Temné liberecké příběhy

28.06.2025

Hororový příběh obchodního domu Ještěd.

"V roce 1961, kdy město vyhlásilo architektonickou soutěž na výstavbu nového obchodního domu, nikdo netušil, jaké temné stíny se nad tímto projektem začnou stahovat. Na místě, kde měla vyrůst moderní stavba, se kdysi nacházely staré domy, jejichž základy byly propleteny kořeny historie a tajemství. Když se začaly bagry zakusovat do země, dělníci tvrdili, že slyší podivné zvuky – šepoty, nářek, jakoby z hlubin samotného podzemí.

Problémy se stavbou byly jen začátkem. Podmáčená půda kolem Lužické Nisy jako by odmítala nést tíhu budoucího obchodního domu. Skelet stavby byl nakonec založen na studních, ale dělníci si šuškali, že tyto studny vedou přímo do pekla. Jeden z nich prý spatřil v hlubinách očima neviditelné pohyby, jiný zas tvrdil, že ucítil ledový dech smrti.

Když byl první pavilon otevřen v prosinci 1978, město jásalo. Ale radost byla krátká. Zákazníci si začali všímat podivných věcí. Zrcadla v obchodech někdy ukazovala víc než jen odraz nakupujících. Na terasách pavilonů se občas objevovaly stíny lidí, kteří tam nikdy nebyli. A v noci, když byl obchodní dům zavřený, hlídači slyšeli kroky a smích, i když byli v budově sami.

Barevný plášť z tmavohnědého plechu a jasně žlutých dlaždiček jako by sám o sobě vyzařoval neklid. Někteří obyvatelé tvrdili, že barvy mění odstín podle nálady budovy – někdy byly jasné a živé, jindy temné a mrtvé.

Když v roce 1996 převzala dům společnost Tesco Stores ČR, začaly přestavby. Ale čím víc se snažili dům přizpůsobit moderním potřebám, tím víc jako by se bouřil. Zmizela originální prodejna tabáku ve tvaru krabičky od zápalek – a s ní i poslední kousek lidskosti v této stavbě. Noční strážníci začali hromadně odcházet ze služby a náhradníci vydrželi jen pár nocí.

Když padlo rozhodnutí o demolici, mnozí si oddychli. Ale starousedlíci varovali: "Dům Ještěd se nevzdá bez boje." A skutečně – během demolice se stávaly nehody. Stroje se porouchávaly bez zjevné příčiny, dělníci mizeli nebo upadali do podivných stavů šílenství.

Nakonec byl obchodní dům zbořen a na jeho místě vyrostlo nové centrum Forum Liberec. Ale ti, kdo pamatují starý Ještěd, vědí své. V noci prý stále slyší kroky na místech, kde kdysi byly průchody a terasy. A občas někdo zahlédne žlutou dlaždičku mezi novými stěnami – jako připomínku toho, že staré tajemství nikdy nezmizí úplně."

pravda nebo fikce? Kdo ví.......


1995 (foto Petr Šimr)
1995 (foto Petr Šimr)

Trošku satiry 

Ach, Liberecký jírovec, ten hrdina mezi stromy, co se rozhodl, že nebude stát v cestě pokroku a nechá se přestěhovat jako nějaký VIP nábytek! Kdyby měl nohy, možná by si to odkráčel sám, ale ne, musel přijít jeřáb a celá armáda odborníků, aby ho přemístili o celých 350 metrů. To je skoro jako když si někdo stěhuje gauč z obýváku do ložnice, ale s cenovkou 7 milionů korun. Inu, kdo by nechtěl mít takový luxusní přesun?
A co teprve ta dramatická příprava! Kořenová clona, prosvětlovací řez, balení do geotextilie – chybělo už jen dát jírovci sluneční brýle a klobouk na cestu. A ten jeřáb? Jeden z největších v republice! Skoro jako kdyby přesouvali Eiffelovku. Ale ne, byl to jen náš statečný jírovec, který si to svištěl vzduchem, zatímco pod ním dál jezdila auta. To už je skoro na filmový trhák.
Ale počkejte, co ta následná péče? Automatické zavlažování? Ocelová lana? To už není strom, to je kybernetický organismus! Ale jak se ukázalo, ani to nestačilo. Stavební dělníci si řekli: "Proč bychom se starali o nějaký strom?" a pěkně mu zničili kotvení i zavlažování. Inu, pokrok nezastavíš.
A ta kritika? No samozřejmě! Proč vysadit 700 nových stromů za stejnou cenu, když můžeme mít jeden jediný stěhovavý jírovec? A že to byl ústupek investorovi? Ale prosím vás, vždyť je to jen detail. Hlavní je, že máme památný strom na novém místě. A jestli přežije? No, to už je otázka pro příští generace.
Takže na zdraví našemu stěhovavému hrdinovi! Ať žije dlouho – nebo aspoň dokud ho zase někdo nebude chtít přemístit.

ROIMUND

**Tajemství Královské hory: Zřícenina, která šeptá minulost**
Na pokraji lesa mezi Bílým Kostelem nad Nisou a Jítravou se skrývá místo, které jako by zůstalo uvězněno v čase. Zřícenina hradu Roimund, známá také pod názvy Roynungen, Ronnenburg či Roymunth, je dnes jen stínem své někdejší slávy. Avšak podzimní mlha, která se plazí mezi šedobílými kmeny buků, jako by oživovala dávné příběhy a šeptala temná tajemství tohoto zapomenutého místa.
Hrad, založený roku 1342 Janem z Donína na základě povolení samotného Karla IV., nesl honosný název Královská hora. Ale co se zde skutečně odehrávalo? Co za stíny minulosti se skrývá v těchto rozpadlých zdech? Když se vydáte po žlutě značené stezce, která sem vede, připravte se na to, že příroda tu není jediným, co vás sleduje.
Pověsti praví, že Jan z Vartenberka, který hrad dobyl roku 1414, zde prováděl temné obřady. Jeho loupeživé výpady proti lužickému Šestiměstí měly být jen zástěrkou pro něco mnohem zlověstnějšího. Někteří místní tvrdí, že v noci lze na místě slyšet ozvěny křiku a zvuk mečů, jako by se duchové dávných bojovníků stále nevzdali svého útočiště.
A co Hans Foltch ze saské Torgavy? Hejtman hradu, který v roce 1428 požadoval 335 kop grošů za jeho udržení, prý uzavřel smlouvu s něčím, co nemělo lidskou podobu. Říká se, že jeho duše byla cenou za moc, kterou si přál udržet. Od té doby prý na Královské hoře není klid – šepoty větru mezi stromy prý občas zní jako zoufalé volání o pomoc.
Záznamy uvádějí, že od poloviny 15. století byl hrad označován za rozbořený. Ale je to skutečně jen zřícenina? Někteří návštěvníci tvrdí, že cítili chladné doteky na svých ramenou, slyšeli kroky za sebou nebo zahlédli stíny v místech, kde by nikdo neměl být. Je to snad jen hra světla a stínů? Nebo něco víc?
Pokud se odvážíte navštívit Královskou horu, buďte připraveni. Hrad s oválným půdorysem, chráněný příkopem a valem, možná vypadá jako jen další zapomenutá památka. Ale jeho zdi šeptají příběhy minulosti – příběhy, které možná nikdy neměly být slyšeny. A když se mlha začne stahovat a slunce zapadne za horizont, možná i vy uslyšíte ozvěny dávných časů. Ale pozor – některé příběhy je lepší nechat spát.

tento příběh je smyšlený, ale kdo ví......

Střelnice a budoucnost

V roce 2123, kdy se lidská civilizace rozšířila daleko za hranice Země, stál Liberec jako jedno z mála měst, které si uchovalo svou historickou identitu uprostřed technologického pokroku. Mezi jeho ikonickými stavbami se tyčila Střelnice, nyní známá jako Střelnice Nexus – hybridní kulturně-technologické centrum, kde se prolínala minulost s budoucností.
Střelnice Nexus byla výsledkem ambiciózního projektu, který začal v roce 2023, kdy začala rekonstrukce původní empírové stavby. Noví majitelé, včetně vizionářského architekta Jiřího Janďourka, se rozhodli zachovat historický ráz budovy, ale zároveň ji vybavit nejmodernějšími technologiemi. Interiér byl přetvořen do podoby holografických sálů, kde návštěvníci mohli zažít historické události města – například dramatické scény z prusko-rakouské války roku 1866 – jako by byli jejich součástí.
V jednom z holografických programů Střelnice Nexus se objevila simulace bitvy u Sadové. Diváci mohli projít lazarety plné raněných vojáků, slyšet ozvěny pruských rozkazů a cítit tíhu rozhodnutí tehdejších obyvatel Liberce, kteří museli poskytnout péči oběma stranám konfliktu. Tyto programy byly vyvinuty ve spolupráci s historiky a využívaly pokročilé neuronové modely pro rekonstrukci emocí a atmosféry té doby.
Avšak Střelnice Nexus nebyla jen muzeem minulosti. Sloužila také jako laboratoř pro vývoj umělé inteligence a kvantových technologií. V jejích podzemních laboratořích se testovaly nové formy energie a pokročilé systémy pro kolonizaci vzdálených planet. Mezi těmito technologiemi byl i projekt "ChronoFlux", který měl ambici propojit minulost a budoucnost skrze časové portály.
Jednoho dne však došlo k nečekanému incidentu. ChronoFlux vytvořil nestabilní časovou anomálii, která otevřela průchod do roku 1866. Skrze portál začali do současnosti pronikat vojáci z prusko-rakouské války, zmatení a vyděšení z futuristického světa, který před nimi ležel. Liberec se ocitl na pokraji chaosu, když se minulost střetla s budoucností.
Jiří Janďourek a jeho tým museli rychle jednat. Společně s umělou inteligencí Nexem, která byla mozkem Střelnice Nexus, vyvinuli plán na stabilizaci portálu a navrácení vojáků zpět do jejich času. Nex však upozornil na riziko – pokud by portál zůstal otevřen příliš dlouho, mohl by narušit celou časoprostorovou kontinuitu.
V dramatickém finále se Janďourek postavil před portál, zatímco Nex koordinoval operaci. "Historie a budoucnost jsou dvě strany jedné mince," řekl Janďourek, než aktivoval zařízení na uzavření portálu. S posledním zábleskem zmizeli vojáci do svého času a Střelnice Nexus se vrátila do klidného provozu.
Od té doby byla Střelnice Nexus nejen symbolem propojení historie s technologií, ale také připomínkou křehkosti časoprostoru a odpovědnosti, kterou lidstvo nese za své činy – minulost i budoucnost.

Liberecká střelnice

V temném stínu prastaré liberecké Střelnice, která se tyčí jako zchátralý svědek dávných časů, se skrývá cosi zlého. Její empírové zdi, kdysi svědci plesů, bálů a veselí, nyní šeptají příběhy utrpení a zoufalství. Vzduch kolem ní je těžký, prosycený vlhkostí a neklidem, jako by sama budova sála energii z dávných událostí.

V roce 1866, kdy městem otřásala prusko-rakouská válka, se její prostory změnily v lazaret. Ranění vojáci, jejichž sténání se mísilo s ozvěnou v chladných sálech, zde umírali v mukách. Krev prosakovala do dřevěných podlah a jejich poslední výkřiky zůstaly uvězněné mezi zdmi. Říká se, že někteří z nich nikdy neopustili tento svět.
Po válce se Střelnice znovu stala místem zábavy, ale temnota, která ji obklopovala, nikdy nezmizela. Na námořnických bálech tančily stíny v rytmu hudby, ale někdy mezi nimi zahlédli hosté tváře těch, kteří zde našli svůj konec. Hosté popisovali chladné doteky na ramenou a šeptavé hlasy, které volaly jejich jména.

Dnes je budova uvězněna mezi moderními stavbami, její zchátralé zdi zarostlé zelení. Přesto se zdá, že její duše žije dál. Dělníci, kteří pracují na její rekonstrukci, mluví o podivných jevech – nářadí mizí beze stopy, kroky se ozývají tam, kde nikdo není. Někteří tvrdí, že viděli postavy v uniformách 19. století bloudit chodbami.
Památkáři a architekti se snaží navrátit Střelnici její původní podobu, ale co když tím probudí něco mnohem staršího a temnějšího? Co když ti, kteří zde kdysi trpěli a zemřeli, odmítají opustit místo svého utrpení? A co když jejich hněv roste s každým dnem?
Liberecká Střelnice není jen budova. Je to brána do minulosti, kde čas neplyne a bolest přetrvává. Až příště projdete kolem ní, zastavte se a zaposlouchejte se do ticha. Možná uslyšíte šepot těch, kteří tam stále čekají...

..a co když je to pravda

Byl to jen sen ?

Probudil jsem se s pocitem, že něco není v pořádku. Ležel jsem na tvrdé posteli, obklopený těžkým závěsem, který voněl po levanduli a vosku. Když jsem odhrnul látku, zjistil jsem, že pokoj je osvětlený pouze svíčkami. Žádné elektrické světlo, žádný budík na nočním stolku – jen starožitné hodiny, které tiše tikaly.

Vyhlédl jsem z okna a zatajil dech. Město bylo úplně jiné. Místo asfaltových silnic byly ulice dlážděné kočičími hlavami a po nich se pohybovaly kočáry tažené koňmi. Lidé chodili v dlouhých kabátech a kloboucích, ženy měly šaty s širokými sukněmi a složitými krajkami. Vzduchem se nesla směs vůní – čerstvě upečeného chleba, kouře z komínů a vůně koření ze stánků na trhu.
Rozhodl jsem se vyjít ven. Na náměstí byl obrovský trh. Prodavači nabízeli ovoce, zeleninu, látky a ručně vyrobené předměty. Lidé se zastavovali, smlouvali o cenách a smáli se. Všiml jsem si, že místo aut jsou zde jen povozy a koně, a každý dům měl dřevěné okenice a zdobené štíty.

Na Ještědu se rozprostíral jen prázdný holý kopec, kde byste marně hledali jakýkoliv hotel či rozhlednu. Staroměstské náměstí zdobila ještě stará radnice. Nová radnice zde zatím chyběla, a tak náměstí působilo dojmem, že se čas zastavil.

Cítil jsem podivnou nostalgii za něčím, co jsem nikdy nezažil. Přestože život v 19. století vypadal pomalejší a těžší, měl své kouzlo – lidé se zastavovali na kus řeči, děti si hrály na ulicích a všechno působilo opravdověji.
Když jsem se nakonec vrátil do svého pokoje a znovu ulehl na tvrdou postel, přemýšlel jsem o tom, jak moc se svět změnil. Zavřel jsem oči a když jsem je znovu otevřel, ocitl jsem se zpět v současnosti – v mém městě plném aut, hluku a blikajících obrazovek. Ale ten krátký výlet do minulosti mi připomněl, jak krásné může být zpomalit a užít si jednoduché věci v životě.

Historie Mšena trochu jinak

Mšeno, to je taková ta obec, co si prošla vším možným – od sklářské huti po panelákové hradby, od císařských návštěv po tramvajové dráhy. Když si to představíte, tak Franz Kuntze v roce 1548 zakládal sklárnu asi s myšlenkou: "Tady je dost dřeva, tady to rozjedem!" A rozjel to tak, že dneska už tam sklárna není, ale zato tam stojí paneláky. Inu, pokrok.
Pak tu máme císaře Josefa II., který si to v roce 1778 štrádoval přes Mšeno asi s otázkou: "Co to tu máte za mechovaté místo?" A o pár let později mu tam postavili pomník, který ale dlouho nevydržel, protože republika a Habsburkové si moc nerozuměli. Sorry, Josefe.
A co ta přehrada? Mšenští se bránili zuby nehty, psali petice, stěžovali si na ministerstvech a dokonce otravovali samotného Františka Josefa I. Ten ale asi jen mávl rukou se slovy: "Přehrada? To zní jako dobrý nápad!" A šup, v roce 1910 bylo hotovo. Ačkoliv se Mšenští chvíli mračili, nakonec si řekli: "No jo, aspoň máme hezký výhled."
A teď ten velký plot twist – v 80. letech přišla modernizace. Staré Mšeno šlo k zemi a místo něj vyrostly paneláky. Takže z malebné obce se stala betonová džungle. Ale pozor, jeden tři sta let starý dub letní tam pořád stojí a říká si: "Já to všechno přežil!"
Takže jestli někdy pojedete do Mšena (nebo spíš Jablonce), nezapomeňte se zastavit a poklonit dubu – ten toho zažil víc než leckterý kronikář!

archiv Mirka Havrdy
archiv Mirka Havrdy

**Vozovna Mrštíkova: Strašidelný příběh z tramvajového podzemí**

Liberecká vozovna Mrštíkova, nenápadně ukrytá mezi ulicemi Tatranskou a Mrštíkovou, je místem, kde se tramvajové vozy ukládají k odpočinku. Ale co když vám řeknu, že se tam neukládají jen vozy? Co když vám řeknu, že tam odpočívají i duše? Duše těch, kteří se nikdy nedostali na konečnou zastávku.

Příběh začíná v roce 1908, kdy byla vozovna poprvé otevřena. Tehdy byla moderním zázrakem své doby, náhradou za staré a nevyhovující prostory poblíž elektrárny. Ale už tehdy se mezi dělníky začaly šířit podivné zvěsti. Tramvajové zvonky prý cinkaly samy od sebe a z temných koutů haly se ozývalo tiché šeptání. "To jsou jen staré koleje," říkali skeptici. "Jen vítr v plechu." Ale ti, kdo pracovali dlouhé noční směny, věděli své.

V roce 1994 začala velká rekonstrukce vozovny. Modernizace hal, nový architektonický návrh Patrika Kotase – všechno mělo být perfektní. Ale jakmile dělníci začali rozebírat staré koleje, narazili na něco nečekaného. Pod betonovou podlahou našli starou železniční vlečku, která nebyla zakreslená na žádných plánech. A na ní stál rezavý vůz bez oken, bez dveří, jen s nápisem: "Poslední jízda."

Nikdo si netroufal vůz otevřít. Místo toho ho rychle zakryli novým betonem a pokračovali v práci. Ale od té doby se začaly dít věci. Nové koleje se samy ohýbaly do podivných tvarů, jako by je něco táhlo dolů. Tramvaje, které byly přes noc zaparkované, ráno stály na jiných místech – někdy dokonce úplně mimo halu. A pak tu byla ta jednokolejná trať v ulici Mrštíkova. Každý řidič tramvaje vám potvrdí, že při zatahování vozu má pocit, jako by ho něco sledovalo. Něco neviditelného, ale těžkého, jako stín.

Jednou za rok se vozovna otevírá veřejnosti při dni otevřených dveří. Lidé si prohlížejí moderní haly, obdivují techniku a fotí se u tramvají. Ale ti, kteří se odváží zajít až k zadní části areálu, kde je napojení na starou železniční vlečku, často říkají, že tam cítí podivný chlad. Někteří dokonce tvrdí, že slyšeli cinkání zvonků – ale žádná tramvaj tam nebyla.

A co samotná hlavní vrátnice? Vyjíždějící vozy prý někdy zahlédnou stín na kolejích – stín vozu, který tam není. Řidiči si to vysvětlují jako optický klam. Ale co když je to ten rezavý vůz, který dělníci zakryli betonem? Co když nikdy nezůstal pohřben?

Vozovna Mrštíkova možná vypadá jako obyčejné místo. Ale až tam příště půjdete na den otevřených dveří, zkuste se zaposlouchat do zvuků kolem sebe. Možná uslyšíte tiché šeptání nebo vzdálené cinkání zvonků. A pokud uvidíte stín na kolejích, který tam nemá být... no, možná je čas přehodnotit cestu tramvají.Koneckonců, některé duše nikdy nedojedou na konečnou zastávku.

(co kdyby to byla pravda.....)

Příběh o liberecké zoo s dinosaury v budoucnosti

Úvod
V roce 2045 se Liberec stal místem, kde se spojily pokrokové technologie a příroda. Liberecká zoo, známá svými unikátními projekty, se rozhodla zrealizovat sen mnoha generací – oživit dinosaury. Po letech výzkumu a experimentů se vědcům podařilo klonovat několik druhů těchto prehistorických bytostí.
Oživení dinosaurů
Zoo uspořádala velkolepou akci, aby představila své nové obyvatele. Lidé z celé republiky se sjeli, aby viděli tyrannosaura, velociraptora a triceratopse. Všichni byli fascinováni a nadšeni. Nicméně, co nikdo netušil, byla skutečnost, že zabezpečení nebylo dostatečné.
Únik do centra Liberce
Jedné noci, během silné bouřky, došlo k výpadku elektrického proudu. Dveře výběhů se otevřely a dinosauři se vydali na svobodu. Ráno se obyvatelé Liberce probudili do surrealistického světa – ulice byly plné dinosaurů. Tyrannosaurus se procházel po náměstí, zatímco skupinky velociraptorů se skrývaly za stromy.
Chaos a reakce města
Město se ocitlo v chaosu. Lidé panikařili, zatímco úřady se snažily situaci zvládnout. Policie a hasiči se spojili s odborníky ze zoo, aby dinosaury chytili a vrátili zpět do jejich výběhů. Místní obyvatelé, někteří s mobilními telefony, natáčeli videa a sdíleli je na sociálních sítích, což přitáhlo pozornost celého světa.
Hrdinové a řešení

Mezi obyvateli se našli hrdinové. Skupina dětí, které byly fascinovány dinosaury, přišla s nápadem. Pomocí zvukových signálů a barevných světel se pokusily přilákat dinosaury zpět do zoo. Jejich nápad byl úspěšný a postupně se podařilo všechny dinosaury dostat zpět.
Závěr
Po této události se Liberec stal symbolem nejen pokroku, ale i zodpovědnosti vůči přírodě. Zoo zavedla přísnější bezpečnostní opatření a začala vzdělávat veřejnost o důležitosti ochrany a zachování přírody. Lidé si uvědomili, že s pokrokem přicházejí i velké odpovědnosti a že je důležité chránit nejen dinosaury, ale i naši planetu.
A tak se Liberec stal místem, kde se historie setkává s budoucností, a lidé se naučili, že i když je fascinující oživovat minulost, je ještě důležitější chránit přítomnost.

Kdo ví.....

Panská skála, místo, kde se příroda a historie prolínají v děsivém souznění, je dnes tichým svědkem času. Ale pod jejím povrchem dřímá něco, co by snad nikdy nemělo být probuzeno.

V dávných dobách, kdy magma čedičového složení zůstalo uvězněné hluboko pod povrchem, začalo chladnout. A jak chladlo, formovalo nejen sloupce čediče, ale i něco temného. Něco, co zůstalo pohřbené v hlubinách skály, zapomenuté lidmi, ale nikdy zcela mrtvé.

První pokusy o těžbu čediče odhalily svahy kopce a odkrývaly nejen krásu sloupcovité odlučnosti, ale i stíny minulosti. Dělníci, kteří zde pracovali, často mluvili o podivných zvucích přicházejících z hlubin. Ozvěny kroků, šeptání v jazyce, kterému nerozuměli, a občasné záblesky světla v temnotě lomu. Někteří tvrdili, že viděli postavy pohybující se mezi sloupci čediče, ale nikdo jim nevěřil. Byly to jen přízraky únavy, říkali si.

Ale když se deprese po těžbě zaplnila vodou a vytvořilo se jezírko, začaly se dít podivné věci. Voda byla klidná jen na povrchu. Pod hladinou se však zdálo, že něco žije. Něco, co čeká. Místní lidé začali jezírku říkat Černé oko Panské skály. Říkalo se, že kdo se do něj zahledí příliš dlouho, uvidí věci, které by raději neviděl – tváře mrtvých dělníků, kteří zde přišli o život, a stíny dávných bytostí, jejichž jména už byla zapomenuta.

V roce 1913, když těžba dosáhla svého vrcholu, zmizela skupina dělníků beze stopy. Jejich nástroje zůstaly na místě, jako by je odhodili a utekli. Ale nikdo je nikdy nenašel. Někteří tvrdili, že slyšeli jejich křik přicházející z hlubin skály ještě týdny po jejich zmizení.

Během první světové války se skála stala místem dalších podivností. Němečtí vojáci, kteří zde byli nasazeni na těžbu čediče pro ponorkové základny, začali mizet jeden po druhém. Ti, kteří přežili, mluvili o podivných snech – o obrovských očích sledujících je z temnoty a o rukou natahujících se z vody jezírka. Někteří z nich si vzali život dříve, než by se museli vrátit na místo.

Po válce byla těžba zakázána a skála byla prohlášena za chráněnou přírodní památku. Ale něco v ní stále žilo. Turisté, kteří sem přicházeli obdivovat krásu čedičových sloupců a malé jezírko, často mluvili o pocitu neklidu. Někteří tvrdili, že slyšeli kroky za sebou, i když byli sami. Jiní viděli pohyb ve vodě jezírka, i když tam nebylo žádné zvíře.

V roce 1963 byla Panská skála oficiálně chráněna jako přírodní výtvor. Ale ochranná opatření nemohla zabránit tomu, co se dělo dál. Jedné noci v roce 1977 zmizela skupina studentů geologie, kteří zde tábořili na terénním výzkumu. Jejich stany byly nalezeny prázdné a roztrhané. Na zemi byly stopy vedoucí k jezírku, ale žádné zpět.

Dodnes si místní lidé šeptají o tom, co se pod Panskou skálou skutečně skrývá. Říká se, že jezírko je bránou do jiného světa – světa temnoty a utrpení. A že jednou přijde den, kdy to, co je uvnitř skály, vyjde ven.

Když dnes stojíte před Panskou skálou a hledíte na její majestátní sloupce čediče odrážející se v klidné hladině jezírka, můžete cítit jemný závan chladu na zátylku. Možná je to jen vítr... nebo snad něco jiného? Něco starého a zapomenutého. Něco čekajícího na svůj čas.

A pak si uvědomíte – jste tu sami? Nebo vás někdo sleduje ze stínů?

Pánská skála ... (Kamenický Šenov) 🇨🇿 ... svého času byl zpracován bizarní válečný projekt, kdy měla být odtěžena část jejich sloupků, jako stavební materiál k ochraně ponorkové základny na ostrově Helgoland. (foto Matyáš Gál)
Pánská skála ... (Kamenický Šenov) 🇨🇿 ... svého času byl zpracován bizarní válečný projekt, kdy měla být odtěžena část jejich sloupků, jako stavební materiál k ochraně ponorkové základny na ostrově Helgoland. (foto Matyáš Gál)

Panská skíála - příběh z temnoty

Pod temnou oblohou, kde se měsíc jen stěží prodíral hustými mraky, se rýsovala silueta Panské skály. Její čedičové sloupy, ostré a neústupné, stály jako prsty mrtvého obra, který kdysi dávno v této krajině našel svůj konec. Nikdo přesně nevěděl, proč byla tato skála tak přitažlivá, ale místní o ní šeptali příběhy, které mrazily v zádech.

Říkalo se, že skála vznikla z ohnivého hněvu země, když africká a evropská deska srážkou probudily prastaré síly. Magma, které se kdysi tlačilo vzhůru, nikdy nedosáhlo povrchu. Zůstalo uvězněné pod zemí, jako by čekalo na svůj čas, aby mohlo znovu povstat. A přestože dnes skála působila klidně, její temná minulost se otiskla do každého jejího kamene.

Byla noc, kdy se mladý muž jménem Viktor rozhodl navštívit Panskou skálu. Byl to amatérský fotograf a slyšel o její kráse za měsíčního světla. Netušil však, že tato noc nebude jako žádná jiná. Když dorazil na místo, ticho bylo téměř ohlušující. Žádný zpěv ptáků, žádné šumění větru v korunách stromů. Jen mrtvolné ticho.

Viktor zaparkoval svůj starý vůz na kraji cesty a vydal se pěšky k úpatí skály. Jeho kroky zněly hlasitě na kamenité půdě a ozvěna se vracela s podivným zpožděním, jako by ji něco zkreslovalo. Když vystoupal na první vyvýšeninu, rozhlédl se kolem a vytáhl fotoaparát. Měsíční světlo zalévalo skálu stříbrným leskem, ale něco na ní bylo podivné. Zdálo se mu, že sloupy čediče vrhají stíny tam, kde by neměly být. Některé z nich se dokonce zdály pohybovat.

Zamrkal a otřásl se. "Jen únava," zamumlal si pro sebe a pokračoval dál. Když dorazil k jezírku na dně starého lomu, zastavil se. Voda byla nehybná jako zrcadlo, ale odrážela něco jiného než noční oblohu. Viktor si klekl a naklonil se blíž. V odrazu viděl tváře – bledé, zkřivené bolestí a hrůzou. Trhl sebou a pohlédl přímo na hladinu. Nic tam nebylo.

"Musím být unavený," řekl si znovu, ale jeho hlas zněl slabě a nejistě. Zvedl fotoaparát a pořídil několik snímků jezírka. Když se však podíval na displej, viděl na fotografiích něco, co tam nemělo být – postavu v dlouhém plášti stojící na okraji jezírka. Otočil se rychle za sebe, ale nikdo tam nebyl.

Viktorův dech se zrychlil. Rozhodl se vrátit k autu, ale když se otočil k cestě zpět, zjistil, že ji nemůže najít. Skála se zdála být jiná – větší, temnější a hrozivější. Sloupy čediče teď vypadaly jako obrovské přízraky natahující své ruce k obloze.

Začal panikařit a běžel směrem, kde tušil cestu. Kameny pod jeho nohama klouzaly a on několikrát upadl. Když konečně dorazil na místo, kde nechal auto, našel jen prázdnou cestu. Jeho vůz zmizel.

"Tohle není možné," zašeptal a otočil se zpět ke skále. A pak to uslyšel – tiché šepoty přicházející ze všech stran. Slova byla nesrozumitelná, ale jejich tón byl plný zloby a hladu. Viktor začal utíkat, ale šepoty sílily. Zdálo se, že vycházejí přímo z čedičových sloupů.

Když zakopl a spadl na zem, otočil se na záda a spatřil je – postavy v dlouhých pláštích obklopující ho ze všech stran. Jejich tváře byly bledé jako měsíc nad nimi a jejich oči zářily nepřirozeným světlem. Jeden z nich natáhl ruku k Viktorovi.

"Pomoz nám..." zašeptal hlas jako vítr mezi stromy. "Uvěznění... v kameni... osvoboď nás..."

Viktor vykřikl a pokusil se vstát, ale jeho tělo bylo jako paralyzované. Postavy se začaly přibližovat a jejich šepoty přecházely v kvílení. Zem pod ním vibrovala a čedičové sloupy začaly praskat.

Poslední věc, kterou Viktor viděl, než ho pohltila temnota, byla Panská skála – její sloupy se lámaly a odhalovaly něco strašlivého uvnitř. Něco starého a hladového.

Ráno našli místní obyvatelé jeho auto zaparkované u cesty. Po Viktorovi však nebylo ani stopy. Jen jeho fotoaparát ležel u jezírka. Když prohlíželi snímky, spatřili na nich něco děsivého – postavy v pláštích stojící kolem jezírka a mezi nimi Viktorova tvář zkřivená hrůzou.

Panská skála zůstává dodnes tichým svědkem těchto událostí. Místní lidé už tam nechodí po setmění. A ti, kteří slyší šepoty ve větru nebo vidí pohybující se stíny mezi čedičovými sloupy, vědí jedno – skála není mrtvá. Čeká. A hladoví...

**Tajemství domu U Zeleného stromu**

Dům U Zeleného stromu v Liberci, stojící na rohu Revoluční a Moskevské ulice, je místem, jehož historie sahá hluboko do temných koutů minulosti. Přestože dnes láká návštěvníky na lahodné burgery a kvalitní víno, jeho zdi ukrývají příběhy, které by mnozí raději nikdy nepoznali.
Od samého počátku osídlení Liberce, kdy tudy procházela Zemská cesta z Čech do Lužice, se na tomto místě děly věci, které dodnes mrazí v zádech. Kupci a formani zde hledali útočiště před nevlídnými nocemi a nebezpečím hlubokých lesů. Ale co když to nebylo jen nebezpečí přírody, co je děsilo? Co když stíny, které se pohybovaly kolem Harcovského potoka, patřily něčemu mnohem temnějšímu?
První zmínka o hostinci na tomto místě pochází z roku 1560, kdy byl dům označen jako "uralt" – prastarý. Už tehdy se šuškalo o podivných jevech, které se zde odehrávaly. Světla, která se sama rozsvěcela za okny, kroky na prázdných chodbách a šepoty, jež se ozývaly z místností, kde nikdo nebyl. Místní lidé tvrdili, že dům stojí na prokleté půdě. Pod domem se totiž nacházejí sklepy vytesané do masivní liberecké žuly – temné a vlhké prostory, kde se prý kdysi odehrávaly rituály neznámého původu.
Když byl dům v roce 1797 přestavěn do své současné podoby libereckým stavitelem Janem Karlem Kunzem, obyvatelé doufali, že se tímto krokem zbaví temné minulosti. Ale zdálo se, že nový klasicistní kabát jen zakryl staré rány. Sklepy zůstaly na svém místě a s nimi i jejich tajemství. Dělníci pracující na stavbě si mezi sebou vyprávěli o podivných zvucích přicházejících ze země – jako by někdo klepal na kamenné stěny zevnitř.
V průběhu 19. století byl dům několikrát upravován a přestavován. Každý nový majitel vkládal naději do toho, že se mu podaří přetnout nit osudu, která tento dům svazovala. Ale pověsti o podivných událostech nikdy nezmizely. V roce 1894 došlo k radikální změně dispozice domu – staré schodiště bylo zrušeno a nové postaveno přímo nad sklepy. Právě tehdy si dělníci všimli něčeho zvláštního: zvětralá žula ve sklepích byla natolik rozrušena, že se z ní uvolňovaly kusy kamene. Někteří tvrdili, že to nejsou jen přírodní procesy – že něco nebo někdo zevnitř narušuje strukturu.
Nejvíce znepokojivá je však historie samotného sklepa. Podle svědků, kteří se odvážili sestoupit dolů, se zde nachází prostor s podivnými značkami vyrytými do kamene. Nikdo přesně neví, co znamenají, ale někteří badatelé spekulují o spojitosti s okultními praktikami z dob raného osídlení Liberce. Pověsti hovoří o tajemných postavách v černých pláštích, které se zde měly scházet za úplňku.
Po druhé světové válce byl dům zestátněn a sloužil jako obecní byty a klub důchodců. Mnozí obyvatelé však tvrdili, že noci zde byly neklidné. Jedna z nájemnic prý viděla na chodbě postavu muže v klobouku, který prošel zdí a zmizel. Jiní slyšeli kroky na schodech vedoucích do sklepů – i když byly dveře zamčené.
V roce 2010 byla dokončena rozsáhlá rekonstrukce domu. Dnes zde najdete restauraci a vinotéku, které lákají na příjemné posezení a gastronomické zážitky. Ale co když se pod leskem moderního interiéru stále skrývá temnota minulosti? Co když sklepy pod domem stále ukrývají něco, co čeká na svůj čas?
Jeden z posledních návštěvníků sklepa – pracovník provádějící údržbu – údajně odmítl o svých zážitcích mluvit. Jeho kolegové jen poznamenali, že od té doby už nikdy nevkročil do žádného starého domu.
Tak až příště zavítáte do JayJay's Burger House nebo vinotéky Víno Hruška, nezapomeňte se rozhlédnout kolem sebe. Možná zahlédnete stín tam, kde by neměl být. Možná uslyšíte kroky tam, kde nikdo není. A možná pocítíte chladný závan vzduchu – jako by vás něco nebo někdo sledoval. Dům U Zeleného stromu má svou vlastní duši... a ta nikdy nespí.

**Dům U Zeleného stromu: Prokletí minulosti**

Liberec, město s bohatou historií, skrývá tajemství, která by mnozí raději nechali zapomenutá. Na rohu Revoluční a Moskevské ulice stojí dům U Zeleného stromu, jehož dějiny jsou protkány nejen přestavbami a změnami majitelů, ale také temnými stíny, které se nikdy zcela nerozptýlily. Co když se minulost tohoto domu nikdy nevytratila? Co když jeho zdi stále šeptají příběhy, které by neměly být slyšeny?
---
Byla temná, deštivá noc. Kapky vody stékaly po oprýskané fasádě domu, který se zdál být živým organismem, dýchajícím vlhkým vzduchem. V jeho sklepení, hluboko pod zemí, kde masivní žulové stěny pohlcují světlo, se cosi pohnulo.
V roce 2010 byla dokončena rekonstrukce domu, která měla přinést nový život do jeho prostor. Restaurace JayJay's Burger House a vinotéka Víno Hruška měly sloužit jako svěží začátek pro tento kdysi opuštěný objekt. Ale s každým krokem do jeho hlubin se zdálo, že něco zůstalo nezměněno. Něco starého. Něco zlého.
---
Martina, mladá servírka, která v restauraci pracovala teprve měsíc, si všimla zvláštního chování svých kolegů. Ti starší se vyhýbali sklepům. Když bylo třeba doplnit víno nebo přinést zásoby masa, vždy se snažili poslat nováčky. "Je to jen starý sklep," říkali. Ale jejich oči prozrazovaly něco jiného. Strach.
Jedné noci, když Martina zůstala v restauraci sama, rozhodla se vyřešit záhadu sklepů jednou provždy. S baterkou v ruce se vydala po schodech dolů. Jakmile vstoupila do podzemí, vlhký vzduch ji okamžitě obklopil jako těžký závoj. Žulové stěny odrážely její kroky a každý zvuk se zdál být zesílený.
---
Na první pohled byl sklep prázdný. Staré sudy na víno stály v rozích, pokryté vrstvou prachu. Ale pak si všimla něčeho zvláštního. Na jedné ze stěn byl vyrytý nápis. Slova byla stará, téměř nečitelná, ale Martina je dokázala rozluštit: *"Nechoď dál. Zde spí ti, kteří nikdy neodešli."*
Zamrazilo ji. Chtěla odejít, ale zvědavost byla silnější než strach. Pokračovala hlouběji do sklepa, až narazila na těžké železné dveře. Byly zamčené, ale klíč visel na háčku vedle nich. Martina ho vzala a pomalu dveře otevřela.
---
Za dveřmi byla další místnost, mnohem větší než první. Stěny byly pokryté černými skvrnami a vzduch byl těžký a zatuchlý. Uprostřed místnosti stál starý dřevěný stůl a na něm ležela kniha. Martina ji otevřela a zjistila, že jde o deník.
Stránky byly plné zápisků o tom, jak dům U Zeleného stromu kdysi sloužil jako útočiště pro uprchlíky během třicetileté války. Ale ne všichni uprchlíci našli klid. Někteří byli zavražděni přímo v tomto sklepě – obětováni ve jménu temných sil.
---
Jakmile Martina přečetla poslední zápis v deníku, světlo její baterky začalo blikat. Srdce jí bušilo jako o závod. V tom okamžiku uslyšela kroky. Ne její vlastní, ale těžké kroky někoho jiného. Otočila se, ale nikoho neviděla.
Pak zaslechla šepot. Tichý, ale naléhavý: *"Odešla jsi příliš daleko."*
Martina upustila baterku a rozběhla se ke schodům. Ale dveře byly zavřené. A za ní se ozvaly další kroky – blížily se.
---
Když se ostatní zaměstnanci následující ráno vrátili do restaurace, Martinu nikde nenašli. Její věci zůstaly na místě, ale po ní nebylo ani stopy. Policie prohledala celý dům, včetně sklepa, ale nic podezřelého nenašla.
Od té doby začali hosté i zaměstnanci hlásit podivné jevy: náhlé poklesy teploty, zvuky kroků v prázdných místnostech a šepoty přicházející ze zdí.
---
Dům U Zeleného stromu je dnes stále otevřený. Lidé sem chodí na burgery a víno, aniž by tušili o temné historii tohoto místa. Ale ti, kteří se odváží sestoupit do sklepa, si často odnášejí více než jen vzpomínku na dobré jídlo.
Možná je to jen pověst. Možná je to jen strach ze starých místností a temných koutů. Ale možná... možná je dům U Zeleného stromu skutečně prokletý.
A ti, kteří nikdy neodešli? Možná stále čekají na dalšího návštěvníka, který se odváží příliš daleko.
---
**Konec? Nebo teprve začátek?**

Stíny Ještědu

Ještěd se tyčí nad Libercem jako mlčenlivý strážce, jeho vrchol často zahalen v mlze, která se plazí jako neklidné přízraky. Hora, jejíž historie je propletena příběhy o neklidu, ztracených duších a podivných událostech, je místem, kde se světlo mísí s temnotou a kde hranice mezi realitou a noční můrou splývá.
Byla chladná říjnová noc, když se skupina pěti turistů rozhodla vystoupit na vrchol Ještědu. Mlha byla tak hustá, že světlo jejich čelovek sotva pronikalo skrze její těžkou záclonu. Šli po modré značce, která je měla dovést k Dvořákovu kříži. Ale něco bylo špatně. Les kolem nich byl tichý, příliš tichý. Žádné šustění listí, žádné vzdálené houkání sovy. Jen jejich kroky na vlhkém podkladu a občasné praskání větví.
"Tohle místo mi není vůbec příjemné," zašeptala Klára, nejmladší z nich. Její hlas se ztratil v mlze, jako by ji pohltila. Nikdo neodpověděl. Všichni cítili stejný nepokoj, ale nikdo se neodvážil to vyslovit nahlas.
Jak se blížili k Dvořákovu kříži, začali slyšet něco zvláštního. Tiché mumlání, jako by někdo šeptal jejich jména. "To je jen vítr," uklidňoval je Pavel, vedoucí skupiny. Ale jeho hlas zněl nejistě. Když dorazili k dřevěnému kříži, mlha se na chvíli rozestoupila a odhalila jeho zčernalý povrch. Na kříži byla vypálená slova, která však nikdo nedokázal přečíst – písmo bylo pokroucené, jakoby psané rukou šíleného člověka.
"Pojďme dál," řekl Pavel a rychle se otočil. Ale když udělal první krok, ozvalo se za nimi prasknutí větve. Všichni se otočili zároveň. V mlze se něco hýbalo. Silueta vysoké postavy, její kontury rozmazané a nestálé, jako by byla součástí mlhy samotné.
"Kdo tam je?" vykřikl Pavel. Odpovědí mu byl jen hluboký nádech, který zněl jako šepot desítek hlasů.
Začali utíkat směrem k Výpřeži. Cesta byla kamenitá a kluzká, ale strach jim dodával sílu. Klára zakopla o kořen a padla na zem. Když ji Pavel zvedal, všiml si něčeho na jejím rameni – otisk ruky, černý jako popel. "Co to je?" vyhrkl. Klára jen zavrtěla hlavou. "Někdo mě chytil," zašeptala. Ale bylo to možné? Nikdo nebyl dost blízko.
Když dorazili na Výpřež, mlha byla ještě hustší než předtím. Parkoviště bylo prázdné, žádná auta, žádní lidé. Jen ticho a podivné stíny tančící na okraji jejich zorného pole.
"Musíme se dostat na vrchol," řekl Pavel rozhodně. "Tam bude bezpečněji." Nikdo neprotestoval; všichni věděli, že návrat zpět lesem by byl sebevraždou.
Cesta na vrchol byla jako nekonečné bludiště. Stíny se pohybovaly kolem nich, občas se zdálo, že slyší kroky za sebou, ale když se otočili, viděli jen mlhu. Když konečně dorazili k Ještědce, chata byla opuštěná. Dveře byly pootevřené a uvnitř byla tma.
"Neměli bychom tam jít," zašeptala Klára. "To místo… není správné." Ale Pavel už vstoupil dovnitř. Ostatní ho následovali.
Uvnitř bylo chladno a vlhko. Nábytek byl pokrytý vrstvou prachu a pavoučími sítěmi. Na stole ležela stará kniha s koženými deskami. Pavel ji otevřel a začal číst nahlas: "Ti, kdo vstoupí na Ještěd v noci…" Zbytek textu byl nečitelný – písmo bylo rozmazané a krvavě rudé.
"Musíme pryč," vykřikla Klára. Ale když se otočila ke dveřím, byly zavřené. "To není možné," zašeptala.
Zvenku se ozval hluboký nádech následovaný škrábáním na dřevo chaty. Stíny za okny byly stále blíž. Skupina se stáhla do rohu místnosti, jejich dech byl rychlý a přerušovaný.
"Tohle není skutečné," opakoval si Pavel jako mantru. Ale když se podíval na Kláru, její oči byly široce rozevřené a z úst jí vytékal tenký pramínek krve.
"Co se děje?" vykřikl. Klára ukázala na stůl – kniha byla otevřená na jiné stránce, kterou nikdo neotočil. Slova na ní byla jasná: "Ještěd si bere ty, kteří naruší jeho klid."
Dveře se pomalu otevřely. Mlha vnikla dovnitř jako živá bytost a obklopila skupinu. Stíny byly teď jasnější – lidské postavy bez tváře, jejich ruce natažené směrem k turistům.
Pavel vykřikl a rozběhl se ke dveřím, ale mlha ho pohltila dřív, než mohl udělat jediný krok ven. Ostatní byli paralyzováni strachem, jejich těla ztuhlá jako kámen.
Když první paprsky ranního slunce prorazily mlhu, chata byla prázdná. Nikdo nikdy nenašel žádnou stopu po pěti turistech – jen jejich batohy ležely opuštěné u Dvořákova kříže.
Ještěd zůstává strážcem svého kraje – věrným a nemilosrdným. A ti, kdo naruší jeho klid, nikdy neuniknou jeho stínům.

Tramvajové stíny

Koleje, které se ztrácejí v dlažbě ulic Moskevská a Pražská, už dávno nevedou k pokroku. Jsou jen památkou na něco, co by mělo zůstat zapomenuto. Ale co když ne všechno zmizelo? Co když něco zůstalo? Něco, co se nikdy nemělo vrátit?
Jedné mrazivé noci, kdy mlha obalila město jako těžká deka, se na opuštěném úseku kolejí objevil muž. Karel, zaměstnanec technického muzea, měl za úkol zkontrolovat stav starých kolejí. Byl to rutinní úkol, který dělal už nesčetněkrát. Ale tu noc bylo něco jinak. Koleje v dlažbě vypadaly jako černé žíly, které tepaly pod povrchem města. A když na ně Karel položil ruku, ucítil vibrace – slabé, ale znepokojivé.
"To je jen stará konstrukce," zamumlal si pro sebe, aby zahnal neklid. Ale v tu chvíli zaslechl zvuk. Cinkání. Jemné, téměř neslyšné, jako by přicházelo z velké dálky. Otočil se a rozhlédl se po prázdné ulici. Nikde nikdo. Ale zvuk sílil.
Karel se vydal po kolejích směrem k technickému muzeu, kde měl být v bezpečí. Ale čím dál šel, tím víc měl pocit, že ho něco sleduje. Zvuk cinkání se proměnil v těžké dunění kol. A pak to uviděl.
Z mlhy se vynořila tramvaj. Starý vůz, který podle všeho patřil do sbírky muzea. Ale jak se mohl dostat ven? Tramvaj byla zčernalá, jako by ji pohltilo něco z hlubin času. Okna byla temná, neprůhledná. A přesto měl Karel pocit, že ho někdo nebo něco zevnitř sleduje.
"Haló? Je tu někdo?" zavolal nejistě. Jeho hlas se rozplynul v mlze. Tramvaj se zastavila přímo před ním a dveře se otevřely s pronikavým skřípěním.
Karel cítil chlad, který mu pronikl až do kostí. Něco ho táhlo dovnitř, něco neviditelného a neodvratného. Udělal krok vpřed a ocitl se uvnitř vozu. Sedadla byla prázdná, ale vzduch byl těžký a plný šepotu – hlasů minulosti.
"Vy jste nás opustili," zaslechl hlas těsně za sebou. Otočil se, ale nikdo tam nebyl. "Zapomněli jste na nás," pokračoval další hlas, tentokrát zepředu vozu.
Karel se rozběhl k dveřím, ale ty se zavřely s rachotem a tramvaj se dala do pohybu. Koleje pod ní jiskřily jako oheň a vůz uháněl ulicemi Liberce směrem k místům, kde už trať dávno neexistovala – Rochlice, Růžodol
"Pusťte mě ven!" křičel Karel a bušil na dveře. Ale tramvaj ho ignorovala. Místo toho ho obklopily stíny – mlhavé postavy bez tváří, které seděly na sedadlech kolem něj. Jejich přítomnost byla dusivá, jejich šepot nesnesitelný.
"Vy jste nás nechali zemřít," řekla jedna z postav a její hlas zněl jako skřípění rezavého kovu. "Zapomněli jste na naši cestu."
Karel si uvědomil pravdu – tramvaj nebyla jen strojem. Byla živoucím svědectvím minulosti, která odmítla být zapomenuta. A teď si přišla pro něj.
Tramvaj se zastavila u sklárny v Janově nad Nisou, kde stál starý zrestaurovaný vůz jako památka na dávné časy. Ale když Karel vystoupil z vozu, zjistil, že svět kolem něj není stejný.
Město bylo pusté, ulice prázdné a obloha temná. Koleje vedly do nekonečna a šepot nikdy neutichal. Karel byl uvězněn v čase, kde tramvaje nikdy nezanikly. Byly tu stále – jako stíny minulosti, které odmítly zemřít.
A když se otočil zpět k tramvaji, její dveře se zavřely a vůz zmizel v mlze. Karel zůstal sám na opuštěných kolejích, odsouzen bloudit mezi místy, která už neexistovala – mezi světy živých a mrtvých.
Od té noci koleje na Moskevské a Pražské ulici už nikdy nebyly stejné. Lidé říkají, že když se přiblížíte k dlažbě za soumraku, můžete slyšet cinkání tramvajových zvonků a šepot těch, kteří nikdy nedošli svého cíle.
A pokud budete mít smůlu… možná vás tramvaj vezme na svou poslední jízdu.

SLAVNOSTNÍ ZAHÁJENÍ PROVOZU (25. 8. 1897) První vozy pro 25—30 osob měly dřevěnou vozovou skříň, zvenčí oplechovanou, s tmavozeleným nátěrem a zlatými ozdobnými linkam. Typickou červenobílou barvu dostaly až v letech 1905—7. Osvětlení bylo zpočátku petrolejové, elektrické bylo zavedeno až roku 1901. Od roku 1907 bylo instalováno také elektrické vytápění. K prvním osmi vozům dodaným v srpnu 1897 přibylo po dvou letech dalších pět. Všechny vyrobila vagonka ve Štýrském Hradci. V letech 1916-30 bylo dvanáct z nich přestavěno na vlečné. Poslední byly vyřazeny až roku 1967.
SLAVNOSTNÍ ZAHÁJENÍ PROVOZU (25. 8. 1897) První vozy pro 25—30 osob měly dřevěnou vozovou skříň, zvenčí oplechovanou, s tmavozeleným nátěrem a zlatými ozdobnými linkam. Typickou červenobílou barvu dostaly až v letech 1905—7. Osvětlení bylo zpočátku petrolejové, elektrické bylo zavedeno až roku 1901. Od roku 1907 bylo instalováno také elektrické vytápění. K prvním osmi vozům dodaným v srpnu 1897 přibylo po dvou letech dalších pět. Všechny vyrobila vagonka ve Štýrském Hradci. V letech 1916-30 bylo dvanáct z nich přestavěno na vlečné. Poslední byly vyřazeny až roku 1967.
Výhybna v Orlí ulici u školy na přelomu 20. a 30. let. Vůz 26 vyčkává na křižování s protijedoucím vozem 27. Trati vedené libereckými „Benátkami“ zbývají již jen měsíce do ukončení provozu. (sbírka Gisbert Jäkl)
Výhybna v Orlí ulici u školy na přelomu 20. a 30. let. Vůz 26 vyčkává na křižování s protijedoucím vozem 27. Trati vedené libereckými „Benátkami“ zbývají již jen měsíce do ukončení provozu. (sbírka Gisbert Jäkl)

Strašidelná tramvajová síť: Prokletí kolejí

 Koleje, po kterých se kdysi proháněly elektrické vozy, dnes mlčky odpočívají pod vrstvami asfaltu a dlažebních kostek. Ale co když jejich ticho není tak nevinné, jak se zdá? Co když pod povrchem měst stále číhá cosi, co nikdy nemělo být zapomenuto?

Koleje, které nikdy neměly být položeny

Příběh začíná v roce 1897, kdy Liberec jako jedno z prvních měst v českých zemích spustil elektrickou tramvajovou dopravu. Koleje se tehdy leskly novotou a zvuk zvonění tramvají přinášel naději na pokrok. Ale místní pověsti hovoří o něčem jiném. Říká se, že první úsek od nádraží k Jezírku byl postaven na místě starého hřbitova, jehož existence byla úmyslně vymazána z map. Práce na kolejích údajně narušily klid mrtvých, kteří začali hledat způsob, jak se pomstít.

Dělníci tehdy hlásili podivné jevy. Nářadí se samo pohybovalo, v noci bylo slyšet šepot přicházející ze země a někteří dokonce tvrdili, že viděli stíny procházející mezi kolejemi. Místní kněz varoval před pokračováním stavby, ale jeho slova byla ignorována. Tramvaje začaly jezdit a město se ponořilo do světa moderní dopravy. Jenže za každým cinknutím tramvaje se skrývalo něco zlověstného.

Duchové na trati

Jablonec nad Nisou následoval brzy poté. V roce 1900 byla spuštěna rozsáhlá tramvajová síť, která spojovala město s okolními obcemi. Ale i zde se začaly objevovat podivné události. Večerní spoje často hlásily nečekané zastavení, jako by tramvaje narazily na neviditelnou překážku. Cestující si stěžovali na mrazivý chlad uvnitř vozů, který přicházel bez ohledu na roční období.
Jedna z nejděsivějších pověstí se týká trati vedoucí do Rychnova. Říká se, že na této trase byla spatřena postava ženy v černém plášti, která kráčela po kolejích proti směru jízdy tramvaje. Její tvář byla bledá a oči prázdné. Když se řidič pokusil zastavit tramvaj, žena zmizela, ale její kvílivý hlas zněl ve voze ještě dlouho poté.

Prokletý vůz z Janova

Specifickým rysem jablonecké tramvajové dopravy byly nákladní vozy, které převážely zboží z továren do Rychnova. Jeden z těchto vozů však nese pověst prokletého. Tento vůz byl údajně posledním, který opustil sklárnu v Janově nad Nisou před jejím uzavřením. Dělníci tvrdili, že vůz byl plný podivných zvuků – škrábání, klepání a občas i tlumeného smíchu.
Po uzavření sklárny byl vůz odstaven a zanechán napospas času. Ale podle místních obyvatel vůz nikdy nezůstal na jednom místě dlouho. Každé ráno byl nalezen na jiné části kolejí, přestože ho nikdo nepřemístil. Dnes stojí jako zrestaurovaná památka u sklárny v Janově, ale ti, kteří se k němu přiblížili v noci, tvrdí, že slyšeli šepot přicházející zevnitř.

 Zánik tramvajové dopravy: Konec nebo začátek?

S postupujícím časem začaly tramvajové systémy v obou městech upadat. V Jablonci zacinkala tramvaj naposledy v roce 1965. Mnozí to považovali za konec jedné éry, ale ti citlivější cítili, že to byl jen začátek něčeho mnohem děsivějšího.
V Liberci přežila páteřní trať vedoucí do Horního Hanychova až dodnes. Ale v roce 1984 byl zrušen úsek vedoucí ulicemi Moskevská a Pražská. Koleje byly ponechány v dlažbě jako připomínka minulosti. Místní obyvatelé však tvrdí, že na této trase stále slyší zvuk tramvajových kol a cinkání zvonku – přestože žádná tramvaj už tudy nejezdí.

Pomníky ticha

Dnes oba města připomínají své tramvajové časy prostřednictvím památníků. V Jablonci na ulici Kubálkova stojí pomník, který však podle místních obyvatel vyzařuje podivnou energii. Ti, kteří se k němu přiblížili za soumraku, hlásili pocit tíhy na hrudi a slyšeli tiché kroky za svými zády – kroky, které nikdy nepatřily živému člověku.

V Liberci technické muzeum uchovává stálou tramvajovou expozici vedenou Boveraclubem. Ale i zde se objevují zvláštní příběhy. Návštěvníci hlásili podivné pohyby modelů tramvají a občasné cinknutí zvonků, které nikdo nezapnul.

 Koleje smrti

Existuje legenda, která tvrdí, že koleje v Liberci a Jablonci nejsou jen obyčejným dopravním prostředkem minulosti – jsou portálem mezi světem živých a mrtvých. Každý úsek kolejí je prý spojen s dušemi těch, kteří zemřeli během stavby nebo provozu tramvajové dopravy.
Říká se, že pokud někdo za úplňku projde po starých kolejích a zastaví se na místě bývalého nádraží v Rychnově, uslyší volání mrtvých cestujících – volání těch, kteří nikdy nedorazili do svého cíle.

 Závěr: Koleje nikdy nespí

Liberec a Jablonec nad Nisou jsou dnes moderními městy, ale jejich minulost je stále živá – skrytá pod povrchem dláždění a asfaltu. Koleje možná zmizely z očí veřejnosti, ale jejich duch přežívá ve stínech městských ulic.
A tak až příště uslyšíte cinknutí tramvaje tam, kde žádná už dávno nejezdí... možná je lepší nezastavovat a neotáčet se. Některé věci je lepší nevidět a některé zvuky je lepší neslyšet. Koleje smrti totiž nikdy nespí – čekají jen na dalšího cestujícího.

LIBERECKÉ TAJEMSTVÍ TĚLOCVIČEN

Liberec, město pod Ještědem, kde se historie prolíná s tajemstvím. Dvě tělocvičny, kdysi chlouba města, dnes jen stíny minulosti. Ale co když ty stíny nejsou tak prázdné, jak se zdají? Co když v jejich základech přetrvává cosi temného, něco, co by mělo zůstat pohřbeno?

První tělocvična, postavená v roce 1865, stála na místě, kde dnes parkoviště za kavárnou Pošta tiše sleduje ruch města. V době svého vzniku byla symbolem pokroku, místem radosti, sportu a zábavy. Ale ti, kdo ji stavěli, cítili podivný neklid. Grundel, jak se tehdy říkalo této planině na okraji města, měl pověst místa, kde se děly zvláštní věci. Místní vyprávěli o podivných světlech, která se v noci zjevovala nad holou plání, o stínech, které se pohybovaly bez těla, a o hlasech, jež šeptaly z hlubin země.
Když byla tělocvična dokončena, zdálo se, že tyto příběhy ustaly. Budova stála pevně, její sál se naplnil smíchem a hudbou. Ale ti nejcitlivější cítili něco jiného. Na plesech a kongresech se někteří hosté otáčeli za neviditelným pohybem v rohu sálu. Při prvních filmových představeních někteří diváci přísahali, že v temnotě mezi řadami sedadel zahlédli tvář – bledou a prázdnou.

V roce 1893 byla tělocvična zbořena. Nová budova na Jablonecké ulici měla být symbolem moderního Liberce. Architekt Julius Keil navrhl stavbu v novorománském slohu, která měla svou výstavností překonat vše předchozí. Ale když dělníci začali kopat základy, narazili na něco nečekaného – staré kosti, roztrhané látky a rezavé železné nástroje. Nikdo nevěděl, odkud pocházejí. Byl to pozůstatek dávné pouti? Nebo něco staršího?

Keil na nálezy nedbal. Budova byla dokončena a slavnostně otevřena v roce 1893. Ale už při prvních sportovních slavnostech Ještědskojizerské župy někteří účastníci cítili podivný chlad v sále. Jedna z dívek omdlela při šplhu na laně a později tvrdila, že viděla postavu bez očí, která na ni hleděla ze stropu.

Tělocvična se stala centrem nejen sportu, ale i kultury. Konaly se zde plesy, koncerty a výstavy. Ale s každým rokem přibývalo zvláštních událostí. Hudebníci přísahali, že slyšeli tóny z nástrojů, které nikdo nehrál. Na bálech se objevovali lidé v šatech z jiné doby – ale když jste se k nim přiblížili, zmizeli.

V roce 1933 se zde konal hladový kongres. Dvorana byla plná zoufalých lidí hledajících pomoc. Během večera však několik z nich zmizelo. Policie nikdy nenašla žádné stopy. Ti, kdo přežili, tvrdili, že slyšeli kroky v temných koutech sálu – kroky těžké a pomalé.

Po druhé světové válce převzal tělocvičnu Sokol a později TJ Lokomotiva Liberec. Záznamy o podivných událostech však pokračovaly. Sportovci slyšeli kroky za svými zády, když cvičili sami. Děti viděly v zrcadlech tváře cizinců.

Dnes tělocvična stále stojí. Její velký sál je prázdný a tichý, ale ti nejodvážnější tvrdí, že pokud tam strávíte noc, uslyšíte šepot – hluboký a hrdelní hlas volající ze základů budovy.

A co první tělocvična? Její místo je nyní parkovištěm. Ale ti, kdo tam zaparkují své auto po setmění, někdy slyší kroky na asfaltu – kroky těžké a pomalé.

Liberec je město plné historie. Ale některé kapitoly by měly zůstat zavřené. Některé příběhy by neměly být vyprávěny. A některé budovy by měly být zapomenuty – i když jejich stíny stále šeptají z hlubin času.

Byl jsem zarelaxovat při výstupu na Milešovku a proto vznikl i tento příběh o zámku v Milešově trošku více vzdáleného o Liberce.

Tajemný příběh zámku Milešov

Zámek Milešov, ukrytý mezi stromy a kopci, nese v sobě stopy historie, které jsou zahaleny tajemstvím. Jeho vznik v 14. století je zahalen mlhou času, a přesto se vyprávějí příběhy o jeho prvním majiteli, Petermanovi z Milešova, jehož osud byl spojen s temnými událostmi.

Stíny minulosti

Podle legendy se hrad stal svědkem mnoha dramatických událostí během husitských válek. Rytířská rodina "ze Sulevic", která hrad vlastnila, byla známa svými tajnými jednáními a spiknutími. Říká se, že v podzemních chodbách, které se táhnou pod zámkem, se dodnes ozývají hlasy dávných rytířů, kteří se snažili ochránit své tajemství.

Přestavba a tajemný architekt

Za Jiřího Kamarýta Kaplíře, který zámek přestavěl na renesanční sídlo, se také začaly šířit pověsti o tajemných návštěvách záhadného architekta Antonia della Porty. Jeho ruka prý vtiskla zámku zvláštní energii, a mnozí tvrdí, že se v noci zjevuje jako duch, aby dohlédl na to, co stvořil.

Barokní zázrak a ztracené poklady

Po třicetileté válce, kdy zámek utrpěl značné škody, se Karel Kaplíř snažil obnovit jeho slávu. V té době se začaly šířit zvěsti o skrytých pokladech, které byly ukryty někde v útrobách zámku. Místní lidé vyprávěli o tajných schodech a skrytých komnatách, kde se poklady nacházejí, a mnozí se pokoušeli o jejich nalezení, ale bez úspěchu.

Zámek jako domov důchodců

Když zámek sloužil jako domov důchodců, proslýchalo se, že jeho obyvatelé vídali podivné postavy bloudit po chodbách a slyšeli šepoty ve vzduchu. Někteří z nich tvrdili, že se setkali s duchem starého rytíře, který je varoval před nebezpečím a snažil se je ochránit.

Nová kapitola

Na konci roku 2023, kdy provoz domova důchodců skončil, zámek znovu upadl do ticha. Ústecký kraj se rozhodl nabídnout tento tajemný klenot k prodeji. Kdo ví, jaké příběhy a tajemství ještě ukrývá, a zda se najde někdo, kdo odhalí jeho záhady a vrátí mu ztracenou slávu.
Zámek Milešov tedy zůstává místem, kde se historie mísí s legendami, a kde každý kámen vypráví příběh, který čeká na to, aby byl znovu odhalen.

Arnoldův dům

Na rohu ulice 5. května stával kdysi nenápadný přízemní domek. Jeho zdi byly svědky nespočtu příběhů, ale jeden z nich nikdy nezmizel. Domek, obrácený štítem do ulice, byl v roce 1866 nahrazen domem obchodníka Josefa Arnolda. Lidé říkali, že Arnold byl zvláštní muž, jehož pohled dokázal zmrazit krev v žilách. Traduje se, že do domu přinesl něco temného, něco, co nikdy nemělo spatřit světlo světa.
Dům stál na mimořádně exponovaném nároží a jeho stíny se za soumraku zdály delší než u ostatních budov. Když se město rozhodlo dům nahradit moderní stavbou, začaly se dít podivné věci. Dělníci, kteří na demolici pracovali, hlásili neklidné noci plné děsivých snů. Někteří tvrdili, že slyšeli kroky na prázdných chodbách domu, jiní viděli mihotavé stíny v oknech, přestože dům byl již opuštěný.
Jednoho rána našli jednoho z dělníků sedět na schodech domu s prázdným pohledem a rukama sevřenýma kolem kolen. Neřekl už ani slovo, jen tiše kýval hlavou, jako by odpovídal někomu, koho nikdo jiný neviděl. Od té doby nikdo nechtěl na demolici pracovat. Nakonec byl dům zbořen až v roce 1928, ale jeho stíny nezmizely.
Příběh Arnoldova domu však nebyl jediným tajemstvím, které tato část města skrývala. Střelecká ulice byla známá svými úzkými průchody a domy čp. 3 a 4 - I na pravé straně ulice byly považovány za prokleté. Lidé tvrdili, že v těchto domech slyšeli šeptání, i když tam nikdo nebyl. Když se v roce 1932 začalo jednat o jejich zbourání a rozšíření ulice, mnozí to vítali s úlevou.
Realizace však byla odložena až na rok 1946. Když dělníci začali domy bourat, narazili na něco nečekaného – skryté sklepení, které nebylo na žádném plánu. Sklepení bylo temné a vlhké, plné podivných rytin na zdech. Jeden z dělníků se odvážil sestoupit dolů a nikdy se už nevrátil. Ostatní tvrdili, že zaslechli jeho křik, který utichl stejně náhle, jako začal.
Sklepení bylo nakonec zasypáno a domy zbořeny. Ale lidé říkali, že noc co noc viděli na místě bývalých domů mihotavá světla a slyšeli vzdálené kroky. Když byla v roce 1993 postavena novostavba Komerční banky, zdálo se, že klid se konečně vrátil.
Ale jen zdálo.
Zaměstnanci banky začali brzy hlásit podivné události – blikající světla, pohybující se předměty a podivné zvuky přicházející ze sklepa budovy. Jedné noci hlídač banky zmizel beze stopy. Bezpečnostní kamery zachytily jen to, jak vstupuje do sklepa a pak… nic.
Říká se, že když procházíte kolem banky za temných nocí, můžete slyšet tiché šeptání nebo zahlédnout stíny pohybující se za okny. A pokud se zastavíte příliš dlouho, možná pocítíte chladný dotek na rameni – dotek něčeho, co tam nemělo být.
Arnoldův dům, Střelecká ulice a Komerční banka – tři místa spojená temnými tajemstvími. Možná by bylo lepší neptat se, co se skutečně skrývá pod povrchem tohoto města. Některé příběhy by měly zůstat pohřbené stejně jako sklepení pod ulicemi.
Ale co když… co když čekají jen na správný okamžik, aby znovu povstaly?

Sněžka

Na vrcholu Sněžky, kde se vítr prohání tak divoce, že jeho kvílení připomíná nářek ztracených duší, stojí stavby, které jsou svědky neklidné historie. Kaple sv. Vavřince, nejstarší z nich, byla postavena na polské straně vrcholu. Její zdi však nesou stopy dávných sporů, které jako by zanechaly svůj otisk v samotném kameni. Říká se, že když se v noci zahledíte na její obrys proti měsíčnímu světlu, můžete spatřit stíny těch, kteří o Sněžku bojovali. Jejich šepot je slyšet v poryvech větru, jak vyprávějí o nenávisti a zradě.
Polská bouda, která kdysi sloužila jako útočiště pro poutníky, byla několikrát zničena ohněm. Oheň, který ji pohltil, prý nebyl obyčejný. Místní legendy tvrdí, že plameny byly živé, hladové po duších těch, kteří se odvážili do jejich blízkosti. A nyní na jejím místě stojí horský hotel, jehož moderní stěny nemohou skrýt temnou minulost místa. Hosté často mluví o podivných zvucích v noci – o kročejích na chodbách, kde nikdo nechodí, o děsivém smíchu přicházejícím z prázdného pokoje.
Meteorologická observatoř na polské straně je sama o sobě podivnou stavbou. Její disky připomínají vesmírné lodě, ale jejich kovová konstrukce je zlověstně tichá. V roce 2009 se horní disk zřítil pod tíhou sněhu – nebo snad pod tíhou něčeho jiného? Něčeho neviditelného a nepopsatelného? Ti, kteří tam pracovali, mluví o pocitu neustálého sledování. O očích, které nejsou vidět, ale jejich přítomnost je cítit v každém rohu.
Na české straně Sněžky kdysi stála Česká bouda. Po jejím uzavření v roce 1990 začala chátrat a nakonec byla zlikvidována. Ale ti, kteří ji navštívili v posledních letech její existence, vyprávěli o podivných událostech. O dveřích, které se samy otevíraly a zavíraly. O stínech, které tančily po zdech i ve tmě. Na jejím místě dnes stojí Česká poštovna – moderní budova, která však nezapře neklidné dědictví místa.
A pak je tu lanovka. Ta stará sedačková dráha byla nahrazena novou kabinkovou dráhou v roce 2013. Ale ti, kteří si pamatují cestu na dvojsedačkách bokem ke svahu, mluví o podivném pocitu. Jakoby něco neviditelného sedělo vedle nich. Jakoby každý pohyb lanovky byl doprovázen šeptáním ze samotného vzduchu.
Sněžka není jen hora. Je to místo plné příběhů – příběhů o lidech, kteří tam žili a zemřeli. O duchách, kteří tam stále bloudí. A o temnotě, která nikdy úplně nezmizí.

zástavba nad přehradou kolem roku 1920 a v roce 2020
zástavba nad přehradou kolem roku 1920 a v roce 2020

V temném podhůří Jizerských hor, kde se mlhy plazí jako stíny dávných neštěstí, leží přehrada Harcov. Její zděná hráz, mohutná a neústupná, se tyčí jako strážce tajemství, která se za jejími vodami po století skrývala. Místní ji znají jako symbol ochrany před ničivými povodněmi, ale ti, kdo se odvážili ponořit do její historie, tvrdí, že přehrada chrání víc než jen město. Chrání svět před něčím strašlivým.
Bylo to v roce 1904, kdy byla hráz dokončena. Na jaře toho roku se dělníci radovali z úspěšné kolaudace, ale někteří z nich si všimli podivných věcí. V noci slyšeli z hlubin údolí podivné zvuky – jako by se tam něco hýbalo, škrábalo a dýchalo. Jeden z nich, mladý dělník jménem Josef, přísahal, že viděl v odlesku měsíčního světla něco obrovského a slizkého, jak se plazilo poblíž výpusti. Nikdo mu nevěřil. A Josef už o tom nikdy nemluvil.
O sto let později, v roce 1986, byla přehrada poprvé vypuštěna. Dno nádrže odhalilo vrstvy sedimentů a bahna, ale také něco jiného – něco, co dělníci nedokázali vysvětlit. V hlubinách bahna našli zkamenělé kosti obrovských tvorů, které připomínaly dávno vyhynulé druhy. Jeden z nich měl lebku tak velkou, že ji museli vyzvednout pomocí jeřábu. Archeologové tvrdili, že jde o fosilie pravěkých zvířat, ale místní věděli své. "To nejsou fosilie," šuškali si mezi sebou. "To jsou pozůstatky toho, co tam dole stále žije."
Když byla přehrada vypuštěna znovu v roce 2022 kvůli rekonstrukci, rybáři si všimli další podivnosti. Voda se vyprázdnila rychleji, než očekávali – protržené hradítko prý urychlilo proces. Ale ti, kdo byli poblíž hráze v noci, tvrdili něco jiného. Říkali, že viděli něco obrovského a temného, jak se převalovalo v bahně pod hrází. Něco živého. Něco, co čekalo.
Rybáři lovili ryby z bahna a toku pod hrází. Nacházeli kapitální kusy – sumce dlouhé přes metr čtyřicet a kapry vážící dvacet kilogramů. Ale našli i něco jiného. Něco, co nevypadalo jako ryba. Jan Skalský, mluvčí rybářů, později přiznal: "Jednu noc jsme narazili na něco v bahně. Bylo to obrovské, mělo to šupiny jako ryba, ale oči... oči byly lidské." Nikdo o tom už dál nemluvil.
Biolog Martin Dušek sbíral škeble rybničné z bahna a přemisťoval je na náhradní lokality. Ale i on si všiml něčeho zvláštního. Některé škeble byly rozbité – jako by je něco rozdrtilo obrovskou silou. Když sbíral poslední kusy u výpusti, cítil podivné vibrace v zemi. "Jako by tam dole něco dýchalo," řekl později svému kolegovi.
Rekonstrukce přehrady pokračovala podle plánu. Dělníci opravovali zděnou hráz a odtěžovali nánosy bahna ze dna nádrže. Ale ti nejodvážnější se začali bát sestoupit do hlubších částí nádrže. Jednou v noci zmizel jeden z dělníků – mladý muž jménem Pavel. Jeho tělo nikdy nenašli, ale jeho helmu objevili poblíž výpusti. Byla rozbitá a pokrytá slizem.
Místní začali šířit pověsti o tom, co se skrývá za zděnou hrází. Někteří tvrdili, že přehrada byla postavena ne proto, aby chránila město před povodněmi, ale aby uvěznila něco strašlivého pod vodou. Něco starého jako samotné hory. Něco, co by nemělo být nikdy probuzeno.

Temný příběh liberecké přehrady

Noc byla temná a tichá, jakoby se svět zastavil. Mlha se valila z lesů Jizerských hor a plazila se dolů k údolí, kde se kdysi majestátně rozprostírala přehrada Harcov. Její vypuštěné dno teď odhalovalo bahnitou pustinu, která působila jako otevřená rána v krajině. Místo, které kdysi sloužilo jako zdroj života, teď připomínalo hrob.
Byl to rok 2025 a přehrada stále zůstávala nedokončená. Říkalo se, že práce byly zastaveny kvůli podivným událostem, které dělníky vyháněly z místa. Nikdo nechtěl mluvit o tom, co se tam dělo, ale mezi lidmi kolovaly příběhy o podivných zvucích v noci, o stínech pohybujících se v mlze a o pocitu, že je někdo sleduje.
Martin byl jedním z mála, kdo se odvážil přiblížit k místu. Byl amatérským fotografem a hledal inspiraci pro svůj nový projekt. Přitahovala ho tajemná atmosféra opuštěné přehrady, která jako by zadržovala dech celé oblasti. S fotoaparátem v ruce a baterkou v kapse se vydal na cestu.
Když dorazil k hrázi, vzduch byl těžký a vlhký. Široké pobytové schodiště, které mělo být jedním z nových prvků rekonstrukce, bylo nedokončené, jeho kameny pokryté mechem a bahnem. Martin si všiml, že voda zbylá v některých prohlubních na dně nádrže byla nepřirozeně černá. Připomínala inkoust, který pohlcuje světlo.
Zvedl fotoaparát a začal fotit. Každý záběr byl jako pohled do jiného světa – mrtvé ryby ležely na bahnitém dně, jejich oči zíraly do prázdna. Mezi nimi se povalovaly ulity škeblí, které byly kdysi přemístěny na "bezpečné" lokality. Martin si všiml, že některé škeble vypadají jako by se začaly pohybovat zpět k nádrži – jejich cesty vyryté v bahně tvořily podivné vzory.
Najednou zaslechl zvuk. Bylo to tiché šplouchání, jako by někdo nebo něco kráčelo bahnem. Otočil se, ale nic neviděl. Jen mlhu, která tančila kolem něj jako živá bytost. "Je to jen vítr," zamumlal si pro sebe a snažil se uklidnit.
Ale pak to uslyšel znovu – tentokrát blíž. A nebylo to jen šplouchání. Bylo to i jakési hluboké vrčení, které mu projelo až do morku kostí. Znovu se otočil a posvítil baterkou do mlhy. Světlo odhalilo siluetu – vysokou a hubenou postavu s dlouhými končetinami. Její oči zářily nepřirozeným zeleným světlem.
Martin strnul. Postava se nehýbala, jen stála a dívala se na něj. A pak, jako by ji mlha pohltila, zmizela.
Srdce mu bušilo jako o závod. Rozhodl se, že je čas odejít. Ale když udělal krok zpět směrem k cestě, ucítil pod nohama něco měkkého a kluzkého. Podíval se dolů a zjistil, že stojí na vrstvách rybích těl a ulit škeblí, které tam předtím nebyly.
Zvuky kolem něj sílily – šplouchání, vrčení, ale i jakési šeptání, které nedávalo smysl. "Odejdi," slyšel slabý hlas ve své hlavě. Nebyl si jistý, jestli ho slyší jen on nebo jestli to šeptání vychází z mlhy samotné.
Rozběhl se směrem k městu, ale cesta byla delší, než si pamatoval. Mlha houstla a zdálo se, že ho obklopuje ze všech stran. V jednu chvíli měl pocit, že vidí obrysy dalších postav – vysokých a hubených jako ta první – jak ho sledují mezi stromy.
Když konečně dorazil do bezpečí svého bytu v Liberci, byl celý promočený a pokrytý bahnem. Chtěl si prohlédnout fotografie, které pořídil, ale když otevřel fotoaparát, zjistil, že karta je prázdná. Všechny snímky byly pryč.
Od té noci Martin už nikdy nešel k přehradě Harcov. Ale ve snech ho pronásledovaly obrazy těch zářících očí, pohybujícího se bahna a šeptajících hlasů. A pokaždé, když pršelo a mlha se začala valit dolů z hor, měl pocit, že ho něco sleduje zpoza oken jeho bytu.
Přehrada Harcov zůstala nedokončená. A lidé začali věřit tomu, co si mezi sebou šeptali už roky – že místo je prokleté a že hráz nikdy neměla být postavena na tom starém žulovém podloží. Něco tam bylo – něco starého a temného – co nemělo být nikdy probuzeno.

19.7 2025 fotila Jaroslava Čiháčková
19.7 2025 fotila Jaroslava Čiháčková

**Ozdravovna Radostín: Šepoty minulosti**

V temném srdci lesa, kde mlha nikdy zcela nepolevuje a stíny tančí mezi stromy jako přízraky dávno zapomenutých duší, stojí budova. Její obrysy se vynořují z mlhy jako kostra ztraceného obra, s balkóny, které se zdají být svědky něčeho zlého, co zde kdysi přebývalo. Ozdravovna Radostín, kdysi místo dětského smíchu a naděje, je nyní prázdným obalem, který skrývá tajemství tak temné, že se o něm místní odmítají bavit.
Kdysi sem přicházely děti s obezitou, aby našly zdraví uprostřed čistého vzduchu a klidu přírody. Ale dnes jsou její místnosti prázdné, jen ozvěny minulosti se odrážejí od popraskaných zdí. Místní říkají, že budova není tak prázdná, jak se zdá. Že v noci, když měsíc osvítí její zdi, je slyšet šepot. Tiché hlasy dětí, které nikdy neopustily její chladné chodby.
Když obec Sychrov ozdravovnu koupila, měla plány na její záchranu. Ale ty plány se rozplynuly stejně jako mlha kolem budovy. Sportovci a pěvecké sbory, kteří sem kdysi přicházeli, začali hlásit podivné věci. Zrcadla se rozbíjela bez příčiny. Dveře se samy zavíraly. A pak byl ten případ – mladý muž ze sportovního týmu zmizel. Jeho tělo našli o týden později v lese za ozdravovnou, oči otevřené do prázdna a ústa zkřivená v němém výkřiku.
Spolek Ecohousing měl velké plány. Domov důchodců – místo klidu pro ty, kteří hledají odpočinek na sklonku života. Ale když začali budovu prozkoumávat, dělníci začali odcházet. Jeden z nich tvrdil, že viděl na chodbě malou dívku v bílých šatech. Stála tam a dívala se na něj, než zmizela za rohem. Jiný dělník tvrdil, že slyšel dětský smích – ale když se otočil, chodba byla prázdná.
Jiří Licka, předseda spolku, začal mít noční můry. Zdály se mu sny o dětech. Dětech bez tváře, které na něj ukazovaly prsty a šeptaly jeho jméno. Jedné noci se probudil s škrábanci na rukou – škrábanci, které si nemohl vysvětlit.
Liberecký kraj odmítl pomoct s rekonstrukcí. Možná to byla otázka peněz, možná to byla otázka něčeho jiného. Hejtman Martin Půta prohlásil, že investice by byla příliš nákladná. Ale místní šeptají, že skutečným důvodem byl strach. Strach z toho, co by mohlo být uvnitř těch zdí.
Budova stále stojí. Kamery ji hlídají, ale co mohou kamery zachytit? Stíny? Šepoty? Přízraky minulosti? Nikdo neví jistě. Jiří Licka nyní zvažuje prodej budovy jinému investorovi. Někteří říkají, že pozemky by byly ideální pro golfové hřiště. Ale kdo by chtěl hrát golf na místě, kde se země zdá být nasáklá něčím zlým?
Jedné noci se místní mladík rozhodl ozdravovnu prozkoumat. Říkal si, že strašidelné historky jsou jen výmysl. Vzal baterku a vydal se do budovy. Prošel hlavními dveřmi, které vrzaly jako staré kosti, a ocitl se v chodbě plné prachu a pavučin.
Zpočátku bylo ticho. Jen zvuk jeho kroků a šelest větru za okny. Ale pak uslyšel něco jiného. Šepot. Tichý hlas dítěte volající jeho jméno: "Tomáši... Tomáši..." Otočil se, ale chodba byla prázdná.
Pokračoval dál a našel dýchárnu – starou dřevěnou stavbu vedle hlavní budovy. Lehátka tam už nebyla, ale vzduch byl těžký a studený. A pak je uviděl. Stíny dětí sedících na neviditelných lehátkách. Dívaly se na něj prázdnýma očima.
Tomáš vyběhl z ozdravovny a nikdy o tom nikomu neřekl. Jen jeho oči – oči plné strachu – vyprávěly příběh, který slovy nedokázal popsat.
Ozdravovna Radostín stále stojí uprostřed lesa jako tichý svědek něčeho temného a zapomenutého. Její osud je nejistý, ale jedno je jisté – budova nikdy nebude skutečně prázdná.