Mohr – Liberec mezi vzpomínkou a přítomností,2001, nakladatelství 555)
třída 1. máje v roce 1965 a v roce 2001 (zdroj Karel Čtveráček / Jan Mohr – Liberec mezi vzpomínkou a přítomností,2001, nakladatelství 555)
Pohled na třídu 1.máje v roce 1960 a 2001 (zdroj Karel Čtveráček / Jan Mohr – Liberec mezi vzpomínkou a přítomností,2001, nakladatelství 555)
Pohled na třídu 1.máje v roce 1960 a 2001 (zdroj Karel Čtveráček / Jan Mohr – Liberec mezi vzpomínkou a přítomností,2001, nakladatelství 555)
archiv Honza Půlpán
archiv Honza Půlpán
Popisek z pohlednice : LIBEREC Široká třída, spojující nádraží se středem města, tvoří hlavní dopravní tepnu Liberce. Parkovitě upravené prostranství u Nisy vzniklo novou urbanistickou rekonstrukcí dolní částí třídy a zaklenutím řeky novým, 21 m širokým mostem. A dneska je tam skoro Všechno jinak . . . . . 😳archiv a text Tomáš Pazderník
Popisek z pohlednice : LIBEREC Široká třída, spojující nádraží se středem města, tvoří hlavní dopravní tepnu Liberce. Parkovitě upravené prostranství u Nisy vzniklo novou urbanistickou rekonstrukcí dolní částí třídy a zaklenutím řeky novým, 21 m širokým mostem. A dneska je tam skoro Všechno jinak . . . . . 😳archiv a text Tomáš Pazderník
Šedesátá léta 1961-66, doba, kdy jsem studoval na VŠST Liberec. (archiv Mirek Endrle)
Šedesátá léta 1961-66, doba, kdy jsem studoval na VŠST Liberec. (archiv Mirek Endrle)

Občas se na internetech objeví unikátní záběr, většinou však velmi nekvalitní, originál ofocený mobilem a v horším případě ještě s bleskem. Málokdy se podaří dopátrat originálu a nabídnout kvalitní naskenování. Velký dík tak patří Hnilica Martin , který poskytl fotografie ke kvalitnímu naskenování, tedy v rámci možností co umožní papírová fotografie o velikosti zhruba 5 x 5 cm. To je případ záběru ze srpna nebo září 1935 do ulice 1. máje z dnešní křižovatky na Rybníčku, kde je zachyceno i jednokolejné napojení hlavní tratě na vozovnu (mimochodem tudy musel jezdit v roce 1957 i prototyp jednosměrné tramvaje T2 č. 6002, který měl možnost se otočit jen na Gottwalďáku u Dunaje - jednu z cest do nebo z vozovny musel absolvovat couváním). Na snímku v pozadí vidíme tramvaj, dle konstrukce pravděpodobně vůz č. 16 z roku 1904 (zrušen 1960). Skutečně unikátní záběr (archiv Martin Hnilica)

třída 1.máje v roce 1959 a 14.12.2021
třída 1.máje v roce 1959 a 14.12.2021
archiv J.Hůlka
archiv J.Hůlka
křižovatka Nádražní ulice (třída 1.máje) a ulice na Rybníčku cca před 100 lety (archiv Boveraclubu)
křižovatka Nádražní ulice (třída 1.máje) a ulice na Rybníčku cca před 100 lety (archiv Boveraclubu)
Pokládka telefonního kabelu v Nádražní ulici(třída1.máje) v r. 1910 - v pozadí hotel National a stejné místo 19.4.2022
Pokládka telefonního kabelu v Nádražní ulici(třída1.máje) v r. 1910 - v pozadí hotel National a stejné místo 19.4.2022
Pokládka telefonního kabelu v Nádražní ulici v r. 1910 - v pozadí hotel National
Pokládka telefonního kabelu v Nádražní ulici v r. 1910 - v pozadí hotel National
archiv Tomáš Pazderník
archiv Tomáš Pazderník
2.9.1951 vyfotil štít chátrajícího hotelu National z třídy 1. máje Erwin Cettineo.
2.9.1951 vyfotil štít chátrajícího hotelu National z třídy 1. máje Erwin Cettineo.
pohled na okolí třídy 1.máje kolem roku 1930 (zdroj: https://pohlednice.sbiram.cz)
pohled na okolí třídy 1.máje kolem roku 1930 (zdroj: https://pohlednice.sbiram.cz)
Pohlednice Liberce z roku 1949. (archiv M.Machové)
Pohlednice Liberce z roku 1949. (archiv M.Machové)
Hotel National před rokem 1922 a bez něj v roce 2019...........  Na nároží dnešních ulic Na Rybníčku a třídy 1.máje stával obytný dům (čp.336 - III) s restaurací, přebudovaný v roce 1868. Později (1894) k němu byl podle návrhu stavitele Gustava Sacherse přistaven honosný pseudorenesanční štít, poutající pozornost návštěvníků přicházejících od nádraží, a dům byl přeměněn na hotel s 25 lůžky. Protože značně zužoval tehdejší Nádražní ulici (třída 1.máje), bylo už v roce 1928 rozhodnuto o jeho zbourání, k němuž došlo až v roce 1953. Roku 1898 zde byla ustavena řádně místní organizace českých sociálních demokratů, kteří ale pracovali už dříve. (Zdroj Kouzlo starých pohlednic Liberecka  -  Roman Karpaš, Jan Mohr, Pavel Vursta, 1997)
Hotel National před rokem 1922 a bez něj v roce 2019........... Na nároží dnešních ulic Na Rybníčku a třídy 1.máje stával obytný dům (čp.336 - III) s restaurací, přebudovaný v roce 1868. Později (1894) k němu byl podle návrhu stavitele Gustava Sacherse přistaven honosný pseudorenesanční štít, poutající pozornost návštěvníků přicházejících od nádraží, a dům byl přeměněn na hotel s 25 lůžky. Protože značně zužoval tehdejší Nádražní ulici (třída 1.máje), bylo už v roce 1928 rozhodnuto o jeho zbourání, k němuž došlo až v roce 1953. Roku 1898 zde byla ustavena řádně místní organizace českých sociálních demokratů, kteří ale pracovali už dříve. (Zdroj Kouzlo starých pohlednic Liberecka - Roman Karpaš, Jan Mohr, Pavel Vursta, 1997)
Pohled na Liberec rok 1969 z pohlednice Orbis ofrankováno 1969(archiv Milan Ban)
Pohled na Liberec rok 1969 z pohlednice Orbis ofrankováno 1969(archiv Milan Ban)
archiv Jaroslav Hůlka
archiv Jaroslav Hůlka
archiv Luboše Mencla
archiv Luboše Mencla
 1991. (archiv Ivan Řihošek)
1991. (archiv Ivan Řihošek)
padesátá léta a pohled na dolní centrum (zdroj Jiří Jiroutek - Už nejdu do Ještědu)
padesátá léta a pohled na dolní centrum (zdroj Jiří Jiroutek - Už nejdu do Ještědu)
archiv Martin Hnilica
archiv Martin Hnilica
ulice Na Rybníčku v roce 1978 a 18.10.2020
ulice Na Rybníčku v roce 1978 a 18.10.2020
Mototechna na Rybníčku, roh co po revoluci stála IPB (už i to je historie, šílený co?) A co je dnes vlastně v tom objektu? 🤔 pohled z parku od vrby #Liberec #Reichenberg
Mototechna na Rybníčku, roh co po revoluci stála IPB (už i to je historie, šílený co?) A co je dnes vlastně v tom objektu? 🤔 pohled z parku od vrby #Liberec #Reichenberg
Třída 1.máje v 80.letech a 1.3.2020
Třída 1.máje v 80.letech a 1.3.2020
Třída 1.máje a ulice Na Rybníčku a Matoušova ulice v roce 1978 a 11.10.2020
Třída 1.máje a ulice Na Rybníčku a Matoušova ulice v roce 1978 a 11.10.2020
Jarní úklid 29.3.1982. (foto Jiří Holeček)
Jarní úklid 29.3.1982. (foto Jiří Holeček)
Křižovatka třídy 1.máje a ulice Na Rybníčku 28.9.1991 (foto Jiří Holeček) a 8.11.2020
Křižovatka třídy 1.máje a ulice Na Rybníčku 28.9.1991 (foto Jiří Holeček) a 8.11.2020
Mototechna
Mototechna
Na Rybníčku (foto Petr Šimr) v roce 1989 a 7.1.2023
Na Rybníčku (foto Petr Šimr) v roce 1989 a 7.1.2023
Jaroslava Tichá - fotka před Mototechnou z roku 1984
Jaroslava Tichá - fotka před Mototechnou z roku 1984
Křižovatka třídy 1.máje a ulice Na Rybníčku v roce 1985 a 8.11.2020
Křižovatka třídy 1.máje a ulice Na Rybníčku v roce 1985 a 8.11.2020
Třída 1.máje 2.9.1951 a 10.9.2021
Třída 1.máje 2.9.1951 a 10.9.2021
Na Rybníčku (foto Petr Šimr) v roce 1989
Na Rybníčku (foto Petr Šimr) v roce 1989

Kolejová konstrukce celé křižovatky Na Rybníčku, jejíž hlavní část křížení se v těchto dnech mění, byla nejdříve zkušebně sestavena na "letišti" dnes již neexistující pražské Rustonky. V Liberci byla na své místo položena v roce 1995, zatímco kolem ní probíhal běžný provoz po provizorní tramvajové trati.

(archiv Boveraclubu)

2.7.1995 a T3SU č. 53.
2.7.1995 a T3SU č. 53.
2.7.1995 a souprava T3SUCS č. 63+64
2.7.1995 a souprava T3SUCS č. 63+64
2.7.1995 a souprava T3SUCS č. 65+66
2.7.1995 a souprava T3SUCS č. 65+66
Neděle 17.9.1995 a v centru Liberce se ještě jezdí po provizorní tramvajové trati na metrovém rozchodu. Vedle budoucí kolejové konstrukce křižovatky na Rybníčku prolétá souprava 2xT3SUCS č. 67 + 68. Foto Gisbert Jakl
Neděle 17.9.1995 a v centru Liberce se ještě jezdí po provizorní tramvajové trati na metrovém rozchodu. Vedle budoucí kolejové konstrukce křižovatky na Rybníčku prolétá souprava 2xT3SUCS č. 67 + 68. Foto Gisbert Jakl
Červenec 1994. (archiv František Zikmund)
Červenec 1994. (archiv František Zikmund)
Na Rybníčku
Na Rybníčku
Třída 1.máje v roce 1929 a 26.4.2020
Třída 1.máje v roce 1929 a 26.4.2020
Křižovatka ulic 1.máje, U Nisy a Na Rybníčku, 1995. (foto Petr Šimr)
Křižovatka ulic 1.máje, U Nisy a Na Rybníčku, 1995. (foto Petr Šimr)
archiv Zlomax Maxík Zlomaxov
archiv Zlomax Maxík Zlomaxov
Třída 1.máje v polovině 50. let minulého století a  26.4.2020
Třída 1.máje v polovině 50. let minulého století a 26.4.2020
březen 1993 (archiv Tomáš Krebs)
březen 1993 (archiv Tomáš Krebs)
třída 1.máje kolem roku 1980 a 2019
třída 1.máje kolem roku 1980 a 2019
1972 (foto Erwin Cettineo)
1972 (foto Erwin Cettineo)
Děti při sběru korku - činnost zapomenutá dnes už stejně jako zbořené domy v dolní části ulice 1.máje v pozadí. (ROK 1947) (zdroj: Roman Karpašv a kolektiv - Stalo se na severu Čech 1900 /2000, 2001)
Děti při sběru korku - činnost zapomenutá dnes už stejně jako zbořené domy v dolní části ulice 1.máje v pozadí. (ROK 1947) (zdroj: Roman Karpašv a kolektiv - Stalo se na severu Čech 1900 /2000, 2001)
třída 1.máje v roce 1990 a 5.11.2023
třída 1.máje v roce 1990 a 5.11.2023
takto možná jednou bude vypadat třída 1.máje
takto možná jednou bude vypadat třída 1.máje
Na Rybníčku v roce 1978 a 9.1.2021
Na Rybníčku v roce 1978 a 9.1.2021
třída 1.máje v březnu 1993  (archiv Tomáše Krebse) a 7.9.2022
třída 1.máje v březnu 1993 (archiv Tomáše Krebse) a 7.9.2022
Rok 1960 v Liberci  (archiv Milan Péč)
Rok 1960 v Liberci (archiv Milan Péč)
třída 1.máje v roce 1926 (foceno z již neexistujícího hotelu National) a 26.7.2020
třída 1.máje v roce 1926 (foceno z již neexistujícího hotelu National) a 26.7.2020
1990
1990
třída 1. máje 1945 a 2010
třída 1. máje 1945 a 2010

Před dvěma lety jsem upozorňoval na bezohlednou stavbu na Třídě 1. Máje, naproti Finančnímu úřadu. Stavba vysoká 25 metrů vzdálená jen 7 metrů od oken sousedního paneláku. Stavět ho chtěla nějaká firma Syner...

Liberecký stavební úřad naprosto nepochopitelně odmítl v řízení jako účastníky obyvatele toho sousedního domu. Na odstupové vzdálenosti se vykašlal.

Vedení města bylo pasivní, odvolávalo se na pradávné územní rozhodnutí z roku 2009. Pasivní ale nebyli obyvatelé toho paneláku. Podali odvolání a dosáhli zrušení toho rozhodnutí.

Bojovat má smysl. I proti těm nejmocnějším.

P.S.: Za fungování stavebního úřadu je odpovědný tajemník magistrátu. Tajemník je pak odpovědný za fungování magistrátu primátorovi. Budu se velmi naléhavě ptát pana primátora Zámečníka, jak je možné, že má někdo na libereckém stavebním úřadě takovou kliku. 

(autor příspěvku Jindřich Felcman

1987 (archiv Boveraclubu)
1987 (archiv Boveraclubu)
1983 zdroj: Trotskee Travel
1983 zdroj: Trotskee Travel
1983 zdroj: Trotskee Travel
1983 zdroj: Trotskee Travel
třída 1.máje  v roce 1987 a 5.6.2022
třída 1.máje v roce 1987 a 5.6.2022
třída 1.máje  v roce 1987 a 5.6.2022
třída 1.máje v roce 1987 a 5.6.2022
1987 (archiv Boveraclubu)
1987 (archiv Boveraclubu)
Rok 1989, před bouří. T3SUCS č. 58 projíždí přes kolejovou konstrukci křižovatky Na Rybníčku. Jako bych slyšel ten zvuk šroubů a matic natřásaných v plechovém kýblu. Foto: fotocommunity.de
Rok 1989, před bouří. T3SUCS č. 58 projíždí přes kolejovou konstrukci křižovatky Na Rybníčku. Jako bych slyšel ten zvuk šroubů a matic natřásaných v plechovém kýblu. Foto: fotocommunity.de
archiv Karel Smékal
archiv Karel Smékal
archiv Karel Smékal
archiv Karel Smékal
archiv Karel Smékal
archiv Karel Smékal
Zapomenuté kousky Liberce, aneb centrum okresního města v roce 1978. Děkujeme za půjčení vašich negativů, o kterých si mnohokrát myslíte, že obsahují nezajímavé záběry.(archiv Boveraclubu) Hans Oldskull:  Škoda že na žádné z fotek této Mototechny (a existuje jich hodně) není vidět vlčák který měl výběh na té terase. Ale třeba se jednou dočkám...)Vladimír Košvanec: Tenhle dům měl téměř trvale zatopený sklep. Byla tam "spodní voda" a když byl pořádný liják tak byla zatopená i prodejna.
Zapomenuté kousky Liberce, aneb centrum okresního města v roce 1978. Děkujeme za půjčení vašich negativů, o kterých si mnohokrát myslíte, že obsahují nezajímavé záběry.(archiv Boveraclubu) Hans Oldskull: Škoda že na žádné z fotek této Mototechny (a existuje jich hodně) není vidět vlčák který měl výběh na té terase. Ale třeba se jednou dočkám...)Vladimír Košvanec: Tenhle dům měl téměř trvale zatopený sklep. Byla tam "spodní voda" a když byl pořádný liják tak byla zatopená i prodejna.
28.9.1991 Nafukovací kino na místě bývalé Mototechny Na Rybníčku.(foto Jiří Holeček)
28.9.1991 Nafukovací kino na místě bývalé Mototechny Na Rybníčku.(foto Jiří Holeček)
ulice Na Rybníčku v roce 1978 (archiv Boveraclubu)
ulice Na Rybníčku v roce 1978 (archiv Boveraclubu)
29.3.1982 a 2020
29.3.1982 a 2020
foto Jiří Holeček
foto Jiří Holeček
duben 1987 (archiv Boveraclubu)
duben 1987 (archiv Boveraclubu)
archiv Boveraclubu
archiv Boveraclubu
Na rybníčku, budova Pozemních staveb Liberec, věžové domy vystavěné na konci 60.let a dnes zbouraná budova s prodejnou Mototechny. Zdroj: kniha Severní Čechy, autor Jan Suchl, vydání z roku 1985, ISBN 45-002-80 (archiv Ing. Rudolf Kittler)
Na rybníčku, budova Pozemních staveb Liberec, věžové domy vystavěné na konci 60.let a dnes zbouraná budova s prodejnou Mototechny. Zdroj: kniha Severní Čechy, autor Jan Suchl, vydání z roku 1985, ISBN 45-002-80 (archiv Ing. Rudolf Kittler)
Automobily ještě jednou... hurá do liberecké Mototechny v roce 1970, tj. před 50. lety
Automobily ještě jednou... hurá do liberecké Mototechny v roce 1970, tj. před 50. lety
Krajský den dělnictva a mládeže (letnice) a průvod dnešní třídou 1.máje v roce 1926 (archiv Boveraclubu)
Krajský den dělnictva a mládeže (letnice) a průvod dnešní třídou 1.máje v roce 1926 (archiv Boveraclubu)
Krajský den dělnictva a mládeže (letnice) a průvod dnešní třídou 1.máje v roce 1926 (zdroj:https://oldthing.de/)
Krajský den dělnictva a mládeže (letnice) a průvod dnešní třídou 1.máje v roce 1926 (zdroj:https://oldthing.de/)
Ještě ani nestála nová budova Pozemních staveb místo domu vlevo, dnes FÚ. Jen neumím identifikovat, zda pánové obdivují novou tramvaj nebo to jsou houfující se pomocníci VB (komentář Hana Ulrichová)
Ještě ani nestála nová budova Pozemních staveb místo domu vlevo, dnes FÚ. Jen neumím identifikovat, zda pánové obdivují novou tramvaj nebo to jsou houfující se pomocníci VB (komentář Hana Ulrichová)
třída 1.máje cca 70.léta (archiv Lukáše Kverky ) a 19.4.2022
třída 1.máje cca 70.léta (archiv Lukáše Kverky ) a 19.4.2022
archiv Lukáš Kverka
archiv Lukáš Kverka

Trafika v nádražní ulici v 30.letech minulého století

Anna Nováková před svou trafikou, vklíněnou mezi nárožní dům ulice Na Rybníčku a dům č.28 v ulici 1.máje. Okolí je zachyceno na druhé fotografii, prodejna je ovšem zasunuta za frontou domů vlevo. Dnes v těchto místech stojí banka. Na rubu svého snímku si poznamenala, že trafiku získala 25.4.1924, 4.října 1938 se musela odstěhovat do Turnova ,kde vedla jinou trafiku od 15.7.1939 jinou trafiku. Původní otevřela znovu 1.prosince 1945 a do důchodu odešla 1.října 1955. Na stánku jsou vystaveny vedle pohlednic také noviny a časopisy: Kriegsgefangene, Freigeist, Proletář, Univerzální zpravodaj, Erzähler, Der grade Michel a Die Woche.

(Zdroj Kouzlo starých pohlednic Liberecka - Roman Karpaš, Jan Mohr, Pavel Vursta, 1997)

Pohled na třídu 1.máje.Na horizontu se tyčí věže kostela Sv. Antonína a liberecké radnice. V místech domů od komínu v pravo se rozkládal později OD Ještěd architektů Masáka a Hubáčka. (aktualne.cz)  Autor: Archiv Egona Wienera
Pohled na třídu 1.máje.Na horizontu se tyčí věže kostela Sv. Antonína a liberecké radnice. V místech domů od komínu v pravo se rozkládal později OD Ještěd architektů Masáka a Hubáčka. (aktualne.cz) Autor: Archiv Egona Wienera
1929
1929
Týdeník Cesta míru, 1958
Týdeník Cesta míru, 1958

Rozšiřování dnešní třídy 1.máje

Zástavby u mostu přes Nisu tvořila dlouho nepříjemné dopravní hrdlo, dobře patrné na prvním snímku. Na druhém je odstraněna největší překážka, do vozovky vystupující hotel National na nároží ulice Na Rybníčku (1953) a proti němu, při odbočce ulice U Nisy, je další uvolněná plocha po zbořeném domě čp.84-III. O stísněnosti tohoto prostoru svědčí i to, že do vozovky v Tatranské ulici mohly tramvaje odbočovat jen ve směru k nádraží. Dvoukolejná odbočka, jak ji známe dnes, byla vybudována až roku 1959. To už bylo po demolicí bývalé Herknerovy továrny (1957), z níž vidíme nárožní věžovitou nástavbu, a rozšíření mostu přes Nisu (1958) (zdroj Kniha o Liberci)

1958
1958
druhá polovina 50.let
druhá polovina 50.let
zdroj: Liberec minulosti a budoucnosti
zdroj: Liberec minulosti a budoucnosti
zdroj: Liberec minulosti a budoucnost
zdroj: Liberec minulosti a budoucnost
1991
1991
Pohled na třídu 1.máje před postavením budov Pozemních staveb. Vlevo ještě stará zástavba v Tatranské ulici (před rokem 1976)
Pohled na třídu 1.máje před postavením budov Pozemních staveb. Vlevo ještě stará zástavba v Tatranské ulici (před rokem 1976)
Pohled na ulici Na Rybníčku, třídu 1.máje a ulici Jánskou před stavbou Kulturního domu (80.léta minulého století)
Pohled na ulici Na Rybníčku, třídu 1.máje a ulici Jánskou před stavbou Kulturního domu (80.léta minulého století)
Třída 1.máje, vpravo objekt bývalé Herknerovy továrny čp. 474 (před 1960)
Třída 1.máje, vpravo objekt bývalé Herknerovy továrny čp. 474 (před 1960)

Třída 1.máje

V šedesátých letech začala masivní bytová výstavba panelových sídlišť. V roce 1964 začala velkoryse pojatá přestavba prostoru mezi ulicemi Na Rybníčku, 1.máje, Vaňurovou a Františkovskou, označovaná jako sídliště Pod nádražím. Vyrostla nejprve skupina čtyř třináctipodlažních věžáků lemujících třídu 1
máje v dostatečném odstupu od vozovky (čp. 56, čp. 64, čp. 62 a čp. 48 - III). Znamenala plošnou likvidaci velké části staré zástavby a místo ní zde byly do sedmdesátých let rozmístěny další řadové šesti až osmipodlažní domy (čp. 813 , čp. 820, čp. 89, čp. 91, čp. 208, čp. 163, čp. 165 - III) včetně mateřské školy, jeslí a pavilonu služeb (čp. 836, čp. 849 - III). Zůstalo tu zachováno pouze několik starých objektů. Těžba uranu se projevila velkými investičními stavbami také v Liberci. Pod nádražím vyrostla v roce 1966 - 1967 budova ředitelství Geologického průzkumu( tzv. "Uran"), kde byla v přízemí zřízena prodejna potravin a později bufet (čp. 108 - III), dnes je v něm umístěn odbor sociální péče Magistrátu města Liberec).
Také jižní část třídy 1.máje změnila v sedmdesátých letech 20.století svůj vzhled. Na místě již dříve zbořených domů byla postavena v letech 1976 - 1978 budova pozemních staveb (čp. 97 - III, dnes je v části objektu umístěn Finanční úřad a sídlí tu řada dalších objektů), navazující na hotel Imperial.
V roce 1979 zanikla odstavná tramvajová kolej u nádraží, poslední zbytek původní stanice z roku 1897.
Na konci osmdesátých let měl být na třídě 1.máje zbořen celý blok s kinem Lípa a na volné ploše mělo vzniknout náměstí tzv. dolní centrum s budovou KSČ, kulturním domem a obchodním domem Ještěd. Naštěstí byl postaven v letech 1986 - 1989 na místě dvou domů čp. 77 a 78 - III pouze Dům politické výchovy (čp. 870 - III), provozně napojený na sídlo OV KSČ (čp. 79). Byl posledním domem postaveným v Liberci III před listopadem 1989. (Po roce 1989 se stal majetkem města a byl přidělen Státní jazykové škole, která se léta tísnila v několika malých místnostech v Pražské ulici (čp. 21). Dnes slouží pro potřeby Technické univerzity v Liberci .)

(zdroj J.Bock - Liberec III - Jeřáb - městská čtvrť v proměnách doby, 2016)

Dolní část třídy 1.máje se starým obchodním domem Ještěd ve Švédské ulici, který patřil do Liberce IV (60.léta minulého století)
Dolní část třídy 1.máje se starým obchodním domem Ještěd ve Švédské ulici, který patřil do Liberce IV (60.léta minulého století)
archiv Václav Exner
archiv Václav Exner
Třída 1.máje
Třída 1.máje
Třída 1.máje, vpravo objekt bývalé Herknerovy továrny čp. 474 (před 1960) a 29.8.2020
Třída 1.máje, vpravo objekt bývalé Herknerovy továrny čp. 474 (před 1960) a 29.8.2020
31.10.1971, Liberec, Rybníček a "holubáři". Pravděpodobně jen ta Praga RN je liberecká.
31.10.1971, Liberec, Rybníček a "holubáři". Pravděpodobně jen ta Praga RN je liberecká.

Radikální proměnu části Liberce III způsobila náročná úprava terénu při výstavbě nového průtahu městem podél nádraží, při níž byla sloučena silnice (č.) I/35 (Praha — Frýdlant) a (č.) I/13 (Liberec — Česká Lípa — Děčín). Při budování dálničního tunelu muselo být autobusové nádraží koncem října 1988 přesunuto před hotel Českou besedu. To vše si nejen vyžádalo likvidaci další staré zástavby, ale i zpřetrhalo staré spojení části Liberce III za nádražím s vnitřním městem Františkovskou ulicí.

Tak vypadal obraz Liberce III na konci osmdesátých let dvacátého století. Plošnou demolicí staré zástavby zcela zmizela přednádražní část čtvrti včetně většiny promenádní třídy 1. máje. V období mezi lety 1945-1989 bylo ve třetí čtvrti zbořeno asi 265 domů. Nově asanované plochy s velkými prolukami získaly až periferní Táz a zásadně narušily urbanistickou strukturu města.

Od roku 1990 směrem k současnosti 

když od roku 1985 došlo k určitému uvolňování, které vedlo dokonce v roce 1988 v oblasti služeb k omezenému obnovení soukromého podnikání, radikální změnu přinesly až listopadové událostí v roce 1989. Po 17. listopadu 1989 došlo k významným celospolečenským, ekonomickým i správním změnám. Liberec se stal 4. září 1990 opět statutárním městem a Městský národní výbor se v prosinci 1990 přejmenoval na Úřad města Liberec (od roku 1996 Magistrát města Liberec). V roce 1990 zanikly některé čtvrti a staly se z nich opět samostatné obce. Od 1. ledna 1993 se rozdělila federace a vznikla samostatná Česká republika. Zároveň se k tomu datu odpojily od Liberce Dlouhý Most a Jeřmanice. Od té doby je statutární město rozčleněno na 33 městských čtvrtí. Dnem 1. ledna 2000 nabyl účinnosti zákon z roku 1997 o vytvoření vyšších územních samosprávných celků a Liberec se stal krajským městem. K 31. prosinci 2002 zanikly okresní úřady a jejich pravomoci ve výkonu státní správy převzaly v přenesené působnosti tzv. pověřené obce včetně Liberce.

Tržní hospodářství s sebou přineslo rozvoj podnikatelských aktivit a uvolnila se cesta soukromému podnikání. Postupně byly položeny základy pro chod města v nových společenských a hospodářských podmínkách. Již počátkem roku 1990 bylo vyděleno několik provozoven z podniku Restaurace k pronájmu soukromníkům. První soukromou prodejnu potravin Junior otevřel 2. dubna 1990 na rohu Metelkovy ulice (čp. 132) Alexandr Kendik. Tzv. malou privatizací se v letech 1991-1993 dostaly živnostníkům do vlastnictví provozovny maloobchodu a služeb. Nově opravené prodejny přispěly ke zlepšení struktury služeb i vzhledu města. Obchodní síť se téměř od základu změnila a příchod řetězců hypermarketů způsobil neustálenost kamenných obchodů. V roce 1991 došlo velkou privatizací na přímý prodej podniků. Restituční zákon umožnil navrácení zabaveného majetku po únorovém převratu. Na základě něho byla budova České besedy navrácena v roce 1991 stejnojmennému spolku rodáků a přátel Liberce a dům obuvi provozuje od roku 1992 opět firma Baťa. Skladba průmyslu na Liberecku prošla obrovskou restrukturalizací. Změny ekonomických podmínek nejvíce zasáhly zdejší textilní průmysl a strojírenství.

Od roku 1990 započalo město nový, často živelný rozvoj, který se projevil v nebývalém nárůstu stavební činnosti i v Liberci III. Negativním rysem byl nástup developerských společností se zaměřením primárně na zisk a snahu o maximální zhodnocení parcel. Druhá polovina devadesátých let je v Liberci reprezentována jinou strukturou výstavby než v předcházejícím období. Místo bankovních domů a administrativních budov se do popředí zájmu dostávají velkoplošná obchodní zařízení a další objekty občanské vybavenosti.

Podívejme se, jakými proměnami prošla po roce 1989 třetí liberecká čtvrť a jaké událostí je ovlivnily. Po více než sto letech existence byla v roce 1990 odstraněna nádražní lávka pro pěší, která od roku 1888 výrazně zkracovala cestu mezi oddělenými částmí Liberce III. Nahradilo ji až v letech 2008—2009 vybudované prodloužení příjezdového tunelu při rekonstrukci libereckého nádraží, Od roku 1991 se prováděla generální rekonstrukce tramvajové trati Lidové sady - Horní Hanychov s úpravou na širokorozchodnou kolej a s ní i celé dopravní páteře včetně kompletní obnovy inženýrských sítí, vozovek, chodníků a některých přilehlých komunikací. První etapa od Lidových sadů až po františkovský viadukt byla dokončena v roce 1996, po stanici Vápenka v roce 1998 a zbytek v roce 2005. Významnou událostí k rozšíření ochrany stavebních památek bylo v roce 1992 vyhlášení historického centra města s částí vilové zástavby městskou památkovou zónou, do níž spadá v Liberci III jižní fronta domů na náměstí Dr. E. Beneše, Pražská ulice, Soukenné náměstí, část Široké a Barvířské ulice s okolím. Na území Jeřábu se nachází sedm státem chráněných kulturních památek z 18.—20. století (viz dále). V témže roce začala na nároží třídy 1. máje a Matoušovy ulice stavba oblastní pobočky Investiční a poštovní banky, která zde v roce 1993 zahájila provoz (čp. 858, dnes tu sídlí Česká inspekce životního prostředí, Český báňský úřad, regionální sdružení Euroregion Nisa). Otevřením 265 metrů dlouhého silničního tunelu poblíž libereckého nádraží byl v roce 1993 po dvaceti letech postupných prací konečně zprovozněn průtah státních silnic č. 13 a č. 35 městem. Moderní komunikace s příslušným napojením na vnější úseky rychlostních silnic a městské komunikace je zatím nejsložitější a nejnákladnější dopravní stavbou v historii Liberce. Vyžádala si však další demolici staré zástavby. Dostavba uceleného bloku mezi ulicemi Jánskou a třídou 1. máje podle jednotného architektonického záměru začala v roce 1994 budovou dnes již bývalé Universal banky. Patří v Liberci k nejzdařilejším urbanistickým celkům realizovaným během devadesátých let. Mezi novými domy (čp. 863, čp. 864, čp. 868 a čp. 871) vyniká nárožní obchodní dům Centrum (1994-1998), jehož obdobou měla být polyfunkční přístavba kina Lípa v roce 2000. Od dubna 1994 bylo stavěno na původním místě nové, ale podstatně rozšířené autobusové nádraží, které bylo otevřeno v srpnu 1995. V souvislosti s celkovou rekonstrukcí tramvajových tratí prošla od roku 1994 kompletní rekonstrukcí i tramvajová vozovna. Jako první byla dokončena v roce 1996 hala těžké údržby, poté byly v roce 1997 zbořeny protější tovární objekty v Mrštíkově ulici (čp. 407, čp. 518 a čp. 555) a zahájena stavba průjezdních dílen denní údržby včetně myčky a hal kontrolních prohlídek. Celková přestavba vozovny byla dokončena v roce 2003. Začátkem roku 1995 byl otevřen v přestavěných prostorách bývalé restaurace Žitava v Myslivecké ulici azylový dům Speramus (čp. 304). V polovině devadesátých let došlo k úpravě plochy Soukenného náměstí, při níž byly opět otevřeny veřejné toalety a blízko nich umístěna kruhovitá stavba (čp. 866), nahrazující dřívější novinový stánek. Chátrající a opuštěný areál bývalé textilní továrny Hedva v Nitranské ulici (čp. 415) byl adaptován na centrum Babylon, který je jedním z prvních a největších zábavních komplexů v České republice. Při přestavbě první části (1997-1998) na nákupní středisko zůstaly zachovány původní železobetonové nosné konstrukce. Do roku 2000 byl dobudován zbytek restauračních kapacit, sportovně-relaxační část s aguaparkem, busines centrum a hotel. (V roce 2007 bylo zábavní centrum rozšířeno o zčásti přestavěné sousední objekty čp. 398 a čp. 244. V letech 2014-2015 prošlo několika modernizacemi a inovacemi včetně vybudování nových restaurací.) Povedenou adaptací původně průmyslového areálu se stal v roce 1997 i obchodně-administrativní objekt Werk (čp. 399) v Mrštíkově ulici. Dnes komplex využívá řada různých firem spjatých s regionem.

V roce 1998 se začala stavět na Soukenném náměstí v proluce po zbořeném čp. 330 přístavba k současně rekonstruované novorenesanční budově na rohu Barvířské ulice (čp. 115), které byla snížena střecha. Komplex byl stavěn pů vodně pro potřeby Agrobanky a byl dokončen v roce 2000. V přízemí na nároží je od roku 2000 restaurace "Potrefená husa" V přístavbě byl obchodní dům Atlas, dnes je tu GE Money Bank a Armysurplus. V roce 1999 byla zahájena stavba polyfunkčního centra "Rybníček" na uvolněném prostoru mezi ulicemi Na Rybníčku a Na Rejdišti, který dlouho sloužil jako parkoviště a po nějakou dobu i jako provizorní autobusové nádraží. Od roku 2000 uzavírá vstup od třídy 1. máje budova čp. 874, kde je dnes Unigua pojišťovna a Reiffeisenbank. Zezadu k ní přiléhá v témže roce otevřená prodejna obchodního řetězce Billa (čp. 873). Na zbytku parcely vyrostl v letech 2000—2001 blok tří objektů (čp. 876) s byty a obchody v přízemí. Do Liberce III patří i "Domov důchodců Františkov" v Domažlické ulici (čp. 880), stavěný v letech 2000—2003. Stavebními parcelami probíhala hranice mezi čtvrtěmi Liberec III a X. Po dostavění došlo k posunutí hranic Liberce III, které od té doby kopírují tento komplex. V roce 2002 byl přijat dosud platný územní plán, který vytváří předpoklady ních areálů je v roce 2005 poměrně zdařilá konverze bývalé barvírny v ulici Na Zápraží (čp. 403), která po válce sloužila jako skladiště Divadla F. X. Šaldy, na restaurant La Fabbrica. V témže roce proběhla povedená rekonstrukce obchodního domu Brouk a Babka (čp. 15, do té doby od roku 1950 s názvem Jiskra).

V roce 2007 bylo v Nitranské ulici otevřeno první české interaktivní zábavně naučné centrum IO Landia (IO Park), které vzniklo přestavbou bývalého průmyslového objektu čp. 410 a dalšími přístavbamí a je součástí komplexu Babylon. Kvalitní ukázkou novostavby v historickém prostředí městské památkové zóny je v letech 2007-2008 realizovaná přístavba polyfunkčního domu v Pražské (čp. 893), tvořící důstojný protipól domu Brouk 8 Babka. V letech 2008-2009 byl rekonstruován příjezdový a odjezdový tunel na libereckém nádraží, po němž následovala do roku 2010 úprava dlouhodobě zanedbané odjezdové haly.

V roce 2012 prošlo novou revitalizací Soukenné náměstí, kde vznikla nová odpočinková zóna s lavičkami a parkem rozděleným na několik částí. Veřejností velmi kritizovaná "rozviklaná" dlažba byla v roce 2015 vyřešena předlážděním. Od konce 2013 sídlí v čp. 604 v Nitranské ulici honorární konzulát Litevské republiky. Na konci roku 2014 došlo v Liberci k důležité změně adres rohových domů, zařazených do dvou ulic. Domy mají pouze jednu oficiální adresu, určenou podle toho, ze které ulice je skutečný hlavní vstup do budovy. Pokud má však rohový dům dva hlavní vchody do dvou ulic, byly ponechány obě adresy s orientačními čísly. V devadesátých letech prošel řadou proměn interiér polyfunkčního domu s bývalou kavárnou Nisa. Po několika pokusech obnovit kdysi vyhlášenou kavárnu byly její prostory v roce 2015 upraveny na obchodní banku Sperbank. Po náročné a vlekoucí se rekonstrukci byl v roce 2015 otevřen moderní designový Pytloun Grand Hotel Imperial s velmi luxusním vybavením.

V současné době je poslední dokončenou novostavbou v Liberci III polyfunkční objekt A a B s byty, obchody a službami v Hrazené ulici. První etapa proběhla v letech 2010-2012 (čp. 903) a druhá byla dokončena roku 2015 (čp. 906). V souhrnu lze říci, že mezi lety 1990-2014 bylo zbořeno v Liberci III asi 52 domů. Částečně byly zastaveny proluky řadou nových objektů reprezentujících současné trendy v architektuře. Současně prošly starší objekty úpravami a dostaly nové fasády, které odkryly krásu a půvab této části Liberce. V roce 2015 zde žilo bez cizinců asi 4 577 obyvatel a stálo zde 591 domů s čísly popisnými bytového i nebytového charakteru.

Na konci roku 2015 vznikl "Spolek za nádražím - Liberec" který po sedmdesáti šesti letech navazuje na činnost bývalého německého spolku. I v otázkách dalšího stavebního rozvoje chce zastupovat společné zájmy obyvatel nejen v Liberci III za nádražím, ale i v přilehlých částech sousedních čtvrtí — Liberec VII Horní Růžodol, Liberec IX-Janův Důl a Liberec X-Františkov.

(zdroj J.Bock - Liberec III - Jeřáb - městská čtvrť v proměnách doby, 2016)

29.3.1982.Tak se podívejme, jak tenkrát šel život . Rybníček a před hotelem Imperiál.

(archiv Jiří Holeček)
třída 1.máje 29.3.1982  (archiv Jiřího Holečka) a 24.5.2023
třída 1.máje 29.3.1982 (archiv Jiřího Holečka) a 24.5.2023