LIDOVÉ SADY — TOVÁRNA NA ODPOČINEK A ZDRAVÍ

08.05.2025
Javorová 256/33
Javorová 256/33
Javorová 207/33
Javorová 207/33
Riegrova 1279/14
Riegrova 1279/14
Riegrova 1278/16
Riegrova 1278/16
Riegrova 1277/18
Riegrova 1277/18
Riegrova 1276/20
Riegrova 1276/20
Riegrova 1275/22 - poslední se Sedmidomků
Riegrova 1275/22 - poslední se Sedmidomků
Sovova 584/2
Sovova 584/2
zadumaná krása městského parku v Riegrově ulici; ozdobné žulové obrubníky jsou dnes jedinou památkou na pomník císaře Josefa II.
zadumaná krása městského parku v Riegrově ulici; ozdobné žulové obrubníky jsou dnes jedinou památkou na pomník císaře Josefa II.
Hra vody a světla ve vodotrysku po jeho kompletním obnovení na začátku 21.století
Hra vody a světla ve vodotrysku po jeho kompletním obnovení na začátku 21.století
zdroj: Botanická zahrada Liberec
zdroj: Botanická zahrada Liberec
Čapí hnízdo a správce
Čapí hnízdo a správce

Málokdo si to v dnešním Liberci uvědomí, ale na počátku promenády na Masarykově ulici je stále cítit onen obrovský předěl mezi klasickou "utaženou" městskou uliční zástavbou a rozvolněnou vilovou čtvrtí plnou upravené zeleně, která pak plynule přechází do opravdových lesů. Kdo tudy chodí často, může vypozorovat onen zvláštní pocit uvolnění, který na výletníka přijde u staré Ehrlichovy vily naproti průmyslové škole, kde zmizí ulice a začíná promenáda, na níž Liberečané téměř půldruhého století hledají klid, odpočinek a ozdravení z procházení.

Masarykova ulice končí nedaleko od Hotelu u Jezírka, na křižovatce střihu téměř lázeňského: stromořadí, korzující výletníci na každém kroku, na jezírku vodotrysk a pelikáni, na několika místech prodejci zmrzliny i suvenýrů a před hrázděným domkem vzešlým ze secesní elegance pak na chodníku dokonce — palmy! V letních dnech zde, mezi krásnými vilami a ušlechtilou zelení, můžeme snadno nabýt dojmu, že jsme se ocitli v koutě některého ze západočeských lázeňských měst.

Ale vraťme se o mnoho let zpátky. Stará cesta vedoucí z Liberce do těchto míst končila jen nedaleko pod lesem hraběte Clam-Gallase u chalup osady Siebenháuser (Sedmidomky). Původně tato vzdálená lokalita patřila k městu Liberci a nacházely se zde chudé louky a mizerná políčka patřící k domu č. p. 3 (současný dům s občerstvením McDonald's) na dnešním náměstí Dr. E. Beneše. Celému tomuto podhorskému pozemkovému majetku se podle majitele — ševce Davida Knesche, říkávalo Kneschegrund neboli Rnescheho hospodářství. Někdy okolo roku 1700 tento David Knesche svoje hospodářství čítající nějakých 18 korců půdy a lesa (cca 5 ha) prodal přímo správě panství, která pak polnosti zapojila do svých majetků a nějakých čas je sama obhospodařovala. Šlo však asi o pozemky s mizernými výnosy, neboť na konci 18, století panství prodalo část původního Knescheho hospodářství jakémusi vesničanovi Puschovi z Ruprechtic. Ten si uprostřed houštin postavil na malém ostrohu nad přítokem dnešního Jizerského potoka první dřevěnou chalupu. V jejím okolí vymýtil další porosty, a tak majitele prvního domku pod lesem brzy následovali další osadníci, přišlí, stejně jako Pusch, z Ruprechtic. Na okraji územní města postupně vzniklo šest dalších domků, které se starou Puschovou chalupou vytvořily novou osadu, která byla nazývána Neu Ruppersdorf čili Nové Ruprechtice. Vazby osady s Ruprechticemi byly asi velmi silné, protože později byla k této, tehdy samostatné obci, dokonce úplně připojena. Město Liberec mělo být sice panstvím předně vyzváno k převzetí jurisdikce nad malou osadou, nacházející se beztak na původně libereckých pozemcích, ale městská rada se prý tehdy — bůhví proč — proti tomuto návrhu postavila a osada dřevařů tak nadlouho zůstala pod správou Ruprechtic. A tento stav trval až do roku 1850, kdy byla převedena do správy sousedního Harcova. V té době se již běžně označovala jako Siebenháuser neboli Sedmidomky, někdy též v českých textech uváděná jako Sedmidomí, přičemž toto pojmenování vzniklo jednoduše podle počtu původních chalup na okraji lesa.

Nejvýše položeným domem v Sedmidomcích — a také jedinou dodnes dochovanou stavbou tamní historické zástavby — je stará clam-gallasovská lesovna. V dávných dobách žil sice správce ruprechtického revíru — revírník Bernard Hub — přímo dole v Ruprechticích; ale později odkoupilo panství starou Puschovu chalupu, onen nejstarší dům v Sedmidomcích, a přeměnilo ji na řádnou lesovnu, do níž se revírník Hub přestěhoval. Dům, dnes nesoucí liberecké č. p. 1275, si uchoval stále formu tradiční podlouhlé jizerskohorské chalupy, která v sousedství historizujících vil a budovy Lidových sadů působí dnes velice archaicky. Snad je to proto, že ještě za první republiky patřila přímo hraběti Clam-Gallasovi, který neměl důvod ji nějak velkolepě přestavovat; ba právě naopak — panská lesovna si měla udržet klasickou formu jizerskohorského domku bez ohledu na velkolepou městskou lokalitu. Objekt je tak dnes možno vidět v podobě, jež vznikla roku 1938 drobnou přestavbou, organizovanou však již státními lesy.

Všechny ostatní objekty v Sedmidomcích, v dnešní Riegerově ulici (do poloviny 20. století Beethoven Strasse) byly postupně přestavěny. Hned pod bývalou lesovnou se tak nachází luxusní vila č. p. 1276 postavená architektem Adolfem Bürgerem pro manžele Franze a Josefinu Rórberovy, majitele čokoládovny Körber. Ta byla nejprve provozována jako dílna přímo ve vile, později ale nabyla výroba sladkostí takových rozměrů, že byla za první republiky přestěhována do zrušené textilní továrny v Chotyni, kde "Kerbrovka" fungovala ještě řadu let po válce. Pod vilou je ještě několik dalších výstavných objektů, z nichž hned dva (č. p. 1278 a 1279) sloužily lázeňství a rehabilitaci. Zajímavý je i dům č. p. 1284, s umělým hrázděním a zdobným arkýřem, neboť z dálky tato stavba silně připomíná levé křídlo Liebiegovy vily na Jablonecké ulici. Zdá se, že oba domy vyprojektoval na samém konci 19. století jeden tvůrce — známý liberecký stavitel Adolf Bürger, který měl jednu dobu ve výstavbě vil a veřejných budov ve městě téměř monopolní postavení. V domě v Sedmidomcích ale nebyl příbytek textilních baronů, nýbrž restaurace a varieté U parku císaře Josefa, podle dobových zpráv prý první a největší svého druhu v Liberci. Provozovatel podniku - jistý Carl Meininger — sem zval výletníky nejen na pivo do stinné zahrady pro neuvěřitelných 1300 osob, ale též na každodenní představení, které se hrávalo v sobotu, neděli a středu dokonce dvakrát denně, přičemž bylo navíc vždy dvakrát měsíčně obměňováno. Dřevěný objekt varieté byl nakonec zbořen a nahrazen roku 1939 moderní budovou, stavěnou původně, podobně jako někoJik dalších domů v okolí, pro berlínský GrundbesitzVerwaltungs AG (Akciová společnost pro správu pozemkového majetku), strohé architektury z dílny architekta Maxe Schmiderera, typickou v Liberci pro pozdější válečná léta. V moderních objektech později bydleli pracovníci bank a úřadu, z části přistěhovaní z Německa.

Hned pod vilou je velká budova č. p. 1281, kterou navrhl architekt Anton Worf roku 1897 pro Franze Gahlera. V domě za první republiky provozovali jeho potomci hostinec; z roku 1939 se dokonce dochovalo několik radikálních stížností, které upozorňovaly na nesnesitelné hygienické podmínky, které v okolí domu Otta a Elsy Gahlerových panovaly — v nejlepší čtvrti Liberce se tehdy v zahradě páslo deset koz, jeden kozel, poskakovalo zde 20 kusů drůbeže a poletovalo prý až sto holubů.

Ještě níže se nachází jeden z nejstarších domů v celé lokalitě Sedmidomků — objekt č. p. 1282, postavený stavitelem Ferdinandem Mikschem již roku 1879 a dodnes, snad díky lehké zanedbanosti, uchovaný v téměř původní podobě. Po staviteli Mikschovi se v domě později vystřídalo několik dalších majitelů až jej nakonec získal hostinský Emil Seibt, který zde provozoval pohostinství a ubytování; na pozemku pod domem byla dokonce roztomilá zahradní restaurace s velkými slunečníky. Je zajímavé, že v roce 194.2 si hostinské pokoje od Seibta pronajalo město Liberec pro účel v této válečné době snad až kuriózní — pro ubytování herců zdejšího divadla. V té době ale přišly i velké problémy — sousedé ze strohého činžovní domu pro úředníky liberecké pobočky Dresdner Bank si potom prostřednictvím prokuristy se zajímavým jménem Ruschitzka opakovaně a s německou důkladností stěžovali na fekálie tekoucí ze Seibtovy hospody. Musela to být v té době asi zvláštní situace a jakýsi střet nových a starých obyvatel čtvrti, z nichž někteří zde žili ve starých domech s výletními hostinci řadu let téměř jako na vesnici a jiní přišli do nových domů naproti parku s očekáváním bydlení v luxusní čtvrti. Emil Seibt snad proto nabízí ve 40. letech 20. století opakovaně starý dům městu ke koupi, ale dlouhé dohadování o ceně nemělo nakonec ani pro jednu ze stran valný význam, neboť skončila válka a dům byl zkonfiskován.

Liberečané již od poloviny 10. století stále častěji chodívali do Sedmidomků o hezkých nedělích na procházky, posedávali s jídlem a pitím na březích romantického Baierova, dnes Jizerského, potoka a odpočívali v parcích či v tichu lesů Jizerských hor. Značné počty výletníků záhy přitáhly zájem restauratérů a zřizování jejich podniků naopak zase lákalo další a další návštěvníky.

Výletnická sláva Sedmidomků ovšem začala již 10. srpna 1872, kdy byly spolkem Naturfreunde slavnostně dokončeny a městu předány promenádní cesty vedoucí od současného Hotelu u Jezírka podél obou břehů tehdejšího Baierova potoka směrem k dnešnímu Lesnímu koupališti. Pod vedením lesníka Adolfa Waltera zde vlastně vznikl první městský park, spíše ještě lesopark. Ten byl později sice v přední části zaplavený vodami nově zřízeného Jezírka, ale přesto je, s jistou nadsázkou, datum 10. srpen 1872 možno považovat za slavný den, kdy se ve městě Liberci zrodila veřejná zeleň.

Přímo u regulovaného toku Baierova potoka byl rok poté vybudován restaurant Městský lesík (Stadtwäldchen) s hostinským domem s dřevěnými ochozy, postavený v tehdy velice moderním švýcarském stylu, s kulečníkem, tenisovými kurty, lesním divadlem a hlavně — obrovskou zahradou pro neuvěřitelných 3 000 hostí, která se nacházela na místě dnešního cvičiště lukostřelců při Tiché ulici. Každou neděli do přívětivé náruče Městského lesíka směřovaly stovky výletníků. Název podniku byl jednoduše odvozen od vlastnictví lesa za ním, který byl tradičním libereckým majetkem; do areálu se vstupovalo malou bránou, která stávala u mostu za dnešní zoologickou zahradou. Dále za hospodou byla na samém počátku 20. století vybudována nová, podél potoka vedoucí stezka, která vedla až do luk zaříznutých do lesa. Podél louky spolek Naturfreunde roku 1903 vysázel 14, javorů, 3 jasany a jeden dub, z nichž některé dodnes rostou na dohled od současného Lesního koupaliště; oblíbená plovárna s čerstvou studenou vodou je zde ovšem podstatně mladší, začala být budována až za druhé světové války a k jejímu otevření došlo až po osvobození. Válku ovšem dlouho nepřežil samotný objekt restaurace Městský lesík — pro celkovou zchátralost byl zbořen v roce 1947 a dnes z něj zůstala jediná připomínka — pár vyskládaných kamenných zídek nad tokem Jizerského potoka.

Jen poněkud výše odsud byla na místě dnešní budovy Lidových sadů 24. května 1874, restauratérem Emilem Sieberem, původně podnikajícím v hostinci Obecní dům na místě dnešní radnice na náměstí Dr. E. Beneše, otevřena půvabná zahradní restaurace s honosným názvem Belveděre. Pozemek, který se nacházel sice poblíž lesovny, ale již na libereckém městském katastru, si pro zřízení pohostinství získal Sieber přímo od města. Belveděre měl, stejně jako Městský lesík, romantickou polohu na okraji jizerských lesů; přímo nad restaurací, kterou zpočátku tvořilo několik přízemních objektů a zahrada s lavičkami pro 2 000 lidí šuměly smrky a borovice. Stovky Liberečanů sem chodívaly nejen popíjet pivo v přírodě, ale samozřejmě i tančit — na okraji lesa vyhrávala ve své době velice populární muzika kapelníka Šindeláře. Restaurace byla oplocena plaňkovým plotem, vstupovalo se do ní malou brankou, před hlavním objektem se dvěma postranními altány se nacházela rozlehlá zahrada s pískem sypanými cestičkami, ozdobenými okolo keři a antickými sochami. Památkou na ni je dnes již jen starý sklípek v základech stavby dnešních Lidových sadů. A ještě jeden zapomenutý unikát — ozdobný pískovcový sloupek, který patrně tvořil podstavec pro jednu ze soch v antické říze; dodnes stojí opuštěný za plotem sousední zoologické zahrady, nedaleko výběhu slonů, a působí v moderně pojatém areálu očividně archaicky. Pan Sieber, navzdory vší chvále podniku, provoz Belvedére dlouho nedržel a podnik 8. února 1877 převzalo město a pronajalo jej novému hostinskému, který se podepisoval Stefan Jírů.

Díky rozrůstajícím se parkům a lesoparkům, ale hlavně díky útulným podnikům Belveďěre a Stadtwäldchen, které na přelomu 10. a 20. století odkoupilo město, prudce vzrůstala obliba Sedmidomků jako rekreační zóny. Za příjemným posezením a tancem v čisté přírodě přicházeli k lesu Liberečané unavení týdnem v zakouřených ulicích a v sousedství špinavých stok. Chodívalo se tehdy z města v elegantním oblečení pěšky, v dlouhých zástupech, páni hostinští měli z výletníků radost a obchod jenom vzkvétal. Občas zde proběhla na veřejných pozemcích i větší akce, ze které asi měšťané, kteří si Lidové sady vybudovali, příliš nadšeni nebyli — tak kupříkladu 1. května 1890 se na louce u Belvedére sešlo 16 000 lidí na prvomájovou oslavu; tuto událost dodnes připomíná památník vedle budovy Lidových sadů.

Celá oblast dnešních Lidových sadů vždy vzbuzovala pocit zdraví, uvolnění a očisty těla v hezkém prostředí na úpatí hor. Již obliba starých Sedmidomků jako letoviska a jakéhosi "lázeňského koutu" u Liberečanů byla značná, a to navzdory tomu, že část zdejších domů příslušela (vlastně až do vzniku tzv. Velkého Liberce roku 1939) i nadále k sousednímu Harcovu. První léčebné sanatorium — Gynekologicko-chirurgický soukromý léčebný ústav — tu roku 1899 otevřel liberecký gynekolog a chirurg MUDr. Max Brey v domě, který pro něj rok předtím dokončila firma Gustav Sachers Söhne. Původní zařízení mělo nejdříve 24, lůžek, moderní operační sál a další zázemí; postupně se dále rozrůstalo a kromě léčebných zákroků včetně operací očí zde byly poskytovány i ozdravné pobyty pod lékařským dohledem. Dochoval se údaj, podle něhož v roce 1900 přijalo sanatorium celkem 176 nemocných, kteří zde strávili celkem 2 197 dní, přičemž zde bylo provedeno celkem 136 operací. K pětipodlažní Breyově vile přináležel také rozlehlý park — nemocní se po něm procházeli po cestičkách mezi pavilonky až dolů k potůčku a možná měli pocit smysluplně stráveného času. Roku 1932 byly tyto příměstské lázně na okraji Liberce začleněny společně se sousední vilou č. p. 1278 do Libereckého léčebného ústavu (Reichenberger Kuranstalt), přičemž za oběma objekty pak podle návrhu profesora Maxe Kühna vznikla velice moderní přístavba vodoléčebných zařízení, Ale doba podobné relaxaci příliš, nepřála a zařízení bylo roku 1937 z větší části zrušeno a lázeňské budovy a penziony v lese pod Libereckou výšinou byly využity k jiným, zejména obytným, účelům, Původní Breyova vila však sloužila léčebným a rehabilitačním účelům i nadále, prakticky až do konce 20. století, Další zotavovna Všeobecné nemocenské pojišťovny zvaná Městská ozdravovna (Erholunosheim) byla vybudována Gustavem Habelem přímo naproti budově Lidových sadů podle projektu libereckého architekta A. Hůbnera a slavnostně byla otevřena roku 1904, V romantické budově s dřevěnými lodžiemi, nacházející se tehdy mezi městským parkem a lesoparkem, se nacházelo celkem 16 pokojů pro pacienty. Ve třicátých letech byla Ozdravovna přičleněna k Libereckému léčebnému ústavu, po válce byla využita pro potřeby základní školy, vzdělávacím účelům pak sloužila donedávna.

Celá rozsáhlá zástavba okolo dnešní ulice Alšovy, kde mimochodem začínala velmi stará a dodnes dochovaná březová alej, vysázená zde roku 1878 spolkem Naturfreunde, která dala stále existující jméno blízkému hostinci Březová alej, vznikala právě v souvislosti s rozmachem léčebných ústavů v této části dnešního Liberce. Ani baroni Liebiegové, kteří byli v Liberci téměř u všeho, zde nemohli zůstat pozadu — k 50. narozeninám Theodora von Liebieg zde byla roku 1922 vybudována kolonie z lesních vilek ve stylu inspirovaném německými lidovými stavbami (č. p. 265, 266, 267, 272 a 280), nazvaných Liebiegsche Kleinkinderland čili Liebiegova země pro děťátka. Tu pak Liebiegové věnovali Německé zemské komisi pro ochranu dětí a péči o mládež, která sem poté umísťovala především kojence, jež jejich matky opustily, případně děti s těžkými postiženími. Po válce byly všechny objekty využity pro jiné veřejné účely — jako mateřská školka, objekt lesní správy atd.

Kolonie na okraji lesa byla v šedesátych letech 20. století poněkud zastíněna novou výstavbou, která patřila k tomu nejlepšímu, co v té době v Liberci vzniklo. Při Alšově ulici byl postaven, již na harcovském katastru, podle projektu slavného tvůrce hotelu na Ještědu architekta Karla Hubáčka experimentální rodinný domek č. p. 454 pro vlastní bydlení rodiny autora. Nad ním ve stejné době vznikla poměrně masivní, přesto však velice citlivě a moderně pojatá, výstavba tvořená sídlištěm terasových domů se zahradami a vedle pak jedna z libereckých dominant — dům s 283 byty, nazývaný podle blízké Volkerovy ulice Wolkerák, postavený bytovým družstvem Nisa podle projektu Jaromíra Vacka z libereckého Stavoprojektu v letech 1967-1969.

OD SMARAGDOVÉ KRÁSY STADTPARKU PO VĚHLAS LIBERECKÉ ZOO

Předně musí být řečeno, že veškerá dnešní krása Lidových sadů coby nejzelenější čtvrti současného Liberce, má svůj základ v úctyhodné aktivitě starobylého libereckého spolku Naturfreunde čili Spolku přátel přírody. Ten byl založen v Liberci roku 1849 a těšil se mezi zdejšími obyvateli tak velké úctě, že se jeho protektorem stal svého času sám majitel panství — Jeho Excelence pan Franz hrabě Clam-Gallas, c. k. komoří a člen Panské sněmovny, rytíř Leopoldova řádu. Byl to právě spolek Naturfreunde, který roku 1895 zřídil nedaleko od vojenského špitálu v dnešní Purkyňově ulici novou botanickou zahradu, jednu z vůbec nejstarších takto koncipovaných institucí na našem území, na níž navazuje současná věhlasná liberecká botanická zahrada, jejíž moderní skleníky z 90. let 20. století patří k dominantám celých Lidových sadů.

Snahou spolku Naturfreunde bylo zvelebit městské pozemky na okraji Liberce a využít je pro odpočinek Liberečanů, neboť na všech volných plochách na dohled od radnice se v té době sušily látky. Od ruchu a špíny tehdejšího města vzdálené Sedmidomky byly pro tento účel přímo ideální; díky spolku Naturfreunde byly postupně zkrášlovány a přetvářeny na promyšleně navrženou a příjemnou rekreační oblast. Již v roce 1872 proto rozhodlo město Liberec, které bylo tomuto měšťanskému spolku plnému významných osobností přirozeně velmi nakloněno, že nebude dále pronajímat své louky a lesy nad dnešním Jizerským potokem, ale dá je k dispozici právě spolku Naturfreunde, který zde začne s budováním velkolepých městských parků. Po brzkém a úspěšném dokončení promenád po březích potoka bylo roku 1880 — v době chystaných oslav stého výročí zrušení nevolnictví a vydání tolerančního patentu císařem Josefem II. — naplánováno vybudování rozsáhlé plochy veřejné zeleně pod restaurací Belvedère — parku císaře Josefa. Plány na možné uspořádání parku vypracovali přední odborníci — Josef Töpfer junior, syn libereckého zámeckého zahradníka, revírník Neuwinger z Hanychova, rohanský zahradník ze Sychrova Adalbert Maschek, Oskar Sperling — inspektor městských parků v Górlitz a spolkový zahradník Franz Fritsch. První část parku byla osázena již v letech 1881-1884, přípravné práce započaly již v říjnu 1881 a byly dokončeny v prosinci tohoto roku.

V rámci budování parku byl těsně pod zahradou restaurace Belvedère postaven i téměř pět metrů vysoký císařův památník o váze 12 tisíc kilogramů. Tvořila jej obrovská busta císaře vysoká 1,57 metru, kterou vymodeloval c. k. akademický sochař a profesor umění Anton Brenek z Vídně, kde ji také z kanónového bronzu odlila c. k. umělecká slévárna. Podstavec pomníku tvořily tři stupně ze syenitu vylámaného v severních Čechách, na nichž byl umístěn renesančně pojatý podstavec z leštěného červeného porfyru z Tyrol, který nesl nápis: "Weilte in Reichenberg: 30. Juni 1766, 19. Juni 1776, 15. September 1779. Toleranzedikt vom 18. Oktober 1761. Aufhebung der Leibeingenschaft 2. November 1761. Aus freiwilligen Spenden errichtet vom Landund Forstwirtschaftlichen Verein in Reichenberg 1882." (Dlel v Liberci: 30. června 1766, 19. června 1778 a 15. září 1779. Toleranční patent z 18. října 1781. Zrušení nevolnictví 1. listopadu 1781. Z dobrovolných příspěvků zřízeno Zemědělským a lesnickým spolkem v Liberci 1882). Slavnostního odhalení pomníku se 3. srpna 1882 zúčastnily stovky lidí s pochodněmi; zdá se, že odhalení pomníku císaře, který chtěl v celé měšťanů stalo ideální příležitostí jak demonstrovat svoje němectví. Na náměstí u radnice zpívaly pěvecké spolky Haydnovu Německou péseň. Ze všech směrů sem přitáhly průvody, z nich se zde zrodil proud osmi tisíc lidí, který táhl městem. Po řeči předsedy pořadatelského výboru Johanna Elgera, promluvil poslanec Dr. Ludwig Schlesinger a poté zapěl sbor pěveckého spolku Scháferovu Nedělní píseň zvanou Das ist der Tag des Herrn — Nastal den Páně. Předseda spolku Wilhelm Siegmund poté předal pomník obci, za níž jej převzal starosta Ludwig rytíř von Ehrlich — doslova "ve jménu povždy německého města Reichenbergu". Poté položily dívky k pomníku 100 věnečků věnovaných různými spolky, propletené stužkami v německých, tedy černo-červeno-zlatých barvách. Sváteční den pak skončil mohutným kvasem v sále Střelnice. Ani mohutná slavnost však pomníku dlouhý život nezajistila. Na základě úředního rozhodnutí o odstranění pomníků na rakouskou dynastii musel být pomník roku 1923 odstraněn; 4. května byla busta uvolněna a následující den ráno ji dělníci sejmuli ze soklu a naložili na valník. Stopadesátikilový císař byl za přítomnosti mnoha Liberečanů odvážen z parku ozdobený chvojím na dvůr radnice, kde jej složili z valníku: se slovy: "Ochránci liďskosti sbohem a na shledanou!" Busta byla poté přenesena do jednacího sálu radnice, kde byla již následujícího dne umístěna na nový sokl. Zde stála až do časů 2. světové války, kdy skončila ve sbírce barevných kovů. Původní místo v Lidových sadech dodnes připomíná ozdobný kamenný obrubník, v němž již téměř celé století rostou krásné kytky. V roce 1886 rozhodlo liberecké zastupitelstvo, že bude v sousedství nového parku pokácena ještě velká část borového lesa a Naturfreunde území pak promění v anglický park, který byl nakonec dokončen roku 1888. Dochovala se zajímavá informace o údržbě tehdejší zeleně, podle níž byl park každoročně minimálně třikrát sekán a pravidelně byly uhrabávány všechny perkem či pískem vysypané cestičky. Málo se také ví, že park po jeho úplném dokončení — dne 1. října 1891 — navštívil sám císař pán František Josef I.

V parku se nacházela celá řada laviček, odpočívadel a studánek. Našli bychom zde vyhlídku Clotildenstein (Klotildin kámen), jejíž žulový masiv, pojmenovaný po hraběnce Clothilde Clam-Gallasové, se dnes nachází v zoologické zahradě nad zadní částí Labutího jezírka. Dále pak prameny Franzensguelle (Františkův pramen), nazvaný patrně podle Franze hraběte Clam-Gallase, syna hraběnky Clotildy a Vereinsguelle (Spolkový pramen) připomínající tvůrce parku spolek Naturfreunde. Oba se nacházely na levém břehu Baierova potoka a dnes z nich zbyla jen mokrá místa s rozvalenými kameny v areálu zoologické zahrady, ve svazích nad pavilonem lachtanů. Na protějším břehu potoka pak byl Ludwigsguelle, připomínající dlouholetého předsedu spolku Naturfreunde Ludwiga Hlasiwetze, za něhož byl zřízen nejen městský park císaře Josefa, ale i většina alejí a veřejné zeleně v celých Lidových sadech. Pramen tvořila kamenná váza obklopená zídkou s lavičkami, nacházející se pod dnešní Purkyňovou ulicí. V roce 1912 byla okolo pramene upravena zeleň podle projektu libereckého architekta Alfreda Hübnera, zasazeny zde byly alpské růže a jehličnany. Za pramenem byl tehdy vztyčen i žulový pamětní Hlasiwetzův kámen s bronzovým reliéfem Ludwiga Hlasiwetze, vytvořeným profesorem průmyslové školy Wilhelmem Weissem a odlitým v umělecké slévárně Hans Frómmel Sóhne ve Vídni. Památník byl odhalen v neděli 12. května 1912 v 11 hodin dopoledne; při slavnosti promluvil nový předseda Naturfreunde Gustav Miksch, za město Liberec pak Dr. Heinrich Staden a konečně i vdova po zesnulém předsedovi Aurelia Hlasiwetz. Z pomníku se dnes dochoval jen nahnutý kámen, níže položený pramen vyschl po dokončení kanalizace v Purkyňově ulici. Z původní úpravy tak dodnes zbyla jen kamenná zídka při cestě vedoucí podél severozápadního okraje zoologické zahrady.

K prvním pramenům později přibyly i další: Rudolfsguelle a Stephanieguelle (připomínající následníka trůnu Rudolfa a princeznu Stephanii), Wilhelmsguelle (pojmenovaný snad po Wilhelmu Siegmundovi, předsedovi Naturfreunde a pozdějším libereckém starostovi) a pramen Ffoffmannsguelle pod dnešní Lesní ulicí zřízený známým milovníkem Liberce a jeho okolí, zhořeleckým továrníkem Adolfem Hoffmannem. Po žádném z těchto velkolepě upravených pramenů nezůstalo dnes více jak pár starých pohlednic a hromádka vlhkých kamenů kdesi v houští.

K parku také patřily i další pomníky a památníky — roku 1902 byl na výšině uprostřed parku na tzv. Freundschaft Platz čili náměstí Přátelství vztyčen mohutný pomník tvořený velkým žulovým balvanem, obklopeným menšími kameny reprezentujícími různé horniny libereckého okolí, Byl věnován osobě Freidricha Ludwiga Jahna, jakéhosi "otce" všech německých cvičenců. Odhalen byl 19. října 1902 a dochoval se do současnosti — jen je dnes přeměněn na památník nejstarší zoologické zahrady na území Československa. Nedaleko od pomníku byl zřízen veliký vodotrysk v žulovém bazénu; od roku 1908 napájený přímo z libereckého vodovodu. Kruhový bazén byl po válce na dlouhou dobu vyschlý a opuštěný, později byl doplněn o funkční fontánu v rámci ojedinělé akce Socha a město 1969; dnes je historický vodní prvek opět po letech zprovozněn.

Park císaře Josefa, později přejmenovaný na Staďtpark čili Městský park a po válce nazvaný Lidové sady Petra Bezruče, byl a dodnes je díky zajímavé skladbě dřevin jednou z nejpřitažlivějších zelených ploch Liberce a jeho zřízení stejně jako vybudování dalších odpočívadel, laviček a pramenů v okolí lákalo a dodnes do Lidových sadů láká další a další návštěvníky, toužící po klidu a uvolnění v přírodě.

V letech 1889-1891 vznikla na okraji tohoto parku — naproti dnešnímu Hotelu U jezírka — na Baierově potoce vodní nádrž, tzv. Gondelteich čili Gondolové jezírko; v češtině jen Jezírko či Labutí jezírko. Uprostřed jezírka byl Ornitologickým spolkem pro severní Čechy (Ornithologischer Verein fiür Nordböhmen) roku 1904 zřízen umělý ostrůvek s hradem pro labutě. Pod hrází bylo zřízeno promenádní molo a počátkem století vybudován romanticky pojatý hrázděný altán, ve kterém se půjčovaly loďky a v zimě se zde ohřívali Liberečané při bruslení. Není snad náhodou, že vzhled altánu — patrně navrženého opět stavitelem Adolfem Bürgerem či Alfredem Hübnerem - se velice podobal domku na kluzišti pod libereckým soudem, nacházejícím se shodou okolností taktéž na Baierově potoce. Na druhé straně hráze vznikla ve velmi obdobném stylu stanice tramvajové trati, zavedené sem v květnu roku 1897 (po nějaký čas zde byla konečná, ještě v témže roce v listopadu byla dráha dovedena až nahoru k současné budově Lidových sadů). Po válce zmizeli bruslaři i romantické vyjížďky na loďkách; dlouho neudržovanou stavbu hrázděného altánu u vody převzal podnik Restaurace Liberec a po rekonstrukci zde v roce 1974 byla otevřena restaurace Rybářská bašta; po důkladné rekonstrukci jezírka i historického objektu v letech 1996—1997 se z tohoto místa stal jeden z nejromantičtějších koutů Liberce.

Ornitologický spolek pro severní Čechy v parku zřídil roku 1902 první ptačí dům, který se poté stal základem pro další trvalé výstavy zvířectva. V roce 1907 byl k Baierovu potoku přenesen stavitelem Alfredem Hůbnerem, nikoliv náhodou taktéž členem Naturfreunde, z výstaviště nad libereckou přehradou domek, nazvaný Čapí hnízdo. V řadě vlastivěd je uváděno, že šlo o kopii tyrolského stavení, vzhled dodnes zachovalé nejstarší stavby v areálu ZOO se však spíše blíží domům v německém dolnolužickém Spreewaldu. Ve stejné době byl v parku zřízen i výběh pro srnky a srnce, přičemž nejmladší kus byl přivezen až z grabštejnského revíru hraběte Clam-Gallase. V roce 1919 pak z těchto prvních počinů v dolní části parku oficiálně vznikla zoologická zahrada, která dnes — společně s blízkou botanickou zahradou — tvoří jeden ze základních kamenů dobré pověsti Lidových sadů a jednu z hlavních turistických atrakcí této části města.

Předválečná podoba zoologické zahrady se ze všeho nejvíce blížila spíše zvěřinci, odborně významná instituce zde vznikla až po druhé světové válce; věhlasu doznala zejména za ředitele Jiřího Badalce, který expozice zaměřil nejen na divácky atraktivní podívanou, ale soustředil se i na první záchranné programy ohrožených druhů exotických zvířat. Od roku 1958, kdy údolí Jizerského, původně Baierova potoka vyplavila silná povodeň, se zoologická zahrada začala přesouvat z údolí do výše položených lokalit původního parku a postupně zabrala a zčásti i zrušila většinu původních parkových úprav založených spolkem Naturfreunde. Nedaleko budovy Lidových sadů tak vznikla roku 1960 podle projektu Eduarda Anděla stáj pro zebry, o pár let později jsou stavěny pavilony pro paviány a šimpanze (kdo by v Liberci neznal Terezu, pozdější televizní "hvězdu"). Důležitý byl taktéž bazén pro lachtany, vzniklý roku 1970 podle projektu architekta Pavla Švancara a pavilon slonů, postavený roku 1972 na základě návrhu Zdeňka Teichmana. Rukopis architekta Švancara je s dalšími stavbami v zoologické zahradě spojen i za dalšího ředitele Josefa Janečka. V roce 1994 byl do ZOO umístěn párek bílých tygrů, zapůjčených původně ze Švédska; tygři se poté stali jedním s hlavních lákadel zahrady.

Zdroj: Marek Řeháček a Jan Pikous mladší - Procházka do Lidových sadů, 2010

Hrázděná boudička v roce 1978 a 12.11.2022 Hrázděná občerstvovací boudička  je vůbec první tramvajová čekárna z dob, kdy zde byla konečná,  tedy z roku 1897 (Tomáš Krebs)
Hrázděná boudička v roce 1978 a 12.11.2022 Hrázděná občerstvovací boudička je vůbec první tramvajová čekárna z dob, kdy zde byla konečná, tedy z roku 1897 (Tomáš Krebs)
1964 (Vilém Boháč)
1964 (Vilém Boháč)
rok 1903 a 10.5.2025
rok 1903 a 10.5.2025
zdroj: Jiří Bock - Liberecké hospody do konce C.K.monarchie , 2022
zdroj: Jiří Bock - Liberecké hospody do konce C.K.monarchie , 2022

DIVADLO A VARIETÉ KARLA MEININGERA V LIDOVÝCH SADECH

Hlavním místem, kde se lidé setkávali s exotickými zvířaty před vznikem zoologických zahrad, byly pojízdné menažerie, cirkusy a případně varieté. Už kolem roku 1903 otevřel v Sedmidomkách Karl Meininger své první stálé divadlo-varieté, které později do jisté míry konkurovalo představeními se živými exotickými zvířaty i nedaleko vznikající zoologické zahradě. Jednalo se ale vždy o ochočená a cvičená zvířata. Jejich majitelé ve varieté jen hostovali a po několika vystoupeních zase odjeli z města jinam. Také Karl Meininger byl nejméně od roku 1901 členem spolku Naturfreunde.

Skromné počátky Meiningerova zábavního podniku spojeného s restaurací se zřejmě zrodily již v původní výletní restauraci Belvedére, kterou měl od města pronajatou v letech 1891–1897. O něco později, okolo roku 1903, otevřel Karl Meininger své vlastní divadlo a varieté v Sedmidomkách, kde začal na stálém místě provozovat cirkusová představení. V té době to byl, jak u sám prezentoval, první podnik svého druhu ve městě.

Jedna z nejstarších zpráv o varieté v Sedmidomkách byla zveřejněna v Reichenberger Zeitung dne 19. dubna 1905. Uvádí se, že tehdy velká restaurační síň obdržela od provozovatele Meiningera nové technické a dekorativní vybavení a zároveň se neustále pracuje na celkovém dokončení tohoto podniku. Bohatý a rozmanitý program i po změně personálu bude ale jako vždy zaručen. Řada učinkujících oslnila publikum už při svém prvním vystoupení. Jako například nově angažovaná krásná subreta slečna A. Marion se svým elegantním a jiskřivým vystoupením. Dále spoluúčinkující kuplet-humoristka Louise Fritzi a zpěvačka Emmy Vermont neměly jen atraktivní scénář, ale vynikaly dobrým hlasem a jedinečnými dovednostmi. Ani velmi schopnou taneční zpěvačkou nebyl program zcela vyčerpán. Dalším a později stálým účinkujícím byl mimo jiné salonní humorista Rudolf Bacher. Zatímco část účinkujících patřila ke stálým členům a hostům varieté-kabaretu, jiní byli kočovní a po několika vystoupeních odcestovali jinam. Tím byla představení pro stálé návštěvníky města Liberce pestrá a stále něčím nová. Krom různých akrobatických, artistických, © hudebních, tanečních, imitátorských, komických a jiných kurozních představení byla ve varieté k vidění drezura domácích i exotických zvířat. Například v roce 1908 zde vystupoval s drezurou zázračné opice, psů, koček a kohouta O. Bringen.

Ve stejném roce (1908) zde mohli Liberečané zhlédnout dokonce drezuru šelem krotitele Havemana. V Reichenberger Zeitung byla o této pozoruhodné návštěvě dne 9. srpna uveřejněna zajímavá zpráva s titulkem "Lví návštěva". Deník píše, že musí ohlásit návštěvu přímo v redakci, která měla velmi zvláštní charakter. Včera ve tři čtvrtě na šest večer jelo kolem naší redakce uzavřené auto, doprovázené řadou zvědavců. Z něj konečně vystoupil krotitel Haveman, který si na řetězech vedl dva osmiměsíční křížence Iva s tygrem. Dravé šelmy zřetelně projevovaly svému pánu lásku. Pan Haveman totiž přijal pozvání a se svými čtyřnohými kamarády navštívil přímo sídlo redakce. Zvláštní pozornost obou pozoruhodných šelem vzbudil koberec v redakční knihovně. Haveman na to reagoval slovy, že si chtějí jen hrát. Zvířata ale prý okamžitě na výzvu svého pána zareagovala. Poté skočila k okennímu parapetu a pozorovala z okna mumraj lidí, který se před redakcí mezitím nashromáždil. Krotitel Haveman zde v Liberci do 15. srpna dokončoval své čtrnáctidenní hostování v Meiningerově varieté. Krom těchto dvou kříženců vlastnil ještě čtyři lvy, tygra a tři levharty. Úspěchy krotitele Havemana jsou prý obdivuhodné. Představení se konají každý den dvakrát, a to ve čtyři odpoledne a v osm večer. Samotný program obsahuje osm vynikajících čísel. Pan Haveman navštívil se svými šelmami Liberec i o rok později v dubnu, jak dokazuje pohlednice z roku 1909, vydaná v tiskárně Rudolfa Gerzabka.

Jak dokládají některé články z novin, varieté bavilo liberecké diváky i během těžšího období první světové války a sklízelo všude velký obdiv. Nad akrobatickým: kousky tří sester Silhanových se všem tajil dech. Nikdo by prý nemohl předpokládat, že jemné dívky mohou mít svaly, které tak obratně využívají při svém obdivuhodném tělesném umění. Stejně ohromující bylo také vystoupení otce Fredyho Silhana s dcerou Martou. Pozorní kolemjdoucí mohou dodnes v Riegrově ulici v místech, kde varieté stávalo, najít na boční fasádě domu zřetelný pozůstatek starého nápisu jako upoutávku na "Varieté Karl Meininger".

zdroj: Zoo Liberec – příběh nejstarší zoo v Česku
Autoři: RODOKMEN.BIZ (Martin Šulc, Josef Soukup, Julius Jankovič), Lukáš Nekolný
Editor: Lukáš Nekolný
Badatelská činnost a výběr obrazových příloh: RODOKMEN.BIZ (Josef Soukup, Martin Šulc, Julius Jankovič),
Lukáš Nekolný, Klára Baláková
archiv M.Gergelčík
archiv M.Gergelčík

fotogalerie 10.5.2025

V SRDCI LIDOVÝCH SADŮ

Na zasedání liberecké městské rady bylo dne 1. září 1897 rozhodnuto, že dosavadní restaurace Belvedère již rozhodně nevyhovuje plánovanému reprezentativnímu vzhledu této části Liberce a bude dobré ji přebudovat na honosnější stánek pro odpočinek Liberečanů. Celá akce získala na významu poté, co až na okraj lesů do Sedmidomků byla 11. listopadu 1897 zavedena tramvajová trať, jejíž konečná zastávka dostala název Volksgarten. Zrod velkolepého objektu Lidových sadů, jakéhosi srdce celé této části města a cíle celé promenády, se rychle blížil.

Liberečtí radní měli se starým Belvedèrem velkolepé plány. Mělo z něj vzniknout nejen kvalitní hostinské zařízení pro Liberečany, ale také jakési centrum celého velkého lázeňského a rekreačního střediska, které v kdysi zapadlých Sedmidomcích na konci 10. století začalo rychle vznikat. Dle tehdejších zvyklostí byla pro organizované naplnění tohoto záměru zřízen Volksgarten-Ausschuss (Výbor pro Lidové sady), za jehož předsedu byl již v roce 1898 vybrán místostarosta Rudolf Nerradt. Při realizaci projektu pak značnou roli hrál Ausschuss zum Bau einer Gastwirtschaft im Volksgarten (Výbor pro výstavbu pohostinství v Lidových sadech), vedený radním Ferdinandem Felgenhauerem. Dodnes bohužel nevíme, šlo-li o orgány dva, nebo pouze o jeden výbor, jehož název a složení bylo jen přizpůsobováno potřebám. Výbor vypsal peněžní sbírku a zároveň vyhlásil soutěž architektů o návrh velkolepé stavby s rozsáhlým společenským sálem. Došlé návrhy architektonického řešení byly velice podobné — místo setkávání liberecké měšťanské obce si jejich autoři představovali jako mohutnou budovu s vysokou věží, obklopenou zahradou s altány. Sjednocujícím prvkem všech byla tehdejší zdobnost — v podstatě všechny náměty počítaly se zřízením jakéhosi zámečku obklopeného parkem se sochami a fontánami; jednotlivě se odlišovaly pouze v různých historizujících stylech.

Soutěž nakonec vyhrál návrh libereckého stavitele Adolfa Horna. Ukázalo se, že velkoryse pojatou budovu podle něj nebude město schopno postavit ani s přispěním sponzorů. Vratislavický pivovar tehdy věnoval deset tisíc korun, tutéž částku poskytl Plzeňský Prazdroj a elektrické podniky; pět tisíc přispěla firma Johann Liebieg dč Co, tisíc korun věnovalo družstvo libereckých soukeníků a továrník Adolf Hoffmann z Górlitz. Vedle toho Liberec vypsal prostřednictvím Reichenberger Bank podílové listy, které se prodávaly po stokoruně. Mezi prvními si je koupili továrníci a obchodníci Ginzel, Deutsch, Schiller či sám stavitel Horn; půjčka byla splacena až roku 1930, téměř třicet let po dostavění budovy.

Před zahájením stavby bylo navíc třeba co nejvíce redukovat náklady. Původní Hornův projekt budovy Lidových sadů tak měl zvláštní osud — známý liberecký továrník Heinrich baron von Liebieg, který měl ve městě vždy velký vliv, jej dal k posouzení profesorovi Josefu Schmitzovi z Norimberka, v té době velice respektovanému odborníku v oblasti architektury, který zrovna v té době pro Liebiegy připravoval nedaleko projekt "rodového hradu" — Liberecké výšiny.

Schmitz ale okamžitě sám vypracoval vlastní návrh, který z Hornova vycházel a nabídl jej městu. To však s největší pravděpodobností nechtělo vyvolat válku architektů a k novému návrhu se příliš aktivně nestavělo. Schmitz proto navrhl účast svého mladého, teprve 26letého spolupracovníka, norimberského architekta Jakoba Schmeissnera, který v té době již okázalý historismus opouštěl a preferoval užití moderních secesních prvků. Na to výbor nakonec slyšel a výsledný projekt tak kombinoval práci všech tří architektů — půdorys a dispozice byly dle Horna, hmota budovy dle Schmitze a výzdoba dle Schmeissnera, který se fasádami použitými poprvé na Lidových sadech nedlouho poté proslavil v libereckém Liebiegově městečku. Projekty, zobrazující místo přezdobeného loveckého zámečku s fontánami budovu Volksgarten jako svěží, lehce romantickou stavbu ve stylu německé renesance se secesními prvky, konečně podepsal starosta MUDr. Franz Bayer a realizaci již nic nebránilo.

Stavební práce byly na nové budově zahájeny v novém století — roku 1900, a sice libereckou firmou Adolf Horn; zdá se, že se tak město snažilo autorovi původního projektu odvděčit za patálie spojené s osudem jeho původního projektu. R realizaci náročné akce vydala komise ve spolupráci s magistrátním stavebním úřadem Všeobecné podmínky pro stavbu restaurace v Lidových sadech, které podrobně řešily jednotlivé postupy při stavbě tak, aby výsledek byl co nejlepší a nejtrvalejší. Pečlivě rozebráno bylo mj. použití stavebních materiálů: na stavbě bylo možné kupříkladu použít pouze kvalitní dříví, v zimě kácené. Veškeré pískovcové prvky byly dodány z lomů u Zdislavy, nejkvalitnější žula pocházela z ruprechtických a vratislavických lomů.

I na současné poměry mohutná budovy byla dokončena v rekordním čase jednoho roku. Hlavním prostorem celého objektu byl velký sál o rozměrech 25x12 metrů s dřevěnou klenbou ve výšce 10 metrů, ze které visely křišťálové lustry; po obou stranách sálu byly pod stropem namalované pohledy na starý a nový Liberec, reprezentované zbořenou a současnou radnicí. Galerie sálu s celkovou kapacitou 1 000 osob byla přístupná po schodišti z velké vstupní haly. Při zá padní straně sálu se nacházela restaurace propojená s oblíbeným zahradním občerstvením pro více jak 2 500 hostů, na nějž se vycházelo přes krytou verandu. Na ni navazovala terasa se dvěma dřevěnými altány; původně otevřenými, později přeměněnými na uzavřené prostory; v jednom z nich je dnes umístěno Experimentální studio a ve druhém pak restaurace Formanka. Dodnes se dochoval plán možného rozmístění kulatých stolků na verandu a do zahrady; podle něj by se před budovu vešlo neuvěřitelných 2 552 lidí a všichni by si sedli! V patře nad restaurací bylo osm hostinských pokojů, technické zázemí a byt nájemce pohostinství. Dominantním prvkem celého objetu byla 32 metrů vysoká věž; tento údaj pochází z dobových zdrojů, nicméně některé novější zprávy udávají i výšku 33 či 35 metrů a výška dosud nikdy přesně nezměřené věže tak zůstává jedním z malých tajemství Lidových sadů. Věž byla zakončená hrázděným vyhlídkovým prostorem a dlátovitou střechou, do její zdi byl zasazen pískovcový městský znak Liberce s letopočtem 1901, připomínajícím dokončení celé budovy. Tato dominanta se 155 schody sloužila jako vyhlídka od otevření objektu až do poloviny padesátých let, kdy byla z bezpečnostních důvodů uzavřena. Opětovnému otevření předcházela kompletní rekonstrukce věže, která byla dokončena podle pro-jektu Ing. Františka Čejky až v květnu 1998.

Slavnostní předání budovy včetně rozlehlého parku s krásným dřevěným hudebním pavilonem — vybudovaným již zcela v duchu secesní módy — se konalo 30. listopadu 1901 v 10 hodin dopoledne a účastnili se jej jen zástupci města a dále pak pár významných občanů, kteří se na stavbě a její přípravě podíleli. Po prohlídce budovy držel v restauraci nad slavnostní tabulí, připravenou novým nájemcem Leopoldem Echtnerem, řeč stavitel Adolf Horn. Ten připomněl význam Comitee, připravujícího stavbu Lidových sadů, vedeného radním Ferdinandem Felgenhauerem; na závěr pak prohlásil přesně v duchu té doby, která jako by chtěla důsledně zapomenout na všechny ty kapelníky Šindeláře, hostinské Jírů či obchodníky Zemánky, kteří se v této oblasti taktéž objevili, že vyslovuje přání, aby nová budova byla provždy zasvěcena německé pospolitosti a německé veselosti. Až po potlesku vystoupil starosta města Dr. Franz Bayer, který řekl, volně přeloženo, asi toto: "Tak bylo konečně naplněno nejtoužebnější přání našeho obyvatelstva a na místě malého, nevzhledného Belveděre se nyní vypíná mohutný, povznášející a stylový objekt Volksgarten, jehož věž je viďitelná široko daleko a hlásá, jak je tento překrásný kousek země zaslíben osvěžení ducha i těla. Již před více jak deseti roky uzrálo v kruhu našeho kolegia poznání, že je zde nutná změna, že na tomto místě musí vzniknout nejen lepší pohostinství, ale musí být obzvláště vytvořen prostor; který poskytne publiku ochranu před nevlídností počasí. Nedostatek prostředků a zahájení nutnějších a důležitějších obecních prací nám bohužel nedovolilo tyto plány dokončit. Když pak ale vznikl nápad doporučit naše — na přírodní krásy bohaté a zdravé — okolí jako letovisko, vrátila se tomuto projektu obliba i přívrženci. Jakmile pak podporovatelé projektu poskytli městské obci levné peníze, nic již nestálo realizaci v cestě a původní plán se, k naší radosti, zdařil. V první řadě proto náleží náš dík těmto podporovatelům, mezi jinými panu Adolfu Hoffmannovi z Görlitz, zdejším elektrickým podnikům, vratislavickému a plzeňskému pivovaru, jakož i odběratelům podílových listů. S dělností a prozíravostí se pak ustanovený výbor pro Lidové sady zhostil úkolu, který beze zbytku splnil. Zvláště se o to zasloužil předseda tohoto výboru, náš městský radní pan Ferdinand Felgenhauer, který si tímto přidal další list do svého slavnostního věnce, ke všem svým předchozím zásluhám o zkrášlení a výstavbu našeho milovaného Liberce. Za umělecké formy německé renesance, které při vší své jednoduchostí vytvářejí přitažlivý vzhled, vděčíme norimberskému architektovi panu Schmeissnerovi, jehož nám doporučil pan baron Heinrich Liebieg, který nejen v tomto případě přispěl svou radou i činem. Umělci na tomto místě vyslovuji naše největší uznání a panu baronovi co nejvřelejší dík za jeho podporu. Poděkování bych chtěl také vyslovit staviteli Adolfu Hornovi, od něj pochází základní návrh a členění objektu; on taktéž poté celou stavbu solidně a včas provedl, k naší plné spokojenosti. Uctít musím také práci městského stavebního úřadu. A nyní, pánové, těšme se z tohoto zdařilého díla a vyjádřeme očekávání, že dojdou naplnění naše naděje, aby zde nevzniklo jen místo pro zábavu a obveselení našeho obyvatelstva, ale také důležitý boď světa turistů a místo pro návštěvníky z blízka i z daleka, kteří toužebně vyhledávají klid a odpočinek. K tomu pomáhej Bůh!"

Starostovu řeč následoval bujný potlesk a provolávání slávy. Poté vystoupil architekt Jakob Schmeissner, který poděkoval stavebnímu výboru i zastupitelstvu za důvěru a pozvedl sklenici na město Liberec jako centrum německé občanské uvědomělosti — ať vzkvétá, roste a prospívá. Následovaly projevy radního Dr. Heinricha Stadena, který zastupoval nepřítomného radního Felgenhauera, dále pak pokračovala vystoupení libereckých zastupitelů; čten byl i oslavný telegram zaslaný Heinrichem baronem Liebiegem. Poté byl nový objekt předán veřejnosti.

Nejveselejší doby Lidových sadů jako hlavního rekreačního zařízení v Liberci skončily s první světovou válkou. Ale i za časů první republiky a propuknuvší hospodářské krize byla budova, a zejména její zahrada, zaplněna výletníky, kráčejícími do Jizerských hor či se z nich vracejícími. V sále se i nadále konaly všechny důležitější společenské akce města i zdejších spolků; pod křišťálovými lustry se bavila i nadále liberecké honorace. Na konci třicátých let a následně za druhé světové války ale začaly Lidové sady sloužit spíše schůzování než zábavě; sál byl vyzdoben nacistickými symboly a vlajkami, taneční zábavy a veselení výletníků ustoupily do pozadí.

Válečná minulost budovy Lidových sadů není ještě zcela prozkoumána a v budoucnu může ještě přinést nejedno překvapení. Podle výzkumů Ivana Rouse, specializujícího se na toto období, měl rozsáhlý objekt sloužit na konci druhé světové války jako místo, do něhož byly ve velkém sváženy nacistické archivy z míst dobytých na východě Rudou armádou. Na leteckých snímcích americké špionážní služby je prý budova obklopena řadami nákladních automobilů, které sem přivážely písemnosti, jež poté po vytřídění transportovaly dále na západ.

Po válce se do Lidových sadů na čas vrátil duch odpočinku a zábavy. Na počátku padesátých let sem ale přišlo zase více politiky než veselení a v sále dokonce proběhlo veřejné přelíčení prvního vykonstruovaného politického procesu s Liberečany, kteří se "provinili" jen tím, že si dovolili uvažovat o skutečné demokracii.

Ve stejné době začal být svépomocí budován v blízkém lese přírodní amfiteátr, jehož historie je téměř stejně zajímavá jako dějiny hlavní budovy Lidových sadů. V roce 1955 byla budova restaurace předána ministerstvu národní obrany a stal se z ní Armádní dům. Vojenská správa zde ihned provedla četné stavební úpravy. Ty byly sice z technického pohledu nutné, ale téměř ve všech případech šly proti původní architektuře objektu. Vedle zastřešení venkovní terasy představovalo největší zásah vybourání původního zaklenutého jeviště a jeho výrazné zvětšení. Později ještě přibyl vedle hlavní budovy i nepříliš vzhledný objekt dílen. Z hlediska provozu nebylo nevýznamné zrušení hlavního vchodu do budovy ze zahrady a vybudování nového vstupu od tramvajové trati na opačné straně; narušen tak byl tradiční pohled na Lidové sady jako na objekt, k němuž se přichází z městského parku přes zahradní restauraci. Díky tomu a uzavřenému vchodu do zahrady přišla budova o velkou část své starodávné krásy. K dalším úpravám pak došlo v roce 1966, kdy požár zachvátil střechu nad hlavním sálem, načež došlo k utržení jednoho z velkých křišťálových lustrů a jeho pádu přímo na parkety. To již byl několik let uživatelem staré budovy Park kultury a oddechu Liberec. Ten se v době svého největšího rozmachu v šedesátých a osmdesátých letech stal organizací zastřešující mnoho kulturních aktivit ve městě Liberci.

K původní budově Lidových sadů pak byl již v padesátých letech přičleněn dodnes oblíbený dětský koutek zřízený u rybníčka v zahradě bývalého léčebného ústavu a na přelomu 70. a 80. let doplněný o neodmyslitelný elektrický vláček pro děti, původně umístěný na Šaldově náměstí. Činnost tzv, PKO byla v té době skutečně rozsáhlá; tradiční náplní zůstaly zábavy a plesy i koncerty vážné i populární hudby, ale přibyly i taneční hodiny v Klubu společenského tance, ale i nejrůznější politické aktivy a schůze. Kromě toho zde působila i řada tehdy oblíbených zájmových kroužků — například Fomaklub, Klub vědecké fantastiky Trifid, Astronomický klub či Hifiklub; zázemí zde nalezli filatelisté, filumenisté, esperantisté, dále pak mnoho různých kurzů — od jazykových školení až po ruční práce; pod PKO vznikla i redakce měsíčníku Kultura a sport Liberecka. Zkoušeli zde také členové nejrůznějších hudebních souborů — Podještědského souboru písní a tanců, populární skupiny Kynouti, Cimbálové muziky. S budovou Lidových sadů je bytostně spjata i činnost známého Orchestru Ladislava Bareše, bez kterého se po mnoho let neobešla žádná liberecká plesová sezóna. Tento známý orchestr založil kapelník Ladislav Bareš, který do Liberce přišel z Hradce Králové již v roce 194.6; nejprve vystupoval v kavárně Nisa pod jménem Alfa. Od začátku padesátých let hrál v podobě bigbandu a v té době již patřil k nejlepším českým neprofesionálním orchestrům. Každoročně doprovázel české populární zpěváky při estrádách na LVT a spojen byl i s řadou ročníků českých i mezinárodních tanečních soutěží. A právě v Lidových sadech se každoročně pořádala vrcholná soutěž ve společenském tanci třídy A — Podještědský pohár, memoriál Václava Pražáka.

PKO tak i přes tíhu doby umožňoval existenci celé řady smysluplných činností, a jelikož se tehdy nemohla pořádat žádná aktivita bez oficiálního zřizovatele, spadaly pod něj také lunaparky, střelnice, hrací automaty a různé klubové činnosti. Tak se na čas stal i zřizovatelem Casina (později klubu mladých), využíval pro kurzy i kryt civilní obrany na Tržním náměstí (pozdější rockový klub Golet či Casta). K obrazu tehdejší doby patřilo i to, že se nevyhnul ani propagandistickým akcím nebo takovým činnostem, jakou představoval například Ruský klub pro učňovskou mládež v budově nedaleko přírodního amfiteátru; od roku 1981 byl dokonce správcem památníku dělnického hnutí v pavlovickém Koloseu se stálou expozicí připomínající, že právě zde byla roku 1921 založena německá sekce Komunistické strany Československa.

Osmdesátá léta 20. století byla v protikladu s mohutným nárůstem činnosti pro historický objekt Parku kultury a oddechu obdobím jistého úpadku. Budovy starých dobrých Lidových sadů chátraly a při sporých dostavbách a úpravách se jen málo dbalo na zachování originálního stylu architektury. Vše původní, co nepoškodily či neodstranily úpravy v padesátých a šedesátých letech, vyžadovalo naléhavě záchranu a obnovu. Značně narušená začala být konstrukce vyhlídkové věže, která byla pro veřejnost od padesátých let nepřístupná.

Prostředků na obnovu se však příliš nedostávalo. Osmdesátá léta ovšem i tak do budovy Lidových sadů či do nedalekého amfiteátru přiváděla hudební hvězdy tehdejší doby. Jména jako Komorní orchestr Leoše Janáčka, Blues band Luboše Andršta s Peterem Lipou, OK Band, polské Kombi, východoněmecké Silly, Originální pražský synkopický orchestr s Ondřejem Havelkou, Tango, Máci, Mustangové, Hop Trop, Kociánovo kvarteto, Plavci, Novum s Michaelou Linkovou, Komorní žesťový soubor, Framus Five, Marsyas, Žentour, Karel Zich, Lenka Filipová, Dalibor Janda, Miroslav Žbirka, ale i baviči své doby — Vladimír Menšík a Josef Bek se dodnes objevují v dochovaných pamětních knihách z té doby a společně s fotografiemi vyvolávají u pamětníků nostalgické chvění a vzpomínky na tehdejší dobu, lásky na laminátových lavičkách v publiku, ale i párky a pivo z kelímku, patřící k těm příjemnějších artefaktům těchto časů.

Neodmyslitelnou součástí areálu PRO v Lidových sadech již prakticky od války bylo také nedaleké přírodní divadlo. Hojně navštívené Slavnosti dnů osvobozeného pohraničí již v roce 1950 ukázaly, že prostranství vedle budovy Lidových sadů nemůže stačit masovým akcím. Již na jaře 1051 bylo proto v akci Buduj Liberec — posílíš mír zahájeno v nedalekém lese budování přírodního amfiteátru, který byl vnímám jako jeden z největších úkolů při výstavbě města. Akce byla zahájena přesně dle pravidel té doby — 10. března 1951 nastoupili bri gádníci před radnicí a po nezbytném politickém projevu odpochodovali do Lidových sadů, kde začali v lese s kácením stromů. Nasazení a nadšení bylo obrovské — amfiteátr pro 35 tisíc lidí se stavěl v červnu i v nočních směnách za umělého osvětlení. Budovalo se jeviště a stupňovité hlediště, pro modelování jednotlivých teras byla použita mauthausenská žula, dopravená původně na stavbu tzv. Hitlerovy dálnice a zanechaná po celou válku kdesi u Machnína. Snad celý Liberec se tehdy snažil, aby vše bylo připraveno pro nesmírně očekávané vystoupení obdivovaného Alexandrovova souboru písní a tanců. A tak se zde 22. června na "Alexandovcích" nakonec opravdu sešlo neuvěřitelných čtyřicet tisíc lidí.

Po téměř třiceti letech využívání byl původní amfiteátr již značně zchátralý, a tak došlo pod patronátem tehdejšího předsedy MěstNV v Liberci Jaroslava Svobody k jeho postupné rekonstrukci. Původní provozní objekt byl v rámci tzv. akce "Z" (čili zvelebování) nahrazen panelovou budovou s šatnami, bufetem a dalším zázemím. Projekt vytvořilo Zemědělské stavební sdružení pod vedením Josefa Dřímla a práce byly dokončeny roku 1981. Jeviště bylo chráněno plachtou zavěšenou na ocelové konstrukci a celkově bylo upraveno i hlediště, přičemž počet míst zde byl snížen na 15 tisíc. V novém amfiteátru, oficiálně označovaném za přírodní divadlo, Liberečany překřtěném na Amfik, se pak odehrávaly nejen koncerty, ale především nejrůznější propagandistické akce jako například Slavnosti míru a přátelství, prvomájové oslavy a další, spojené převážně s vystoupením folklórních souborů a estrádami. V srpnu roku 1983 nastala v amfiteátru havárie způsobená nepříznivými povětrnostními vlivy, kdy byla roztrhána plachta nad jevištěm, ale během pár dnů bylo vše opraveno tak, aby se zde 5. září mohla konat slavnost míru a československo-sovětského přátelství. Ještě tentýž měsíc se zde objevila legendární německá skupina Puhdys a liberecký Vpřed tehdy o této události napsal: "Masová návštěva mladé generace na rockovém koncertě Puhdys sice dokázala, že mladí mají k této hudbě vztah, nicméně nesmí neúměrně konkurovat zájmům ostatním. Proto znovu chceme apelovat na všestrannost kulturního rozhledu mladých lidí — vžďyť nabídka je v Liberci dost pestrá!" Slavný byl i koncert skupiny Olympic v roce 1984, kterým, zdá se, asi skončila i "zlatá doba" amfiteátru. Na poslední popsané stránce několikakilogramové pamětní knihy přírodního divadla je za rok 1985 jen maličký výstřižek z novin ohlašující, že v přírodním divadle PKO vystoupí 28. 5. od 18 hodin Petra Janů a skupina Express z NDR. Neznámý kronikář pod něj připsal obyčejnou tužkou komentář, který je trefným svědectvím této unavené doby: Nemám fotky, nemám výstřižky z novin, mám jen jediný kousek na rok 85. Nic z toho nevytvořím!

V amfiteátru se pak sice ještě konalo několik úspěšných akcí, ale po roce 1990 začal obrovský areál pro masové akce, který najednou neměl využití, silně chátrat. Jeden čas se uvažovalo o jeho nahrazení nástupním prostorem pro lanovou dráhu Liberec-Bedřichov, ale po opuštění tohoto nepřiměřeně velkorysého projektu byl amfiteátr ponechán víceméně nevyužitý a dnes je z větší části zarostlý, jen některé provozní budovy částečně využívá jako zázemí liberecká ZOO.

Po roce 1989 se podobně změnilo i kulturní poslání hlavní budovy PRO, zmizely povinné propagandistické pořady a prezentace některých umělců ze spřátelených lidově demokratických zemí, které — až na výjimky — v posledních letech navštěvovala již jen povinně školní mládež. Park kultury a oddechu se naopak v devadesátých letech stal dějištěm nejrůznějších nových pořadů, neboť hlavní sál byl dostatečně kapacitní pro pořádání nejrůznějších seminářů a žádaných alternativních kurzů. Proslulé byly zejména programy Zlaté mysli, duchovní semináře, spojené s přecházením žhavého uhlí, které bylo organizováno v zahradě. Fenoménem, který přetrval ze starých dob, byla taneční výuka manželů Koškových; od roku 1992 začal C & W Club nově pořádat v zahradě taktéž Godyho memoriál, tradiční festival country hudby. Velkou změnu představovalo pro mnohé Liberečany přestěhování kultovního Experimentálního studia z budovy zrušeného Okresního kulturního střediska v centru města do jednoho ze starých, nicméně dle projektu Ing. Františka Čejky velmi zdařile zrekonstruovaných altánů. Budova Lidových sadů se tak stala téměř multifunkční, schopná zajišťovat hned několik různých pořadů najednou. V té době zde našlo umístění i liberecké studio Českého rozhlasu; které pak v novém století vystřídalo Radio Dobrý den.

Od poloviny 90. let začalo město Liberec provádět řadu potřebných rekonstrukcí historického objektu. V roce 1994 byla zrušena uhelná kotelna a rekonstruována část půdních prostor. Další etapu představovala oprava věže, která je od srpna 19098 opět přístupná veřejnosti, a obnova secesního hudebního pavilonu. Další zásadní změna se začala uskutečňovat v roce 2000; v březnu město oznámilo přípravu likvidace svých dvou příspěvkových organizací — Parku kultury a oddechu a Střediska kulturních služeb, provozovatele Experimentálního studia a Malé výstavní síně na Šaldově náměstí. Zároveň vyhlásilo výběrové řízení na nového provozovatele areálu Lidových sadů. V červnu byl výběrovou komisí z pěti přihlášených vybrán projekt společnosti Kulturní služby Liberec, zaštiťovaný dlouholetým kulturním pracovníkem Petrem Vostřákem, v trampském hnutí, které v Lidových sadech té době nalézalo také své občasné útočiště, přezdívaným Gamby. Tato společnost převzala od 1. ledna 2001 na základě smlouvy historický objekt s celým areálem a vrátila mu tradiční název Lidové saďy. V listopadu 2001 pak oslavila budova Lidových sadů sto let svého trvání. Herec Naivního divadla Marek Sýkora tehdy — v roli starosty Bayera — vítal hosty původním projevem z roku 1901, krájel se dort ve tvaru budovy s věží a mezi jitrničkami se diskutovalo na téma budoucnosti stoleté budovy, která ztratila část elegance, ale v libereckém kulturním prostředí si stále udržela část dobrého zvuku.

Současné jméno kulturního stánku na konečné tramvaje pod lesy Jizerských hor se zhlédlo ve stoleté historii Lidových sadů. Provozovatelé však mají na začátku nového století stejný úkol jako jejich předchůdci: poskytnout návštěvníkům co nejpříjemnější a zajímavou zábavu v krásném přírodním prostředí na okraji města Liberce.

Zdroj: Marek Řeháček a Jan Pikous mladší - Procházka do Lidových sadů, 2010