V Liberci v roce 1796
Toto je úryvek z knihy, kterou napsal jakýsi anonym. Onen poutník se na cestu vydal ve zmíněném roce ještě s dalšími druhy. Z Prahy putovali přes Liberec a Libverdu do měst v dnešním Polsku a pak zase zpět přes Adršpach a Trutnov. Vystoupali na Sněžku a vraceli se přes Vrchlabí. Kniha byla v roce 2024 přeložena a text byl upraven do srozumitelné podoby dnešní doby:
27.8.1796
„Nejvyšší zdejší vrchol Ještěď jsme teď měli stále po levici. Ale vzdali jsme se předsevzetí, které jsme cestou učinili, že na něj vystoupíme, protože na jeho úpatí byla mlha a vrcholek, který vypadá jako hora stojící na jiné hoře, se ztrácel v mracích; téměř vždy je to jisté znamení deštivého počasí. Déšť nás také skutečně překvapil, a to jsme před sebou ještě měli slušný kus cesty k Liberci, kam jsme dorazili za tmy. Pach vlny a barev, ovládající úzké křivolaké uličky, dovoluje každému uhodnout, že hlavním řemeslem zdejších obyvatel je tkalcovství.
Nechal jsem zastavit u takzvaného Obecního domu, který mi byl doporučen jako nejlepší hostinec a v němž jsem si (v takovém významném obchodním místě) dovolil očekávat to nejlepší. Náš vůz obklopilo množství zvědavců a poměrně vyděšeně se vyptávali, jak blízko už jsou Francouzi od hlavního města. Unaven a neochoten zůstat stát v dešti jsem se je pokusil utěšit a hlavně se jich co nejrychleji zbavit. Požádal jsem hostinskou o pokoj a ke svému nemalému údivu jsem se dozvěděl, že žádný nemá. Rozladěni jsme nastěhovali své věci do výčepu, kde nás okukovala početná společnost a každý po svém glosoval naší přítomnost. Zaslechl jsem poměrně zřetelně slovo komedianti a někteří považovali mou schránku na motýly dokonce za velké cejchovadlo.
Myslím, že jsem pochopil, proč nebyl žádný pokoj k mání, a prozradil jsem jednomu z těch zvědavých hospodských rozumbradů, kdo jsme, tak hlasitě, že si hospodská uvědomila svůj omyl a vyklidila hned dva pokoje místo jednoho a všichni se okamžitě snažili vyhovět našim přáním. Ještě nevím, zda si mám od této ochoty něco slibovat, protože pokoj i postele vypadají velmi uboze a nejsou právě nejčistší. Večeře, ke které se právě chystáme, buď mé pochyby vyvrátí, nebo potvrdí.
28.8.1796
Všechno, co jsem dosud z okna svého hostince viděl, je tak krásné a
lákavé, že jen mé přátelství k tobě mí brání, abych si to neprohlédl
důkladněji dříve, než poněkud uspokojím tvou zvědavost na zprávy z
Liberce. Že budou jen stručné, jistě pochopíš už z data tohoto dopisu,
které tě přesvědčí o krátkosti mého tamního pobytu. Určité okolnosti mi
znemožnily jej o několik hodin prodloužit. Tady je výsledek toho, co
jsem tam viděl a slyšel.
Kdyby výstavbu města vedl jeho dnešní vlastník hrabě Clam-Gallas, který má smysl pro vkus, bylo by jistě po Praze nejen největší, nýbrž také nejkrásnější v Čechách. Tolik jsem mohl usoudit z nových ulic, které se podle plánů hraběte staví nedaleko zámku a které, až budou zcela hotovy, jistě budou dobře působit. Zbytek Liberce však tvoří spousta domů většinou špatných a nevzhledných, mnohé jsou sice velké, ale žádný nelze nazvat pěkným. Střechy a také mnoho dalšího je ze dřeva, takže se na to celé hnízdo nedá pohledět bez pocitu hrůzy při pomyšlení, co dokáže oheň. Umění městské architektury je i zde, jako v celých Čechách, na velice nízké úrovni, nebo spíš vůbec neexistuje. Znám tuto vědu velmi málo, než abych dokázal uvést všechny příčiny, jednou z nich však jsou jistě naše školy, kde se sice často hovoří o Noemově arše, o stánku úmluvy, o chrámu Šalamounově, o římských a řeckých stavbách a obydlích, ale téměř nikdy o tom, jak postavit pořádnou stodolu, stáj či selský nebo měšťanský obytný dům. Jak se pak dá pro takové domy vypracovat nějaký rozumný plán nebo alespoň rozpoznat na těch, co jsou budovány, dobré od špatného?
Tak
se tedy staví ošklivě a neúčelně, bez jakýchkoli alespoň částečných
znalostí a lidé jsou zcela vydáni zvůli stavitelů a jejich menší či
větší ziskuchtivosti. A ještě něco chci při této příležitosti
poznamenat: Je zvláštní, že dokonce i nejbohatší obchodníci v
pohraničních oblastech staví budovy za osm až deset, i za dvanáct tisíc
zlatých úplně ze dřeva, přestože by jistě sucha uvnitř (suché místnosti
uvádějí jako argument tohoto způsobu stavby) dosáhli i v budově z cihel.
Ještě podivnější je, že střechy pokrývají šindelem často dokonce
trojnásobným a všechno natírají olejovými barvami, aby tak při případném
požáru téměř úplně znemožnili jakoukoli záchranu.
Jistěže
by cihly poněkud zvýšily náklady, ale takto získaná větší bezpečnost by
se jistě vyplatila; myslel bych, že aspoň obchodníci, kteří tak dobře
rozumějí spekulacím, by mohli chápat, že horší než úspora nějakého
tisíce zlatých je neustálý strach, že mohou rázem přijít o mnohem víc.
Vnější vzhled Liberce tedy není obzvlášť pěkný, ale toto město má ještě
jinou velkou chybu, a to je neexistence dobrého hostince.
Je
pro mne nepochopitelné, že obyvatelé takového významného obchodního
místa, které stále navštěvuje tolik cizinců, nepomysleli už dávno na to,
aby měli aspoň jeden dům k jejich ubytování a stravování. V takzvaném
Obecním domě je to neobyčejně ubohé a krom toho tak špinavé, že jsme si
při večeři i snídani
museli sami umýt talíře, sklenice, nože a poháry, abychom mohli pokud
možno bez odporu něco pojíst. Zvláště poháry už asi nebyly myty kolik
let a podle různých barev na nich ulpělých zbytků se dalo určit, jak
často už se z nich pilo. Hospodská si mohla ušetřit tu spoustu omluv,
když nám včera nejdřív zapřela pokoje (přičemž tvrdila, že nás
považovala za cestující syny Thálie, kteří vždycky přijíždějí v kočáře a
odcházejí pěšky a s dluhem), jen kdyby bylo její pohostinství čistší, a
to ani neříkám lepší (neboť pivo, víno i voda byly stejně
nepoživatelné). Neměl by magistrát a občané města už kvůli vlastnímu
užitku a pověsti pomýšlet na zřízení lepšího hostince? Copak jsou tito
měšťané tak málo družní, že by si ani sami pro sebe nepřáli místo, kde
by se mohli po denní práci věnovat společné zábavě a rozmlouvat o svých
obchodech? Skoro bych věřil v opak.
O počtu domů a občanů tohoto města, jakož i o jejich obchodování ti nebudu moci nic říci, protože jsem v těch několika hodinách tamního pobytu nedokázal získat spolehlivé zprávy. Slyšel jsem dvě mínění, která se navzájem velmi lišila. Jedno udávalo počet domů 1200 a obyvatel 16 000, druhé mě naopak ujišťovalo, že obyvatel je sotva polovic udávaného počtu, a pokud jsem mohl pozorovat, zdá se mi to věrohodnější. Velká část těchto lidí se živí z prodeje výrobků vyhlášených textilních manufaktur, které jsou den ode dne dokonalejší, a říká se, že prý velmi škodí zhořeleckým v Lužici. Zdejší látky se dodavají už několik let také úspěšně do Švýcar a Levanty.Kromě teto výdělečné odnože zde kvete výtečně obchod s plátnem a punčochařství. To, že jsem neměl příležitost se o tom všem něco dozvědět, mi bylo velmi nepříjemné; doufám však, že se mi to podaří při zpáteční cestě, kterou snad zase podniknu přes Liberec. “
Zdroj: Cesta do Krkonoš — a okolních oblastí Čech a Slezska v roce 1796


Něco z historie Obecního domu uvedeného v textu
Tento dům stojící rovněž v místech dnešní radnice.
(čp. 178-I)
"Zum
guldenen Lówen"
měl výsadní právo várečné již před rokem 1587 .
Velká obytná místnost hostince byla zpravidla vybavena větším počtem lavic na kterých hosté i spali. Sdílel ji často společně se svými hosty i šenkýř a se svojí rodinou se s nimí stravoval u jednoho stolu. Větší městské hospody disponovaly další obytnou místností v patře vybavenou několika postelemi, na nichž se obvykle směstnalo i více osob. Chudší cestující nebo ti, na které již nezbylo misto přespávali na zemi podestlané slámou.
Pokud
byl šenk spojen s řeznictvím, mohlo se v kuchyních u řezníků podávat i
maso a rybí pokrmy (tzv. Garküche či Jahrküche, kuchyně hotových jídel).
Liberečtí řezníci se v této zvyklosti střídali každým rokem od 1.
dubna. Šenky a hostince zároveň plnily funkci cechovních hospod.
Cechovní mistři různých řemesel se scházeli kvůli nejrůznějším
záležitostem v hospodách, které právě provozovali členové jejich cechu
(tzv. Herbergsvater), a toto právo pak přecházelo na jiné osoby,
většinou současně představené cechu. Později si některé liberecké cechy
zřizovaly samostatné stálé herberky, ubytovny pro vandrující tovaryše
(např. roku 1632 soukeníci). Když vandrující tovaryš dorazil do města,
obvykle ihned vyhledal a navštívil hospodu cechu svého řemesla, kde mu
byl zdarma poskytnut nocleh a strava.
V roce 1682 město zakoupilo hostinec "Zum guldenen Lówen" (čp. 178-I). Stal se od té doby obecním domem, býval od 1. května pronajímán nejprve na pět let a od roku 1726 na čtyři roky. Za válek o španělské dědictví v něm v listopadu 1710 přenocoval slavný rakouský vojevůdce Evžen Savojský (1663-1736).
Obecní dům byl v roce 1780 přestavěn a po dalších úpravách dostal v roce 1828 název na velkém štítu zlatým písmem "Zur Stadt Wien" a později i nové číslo popisné 177-I. V roce 1786 přibyl po přestavbě domu další hostinec "Zur goldenen Sonne" (čp. 180-I).
zdroj: Jiří Bock - Liberecké hospody do konce C.K.monarchie , 2022
Příloha k dopisu o návštěvě Liberce
Při zpáteční cestě už jsem neměl příležitost zastavit se v Liberci, byl
jsem však v stavu získat bližší zprávy o tomto pro Čechy tak významném
manufakturním městě jiným způsobem. Chci tě s nimi seznámit, protože je
možná uvítá i některý z mých čtenářů.
Liberec získával a střídal své pány stále spolu s Frýdlantem, s nímž byl vždy spojen v jedno panství; kdo tito pánové byli, jsem už řekl. Od roku 1577, kdy svobodní pánové von Rádern udělili Liberci městské právo a učinili pro rozvoj nového města mnohé, se téměř nepřetržitě rozvíjelo. Do této doby také spadá vznik nyní tak důležité textilní manufaktury, která kromě lněné a punčochářské produkce přispěla ke stupni blahobytu, na němž je město dnes. Tehdy sem přišel Urban Hofmann ze Zawidówa (Seidenbergu) v Lužici, který se zde jako první zabýval soukenictvím, a protože se mu podařilo nashromáždit značný majetek, povzbudil mnoho obyvatel, aby se jeho řemeslu věnovali také. Roku 1605 vylepšil pracovní postup jakýsi Peter Lehmann, který zároveň zavedl barvířství. Roku 1770 bylo ve městě 500 soukenických mistrů, do roku 1786 stoupl jejich počet na 60025 a roku 1796 čítá celý cech 804 mistrů, 480 tovaryšů, 187 učňů a 1045 pomocných pracovníků, tedy celkem 2516 lidí. Mezi nimi jsou hlavními výrobci pánové Appelt, Josef Müller, Josef Jakowiz, Gottlieb Schüzze, Franz Ullrich, Josef Hübel, Florian Siegmund, Severin Siegmund a Anton a Franz Posseltovi.
V textilním obchodě je nejdůležitější pan Berger a spol. Z řečeného je vidět rychlý a stále rostoucí růst těchto manufaktur, protože se počet mistrů během šestnácti let, totiž od roku 1770 do 1786, zvýšil o 100, potom dokonce v deseti letech (od 1786 do 1796) o 204. Toto, myslím, svědčí dostatečně o stoupající kvalitě zboží a stále větším odbytu. Ceny se pohybují od 1 zl. 15 kr. za loket až k 6 a také 9 zl. Zboží je vyváženo především do c. k. německých dědičných zemí, částečně do říše, do Uher, Itálie, Turecka a Levanty. Roku 1795 bylo exportováno 33 000 štůčků sukna a výnos byl 2 169 264 zl.
Roku 1796 dosáhl ale vývoz (do listopadu včetně) už 35 534 kusů v ceně 2 353 030 zl., z toho dostaly c. k. německé dědičné země 8690 kusů v ceně 575 050 zl., ale Uhry, Itálie, Turecko a Levanta 26 844 kusů v ceně 1777 980 zl. Vývoz roku 1796 tedy překonal onen z roku 1795 o 2534 kusů a zisk vzrostl o 183 766 zl. Kdybychom k tomu připočítali ještě dosud nezakalkulovaný (a tedy nejistý) měsíc prosinec jako dvanáctý díl ročního exportu ve výši 2961 kusů v hodnotě 196 085 zl., byl by export o 5495 kusů, zisk však o 379 851 zl. vyšší.
A to zuřila tohoto roku ničivá válka, jejíž brzký konec, jak doufáme, snad libereckému textilnímu průmyslu ještě více pomůže. Ctihodnému majiteli panství, panu hraběti Christianu Clam-Gallasovi se musí ostatně nepokrytecky vzdát chvála, že dělá vše, co jen může, aby tento význačný zdroj obživy rozkvétal a šťastné postavení svých poddaných ještě zlepšil. Teprve minulého roku nechal nedaleko odsud ve vesnici Svárov vybudovat na vlastní náklady, které pro nutnost zavést vodovod nebyly malé, novou valchovnu, jež jsou teď v okolí Liberce čtyři. Také panu Pondimu, barvíři původem z Berlína, který zvláště dobře rozumí některým barvám, lze vděčit za to, že tu navzdory protestům zdejšího textilního cechu zřídil vlastní barvírnu. Dosud zde byla jen jedna, která patřila textilnímu cechu a která si stále drží dva barvířské mistry. Ti musí místo nájmu z každého štůčku látky odvést poplatek.
Teď přejdu k jinému zdroji obživy v Liberci, a sice k plátenictví. Roku 1770 se v celém panství nalézalo 400 mistrů tohoto umění; jejichž počet stoupl do roku 1796 na 578. Odbyt jimi vyrobeného zboží obnášel v tomto roce 20 536 kop plátna, a sice ve vnitrozemí 17 956 kop v hodnotě 280 505 zl., v cizině 2580 kop v hodnotě 48 340 zl.
Město samo však na to má jen 85 mistrů, 77 tovaryšů a
tři učně, a Já k tomu jen dodávám, že panství má čtyři hlavní bělidla, z
nichž je nejvzornější Bergerovo. — Neméně výnosné je punčochářství. K tomu není třeba nic dodávat než že počet
punčochářských mistrů od roku 1779 stoupl pouze o sedm, přičemž jich již
tehdy bylo 300,a že také nemalé množství zelených punčoch s červenými
vzory se posílá do Moldávie.
Ještě
něco o počtu domů a obyvatelích Liberce, o čemž jsem při svém tamním
pobytu získával rozporuplné informace. — Roku 1796 mělo toto město 1115
domů, obyvatel však 7337. Listina počtu obyvatel za deset let obsahuje pouze domácí konskribovanou
populaci s vyloučením všech cizinců jakož i cizích,
zde
pracujících tovaryšů, mykačů vlny, přadláků, čeledi atd., kteří jsou
všichni konskribováni ve svých rodištích a jistě nedosahují ani poloviny
shora uvedeného čísla. Za druhé mezi nimi nejsou ti, kteří bydlí v
zámeckém okrsku, tedy vrchnostenští úředníci, zámecké služebnictvo a
také obyvatelé nově zbudovaného Kristiánova, protože ti jsou zapsáni u
hraběcího úřadu. Tak si lze poněkud sjednotit rozporuplné údaje uvedené
ve čtvrtém dopise. Konskribovaný počet obyvatel se totiž vztahuje, jak
řečeno, jen na oněch 7337, počet lidí u zpovědi však vzrostl podle
hlášení z velikonoční zpovědi roku 1796 na více než 9000, a ani to se
kvůli stálému pohybu tovaryšstva, služebnictva a jiných lidí nedá určit
přesně. Rovněž podle počtu domů se zdá, že skutečný počet obyvatel
Liberce musí daleko přesahovat počet konskribovaných, protože by
zaokrouhleně vycházelo jen šest lidí na jeden dům. Počet lidí, kteří se
zde stravují, bude oba údaje ještě daleko převyšovat, neboť je zde také
značný počet těch, kteří v Liberci pobývají jen osm až čtrnáct dní, aby u
textiláků navinovali vlnu na cívky, mykali ji nebo spřádali, a kteří se
potom zase na několik dní, obvykle koncem týdne, vracejí do svých dvě
až tři hodiny vzdálených rodišť. Nic určitějšího se o nich říci nedá, a
nebudu je tedy více zmiňovat. Omezím se tedy pouze na listinu obyvatel,
obsaženou v tabulce IV., která ukazuje, že množství obyvatel Liberce
roste každým rokem, a za deset let to bylo o 847 lidí. Tento přírůstek
by mohl ovšem s pomocí desetileté převahy novorozených dosahnout 1015,
přírůstek ani úbytek obyvatel však nejde stejnym krokem s počtem
narozených a zemřelych, jinak by musel počet obyvatel např. v roce 1790,
kdy se narodilo jen o 56 dětí víc, vzrůst o 222, a v roce 1788 by musel
být přírůstek 127, a nejen 35. Verbování, vycestování, stěhování atd.
způsobují stále velké změny. Na důsledky verbování poukazuje podle mne
značná převaha ženského obyvatelstva, kterého bylo roku 1796 363 osob,
během deseti let pak stoupl počet na 3564; a protože zaokrouhlené
průměrné číslo mužského obyvatelstva je 3274, ženského však 3530,
vychází, že průměrně převyšuje počet žen muže o 356.
Smrtnost byla roku 1796 jak ve srovnání s narozenými, tak také s úplnou sumou obyvatelstva skutečně malá, neboť se narodilo o 131 lidí víc, než zemřelo a poměr zemřelých k žijícím byl téměř 1 : 40, přičemž Süßmilch udává pro střední města poměr 1: 28. Vezmeme-li však vztah podle průměrného počtu, který u zemřelých dělá 196,9 při úplném počtu obyvatelstva 6905, pak je to zaokrouhleně poměr 1 : 35, který by odpovídal tomu, co udává Süßmilch pro malá města.
Narození
se však roku 1796 měli k žijícím v poměru skoro 1: 22 s pomocí
průměrného čísla 298 a 2 5, tedy zaokrouhleně 1:23.
Také počet oddaných byl v roce 1796 značný, téměř na 95 lidí jeden pár.
Protože však průměr za deset let činí jen 60 párů, přijde pak při
průměru žijících 6905 na 115 žijících jen jeden pár oddaných.
Nakonec chci ještě dodat, že počet nemanželských dětí je sedm, osm,
devět, nejvýše dvanáct ročně, u nekatolíků jedno až dvě, protože zde
usídlení nekatolíci jsou většinou sezdáni s katolickými ženami a
dobrovolně vychovávají své děti ve vládnoucím náboženství. A tak chci uzavřít zprávy z Liberce, které možná
budou stejně
zajímat jen nějakého českého statistika.

Knihu otevírá studie Veroniky Faktorové a Karla Stibrala "Cesta do Krkonoš po více než dvou staletích". Samotný text ilustruje soubor 24 kolorovaných leptů Antonína Karla Balzera Pohledy na Krkonoše a Adršpašské skály z roku 1794.
"Hlavním záměrem mé cesty do Krkonoš bylo se potěšit. Mé touze si toto potěšení rozmnožit a prodloužit vděčí za svou existenci následující dopisy. Neboť radost, již vychutnávám sám, je jen nedokonalá; úplně se mohu radovat pouze v okruhu a v objetí svých přátel. Proto ona pečlivost, s níž jsem zaznamenával každou drobnou pozornost, na niž jsem na cestě narazil - s níž jsem sděloval každý i sebemenší pocit, jenž se ve mně ozýval při pohledu na nové a cizí krajiny. Mezi milujícími a přáteli, říkal jsem si, přece není nic maličkostí, nic není malicherné! - Ve své naději jsem se nemýlil; neboť po návratu k nim, když jsem se jim svěřoval se svými poznámkami, pociťoval jsem znovu potěšení, jež mi poskytoval pohled na české Alpy, a tak jsem obdržel dvojnásobnou náhradu za to, o co jsem odloučením od nich během své cesty přišel. Smím však očekávat přátelskou shovívavost také od čtenářů?"