Střed třídy 1.máje - okolí Rybníčku
Ulice U Besedy
![2001 (archiv Pav Karel)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200012526-8eb648eb66/Nisa%20kousek%20od%20Rybn%C3%AD%C4%8Dku%20sm%C4%9Brem%20ke%20Sb%C4%9Brn%C3%BDm%20surovin%C3%A1m....jpg?ph=32eba348a2)
![2001 (archiv Pav Karel)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200012525-2dc3f2dc42/Na%20Rybn%C3%AD%C4%8Dku%20-%20KS%C4%8C%20nebo%20%C4%8CSOB.jpg?ph=32eba348a2)
![Ulice U Besedy v roce 1989 (foto Petr Šimr)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200030183-4ea274ea28/20230116_084542.jpg?ph=32eba348a2)
![](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200030195-6cc5f6cc60/a-766.jpg?ph=32eba348a2)
Torzo můstku tam stálo poměrně dlouho ač už vedlo k zazděným dveřím. Dnes už tam není - je to tento pohled (autor komentáře Post Rash)
![archiv O.Musil](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200019728-51ce451ce5/746.jpg?ph=32eba348a2)
![](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200004807-5da415da44/20200620_073719.jpg?ph=32eba348a2)
![Most přes Nisu kolem roku 1900 (archiv SM v Liberci) a 6.8.2022](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200021689-387a0387a1/Most%20p%C5%99es%20Nisu%20%20kolem%20roku%201900%20%28archiv%20SM%20v%20Liberci%29%20a%206.8.2022.png?ph=32eba348a2)
![](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200003854-5aa245aa27/KA%20-%20LBC%20na%20dobovych%20pohlednicich%202020%20%2815%29.jpg?ph=32eba348a2)
Most přes Nisu (počátek 20.století)
Janovodolská, později Nádražní ulice (v současné době třída 1.máje) vedla přes jednoduchý, patrně nejstarší most přes Nisu, jeden ze dvou, které v polovině 19.století ve městě existovaly. Roku 1852 byl opraven a po zřízení nádraží přestavěn (1863). Už za osm let ho nahradil most ocelový a zároveň byly vyzděny přilehlé břehy řeky. Nedlouho potom (1874) bylo při přestavbě domu čp. 147 - III na levém břehu předmostí na 11,5 metru. Nové dopravní situaci neodpovídal starý ocelový most ani polohou, ani šířkou. Proto byl roku 1892 rozebrán a přenesen na místo dřevěného v Orlí ulici. Nový široký ocelový most, zbudovaný nákladem 11 076 zlatých a 79 krejcarů, vydržel až do roku 1958, kdy ho nahradil dnešní železobetonový.
Po otevření ulice Na Zápraží byl roku 1874 postaven v pořadí třetí most, opět dřevěný, vyměněný roku 1898 za ocelový. Současně byla Nisa přemostěna i v dnešní ulici U Besedy. (zdroj kniha o Liberci)
![Neissebrücke. Bahnhofstrasse. Liberec, most přes Nisu v Nádražní třídě - nyní 1. máje. Bez datace. Autor: neuveden. (archiv SM v Liberci)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200021691-d977ed977f/img_2661a.jpg?ph=32eba348a2)
![Rybníček v roce 1899](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200004922-2b6b12b6b3/Rybn%C3%AD%C4%8Dek%20v%20roce%201899.jpg?ph=32eba348a2)
![(archiv Jarda Veselský)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200005285-28a5728a59/%28archiv%20Jarda%20Veselsk%C3%BD%29%201.jpg?ph=32eba348a2)
![1974](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200007442-1fee11fee6/20200928_073737.jpg?ph=32eba348a2)
![archiv J:Hůlka](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200009454-4b6374b639/jh9a-7.jpg?ph=32eba348a2)
![](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200010965-9c1249c126/%C5%BEa.jpg?ph=32eba348a2)
![archiv T.Majer](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200083318-ace58ace59/294-2.jpeg?ph=32eba348a2)
![](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200007730-6e3e66e3eb/20201010_104441.jpg?ph=32eba348a2)
![1960](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200008718-d7512d7516/IMG-20201109-WA0048.jpg?ph=32eba348a2)
![1964 Vilém Boháč](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200008019-5c1b05c1b5/snap001.jpg?ph=32eba348a2)
![třída 1.máje (archiv M.Gergelčík)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200020902-8aa688aa6a/t%C5%99%C3%ADda%201.m%C3%A1je%20%28archiv%20M.Gergel%C4%8D%C3%ADk%29.jpg?ph=32eba348a2)
![třída 1.máje kolem rolku 1906 a 25.9.2022](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200023478-9f5a09f5a1/t%C5%99%C3%ADda%201.m%C3%A1je%20kolem%20rolku%201906%20a%2025.9.2022.png?ph=32eba348a2)
![2001 (archiv Pav Karel)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200080702-4578445785/2436.jpg?ph=32eba348a2)
![2.11.1976 (zdroj: Vpřed Okresní noviny Liberecka)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200083536-9966b9966c/2983a.jpeg?ph=32eba348a2)
![25.11.1969 (zdroj: Vpřed Okresní noviny Liberecka)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200083538-6f1e66f1e8/2984a.jpeg?ph=32eba348a2)
![Třída 1.máje 11.4.1984 a 23.8.2023](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200086342-b246cb246d/T%C5%99%C3%ADda%201.m%C3%A1je%2011.4.1984%20a%2023.8.2023.png?ph=32eba348a2)
![Ulice 1.máje v 70.letech (archuiv Boveraclubu)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200086892-f1937f1938/51-50.jpeg?ph=32eba348a2)
![Pátek 10.5.1974, tedy právě před půl stoletím. A novotou svítící T3 č. 41 na Rybníčku s GH na balkóně "hvězdárny" v pozadí. foto EC](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200095491-d66ffd6701/512-4.jpeg?ph=32eba348a2)
![16.11.1982 (zdroj: Vpřed Okresní noviny Liberecka)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200083540-16f7c16f7d/2985a.jpeg?ph=32eba348a2)
![Po nesmělých začátcích se vypravování spřažených souprav rozšířilo až po návratu vozů T2 z druhé velké opravy v DP Brno, hlavním důvodem byl naprostý nedostatek řidičů. Malá kapacita měníren proudu však dovolovala obsadit „dvojčaty“ jen polovinu pořadí jedné z městských linek. Souprava vozů T2 19""+23'' projíždí ulicí 1. máje k mostu přes Nisu. (11.4. 1984,foto Ivan Grisa)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200086340-e13cee13d0/29-8.jpeg?ph=32eba348a2)
![Ulice 1.máje v 70.letech a 1.10.2023](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200086890-eed38eed39/Ulice%201.m%C3%A1je%20v%2070.letech%20a%201.10.2023.png?ph=32eba348a2)
![cca 1982 (archiv Jus Jusl)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200013711-80bc380bc5/Jus%20Jusl-8.jpg?ph=32eba348a2)
![15.5.1995 a souprava T3SUCS č. 74 + 75 na lince č. 11 projíždí po provizorní tramvajové trati na třídě 1. máje.](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200013712-a71cea71d0/b13.jpg?ph=32eba348a2)
![archiv FL](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200016151-a245ca245e/fl4-89.jpg?ph=32eba348a2)
![1971 (archiv T.Majer)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200084564-eacb5eacb6/3159.jpeg?ph=32eba348a2)
![hodinářství na Rybníčku v roce 1964 (foto Vilém Boháč)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200009917-53c7753c7a/snap029.jpg?ph=32eba348a2)
![třída 1.máje - Květinářství na Rybníčku](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200000364-1fc0d1fc0f/Kv%C4%9Btin%C3%A1%C4%8Dstv%C3%AD%20na%20Rybn%C3%AD%C4%8Dku.jpg?ph=32eba348a2)
![třída 1.máje](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200000108-e028de0290/t5.jpg?ph=32eba348a2)
![archiv Bernard Jankura](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200010795-c6a29c6a2c/145979385_4157556757605746_443446664149679292_n.jpg?ph=32eba348a2)
![Na této fotografii je v té době bývalý hostinec Zur Gartenlaube v Nádražní ulici čp. 22 (nyní třída 1. máje) v roce 1938. Dům byl postaven v roce 1858 a jako hostinec byl v provozu do roku 1906. Dnes je již dávno samozřejmě zbouraný. Vedle stál hotel National a tak každý pozná, kde stála tato hospůdka. (fotografie z restaurovaného archivu Severočeského muzea v Liberci)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200021042-9aec69aec7/img_2656a.jpg?ph=32eba348a2)
![1993 (foto Petr Šimr)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200028460-9f58d9f58e/3-991.jpg?ph=32eba348a2)
![archiv B.Jankura](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200010887-c7047c7049/145628068_4158068124221276_2958049479574584100_n.jpg?ph=32eba348a2)
![archiv B.Jankura](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200010954-9518795189/bj1.jpg?ph=32eba348a2)
![třída 1. máje v roce 1965 a v roce 2001 (zdroj Karel Čtveráček / Jan Mohr – Liberec mezi vzpomínkou a přítomností,2001, nakladatelství 555)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200000916-e16c8e16cb/Rybn%C3%AD%C4%8Dek.png?ph=32eba348a2)
![Pohled na třídu 1.máje v roce 1960 a 2001 (zdroj Karel Čtveráček / Jan Mohr – Liberec mezi vzpomínkou a přítomností,2001, nakladatelství 555)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200000919-e98efe98f2/pohled%20na%20t%C5%99%C3%ADdu%201.m%C3%A1je.jpg?ph=32eba348a2)
![archiv Honza Půlpán](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200097439-95ead95eaf/5258a.jpeg?ph=32eba348a2)
![Popisek z pohlednice : LIBEREC Široká třída, spojující nádraží se středem města, tvoří hlavní dopravní tepnu Liberce. Parkovitě upravené prostranství u Nisy vzniklo novou urbanistickou rekonstrukcí dolní částí třídy a zaklenutím řeky novým, 21 m širokým mostem. A dneska je tam skoro Všechno jinak . . . . . 😳archiv a text Tomáš Pazderník](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200092142-562d5562d6/4063.jpeg?ph=32eba348a2)
![Šedesátá léta 1961-66, doba, kdy jsem studoval na VŠST Liberec. (archiv Mirek Endrle)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200081434-81d4f81d51/7-08.jpg?ph=32eba348a2)
![třída 1.máje v roce 1959 a 14.12.2021](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200017456-63bed63bee/t%C5%99%C3%ADda%201.m%C3%A1je%20v%20roce%201959%20a%2014.12.2021.png?ph=32eba348a2)
![archiv J.Hůlka](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200016971-432d3432d4/jh1-13.jpg?ph=32eba348a2)
![křižovatka Nádražní ulice (třída 1.máje) a ulice na Rybníčku cca před 100 lety (archiv Boveraclubu)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200018325-4943c4943d/20116801_1386079771439212_9541119167698400_o.jpg?ph=32eba348a2)
![Pokládka telefonního kabelu v Nádražní ulici(třída1.máje) v r. 1910 - v pozadí hotel National a stejné místo 19.4.2022](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200019606-340f1340f3/Pokl%C3%A1dka%20telefonn%C3%ADho%20kabelu%20v%20N%C3%A1dra%C5%BEn%C3%AD%20ulici%28t%C5%99%C3%ADda1.m%C3%A1je%29%20%20v%20r.%201910%20-%20v%20pozad%C3%AD%20hotel%20National%20%20a%20stejn%C3%A9%20m%C3%ADsto%2019.4.2022.png?ph=32eba348a2)
![Pokládka telefonního kabelu v Nádražní ulici v r. 1910 - v pozadí hotel National](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200016013-301793017c/nacional.jpg?ph=32eba348a2)
![2.9.1951 vyfotil štít chátrajícího hotelu National z třídy 1. máje Erwin Cettineo.](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200015773-a6788a678b/b19-08.jpg?ph=32eba348a2)
![pohled na okolí třídy 1.máje kolem roku 1930 (zdroj: https://pohlednice.sbiram.cz)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200021008-7b80c7b80d/1043a.jpg?ph=32eba348a2)
![Pohlednice Liberce z roku 1949. (archiv M.Machové)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200079291-66f6d66f6f/2237.jpg?ph=32eba348a2)
![Hotel National před rokem 1922 a bez něj v roce 2019........... Na nároží dnešních ulic Na Rybníčku a třídy 1.máje stával obytný dům (čp.336 - III) s restaurací, přebudovaný v roce 1868. Později (1894) k němu byl podle návrhu stavitele Gustava Sacherse přistaven honosný pseudorenesanční štít, poutající pozornost návštěvníků přicházejících od nádraží, a dům byl přeměněn na hotel s 25 lůžky. Protože značně zužoval tehdejší Nádražní ulici (třída 1.máje), bylo už v roce 1928 rozhodnuto o jeho zbourání, k němuž došlo až v roce 1953. Roku 1898 zde byla ustavena řádně místní organizace českých sociálních demokratů, kteří ale pracovali už dříve. (Zdroj Kouzlo starých pohlednic Liberecka - Roman Karpaš, Jan Mohr, Pavel Vursta, 1997)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200000037-325d2325d6/Hotel%20National.jpg?ph=32eba348a2)
![Pohled na Liberec rok 1969 z pohlednice Orbis ofrankováno 1969(archiv Milan Ban)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200015902-168c8168ca/mb21.jpg?ph=32eba348a2)
![ulice Na Rybníčku v roce 1978 a 18.10.2020](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200008104-2741127415/ulice%20Na%20Rybn%C3%AD%C4%8Dku%20v%20roce%201978%20a%2018.10.2020.jpg?ph=32eba348a2)
![Mototechna na Rybníčku, roh co po revoluci stála IPB (už i to je historie, šílený co?) A co je dnes vlastně v tom objektu? 🤔 pohled z parku od vrby #Liberec #Reichenberg](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200008601-290f3290f6/star%C3%BD1.jpg?ph=32eba348a2)
![Třída 1.máje v 80.letech a 1.3.2020](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200001837-1194111944/T%C5%99%C3%ADda%201.m%C3%A1je%20v%2080.letech%20a%201.3.2020.jpg?ph=32eba348a2)
![Třída 1.máje a ulice Na Rybníčku a Matoušova ulice v roce 1978 a 11.10.2020](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200007762-4dfba4dfbf/T%C5%99%C3%ADda%201.m%C3%A1je%20a%20ulice%20Na%20Rybn%C3%AD%C4%8Dku%20a%20Matou%C5%A1ova%20ulice%20v%20roce%201978%20a%2011.10.2020.jpg?ph=32eba348a2)
![Jarní úklid 29.3.1982. (foto Jiří Holeček)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200002243-cb99dcb99e/Jarn%C3%AD%20%C3%BAklid%2029.3.1982..jpg?ph=32eba348a2)
![Křižovatka třídy 1.máje a ulice Na Rybníčku 28.9.1991 (foto Jiří Holeček) a 8.11.2020](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200008325-9b89f9b8a5/K%C5%99i%C5%BEovatka%20t%C5%99%C3%ADdy%201.m%C3%A1je%20a%20ulice%20Na%20Rybn%C3%AD%C4%8Dku%2028.9.1991%20a%208.11.2020.jpg?ph=32eba348a2)
![archiv Jaroslav Hůlka](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200086348-028c6028c8/4e7dffbb-03a9-4a2a-97fb-c55f647155d2.png?ph=32eba348a2)
![archiv Luboše Mencla](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200004062-323fb323fd/archiv%20Lubo%C5%A1e%20Mencla%204-1.jpg?ph=32eba348a2)
![1991. (archiv Ivan Řihošek)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200026823-d3012d3013/226-4.jpg?ph=32eba348a2)
![padesátá léta a pohled na dolní centrum (zdroj Jiří Jiroutek - Už nejdu do Ještědu)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200020982-cfcd7cfcd8/1035.jpg?ph=32eba348a2)
![](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200007259-a9165a9169/Rybn%C3%AD%C4%8Dek%202.jpg?ph=32eba348a2)
![Mototechna](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200000048-7759077592/Mototechna.jpg?ph=32eba348a2)
![](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200017275-02b4902b4a/23467308_1486267364753785_6610175257890706738_oa-3.jpg?ph=32eba348a2)
![Na Rybníčku (foto Petr Šimr) v roce 1989 a 7.1.2023](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200029787-04ee604ee7/Na%20Rybn%C3%AD%C4%8Dku%20%28foto%20Petr%20%C5%A0imr%29%20v%20roce%201989%20a%207.1.2023.png?ph=32eba348a2)
![Křižovatka třídy 1.máje a ulice Na Rybníčku v roce 1985 a 8.11.2020](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200008652-dda2ddda31/K%C5%99i%C5%BEovatka%20t%C5%99%C3%ADdy%201.m%C3%A1je%20a%20ulice%20Na%20Rybn%C3%AD%C4%8Dku%20v%20roce%201985%20a%208.11.2020.jpg?ph=32eba348a2)
![Třída 1.máje 2.9.1951 a 10.9.2021](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200015778-9bba79bbaa/T%C5%99%C3%ADda%201.m%C3%A1je%202.9.1951%20a%2010.9.2021.png?ph=32eba348a2)
![Na Rybníčku (foto Petr Šimr) v roce 1989](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200029785-5dac25dac4/319884098_575895777241489_4481790381645902327_n.jpg?ph=32eba348a2)
Kolejová
konstrukce celé křižovatky Na Rybníčku, jejíž hlavní část křížení se v
těchto dnech mění, byla nejdříve zkušebně sestavena na "letišti" dnes
již neexistující pražské Rustonky. V Liberci byla na své místo položena v
roce 1995, zatímco kolem ní probíhal běžný provoz po provizorní
tramvajové trati.
(archiv Boveraclubu)
![](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200081196-2411d2411e/259-3.jpg?ph=32eba348a2)
![](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200081206-b25a1b25a3/263-25.jpg?ph=32eba348a2)
![](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200081198-8344283444/260-2.jpg?ph=32eba348a2)
![](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200081202-c0c88c0c89/262-1.jpg?ph=32eba348a2)
![](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200081204-e36f6e36f8/264-4.jpg?ph=32eba348a2)
![2.7.1995 a T3SU č. 53.](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200097094-4911d4911f/532.jpeg?ph=32eba348a2)
![](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200081208-c0e82c0e83/265-4.jpg?ph=32eba348a2)
![2.7.1995 a souprava T3SUCS č. 63+64](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200081210-ea73cea73e/266-6.jpg?ph=32eba348a2)
![2.7.1995 a souprava T3SUCS č. 65+66](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200097098-8413384135/531.jpeg?ph=32eba348a2)
![Neděle 17.9.1995 a v centru Liberce se ještě jezdí po provizorní tramvajové trati na metrovém rozchodu. Vedle budoucí kolejové konstrukce křižovatky na Rybníčku prolétá souprava 2xT3SUCS č. 67 + 68. Foto Gisbert Jakl](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200086702-be617be619/335.jpeg?ph=32eba348a2)
![](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200081200-b1924b1926/261-3.jpg?ph=32eba348a2)
![Na Rybníčku](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200000051-8a58a8a58d/Na%20Rybn%C3%AD%C4%8Dku.png?ph=32eba348a2)
![Třída 1.máje v roce 1929 a 26.4.2020](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200002310-35e5935e5b/T%C5%99%C3%ADda%201.m%C3%A1je%20v%20roce%201929%20a%2026.4.2020.jpg?ph=32eba348a2)
![Křižovatka ulic 1.máje, U Nisy a Na Rybníčku, 1995. (foto Petr Šimr)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200019569-6420c6420d/663.jpg?ph=32eba348a2)
![](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200024223-1448214483/zast%C3%A1vka23AA.jpg?ph=32eba348a2)
![archiv Zlomax Maxík Zlomaxov](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200092719-040560405a/13a.jpeg?ph=32eba348a2)
![Třída 1.máje v polovině 50. let minulého století a 26.4.2020](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200002892-5ac075ac09/T%C5%99%C3%ADda%201.m%C3%A1je%20v%20polovin%C4%9B%2050.%20let%20minul%C3%A9ho%20stolet%C3%AD%20a%20%2026.4.2020.jpg?ph=32eba348a2)
![březen 1993 (archiv Tomáš Krebs)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200016076-a2255a2258/fm5-3.jpg?ph=32eba348a2)
![třída 1.máje kolem roku 1980 a 2019](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200006350-200ba200bd/T%C5%99%C3%ADda%201.m%C3%A1je-4.jpg?ph=32eba348a2)
![Rok 1960 v Liberci (archiv Milan Péč)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200021625-198e6198e7/1163a.jpg?ph=32eba348a2)
![Děti při sběru korku - činnost zapomenutá dnes už stejně jako zbořené domy v dolní části ulice 1.máje v pozadí. (ROK 1947) (zdroj: Roman Karpašv a kolektiv - Stalo se na severu Čech 1900 /2000, 2001)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200087261-5620356204/3502.jpeg?ph=32eba348a2)
![třída 1.máje v roce 1990 a 5.11.2023](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200087455-4598145983/t%C5%99%C3%ADda%201.m%C3%A1je%20v%20roce%201990%20a%205.11.2023.png?ph=32eba348a2)
![](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200002244-5061350616/84029239_2475268432582972_5030334339242524672_n.jpg?ph=32eba348a2)
![Na Rybníčku v roce 1978 a 9.1.2021](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200010165-c5af4c5af6/Na%20Rybn%C3%AD%C4%8Dku%20v%20roce%201978%20a%209.1.2021.jpg?ph=32eba348a2)
![třída 1.máje v březnu 1993 (archiv Tomáše Krebse) a 7.9.2022](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200022482-04ae404ae5/t%C5%99%C3%ADda%201.m%C3%A1je%20v%20b%C5%99eznu%201993%20%20%28archiv%20Tom%C3%A1%C5%A1e%20Krebse%29%20a%207.9.2022-6.png?ph=32eba348a2)
![třída 1.máje v roce 1926 (foceno z již neexistujícího hotelu National) a 26.7.2020](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200006116-d6e25d6e28/t%C5%99%C3%ADda%201.m%C3%A1je%20v%20roce%201926%20a%2026.7.2020.jpg?ph=32eba348a2)
![1990](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200087417-b5e33b5e34/385.jpeg?ph=32eba348a2)
![třída 1. máje 1945 a 2010](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200000900-ba0e7ba0e9/89968026_3198346736842367_613211245562036224_n.jpg?ph=32eba348a2)
![takto možná jednou bude vypadat třída 1.máje](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200024570-5e3f45e3f6/1601.jpg?ph=32eba348a2)
![1987 (archiv Boveraclubu)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200019923-8d0a38d0a4/47-3.jpg?ph=32eba348a2)
![1983 zdroj: Trotskee Travel](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200083588-04e0c04e0e/3005.jpeg?ph=32eba348a2)
![1983 zdroj: Trotskee Travel](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200083582-df7c0df7c2/3002.jpeg?ph=32eba348a2)
![třída 1.máje v roce 1987 a 5.6.2022](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200020595-92b6792b68/t%C5%99%C3%ADda%201.m%C3%A1je%20%20v%20roce%201987%20a%205.6.2022%201.png?ph=32eba348a2)
![třída 1.máje v roce 1987 a 5.6.2022](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200020597-909c2909c4/t%C5%99%C3%ADda%201.m%C3%A1je%20%20v%20roce%201987%20a%205.6.2022.png?ph=32eba348a2)
![1987 (archiv Boveraclubu)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200019924-72fe372fe4/49-9.jpg?ph=32eba348a2)
![28.9.1991 Nafukovací kino na místě bývalé Mototechny Na Rybníčku.(foto Jiří Holeček)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200002239-810fe81100/1.m%C3%A1je.jpg?ph=32eba348a2)
![ulice Na Rybníčku v roce 1978 (archiv Boveraclubu)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200008105-c228ac228f/5%20Na%20Rybn%C3%AD%C4%8Dku.jpg?ph=32eba348a2)
![29.3.1982 a 2020](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200005912-5913459137/Mototechna%20b.jpg?ph=32eba348a2)
![foto Jiří Holeček](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200014860-1fff41fff6/90727526_681439762624085_137251276286066688_n.jpg?ph=32eba348a2)
![duben 1987 (archiv Boveraclubu)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200081924-8c3598c35b/275-8.jpg?ph=32eba348a2)
![archiv Boveraclubu](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200014867-20c1820c1a/Na%20Rybn%C3%AD%C4%8Dku%20%28Boveraclub%29.jpg?ph=32eba348a2)
![Na rybníčku, budova Pozemních staveb Liberec, věžové domy vystavěné na konci 60.let a dnes zbouraná budova s prodejnou Mototechny. Zdroj: kniha Severní Čechy, autor Jan Suchl, vydání z roku 1985, ISBN 45-002-80 (archiv Ing. Rudolf Kittler)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200008136-bfe7dbfe82/irk.jpg?ph=32eba348a2)
![Automobily ještě jednou... hurá do liberecké Mototechny v roce 1970, tj. před 50. lety](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200006719-ce78bce78d/Automobily%20je%C5%A1t%C4%9B%20jednou...%20hur%C3%A1%20do%20libereck%C3%A9%20Mototechny%20v%20roce%201970%2C%20tj.%20p%C5%99ed%2050.%20lety.jpg?ph=32eba348a2)
![Krajský den dělnictva a mládeže (letnice) a průvod dnešní třídou 1.máje v roce 1926 (archiv Boveraclubu)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200005183-39f3b39f3e/img350.jpg?ph=32eba348a2)
![Krajský den dělnictva a mládeže (letnice) a průvod dnešní třídou 1.máje v roce 1926 (zdroj:https://oldthing.de/)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200095585-4396c4396e/4550a.jpeg?ph=32eba348a2)
![](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200007416-5e3b45e3b9/Boveraclub-6.jpg?ph=32eba348a2)
![Ještě ani nestála nová budova Pozemních staveb místo domu vlevo, dnes FÚ. Jen neumím identifikovat, zda pánové obdivují novou tramvaj nebo to jsou houfující se pomocníci VB (komentář Hana Ulrichová)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200007451-c019ac019e/jh-31.jpg?ph=32eba348a2)
![třída 1.máje cca 70.léta (archiv Lukáše Kverky ) a 19.4.2022](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200019572-174cb174cc/t%C5%99%C3%ADda%201.m%C3%A1je%20cca%2070.l%C3%A9ta%20%28archiv%20Luk%C3%A1%C5%A1e%20Kverky%20%29%20a%2019.4.2022.png?ph=32eba348a2)
![archiv Lukáš Kverka](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200016401-6ae076ae0a/lka-6.jpg?ph=32eba348a2)
![](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200004390-eb062eb065/s.jpg?ph=32eba348a2)
![](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200012551-4d8f14d8f3/tj1a.jpg?ph=32eba348a2)
Trafika v nádražní ulici v 30.letech minulého století
Anna Nováková před svou trafikou, vklíněnou mezi nárožní dům ulice Na
Rybníčku a dům č.28 v ulici 1.máje. Okolí je zachyceno na druhé
fotografii, prodejna je ovšem zasunuta za frontou domů vlevo. Dnes v
těchto místech stojí banka. Na rubu svého snímku si poznamenala, že
trafiku získala 25.4.1924, 4.října 1938 se musela odstěhovat do Turnova
,kde vedla jinou trafiku od 15.7.1939 jinou trafiku. Původní otevřela
znovu 1.prosince 1945 a do důchodu odešla 1.října 1955. Na stánku jsou
vystaveny vedle pohlednic také noviny a časopisy: Kriegsgefangene,
Freigeist, Proletář, Univerzální zpravodaj, Erzähler, Der grade Michel a
Die Woche.
(Zdroj Kouzlo starých pohlednic Liberecka - Roman Karpaš, Jan Mohr, Pavel Vursta, 1997)
![](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200004391-b239ab239d/ss-0.jpg?ph=32eba348a2)
![Pohled na třídu 1.máje.Na horizontu se tyčí věže kostela Sv. Antonína a liberecké radnice. V místech domů od komínu v pravo se rozkládal později OD Ještěd architektů Masáka a Hubáčka. (aktualne.cz) Autor: Archiv Egona Wienera](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200008229-6b1ae6b1b2/nda.jpg?ph=32eba348a2)
![1929](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200001963-57bf757bf9/aa.jpg?ph=32eba348a2)
![Týdeník Cesta míru, 1958](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200016519-a845da845e/zoo3.jpg?ph=32eba348a2)
Rozšiřování dnešní třídy 1.máje
Zástavby u mostu přes Nisu tvořila dlouho nepříjemné dopravní hrdlo,
dobře patrné na prvním snimku. Na druhém je odstraněna největší
překážka, do vozovky vystupující hotel National na nároží ulice Na
Rybníčku (1953) a proti němu, při odbočce ulice U Nisy, je další
uvolněná plocha po zbořeném domě čp.84-III. O stísněnosti tohoto
prostoru svědčí i to, že do vozovky v Tatranské ulici mohly tramvaje
odbočovat jen ve směru k nádraží. Dvoukolejná odbočka, jak ji známe
dnes, byla vybudována až roku 1959. To už bylo po demolicí bývalé
Herknerovy továrny (1957), z níž vidíme nárožní věžovitou nástavbu, a
rozšíření mostu přes Nisu (1958) (zdroj Kniha o Liberci)
![1958](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200001965-8c03e8c040/aaaa.jpg?ph=32eba348a2)
![druhá polovina 50.let](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200001964-a29bba29bd/aaa.jpg?ph=32eba348a2)
![1991](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200001966-8c9e58c9e7/aaaaa.jpg?ph=32eba348a2)
![Pohled na třídu 1.máje před postavením budov Pozemních staveb. Vlevo ještě stará zástavba v Tatranské ulici (před rokem 1976)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200010893-a7daaa7dad/145843657_4158037284224360_3341308062687363603_n.jpg?ph=32eba348a2)
![Pohled na ulici Na Rybníčku, třídu 1.máje a ulici Jánskou před stavbou Kulturního domu (80.léta minulého století)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200006627-53bc953bcb/20200825_151624.jpg?ph=32eba348a2)
![Třída 1.máje, vpravo objekt bývalé Herknerovy továrny čp. 474 (před 1960)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200006628-119391193c/20200825_162541.jpg?ph=32eba348a2)
Třída 1.máje
V šedesátých letech začala masivní bytová
výstavba panelových sídlišť. V roce 1964 začala velkoryse pojatá
přestavba prostoru mezi ulicemi Na Rybníčku, 1.máje, Vaňurovou a
Františkovskou, označovaná jako sídliště Pod nádražím. Vyrostla nejprve
skupina čtyř třináctipodlažních věžáků lemujících třídu 1
máje v
dostatečném odstupu od vozovky (čp. 56, čp. 64, čp. 62 a čp. 48 - III).
Znamenala plošnou likvidaci velké části staré zástavby a místo ní zde
byly do sedmdesátých let rozmístěny
další řadové šesti až osmipodlažní domy (čp. 813 , čp. 820, čp. 89, čp.
91, čp. 208, čp. 163, čp. 165 - III) včetně mateřské školy, jeslí a
pavilonu služeb (čp. 836, čp. 849 - III). Zůstalo tu zachováno pouze
několik starých objektů. Těžba uranu se projevila velkými investičními
stavbami také v Liberci. Pod nádražím vyrostla v roce 1966 - 1967 budova
ředitelství Geologického průzkumu( tzv. "Uran"), kde byla v přízemí
zřízena prodejna potravin a později bufet (čp. 108 - III), dnes je v něm
umístěn odbor sociální péče Magistrátu města Liberec).
Také jižní
část třídy 1.máje změnila v sedmdesátých letech 20.století svůj vzhled.
Na místě již dříve zbořených domů byla postavena v letech 1976 - 1978
budova pozemních staveb (čp. 97 - III, dnes je v části objektu umístěn
Finanční úřad a sídlí tu řada dalších objektů), navazující na hotel
Imperial.
V roce 1979 zanikla odstavná tramvajová kolej u nádraží, poslední zbytek původní stanice z roku 1897.
Na konci osmdesátých let měl být na třídě 1.máje zbořen celý blok s
kinem Lípa a na volné ploše mělo vzniknout náměstí tzv. dolní centrum s
budovou KSČ, kulturním domem a obchodním domem Ještěd. Naštěstí byl
postaven v letech 1986 - 1989 na místě dvou domů čp. 77 a 78 - III pouze
Dům politické výchovy (čp. 870 - III), provozně napojený na sídlo OV
KSČ (čp. 79). Byl posledním domem postaveným v Liberci III před
listopadem 1989. (Po roce 1989 se stal majetkem města a byl přidělen
Státní jazykové škole, která se léta tísnila v několika malých
místnostech v Pražské ulici (čp. 21). Dnes slouží pro potřeby Technické
univerzity v Liberci .)
(zdroj J.Bock - Liberec III - Jeřáb - městská čtvrť v proměnách doby, 2016)
![Dolní část třídy 1.máje se starým obchodním domem Ještěd ve Švédské ulici, který patřil do Liberce IV (60.léta minulého století)](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200006629-da479da47d/20200825_162625.jpg?ph=32eba348a2)
![archiv Václav Exner](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200011741-d4c66d4c68/vexa.jpg?ph=32eba348a2)
![Třída 1.máje](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200000107-df2d4df2d6/t4.jpg?ph=32eba348a2)
![Třída 1.máje, vpravo objekt bývalé Herknerovy továrny čp. 474 (před 1960) a 29.8.2020](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200006726-dba7ddba7f/T%C5%99%C3%ADda%201.m%C3%A1je%2C%20vpravo%20objekt%20b%C3%BDval%C3%A9%20Herknerovy%20tov%C3%A1rny%20%C4%8Dp.%20474%20%28p%C5%99ed%201960%29%20a%2029.8.2020.jpg?ph=32eba348a2)
![31.10.1971, Liberec, Rybníček a "holubáři". Pravděpodobně jen ta Praga RN je liberecká.](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200025036-4330f43311/201-0.jpg?ph=32eba348a2)
![](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200014857-8c85b8c85d/90761096_685098182258243_3608260424039923712_n.jpg?ph=32eba348a2)
![](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200014859-afb3aafb3c/90828784_685098672258194_2192523363715383296_n.jpg?ph=32eba348a2)
29.3.1982.Tak se podívejme, jak tenkrát šel život . Rybníček a před hotelem Imperiál.
(archiv Jiří Holeček)![](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200014858-dbdb5dbdb8/91695347_685098425591552_8946888293178408960_n.jpg?ph=32eba348a2)
![třída 1.máje 29.3.1982 (archiv Jiřího Holečka) a 24.5.2023](https://32eba348a2.clvaw-cdnwnd.com/b2478adc5e5cc22274c76363082b5ac2/200083250-75a1e75a1f/t%C5%99%C3%ADda%201.m%C3%A1je%2029.3.1982%20%20%28archiv%20Ji%C5%99%C3%ADho%20Hole%C4%8Dka%29%20a%2024.5.2023.png?ph=32eba348a2)