Vozovna



**Vozovna Mrštíkova: Srdce libereckého tramvajového provozu**
Vozovna Mrštíkova je klíčovým zázemím tramvajového provozu v Liberci, který zajišťuje Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou. Nachází se mezi ulicemi Tatranskou a Mrštíkovou a slouží nejen jako depo pro tramvaje, ale také jako sídlo společnosti a centrum údržby vozového parku. Součástí areálu je hala těžké údržby a železniční vlečka, která umožňuje efektivní logistické operace. Každoročně se zde pořádá oblíbený den otevřených dveří, který láká návštěvníky z řad veřejnosti i odborníků.
### Historie vozovny
Historie vozovny sahá až do počátku 20. století. V letech 1907–1908 byla postavena jako náhrada za původní nevyhovující prostory v areálu tehdejší elektrárny, která se nacházela v dnešní Tatranské ulici. Nová vozovna byla navržena tak, aby lépe vyhovovala rostoucím potřebám tramvajového provozu v Liberci.
Významnou kapitolou v historii vozovny byla rekonstrukce, která probíhala mezi lety 1994 a 2003. Tato rozsáhlá modernizace zahrnovala úpravy stávajících hal, revitalizaci exteriéru a výstavbu zcela nových hal podle návrhu renomovaného architekta Patrika Kotase. Jedním z klíčových prvků rekonstrukce bylo zavedení standardního rozchodu kolejí 1435 mm, což bylo nezbytné v souvislosti s přerozchodováním liberecké tramvajové sítě.
### Napojení na městskou trať
Vozovna Mrštíkova je propojena s libereckou městskou tratí prostřednictvím manipulační tratě. Tato trať odbočuje na křižovatce ulic 1. máje a U Nisy a pokračuje ulicí Tatranskou až k samotnému areálu vozovny. Manipulační trať hraje klíčovou roli při zajišťování plynulého provozu tramvají.
Zajímavostí je atypické řešení vjezdu do vozovny. Zatahující tramvaje překřižují výjezdovou kolej a pokračují po jednokolejné trati v ulici Mrštíkova, která je zavede do vlastního vjezdu vozovny. Naopak vyjíždějící vozy opouštějí areál hlavní vrátnicí přímo do ulice Tatranská.
### Moderní zázemí pro tramvajový provoz
Díky modernizaci a důkladné péči o infrastrukturu je vozovna Mrštíkova jedním z nejlépe vybavených zařízení svého druhu v České republice. Haly těžké údržby umožňují provádět komplexní opravy a údržbu tramvají, což přispívá k jejich spolehlivosti a bezpečnosti. Napojení na železniční vlečku usnadňuje přepravu materiálů i techniky potřebné pro provoz a údržbu.
### Den otevřených dveří
Každý rok se pro veřejnost otevírají brány vozovny při tradičním dni otevřených dveří. Návštěvníci mají jedinečnou příležitost nahlédnout do zákulisí tramvajového provozu, prohlédnout si technické zázemí a seznámit se s historií i současností liberecké dopravy. Tato akce je velmi oblíbená mezi rodinami s dětmi i fanoušky městské hromadné dopravy.


V denním tisku vyšel 9.11.1965
oslavný článek o výstavbě tramvajové smyčky ve vozovně, tehdy ještě tedy spíš u vozovny (byla nejdříve až za plotem mimo areál). V době výhradního provozu obousměrných tramvají nebyla potřebná, ale tehdy už pět let jezdily v Liberci jednosměrné vozy T2. S těmi se muselo při zatahování do vozovny z Rybníčku couvat, což právě v roce 1965 zkomplikovalo rušení průvodčích na městských tratích a zavádění "S" provozu. Snímky jsou jak z výstavby této smyčky v roce 1965, tak i z běžného provozu o rok později.






Tak jsme se sešli, v pátek 9.9.1983,
u vlečky do vozovny před Hedvou.
Přivezli z Brna z generálky T3 č. 45 (1973-1999) a T2 č.20 (1961-1988). Jirka fotil černobíle, kvalítně na 6 x 6, já na barevný kinofilm. A Jirka tam má navíc Velorex, což se po letech hodnotí kladně.


V roce 1982
vyrobený a další rok v Liberci uvedený do provozu vůz T3SU č. 55 odešel, nebo spíš byl odvezen, včera 20.11.2020 do věčných lovišť v Ostašově. Zpočátku jezdil ve stálé soupravě s vozem č. 56, pamatuje Pražskou, Moskevskou a sníh v Liberci. Podívejme se, jak se mu dařilo v minulém století.



Liberecká vozovna ve středu 21.12.1983 objektivem Jirky Holečka.








8.5.1918
V
10 hodin 25 minut ráno řidič Anton TALLOWIC s vozem č. 29 přijel na
konečnou v Lidových Sadech. Tam při odjezdu potkal vlak s motorovým
vozem č. 20, řízený Florianem BAIEREM a s průvodčí Bertou ENDE, který
odjel směrem k nádraží. Když cestující z vozu č. 29 vystoupili, dala
průvodčí Ida KOHLMANN návěst k další jízdě přes výhybky na kolej pro
opačný směr. Po signálu k odjezdu, který dávala mimo vůz, odešla
jmenovaná průvodčí do budovy Lidových Sadů k vykonání tělesné potřeby.
Řidič přejel na druhou kolej a podle vysvětlení, které následně podal
cestujícímu, který předtím vystoupil, dal znamení, aby vůz průvodčí
dobrzdila. Řidič v domnění, že je průvodčí na svém místě, vystoupil a
šel od vozu. Vůz se mezitím pomalu rozjel ve směru k nádraží. Řidič
zpozoroval, že se vůz rozjíždí, ale již ho nemohl dostihnout. Vůz č. 29 -
bez řidiče - pak na spádu dosáhl velké rychlosti a v zastávce Městský
lesík dostihl v km 3.02 před ním jedoucí motorový vůz č. 20. Vůz v plné
síle do něj narazil tak, že obě plošiny byly těžce poškozeny. Čelo vozu
č. 20 se přeměnilo v trosky a rozbité okenní tabulky způsobily řezné
rány dvěma cestujícím. Řidič vozu Florian BAIER pro silný náraz ze zadu
byl vymrštěn proti dveřím do oddílu, které rozbil a způsobil si tak o ně
3 cm dlouhou řeznou ránu. Ve voze dvě sedící cestující byly postiženy
pouze silným leknutím. Šetřením bylo zjištěno, že na události nese vinu
Anton TALLOWIC, který porušil předpis, když po přejetí výhybky
nezabrzdil vůz, nýbrž ho dokonce opustil a s obecenstvem se ve službě
bavil. Proto vůz jemu přidělený se svahu ujel. Proti řidiči bylo z naší
strany podáno trestní oznámení a společně s průvodčí byli propuštěni.
Zranění cestujících na zadní plošině vozu č. 20 jsou jen lehké povahy.
Hlášení pro C.a K. vrchní inspektorát rakouských drah ve Vídni, 8. května 1918
Ztracené, zapomenuté a znovu objevené diapozitivy, aneb poklady liberecké vozovny v únoru 1982.









Jirka toho dne (22.3.1985) zachytil i výjezdovou tabuli. Z ní by se tehdejší prašotouš dozvěděl, že na městské trati převládaly "TéDvojky" s výjimkou služeb 1/3, 5/3 a 7/3, kde byly nasazeny soupravy "eSÚček" čísel 53+54, 55+56 a 49+50 (soupravy byly jen na lichých kurzech "trojky"). Patrně zcela výjimečně byly obsazeny všechny kurzy linky 4 (6 a 7/4 byly šejdry), přičemž na službě 3/4 jezdila "motorka" - poslední negenerálkovaná T2 s "piánem" a "stalinovými fousy" (ex č. 13). Skladbu na "jablonci" narušovala na 1/5 T2 č. 24, na záloze ve Fügnerce postávala T3 č. 43 a na školní spoje zde byla připravena souprava 51+52 (tu si brala na kolo služba 6/11). Tak to je asi takový základ, co se dá z těchto dvou fotek vyčíst.







V úterý 27.12.1982
přivezla T435.0124 na vlečku k vozovně jednu z prvních tramvají T3SU, ve vozovně už na ni čeká T2 č. 103, která ji přesune do haly k oživení.




První "Té-trojky" dorazily do Liberce v roce 1965,
do věčných lovišť se pak postupně rozpadly počátkem 80. let aby je všechny nahradily jak početně, tak papírově, o několik let starší vozy T2. Jakto? Prostě nebyly bezúdržbové.




nevím jestli jablonecké nebo liberecké, ale myslím, že někdo z vás to bude vědít...
(color Fotočas)



Před čtvrtou ráno ve vozovně DPML, asi 1975.
(foto Petr Šimr)











Vozovna DPML 1977.
(foto Petr Šimr)











...legendární výhybkář pan Červený, 1977...
(foto Petr Šimr)
