Ing. Tomáš Krebs

13.07.2025
Tomáš Krebs, znalec tramvajové historie a předseda libereckého Bovera klubu | foto: Jana Švecová, Český rozhlas
Tomáš Krebs, znalec tramvajové historie a předseda libereckého Bovera klubu | foto: Jana Švecová, Český rozhlas
Tomáš Krebs v roce 2013 | foto: Jan Škvára
Tomáš Krebs v roce 2013 | foto: Jan Škvára

**Tramvaje jako živoucí historie: Příběh Boveraclubu a jeho předsedy Ing. Tomáše Krebse**

Tomáš Krebs se narodil 7. května 1966 v Liberci, kde také prožil klidné dětství. Navštěvoval základní školu U školy, a posléze ještě základní školu Ještědská. Ve studiích pak pokračoval na Střední průmyslovou školu strojní a elektrotechnickou. 

"Když jsem chodil do školy U Školy u stadionu, tak tam ještě nebyla současná zástavba, takže z oken školy bylo vidět na nádraží a já jsem samozřejmě tím že jsem na to byl zaměřenej, tak jsem i během výuky pozoroval parní lokomotivy, takže jsem byl přesazován dál od okna, abych nemohl při výuce koukat ven."

Tomáš Krebs v roce 1987
Tomáš Krebs v roce 1987
Tomáš Krebs v roce 1987
Tomáš Krebs v roce 1987
Tomáš Krebs v roce 2018 (foto Lucie Fürstová)
Tomáš Krebs v roce 2018 (foto Lucie Fürstová)

Tramvaje nejsou jen prostředkem dopravy, ale také fascinujícím svědectvím historie měst a technického pokroku. V Liberci a Jablonci nad Nisou, kde tramvajová doprava neodmyslitelně patří k místnímu koloritu, se o zachování tohoto odkazu stará občanské sdružení Boveraclub. Jeho předseda, liberecký rodák Ing. Tomáš Krebs, zasvětil více než třicet let svého života záchraně historických tramvají. Jak se k této neobvyklé zálibě dostal, co všechno obnáší renovace historických vozů a jaké jsou plány do budoucna? Pojďme se podívat na příběh člověka, který proměnil vášeň v poslání.

Od parních lokomotiv k tramvajím

Ing. Tomáš Krebs, dnes známý jako předseda Boveraclubu, měl k dopravní technice blízko už jako malý kluk. "Táhlo mě to ke kolejím a obdivoval jsem parní lokomotivy. Chtěl jsem být strojvedoucím," vzpomíná. Když však parní trakce skončila, jeho zájem se přesměroval na tramvaje. Klíčovým momentem bylo setkání s libereckým tramvajovým nadšencem Gisbertem Jäklem, který mu otevřel dveře do světa historických modelů a fotografií. Právě díky němu poznal další významné osobnosti spojené s tramvajovou historií – Erwina Cettinea, fotografa libereckých tramvají, a Luboše Kyselu, správce sbírky historických tramvají v pražském dopravním podniku.
"Erwin Cettineo fotografoval liberecké tramvaje téměř celé století. Jeho unikátní sbírka mi ukázala, jak zajímavou historii má tramvajová doprava v Liberci," říká Krebs. Luboš Kysela pak inspiroval mladé nadšence k tomu, že renovace historických vozů je nejen možná, ale také smysluplná.

Zrod Boveraclubu

V osmdesátých letech se skupina libereckých fandů dopravy začala pravidelně scházet, aby sdílela své nadšení pro tramvaje. "Bylo nám líto, že Liberec na rozdíl od jiných měst nemá žádnou historickou tramvaj," vysvětluje Krebs. V lednu 1987 proto založili "Kroužek přátel městské dopravy při pobočce ČSVTS DP Liberec". První velkou akcí byla výstava k výročí 90 let libereckých tramvají, která proběhla v odstavené tramvaji T2.
První renovovaný vůz byl původně brousicí tramvaj z roku 1929, která dostala nový nátěr a provizorní opravy elektrické výzbroje. Po několika dalších úpravách se vůz stal plně provozuschopným a získal přezdívku "Bovera" díky své originální výzbroji od firmy Brown Boveri. Právě odtud pochází název sdružení – Boveraclub.

Renovace historických skvostů

Renovace historických tramvají je náročný proces, který vyžaduje nejen technické znalosti, ale také obrovskou dávku trpělivosti a nadšení. "Většinou se snažíme uchovat vozy vyřazené z pravidelného provozu," vysvětluje Krebs. Mezi nejvýznamnější renovované vozy patří jablonecká souprava motorového vozu 6MT č. 117 z roku 1953 s vlečným vozem "Plecháč" č. 44 z roku 1932. Tyto vozy byly původně uloženy v depozitáři Technického muzea v Brně a díky jejich zapůjčení do Liberce mohli členové Boveraclubu zahájit jejich opravy.
"Motorák jsme opravovali po sobotách celých deset let, věnovali jsme mu 15 tisíc hodin práce a museli sehnat asi milion korun na materiál a odborné práce," dodává Krebs. Dalšími skvosty ve sbírce jsou například vozy T2R č. 17 z roku 1962 nebo T3M č. 8106 z roku 1973. Zajímavostí je také východoněmecká "Gotha" – typ T2-62 z roku 1964, která se řídí volantem.
V loňském roce získal Boveraclub unikátní tramvaj z roku 1903, vyrobenou ve Studénce. Tento vůz pochází ze soukromého muzea v rakouském Mariazellu a jeho pořízení bylo možné díky podpoře Libereckého kraje a města Liberec.

Tramvaje na dosah veřejnosti

Provozuschopné historické vozy jsou trvale umístěny ve vozovně, kam veřejnost běžně nemá přístup. Přesto se členové Boveraclubu snaží tyto skvosty představit veřejnosti při zvláštních příležitostech, jako jsou státní svátky nebo objednané jízdy. Letos si navíc zapůjčili historickou soupravu z Prahy, která bude sloužit k prázdninovým sobotním jízdám.
Kromě toho je veřejnosti přístupná expozice veřejné dopravy v Technickém muzeu Liberec. Návštěvníci si zde mohou prohlédnout několik tramvají, včetně jedné ze Švýcarska, a spoustu artefaktů spojených s historií liberecké dopravy. Nejstarším exponátem je vozová skříň původní liberecké tramvaje z roku 1897.

Oslavy výročí a pohled do budoucna

Rok 2025 je pro tramvajovou dopravu na Liberecku významný – připomínáme si 125 let od zahájení tramvajové dopravy v Jablonci nad Nisou a současně 70 let od spuštění meziměstské trati do Liberce. Boveraclub plánuje na podzim projížďku po zaniklých trasách jabloneckých tramvají a další akce spojené s těmito výročími.
Podle Tomáše Krebse má tramvajová doprava velkou budoucnost nejen na Liberecku, ale i v celé Evropě. "Tramvaj je ekologická a při vhodném trasování spolehlivá a nezávislá na neprůjezdnosti měst," říká optimisticky. Zatímco některá česká města rozšiřují své tramvajové tratě, Liberec a Jablonec nad Nisou mají díky Boveraclubu jedinečnou možnost připomínat si bohatou historii této dopravy.

Vášeň jako poslání

Příběh Ing. Tomáše Krebse je důkazem toho, že vášeň může přerůst ve smysluplné poslání. Díky jeho práci a nadšení členů Boveraclubu se podařilo zachránit mnoho historických vozů, které dnes slouží jako živoucí připomínka technického pokroku a kulturního dědictví regionu. Ať už při příležitostných jízdách nebo v expozici muzea – každý z těchto vozů má svůj vlastní příběh, který stojí za to poznat.
Pokud vás fascinují tramvaje stejně jako Tomáše Krebse, neváhejte navštívit Technické muzeum Liberec nebo se svézt některým z renovovaných historických vozů při zvláštních příležitostech. Možná zjistíte, že i vy máte slabost pro kolejová vozidla – stejně jako kluk z Liberce, který proměnil svůj dětský sen ve skutečnost.

zdroj: https://www.jizerky.cz/aktuality/objevte-technicke-skvosty-jizerek-v-novych-jizerskych-novinach?

Gisbert Jäkl a Erwin Cettineo
Gisbert Jäkl a Erwin Cettineo
Tomáš Krebs z Boveraclubu před velkoformátovou fotkou, snímkem Pražské ulice z 80. let (foto:Lucie Fürstová)
Tomáš Krebs z Boveraclubu před velkoformátovou fotkou, snímkem Pražské ulice z 80. let (foto:Lucie Fürstová)
Gisbert a jeho přítel Luboš Kysela.
Gisbert a jeho přítel Luboš Kysela.