LIDOVÉ SADY — TOVÁRNA NA ODPOČINEK A ZDRAVÍ






















Málokdo
si to v dnešním Liberci uvědomí, ale na počátku promenády na Masarykově
ulici je stále cítit onen obrovský předěl mezi klasickou "utaženou"
městskou uliční zástavbou a rozvolněnou vilovou čtvrtí plnou upravené
zeleně, která pak plynule přechází do opravdových lesů. Kdo tudy chodí
často, může vypozorovat onen zvláštní pocit uvolnění, který na výletníka
přijde u staré Ehrlichovy vily naproti průmyslové škole, kde zmizí
ulice a začíná promenáda, na níž Liberečané téměř půldruhého století
hledají klid, odpočinek a ozdravení z procházení.
Masarykova
ulice končí nedaleko od Hotelu u Jezírka, na křižovatce střihu téměř
lázeňského: stromořadí, korzující výletníci na každém kroku, na jezírku
vodotrysk a pelikáni, na několika místech prodejci zmrzliny i suvenýrů a
před hrázděným domkem vzešlým ze secesní elegance pak na chodníku
dokonce — palmy! V letních dnech zde, mezi krásnými vilami a ušlechtilou
zelení, můžeme snadno nabýt dojmu, že jsme se ocitli v koutě některého
ze západočeských lázeňských měst.
Ale vraťme se o mnoho let zpátky. Stará cesta vedoucí z Liberce do těchto míst končila jen nedaleko pod lesem hraběte Clam-Gallase u chalup osady Siebenháuser (Sedmidomky). Původně tato vzdálená lokalita patřila k městu Liberci a nacházely se zde chudé louky a mizerná políčka patřící k domu č. p. 3 (současný dům s občerstvením McDonald's) na dnešním náměstí Dr. E. Beneše. Celému tomuto podhorskému pozemkovému majetku se podle majitele — ševce Davida Knesche, říkávalo Kneschegrund neboli Rnescheho hospodářství. Někdy okolo roku 1700 tento David Knesche svoje hospodářství čítající nějakých 18 korců půdy a lesa (cca 5 ha) prodal přímo správě panství, která pak polnosti zapojila do svých majetků a nějakých čas je sama obhospodařovala. Šlo však asi o pozemky s mizernými výnosy, neboť na konci 18, století panství prodalo část původního Knescheho hospodářství jakémusi vesničanovi Puschovi z Ruprechtic. Ten si uprostřed houštin postavil na malém ostrohu nad přítokem dnešního Jizerského potoka první dřevěnou chalupu. V jejím okolí vymýtil další porosty, a tak majitele prvního domku pod lesem brzy následovali další osadníci, přišlí, stejně jako Pusch, z Ruprechtic. Na okraji územní města postupně vzniklo šest dalších domků, které se starou Puschovou chalupou vytvořily novou osadu, která byla nazývána Neu Ruppersdorf čili Nové Ruprechtice. Vazby osady s Ruprechticemi byly asi velmi silné, protože později byla k této, tehdy samostatné obci, dokonce úplně připojena. Město Liberec mělo být sice panstvím předně vyzváno k převzetí jurisdikce nad malou osadou, nacházející se beztak na původně libereckých pozemcích, ale městská rada se prý tehdy — bůhví proč — proti tomuto návrhu postavila a osada dřevařů tak nadlouho zůstala pod správou Ruprechtic. A tento stav trval až do roku 1850, kdy byla převedena do správy sousedního Harcova. V té době se již běžně označovala jako Siebenháuser neboli Sedmidomky, někdy též v českých textech uváděná jako Sedmidomí, přičemž toto pojmenování vzniklo jednoduše podle počtu původních chalup na okraji lesa.
Nejvýše položeným domem v Sedmidomcích — a také jedinou dodnes dochovanou stavbou tamní historické zástavby — je stará clam-gallasovská lesovna. V dávných dobách žil sice správce ruprechtického revíru — revírník Bernard Hub — přímo dole v Ruprechticích; ale později odkoupilo panství starou Puschovu chalupu, onen nejstarší dům v Sedmidomcích, a přeměnilo ji na řádnou lesovnu, do níž se revírník Hub přestěhoval. Dům, dnes nesoucí liberecké č. p. 1275, si uchoval stále formu tradiční podlouhlé jizerskohorské chalupy, která v sousedství historizujících vil a budovy Lidových sadů působí dnes velice archaicky. Snad je to proto, že ještě za první republiky patřila přímo hraběti Clam-Gallasovi, který neměl důvod ji nějak velkolepě přestavovat; ba právě naopak — panská lesovna si měla udržet klasickou formu jizerskohorského domku bez ohledu na velkolepou městskou lokalitu. Objekt je tak dnes možno vidět v podobě, jež vznikla roku 1938 drobnou přestavbou, organizovanou však již státními lesy.
Všechny ostatní objekty v Sedmidomcích, v dnešní Riegerově ulici (do poloviny 20. století Beethoven Strasse) byly postupně přestavěny. Hned pod bývalou lesovnou se tak nachází luxusní vila č. p. 1276 postavená architektem Adolfem Bürgerem pro manžele Franze a Josefinu Rórberovy, majitele čokoládovny Körber. Ta byla nejprve provozována jako dílna přímo ve vile, později ale nabyla výroba sladkostí takových rozměrů, že byla za první republiky přestěhována do zrušené textilní továrny v Chotyni, kde "Kerbrovka" fungovala ještě řadu let po válce. Pod vilou je ještě několik dalších výstavných objektů, z nichž hned dva (č. p. 1278 a 1279) sloužily lázeňství a rehabilitaci. Zajímavý je i dům č. p. 1284, s umělým hrázděním a zdobným arkýřem, neboť z dálky tato stavba silně připomíná levé křídlo Liebiegovy vily na Jablonecké ulici. Zdá se, že oba domy vyprojektoval na samém konci 19. století jeden tvůrce — známý liberecký stavitel Adolf Bürger, který měl jednu dobu ve výstavbě vil a veřejných budov ve městě téměř monopolní postavení. V domě v Sedmidomcích ale nebyl příbytek textilních baronů, nýbrž restaurace a varieté U parku císaře Josefa, podle dobových zpráv prý první a největší svého druhu v Liberci. Provozovatel podniku - jistý Carl Meininger — sem zval výletníky nejen na pivo do stinné zahrady pro neuvěřitelných 1300 osob, ale též na každodenní představení, které se hrávalo v sobotu, neděli a středu dokonce dvakrát denně, přičemž bylo navíc vždy dvakrát měsíčně obměňováno. Dřevěný objekt varieté byl nakonec zbořen a nahrazen roku 1939 moderní budovou, stavěnou původně, podobně jako někoJik dalších domů v okolí, pro berlínský GrundbesitzVerwaltungs AG (Akciová společnost pro správu pozemkového majetku), strohé architektury z dílny architekta Maxe Schmiderera, typickou v Liberci pro pozdější válečná léta. V moderních objektech později bydleli pracovníci bank a úřadu, z části přistěhovaní z Německa.
Hned
pod vilou je velká budova č. p. 1281, kterou navrhl architekt Anton
Worf roku 1897 pro Franze Gahlera. V domě za první republiky provozovali
jeho potomci hostinec; z roku 1939 se dokonce dochovalo několik
radikálních stížností, které upozorňovaly na nesnesitelné hygienické
podmínky, které v okolí domu Otta a Elsy Gahlerových panovaly — v
nejlepší čtvrti Liberce se tehdy v zahradě páslo deset koz, jeden kozel,
poskakovalo zde 20 kusů drůbeže a poletovalo prý až sto holubů.
Ještě
níže se nachází jeden z nejstarších domů v celé lokalitě Sedmidomků —
objekt č. p. 1282, postavený stavitelem Ferdinandem Mikschem již roku
1879 a dodnes, snad díky lehké zanedbanosti, uchovaný v téměř původní
podobě. Po staviteli Mikschovi se v domě později vystřídalo několik
dalších majitelů až jej nakonec získal hostinský Emil Seibt, který zde
provozoval pohostinství a ubytování; na pozemku pod domem byla dokonce
roztomilá zahradní restaurace s velkými slunečníky. Je zajímavé, že v
roce 194.2 si hostinské pokoje od Seibta pronajalo město Liberec pro
účel v této válečné době snad až kuriózní — pro ubytování herců zdejšího
divadla. V té době ale přišly i velké problémy — sousedé ze strohého
činžovní domu pro úředníky liberecké pobočky Dresdner Bank si potom
prostřednictvím prokuristy se zajímavým jménem Ruschitzka opakovaně a s
německou důkladností stěžovali na fekálie tekoucí ze Seibtovy hospody.
Musela to být v té době asi zvláštní situace a jakýsi střet nových a
starých obyvatel čtvrti, z nichž někteří zde žili ve starých domech s
výletními hostinci řadu let téměř jako na vesnici a jiní přišli do
nových domů naproti parku s očekáváním bydlení v luxusní čtvrti. Emil
Seibt snad proto nabízí ve 40. letech 20. století opakovaně starý dům
městu ke koupi, ale dlouhé dohadování o ceně nemělo nakonec ani pro
jednu ze stran valný význam, neboť skončila válka a dům byl
zkonfiskován.
Liberečané
již od poloviny 10. století stále častěji chodívali do Sedmidomků o
hezkých nedělích na procházky, posedávali s jídlem a pitím na březích
romantického Baierova, dnes Jizerského, potoka a odpočívali v parcích či
v tichu lesů Jizerských hor. Značné počty výletníků záhy přitáhly zájem
restauratérů a zřizování jejich podniků naopak zase lákalo další a
další návštěvníky.
Výletnická
sláva Sedmidomků ovšem začala již 10. srpna 1872, kdy byly spolkem
Naturfreunde slavnostně dokončeny a městu předány promenádní cesty
vedoucí od současného Hotelu u Jezírka podél obou břehů tehdejšího
Baierova potoka směrem k dnešnímu Lesnímu koupališti. Pod vedením
lesníka Adolfa Waltera zde vlastně vznikl první městský park, spíše
ještě lesopark. Ten byl později sice v přední části zaplavený vodami
nově zřízeného Jezírka, ale přesto je, s jistou nadsázkou, datum 10.
srpen 1872 možno považovat za slavný den, kdy
se ve městě Liberci zrodila veřejná zeleň.
Přímo
u regulovaného toku Baierova potoka byl rok poté vybudován restaurant
Městský lesík (Stadtwäldchen) s hostinským domem s dřevěnými ochozy,
postavený v tehdy velice moderním švýcarském stylu, s kulečníkem,
tenisovými kurty, lesním divadlem a hlavně — obrovskou zahradou pro
neuvěřitelných 3 000 hostí, která se nacházela na místě dnešního
cvičiště lukostřelců při Tiché ulici. Každou neděli do přívětivé náruče
Městského lesíka směřovaly stovky výletníků. Název podniku byl jednoduše
odvozen od vlastnictví lesa za ním, který byl tradičním libereckým
majetkem; do areálu se vstupovalo malou bránou, která stávala u mostu za
dnešní zoologickou zahradou. Dále za hospodou byla na samém počátku 20.
století vybudována nová, podél potoka vedoucí stezka, která vedla až do
luk zaříznutých do lesa. Podél louky spolek Naturfreunde roku 1903
vysázel 14, javorů, 3 jasany a jeden dub, z nichž některé dodnes rostou
na dohled od současného Lesního koupaliště; oblíbená plovárna s čerstvou
studenou vodou je zde ovšem podstatně mladší, začala být budována až za
druhé světové války a k jejímu otevření došlo až po osvobození. Válku
ovšem dlouho nepřežil samotný objekt restaurace Městský lesík — pro
celkovou zchátralost byl zbořen v roce 1947 a dnes z něj zůstala jediná
připomínka — pár vyskládaných kamenných zídek nad tokem Jizerského
potoka.
Jen
poněkud výše odsud byla na místě dnešní budovy Lidových sadů 24. května
1874, restauratérem Emilem Sieberem, původně podnikajícím v hostinci
Obecní dům na místě dnešní radnice na náměstí Dr. E. Beneše, otevřena
půvabná zahradní restaurace s honosným názvem Belveděre. Pozemek, který
se nacházel sice poblíž lesovny, ale již na libereckém městském
katastru, si pro zřízení pohostinství získal Sieber přímo od města.
Belveděre měl, stejně jako Městský lesík, romantickou polohu na okraji
jizerských lesů; přímo nad restaurací, kterou zpočátku tvořilo několik
přízemních objektů a zahrada s lavičkami pro 2 000 lidí šuměly smrky a
borovice. Stovky Liberečanů sem chodívaly nejen popíjet pivo v přírodě,
ale samozřejmě i tančit — na okraji lesa vyhrávala ve své době velice
populární muzika kapelníka Šindeláře. Restaurace byla oplocena plaňkovým
plotem, vstupovalo se
do ní malou brankou, před hlavním objektem se dvěma postranními altány
se nacházela rozlehlá zahrada s pískem sypanými cestičkami, ozdobenými
okolo keři a antickými sochami. Památkou na ni je dnes již jen starý
sklípek v základech stavby dnešních Lidových sadů. A ještě jeden
zapomenutý unikát — ozdobný pískovcový sloupek, který patrně tvořil
podstavec pro jednu ze soch v antické říze; dodnes stojí opuštěný za
plotem sousední zoologické zahrady, nedaleko výběhu slonů, a působí v
moderně pojatém areálu očividně archaicky. Pan Sieber, navzdory vší
chvále podniku, provoz Belvedére dlouho nedržel a podnik 8. února 1877
převzalo město a pronajalo jej novému hostinskému, který se podepisoval
Stefan Jírů.
Díky
rozrůstajícím se parkům a lesoparkům, ale hlavně díky útulným podnikům
Belveďěre a Stadtwäldchen, které na přelomu 10. a 20. století odkoupilo
město, prudce vzrůstala obliba Sedmidomků jako rekreační zóny. Za
příjemným posezením a tancem v čisté přírodě přicházeli k lesu
Liberečané unavení týdnem v zakouřených ulicích a v sousedství špinavých
stok. Chodívalo se tehdy z města v elegantním oblečení pěšky, v
dlouhých zástupech, páni hostinští měli z výletníků radost a obchod
jenom vzkvétal. Občas zde proběhla na veřejných pozemcích i větší akce,
ze které asi měšťané, kteří si Lidové sady vybudovali, příliš nadšeni
nebyli — tak kupříkladu 1. května 1890 se na louce u Belvedére sešlo 16
000 lidí na prvomájovou oslavu; tuto událost dodnes připomíná památník
vedle budovy Lidových sadů.
Celá oblast dnešních Lidových sadů vždy vzbuzovala pocit zdraví, uvolnění a očisty těla v hezkém prostředí na úpatí hor. Již obliba starých Sedmidomků jako letoviska a jakéhosi "lázeňského koutu" u Liberečanů byla značná, a to navzdory tomu, že část zdejších domů příslušela (vlastně až do vzniku tzv. Velkého Liberce roku 1939) i nadále k sousednímu Harcovu. První léčebné sanatorium — Gynekologicko-chirurgický soukromý léčebný ústav — tu roku 1899 otevřel liberecký gynekolog a chirurg MUDr. Max Brey v domě, který pro něj rok předtím dokončila firma Gustav Sachers Söhne. Původní zařízení mělo nejdříve 24, lůžek, moderní operační sál a další zázemí; postupně se dále rozrůstalo a kromě léčebných zákroků včetně operací očí zde byly poskytovány i ozdravné pobyty pod lékařským dohledem. Dochoval se údaj, podle něhož v roce 1900 přijalo sanatorium celkem 176 nemocných, kteří zde strávili celkem 2 197 dní, přičemž zde bylo provedeno celkem 136 operací. K pětipodlažní Breyově vile přináležel také rozlehlý park — nemocní se po něm procházeli po cestičkách mezi pavilonky až dolů k potůčku a možná měli pocit smysluplně stráveného času. Roku 1932 byly tyto příměstské lázně na okraji Liberce začleněny společně se sousední vilou č. p. 1278 do Libereckého léčebného ústavu (Reichenberger Kuranstalt), přičemž za oběma objekty pak podle návrhu profesora Maxe Kühna vznikla velice moderní přístavba vodoléčebných zařízení, Ale doba podobné relaxaci příliš, nepřála a zařízení bylo roku 1937 z větší části zrušeno a lázeňské budovy a penziony v lese pod Libereckou výšinou byly využity k jiným, zejména obytným, účelům, Původní Breyova vila však sloužila léčebným a rehabilitačním účelům i nadále, prakticky až do konce 20. století, Další zotavovna Všeobecné nemocenské pojišťovny zvaná Městská ozdravovna (Erholunosheim) byla vybudována Gustavem Habelem přímo naproti budově Lidových sadů podle projektu libereckého architekta A. Hůbnera a slavnostně byla otevřena roku 1904, V romantické budově s dřevěnými lodžiemi, nacházející se tehdy mezi městským parkem a lesoparkem, se nacházelo celkem 16 pokojů pro pacienty. Ve třicátých letech byla Ozdravovna přičleněna k Libereckému léčebnému ústavu, po válce byla využita pro potřeby základní školy, vzdělávacím účelům pak sloužila donedávna.
Celá
rozsáhlá zástavba okolo dnešní ulice Alšovy, kde mimochodem začínala
velmi stará a dodnes dochovaná březová alej, vysázená zde roku 1878
spolkem Naturfreunde, která dala stále existující jméno blízkému
hostinci Březová alej, vznikala právě v souvislosti s rozmachem
léčebných ústavů v této části dnešního Liberce. Ani baroni Liebiegové,
kteří byli v Liberci téměř u všeho, zde nemohli zůstat pozadu — k 50.
narozeninám Theodora von Liebieg zde byla roku 1922 vybudována kolonie z
lesních vilek ve stylu inspirovaném německými lidovými stavbami (č. p.
265, 266, 267, 272 a 280), nazvaných Liebiegsche Kleinkinderland čili
Liebiegova země pro děťátka. Tu pak Liebiegové věnovali Německé zemské
komisi pro ochranu dětí a péči o mládež, která sem poté umísťovala
především kojence, jež jejich matky opustily, případně děti s těžkými
postiženími. Po válce byly všechny objekty využity pro jiné veřejné
účely — jako mateřská školka, objekt lesní správy atd.
Kolonie na okraji lesa byla v šedesátych letech 20. století poněkud zastíněna novou výstavbou, která patřila k tomu nejlepšímu, co v té době v Liberci vzniklo. Při Alšově ulici byl postaven, již na harcovském katastru, podle projektu slavného tvůrce hotelu na Ještědu architekta Karla Hubáčka experimentální rodinný domek č. p. 454 pro vlastní bydlení rodiny autora. Nad ním ve stejné době vznikla poměrně masivní, přesto však velice citlivě a moderně pojatá, výstavba tvořená sídlištěm terasových domů se zahradami a vedle pak jedna z libereckých dominant — dům s 283 byty, nazývaný podle blízké Volkerovy ulice Wolkerák, postavený bytovým družstvem Nisa podle projektu Jaromíra Vacka z libereckého Stavoprojektu v letech 1967-1969.
OD SMARAGDOVÉ KRÁSY STADTPARKU PO VĚHLAS LIBERECKÉ ZOO
Předně musí být řečeno, že veškerá dnešní krása Lidových sadů coby nejzelenější čtvrti současného Liberce, má svůj základ v úctyhodné aktivitě starobylého libereckého spolku Naturfreunde čili Spolku přátel přírody. Ten byl založen v Liberci roku 1849 a těšil se mezi zdejšími obyvateli tak velké úctě, že se jeho protektorem stal svého času sám majitel panství — Jeho Excelence pan Franz hrabě Clam-Gallas, c. k. komoří a člen Panské sněmovny, rytíř Leopoldova řádu. Byl to právě spolek Naturfreunde, který roku 1895 zřídil nedaleko od vojenského špitálu v dnešní Purkyňově ulici novou botanickou zahradu, jednu z vůbec nejstarších takto koncipovaných institucí na našem území, na níž navazuje současná věhlasná liberecká botanická zahrada, jejíž moderní skleníky z 90. let 20. století patří k dominantám celých Lidových sadů.
Snahou spolku Naturfreunde bylo zvelebit městské pozemky na okraji Liberce a využít je pro odpočinek Liberečanů, neboť na všech volných plochách na dohled od radnice se v té době sušily látky. Od ruchu a špíny tehdejšího města vzdálené Sedmidomky byly pro tento účel přímo ideální; díky spolku Naturfreunde byly postupně zkrášlovány a přetvářeny na promyšleně navrženou a příjemnou rekreační oblast. Již v roce 1872 proto rozhodlo město Liberec, které bylo tomuto měšťanskému spolku plnému významných osobností přirozeně velmi nakloněno, že nebude dále pronajímat své louky a lesy nad dnešním Jizerským potokem, ale dá je k dispozici právě spolku Naturfreunde, který zde začne s budováním velkolepých městských parků. Po brzkém a úspěšném dokončení promenád po březích potoka bylo roku 1880 — v době chystaných oslav stého výročí zrušení nevolnictví a vydání tolerančního patentu císařem Josefem II. — naplánováno vybudování rozsáhlé plochy veřejné zeleně pod restaurací Belvedère — parku císaře Josefa. Plány na možné uspořádání parku vypracovali přední odborníci — Josef Töpfer junior, syn libereckého zámeckého zahradníka, revírník Neuwinger z Hanychova, rohanský zahradník ze Sychrova Adalbert Maschek, Oskar Sperling — inspektor městských parků v Górlitz a spolkový zahradník Franz Fritsch. První část parku byla osázena již v letech 1881-1884, přípravné práce započaly již v říjnu 1881 a byly dokončeny v prosinci tohoto roku.
V rámci budování parku byl těsně pod zahradou restaurace Belvedère postaven i téměř pět metrů vysoký císařův památník o váze 12 tisíc kilogramů. Tvořila jej obrovská busta císaře vysoká 1,57 metru, kterou vymodeloval c. k. akademický sochař a profesor umění Anton Brenek z Vídně, kde ji také z kanónového bronzu odlila c. k. umělecká slévárna. Podstavec pomníku tvořily tři stupně ze syenitu vylámaného v severních Čechách, na nichž byl umístěn renesančně pojatý podstavec z leštěného červeného porfyru z Tyrol, který nesl nápis: "Weilte in Reichenberg: 30. Juni 1766, 19. Juni 1776, 15. September 1779. Toleranzedikt vom 18. Oktober 1761. Aufhebung der Leibeingenschaft 2. November 1761. Aus freiwilligen Spenden errichtet vom Landund Forstwirtschaftlichen Verein in Reichenberg 1882." (Dlel v Liberci: 30. června 1766, 19. června 1778 a 15. září 1779. Toleranční patent z 18. října 1781. Zrušení nevolnictví 1. listopadu 1781. Z dobrovolných příspěvků zřízeno Zemědělským a lesnickým spolkem v Liberci 1882). Slavnostního odhalení pomníku se 3. srpna 1882 zúčastnily stovky lidí s pochodněmi; zdá se, že odhalení pomníku císaře, který chtěl v celé měšťanů stalo ideální příležitostí jak demonstrovat svoje němectví. Na náměstí u radnice zpívaly pěvecké spolky Haydnovu Německou péseň. Ze všech směrů sem přitáhly průvody, z nich se zde zrodil proud osmi tisíc lidí, který táhl městem. Po řeči předsedy pořadatelského výboru Johanna Elgera, promluvil poslanec Dr. Ludwig Schlesinger a poté zapěl sbor pěveckého spolku Scháferovu Nedělní píseň zvanou Das ist der Tag des Herrn — Nastal den Páně. Předseda spolku Wilhelm Siegmund poté předal pomník obci, za níž jej převzal starosta Ludwig rytíř von Ehrlich — doslova "ve jménu povždy německého města Reichenbergu". Poté položily dívky k pomníku 100 věnečků věnovaných různými spolky, propletené stužkami v německých, tedy černo-červeno-zlatých barvách. Sváteční den pak skončil mohutným kvasem v sále Střelnice. Ani mohutná slavnost však pomníku dlouhý život nezajistila. Na základě úředního rozhodnutí o odstranění pomníků na rakouskou dynastii musel být pomník roku 1923 odstraněn; 4. května byla busta uvolněna a následující den ráno ji dělníci sejmuli ze soklu a naložili na valník. Stopadesátikilový císař byl za přítomnosti mnoha Liberečanů odvážen z parku ozdobený chvojím na dvůr radnice, kde jej složili z valníku: se slovy: "Ochránci liďskosti sbohem a na shledanou!" Busta byla poté přenesena do jednacího sálu radnice, kde byla již následujícího dne umístěna na nový sokl. Zde stála až do časů 2. světové války, kdy skončila ve sbírce barevných kovů. Původní místo v Lidových sadech dodnes připomíná ozdobný kamenný obrubník, v němž již téměř celé století rostou krásné kytky. V roce 1886 rozhodlo liberecké zastupitelstvo, že bude v sousedství nového parku pokácena ještě velká část borového lesa a Naturfreunde území pak promění v anglický park, který byl nakonec dokončen roku 1888. Dochovala se zajímavá informace o údržbě tehdejší zeleně, podle níž byl park každoročně minimálně třikrát sekán a pravidelně byly uhrabávány všechny perkem či pískem vysypané cestičky. Málo se také ví, že park po jeho úplném dokončení — dne 1. října 1891 — navštívil sám císař pán František Josef I.
V
parku se nacházela celá řada laviček, odpočívadel a studánek. Našli
bychom zde vyhlídku Clotildenstein (Klotildin kámen), jejíž žulový
masiv, pojmenovaný po hraběnce Clothilde Clam-Gallasové, se dnes nachází
v zoologické zahradě nad zadní částí Labutího jezírka. Dále pak prameny
Franzensguelle (Františkův pramen), nazvaný patrně podle Franze hraběte
Clam-Gallase, syna hraběnky Clotildy a Vereinsguelle (Spolkový pramen)
připomínající tvůrce parku spolek Naturfreunde. Oba se nacházely na
levém břehu Baierova potoka a dnes z nich zbyla jen mokrá místa s
rozvalenými kameny v areálu zoologické zahrady, ve svazích nad pavilonem
lachtanů. Na protějším břehu potoka pak byl Ludwigsguelle,
připomínající dlouholetého předsedu spolku Naturfreunde Ludwiga
Hlasiwetze, za něhož byl zřízen nejen městský park císaře Josefa, ale i
většina alejí a veřejné zeleně v celých Lidových sadech. Pramen tvořila
kamenná váza obklopená zídkou s lavičkami, nacházející se pod dnešní
Purkyňovou ulicí. V roce 1912 byla okolo pramene upravena zeleň podle
projektu libereckého architekta Alfreda Hübnera, zasazeny zde byly
alpské růže a jehličnany. Za pramenem byl tehdy vztyčen i žulový pamětní
Hlasiwetzův kámen s bronzovým reliéfem Ludwiga Hlasiwetze, vytvořeným
profesorem průmyslové školy Wilhelmem Weissem a odlitým v umělecké
slévárně Hans Frómmel Sóhne ve Vídni. Památník byl odhalen v neděli 12.
května 1912 v 11 hodin dopoledne; při slavnosti promluvil nový předseda
Naturfreunde Gustav Miksch, za město Liberec pak Dr. Heinrich Staden a
konečně i vdova po zesnulém předsedovi Aurelia Hlasiwetz. Z pomníku se
dnes dochoval jen nahnutý kámen, níže položený pramen vyschl po
dokončení kanalizace v Purkyňově ulici. Z původní úpravy tak dodnes
zbyla jen kamenná zídka při cestě vedoucí podél severozápadního okraje
zoologické zahrady.
K
prvním pramenům později přibyly i další: Rudolfsguelle a
Stephanieguelle (připomínající následníka trůnu Rudolfa a princeznu
Stephanii), Wilhelmsguelle (pojmenovaný snad po Wilhelmu Siegmundovi,
předsedovi Naturfreunde a pozdějším libereckém starostovi) a pramen
Ffoffmannsguelle pod dnešní Lesní ulicí zřízený známým milovníkem
Liberce a jeho okolí, zhořeleckým továrníkem Adolfem Hoffmannem. Po
žádném z těchto velkolepě upravených pramenů nezůstalo dnes více jak pár
starých pohlednic a hromádka vlhkých kamenů kdesi v houští.
K
parku také patřily i další pomníky a památníky — roku 1902 byl na
výšině uprostřed parku na tzv. Freundschaft Platz čili náměstí
Přátelství vztyčen mohutný pomník tvořený velkým žulovým balvanem,
obklopeným menšími kameny reprezentujícími různé horniny libereckého
okolí, Byl věnován osobě Freidricha Ludwiga Jahna, jakéhosi "otce" všech
německých cvičenců. Odhalen byl 19. října 1902 a dochoval se do
současnosti — jen je dnes přeměněn na památník nejstarší zoologické
zahrady na území Československa. Nedaleko od pomníku byl zřízen veliký
vodotrysk v žulovém bazénu; od roku 1908 napájený přímo z libereckého
vodovodu. Kruhový bazén byl po válce na dlouhou dobu vyschlý a opuštěný,
později byl doplněn o funkční fontánu v rámci ojedinělé akce Socha a
město 1969; dnes je historický vodní prvek opět po letech zprovozněn.
Park
císaře Josefa, později přejmenovaný na Staďtpark čili Městský park a po
válce nazvaný Lidové sady Petra Bezruče, byl a dodnes je díky zajímavé
skladbě dřevin jednou z nejpřitažlivějších zelených ploch Liberce a jeho
zřízení stejně jako vybudování dalších odpočívadel, laviček a pramenů v
okolí lákalo a dodnes do Lidových sadů láká další a další návštěvníky,
toužící po klidu a uvolnění v přírodě.
V letech 1889-1891 vznikla na okraji tohoto parku — naproti dnešnímu Hotelu U jezírka — na Baierově potoce vodní nádrž, tzv. Gondelteich čili Gondolové jezírko; v češtině jen Jezírko či Labutí jezírko. Uprostřed jezírka byl Ornitologickým spolkem pro severní Čechy (Ornithologischer Verein fiür Nordböhmen) roku 1904 zřízen umělý ostrůvek s hradem pro labutě. Pod hrází bylo zřízeno promenádní molo a počátkem století vybudován romanticky pojatý hrázděný altán, ve kterém se půjčovaly loďky a v zimě se zde ohřívali Liberečané při bruslení. Není snad náhodou, že vzhled altánu — patrně navrženého opět stavitelem Adolfem Bürgerem či Alfredem Hübnerem - se velice podobal domku na kluzišti pod libereckým soudem, nacházejícím se shodou okolností taktéž na Baierově potoce. Na druhé straně hráze vznikla ve velmi obdobném stylu stanice tramvajové trati, zavedené sem v květnu roku 1897 (po nějaký čas zde byla konečná, ještě v témže roce v listopadu byla dráha dovedena až nahoru k současné budově Lidových sadů). Po válce zmizeli bruslaři i romantické vyjížďky na loďkách; dlouho neudržovanou stavbu hrázděného altánu u vody převzal podnik Restaurace Liberec a po rekonstrukci zde v roce 1974 byla otevřena restaurace Rybářská bašta; po důkladné rekonstrukci jezírka i historického objektu v letech 1996—1997 se z tohoto místa stal jeden z nejromantičtějších koutů Liberce.
Ornitologický spolek pro severní Čechy v parku zřídil roku 1902 první ptačí dům, který se poté stal základem pro další trvalé výstavy zvířectva. V roce 1907 byl k Baierovu potoku přenesen stavitelem Alfredem Hůbnerem, nikoliv náhodou taktéž členem Naturfreunde, z výstaviště nad libereckou přehradou domek, nazvaný Čapí hnízdo. V řadě vlastivěd je uváděno, že šlo o kopii tyrolského stavení, vzhled dodnes zachovalé nejstarší stavby v areálu ZOO se však spíše blíží domům v německém dolnolužickém Spreewaldu. Ve stejné době byl v parku zřízen i výběh pro srnky a srnce, přičemž nejmladší kus byl přivezen až z grabštejnského revíru hraběte Clam-Gallase. V roce 1919 pak z těchto prvních počinů v dolní části parku oficiálně vznikla zoologická zahrada, která dnes — společně s blízkou botanickou zahradou — tvoří jeden ze základních kamenů dobré pověsti Lidových sadů a jednu z hlavních turistických atrakcí této části města.
Předválečná
podoba zoologické zahrady se ze všeho nejvíce blížila spíše zvěřinci,
odborně významná instituce zde vznikla až po druhé světové válce;
věhlasu doznala zejména za ředitele Jiřího Badalce, který expozice
zaměřil nejen na divácky atraktivní podívanou, ale soustředil se i na
první záchranné programy ohrožených druhů exotických zvířat. Od roku
1958, kdy údolí Jizerského, původně Baierova potoka vyplavila silná
povodeň, se zoologická zahrada začala přesouvat z údolí do výše
položených lokalit původního parku a postupně zabrala a zčásti i zrušila
většinu původních parkových úprav založených spolkem Naturfreunde.
Nedaleko budovy Lidových sadů tak vznikla roku 1960 podle projektu
Eduarda Anděla stáj pro zebry, o pár let později jsou stavěny pavilony
pro paviány a šimpanze (kdo by v Liberci neznal Terezu, pozdější
televizní "hvězdu"). Důležitý byl taktéž bazén pro lachtany, vzniklý
roku 1970 podle projektu architekta Pavla Švancara a pavilon slonů,
postavený roku 1972 na základě návrhu Zdeňka Teichmana. Rukopis
architekta Švancara je s dalšími stavbami v zoologické zahradě spojen i
za dalšího ředitele Josefa Janečka. V roce 1994 byl do ZOO umístěn párek
bílých tygrů, zapůjčených původně ze Švédska; tygři se poté stali
jedním s hlavních lákadel zahrady.
Zdroj: Marek Řeháček a Jan Pikous mladší - Procházka do Lidových sadů, 2010







DIVADLO A VARIETÉ KARLA MEININGERA V LIDOVÝCH SADECH
Hlavním místem, kde se lidé setkávali s exotickými zvířaty před vznikem zoologických zahrad, byly pojízdné menažerie, cirkusy a případně varieté. Už kolem roku 1903 otevřel v Sedmidomkách Karl Meininger své první stálé divadlo-varieté, které později do jisté míry konkurovalo představeními se živými exotickými zvířaty i nedaleko vznikající zoologické zahradě. Jednalo se ale vždy o ochočená a cvičená zvířata. Jejich majitelé ve varieté jen hostovali a po několika vystoupeních zase odjeli z města jinam. Také Karl Meininger byl nejméně od roku 1901 členem spolku Naturfreunde.
Skromné počátky Meiningerova zábavního podniku spojeného s restaurací se zřejmě zrodily již v původní výletní restauraci Belvedére, kterou měl od města pronajatou v letech 1891–1897. O něco později, okolo roku 1903, otevřel Karl Meininger své vlastní divadlo a varieté v Sedmidomkách, kde začal na stálém místě provozovat cirkusová představení. V té době to byl, jak u sám prezentoval, první podnik svého druhu ve městě.Jedna z nejstarších zpráv o varieté v Sedmidomkách byla zveřejněna v Reichenberger Zeitung dne 19. dubna 1905. Uvádí se, že tehdy velká restaurační síň obdržela od provozovatele Meiningera nové technické a dekorativní vybavení a zároveň se neustále pracuje na celkovém dokončení tohoto podniku. Bohatý a rozmanitý program i po změně personálu bude ale jako vždy zaručen. Řada učinkujících oslnila publikum už při svém prvním vystoupení. Jako například nově angažovaná krásná subreta slečna A. Marion se svým elegantním a jiskřivým vystoupením. Dále spoluúčinkující kuplet-humoristka Louise Fritzi a zpěvačka Emmy Vermont neměly jen atraktivní scénář, ale vynikaly dobrým hlasem a jedinečnými dovednostmi. Ani velmi schopnou taneční zpěvačkou nebyl program zcela vyčerpán. Dalším a později stálým účinkujícím byl mimo jiné salonní humorista Rudolf Bacher. Zatímco část účinkujících patřila ke stálým členům a hostům varieté-kabaretu, jiní byli kočovní a po několika vystoupeních odcestovali jinam. Tím byla představení pro stálé návštěvníky města Liberce pestrá a stále něčím nová. Krom různých akrobatických, artistických, © hudebních, tanečních, imitátorských, komických a jiných kurozních představení byla ve varieté k vidění drezura domácích i exotických zvířat. Například v roce 1908 zde vystupoval s drezurou zázračné opice, psů, koček a kohouta O. Bringen.
Ve stejném roce (1908) zde mohli Liberečané zhlédnout dokonce drezuru šelem krotitele Havemana. V Reichenberger Zeitung byla o této pozoruhodné návštěvě dne 9. srpna uveřejněna zajímavá zpráva s titulkem "Lví návštěva". Deník píše, že musí ohlásit návštěvu přímo v redakci, která měla velmi zvláštní charakter. Včera ve tři čtvrtě na šest večer jelo kolem naší redakce uzavřené auto, doprovázené řadou zvědavců. Z něj konečně vystoupil krotitel Haveman, který si na řetězech vedl dva osmiměsíční křížence Iva s tygrem. Dravé šelmy zřetelně projevovaly svému pánu lásku. Pan Haveman totiž přijal pozvání a se svými čtyřnohými kamarády navštívil přímo sídlo redakce. Zvláštní pozornost obou pozoruhodných šelem vzbudil koberec v redakční knihovně. Haveman na to reagoval slovy, že si chtějí jen hrát. Zvířata ale prý okamžitě na výzvu svého pána zareagovala. Poté skočila k okennímu parapetu a pozorovala z okna mumraj lidí, který se před redakcí mezitím nashromáždil. Krotitel Haveman zde v Liberci do 15. srpna dokončoval své čtrnáctidenní hostování v Meiningerově varieté. Krom těchto dvou kříženců vlastnil ještě čtyři lvy, tygra a tři levharty. Úspěchy krotitele Havemana jsou prý obdivuhodné. Představení se konají každý den dvakrát, a to ve čtyři odpoledne a v osm večer. Samotný program obsahuje osm vynikajících čísel. Pan Haveman navštívil se svými šelmami Liberec i o rok později v dubnu, jak dokazuje pohlednice z roku 1909, vydaná v tiskárně Rudolfa Gerzabka.
Jak dokládají některé články z novin, varieté bavilo liberecké diváky i během těžšího období první světové války a sklízelo všude velký obdiv. Nad akrobatickým: kousky tří sester Silhanových se všem tajil dech. Nikdo by prý nemohl předpokládat, že jemné dívky mohou mít svaly, které tak obratně využívají při svém obdivuhodném tělesném umění. Stejně ohromující bylo také vystoupení otce Fredyho Silhana s dcerou Martou. Pozorní kolemjdoucí mohou dodnes v Riegrově ulici v místech, kde varieté stávalo, najít na boční fasádě domu zřetelný pozůstatek starého nápisu jako upoutávku na "Varieté Karl Meininger".
zdroj: Zoo Liberec – příběh nejstarší zoo v ČeskuAutoři: RODOKMEN.BIZ (Martin Šulc, Josef Soukup, Julius Jankovič), Lukáš Nekolný
Editor: Lukáš Nekolný
Badatelská činnost a výběr obrazových příloh: RODOKMEN.BIZ (Josef Soukup, Martin Šulc, Julius Jankovič),
Lukáš Nekolný, Klára Baláková

fotogalerie 10.5.2025
V SRDCI LIDOVÝCH SADŮ











Na
zasedání liberecké městské rady bylo dne 1. září 1897 rozhodnuto, že
dosavadní restaurace Belvedère již rozhodně nevyhovuje plánovanému
reprezentativnímu vzhledu této části Liberce a bude dobré ji přebudovat
na honosnější stánek pro odpočinek Liberečanů. Celá akce získala na
významu poté, co až na okraj lesů do Sedmidomků byla 11. listopadu 1897
zavedena tramvajová trať, jejíž konečná zastávka dostala název
Volksgarten. Zrod velkolepého objektu Lidových sadů, jakéhosi srdce celé
této části města a cíle celé promenády, se rychle blížil.
Liberečtí radní měli se starým Belvedèrem velkolepé plány. Mělo z něj vzniknout nejen kvalitní hostinské zařízení pro Liberečany, ale také jakési centrum celého velkého lázeňského a rekreačního střediska, které v kdysi zapadlých Sedmidomcích na konci 10. století začalo rychle vznikat. Dle tehdejších zvyklostí byla pro organizované naplnění tohoto záměru zřízen Volksgarten-Ausschuss (Výbor pro Lidové sady), za jehož předsedu byl již v roce 1898 vybrán místostarosta Rudolf Nerradt. Při realizaci projektu pak značnou roli hrál Ausschuss zum Bau einer Gastwirtschaft im Volksgarten (Výbor pro výstavbu pohostinství v Lidových sadech), vedený radním Ferdinandem Felgenhauerem. Dodnes bohužel nevíme, šlo-li o orgány dva, nebo pouze o jeden výbor, jehož název a složení bylo jen přizpůsobováno potřebám. Výbor vypsal peněžní sbírku a zároveň vyhlásil soutěž architektů o návrh velkolepé stavby s rozsáhlým společenským sálem. Došlé návrhy architektonického řešení byly velice podobné — místo setkávání liberecké měšťanské obce si jejich autoři představovali jako mohutnou budovu s vysokou věží, obklopenou zahradou s altány. Sjednocujícím prvkem všech byla tehdejší zdobnost — v podstatě všechny náměty počítaly se zřízením jakéhosi zámečku obklopeného parkem se sochami a fontánami; jednotlivě se odlišovaly pouze v různých historizujících stylech.
Soutěž
nakonec vyhrál návrh libereckého stavitele Adolfa Horna. Ukázalo se, že
velkoryse pojatou budovu podle něj nebude město schopno postavit ani s
přispěním sponzorů. Vratislavický pivovar tehdy věnoval deset tisíc
korun, tutéž částku poskytl Plzeňský Prazdroj a elektrické podniky; pět
tisíc přispěla firma Johann Liebieg dč Co, tisíc korun věnovalo družstvo
libereckých soukeníků a továrník Adolf Hoffmann z Górlitz. Vedle toho
Liberec vypsal prostřednictvím Reichenberger Bank podílové listy, které
se prodávaly po stokoruně. Mezi prvními si je koupili továrníci a
obchodníci Ginzel, Deutsch, Schiller či sám stavitel Horn; půjčka byla
splacena až roku 1930, téměř třicet let po dostavění budovy.
Před
zahájením stavby bylo navíc třeba co nejvíce redukovat náklady. Původní
Hornův projekt budovy Lidových sadů tak měl zvláštní osud — známý
liberecký továrník Heinrich baron von Liebieg, který měl ve městě vždy
velký vliv, jej dal k posouzení profesorovi Josefu Schmitzovi z
Norimberka, v té době velice respektovanému odborníku v oblasti
architektury, který zrovna v té době pro Liebiegy připravoval nedaleko
projekt "rodového hradu" — Liberecké výšiny.
Schmitz
ale okamžitě sám vypracoval vlastní návrh, který z Hornova vycházel a
nabídl jej městu. To však s největší pravděpodobností nechtělo vyvolat
válku architektů a k novému návrhu se příliš aktivně nestavělo. Schmitz
proto navrhl účast svého mladého, teprve 26letého spolupracovníka,
norimberského architekta Jakoba Schmeissnera, který v té době již
okázalý historismus opouštěl a preferoval užití moderních secesních
prvků. Na to výbor nakonec slyšel a výsledný projekt tak kombinoval
práci všech tří architektů — půdorys a dispozice byly dle Horna, hmota
budovy dle Schmitze a výzdoba dle Schmeissnera, který se fasádami
použitými poprvé na Lidových sadech nedlouho poté proslavil v libereckém
Liebiegově městečku. Projekty, zobrazující místo přezdobeného loveckého
zámečku s fontánami budovu Volksgarten jako svěží, lehce romantickou
stavbu ve stylu německé renesance se secesními prvky, konečně podepsal
starosta MUDr. Franz Bayer a realizaci již nic nebránilo.
Stavební
práce byly na nové budově zahájeny v novém století — roku 1900, a sice
libereckou firmou Adolf Horn; zdá se, že se tak město snažilo autorovi
původního projektu odvděčit za patálie spojené s osudem jeho původního
projektu. R realizaci náročné akce vydala komise ve spolupráci s
magistrátním stavebním úřadem Všeobecné podmínky pro stavbu restaurace v
Lidových sadech, které podrobně řešily jednotlivé postupy při stavbě
tak, aby výsledek byl co nejlepší a nejtrvalejší. Pečlivě rozebráno bylo
mj. použití stavebních materiálů: na stavbě bylo možné kupříkladu
použít pouze kvalitní dříví, v zimě kácené. Veškeré pískovcové prvky
byly dodány z lomů u Zdislavy, nejkvalitnější žula pocházela z
ruprechtických a vratislavických lomů.
I na současné poměry mohutná budovy byla dokončena v rekordním čase jednoho roku. Hlavním prostorem celého objektu byl velký sál o rozměrech 25x12 metrů s dřevěnou klenbou ve výšce 10 metrů, ze které visely křišťálové lustry; po obou stranách sálu byly pod stropem namalované pohledy na starý a nový Liberec, reprezentované zbořenou a současnou radnicí. Galerie sálu s celkovou kapacitou 1 000 osob byla přístupná po schodišti z velké vstupní haly. Při zá padní straně sálu se nacházela restaurace propojená s oblíbeným zahradním občerstvením pro více jak 2 500 hostů, na nějž se vycházelo přes krytou verandu. Na ni navazovala terasa se dvěma dřevěnými altány; původně otevřenými, později přeměněnými na uzavřené prostory; v jednom z nich je dnes umístěno Experimentální studio a ve druhém pak restaurace Formanka. Dodnes se dochoval plán možného rozmístění kulatých stolků na verandu a do zahrady; podle něj by se před budovu vešlo neuvěřitelných 2 552 lidí a všichni by si sedli! V patře nad restaurací bylo osm hostinských pokojů, technické zázemí a byt nájemce pohostinství. Dominantním prvkem celého objetu byla 32 metrů vysoká věž; tento údaj pochází z dobových zdrojů, nicméně některé novější zprávy udávají i výšku 33 či 35 metrů a výška dosud nikdy přesně nezměřené věže tak zůstává jedním z malých tajemství Lidových sadů. Věž byla zakončená hrázděným vyhlídkovým prostorem a dlátovitou střechou, do její zdi byl zasazen pískovcový městský znak Liberce s letopočtem 1901, připomínajícím dokončení celé budovy. Tato dominanta se 155 schody sloužila jako vyhlídka od otevření objektu až do poloviny padesátých let, kdy byla z bezpečnostních důvodů uzavřena. Opětovnému otevření předcházela kompletní rekonstrukce věže, která byla dokončena podle pro-jektu Ing. Františka Čejky až v květnu 1998.
Slavnostní
předání budovy včetně rozlehlého parku s krásným dřevěným hudebním
pavilonem — vybudovaným již zcela v duchu secesní módy — se konalo 30.
listopadu 1901 v 10 hodin dopoledne a účastnili se jej jen zástupci
města a dále pak pár významných občanů, kteří se na stavbě a její
přípravě podíleli. Po prohlídce budovy držel v restauraci nad slavnostní
tabulí, připravenou novým nájemcem Leopoldem Echtnerem, řeč stavitel
Adolf Horn. Ten připomněl význam Comitee, připravujícího stavbu Lidových
sadů, vedeného radním Ferdinandem Felgenhauerem; na závěr pak prohlásil
přesně v duchu té doby, která jako by chtěla důsledně zapomenout na
všechny ty kapelníky Šindeláře, hostinské Jírů či obchodníky Zemánky,
kteří se v této oblasti taktéž objevili, že vyslovuje přání, aby nová
budova byla provždy zasvěcena německé pospolitosti a německé veselosti.
Až po potlesku vystoupil starosta města Dr. Franz Bayer, který řekl,
volně přeloženo, asi toto: "Tak bylo konečně naplněno nejtoužebnější
přání našeho obyvatelstva a na místě malého, nevzhledného Belveděre se
nyní vypíná mohutný, povznášející a stylový objekt Volksgarten, jehož
věž je viďitelná široko daleko a hlásá, jak je tento překrásný kousek
země zaslíben osvěžení ducha i těla. Již před více jak deseti roky
uzrálo v kruhu našeho kolegia poznání, že je zde nutná změna, že na
tomto místě musí vzniknout nejen lepší pohostinství, ale musí být
obzvláště vytvořen prostor; který poskytne publiku ochranu před
nevlídností počasí. Nedostatek prostředků a zahájení nutnějších a
důležitějších obecních prací nám bohužel nedovolilo tyto plány dokončit.
Když pak ale vznikl nápad doporučit naše — na přírodní krásy bohaté a
zdravé — okolí jako letovisko, vrátila se tomuto projektu obliba i
přívrženci. Jakmile pak podporovatelé projektu poskytli městské obci
levné peníze, nic již nestálo realizaci v cestě a původní plán se, k
naší radosti, zdařil. V první řadě proto náleží náš dík těmto
podporovatelům, mezi jinými panu Adolfu Hoffmannovi z Görlitz, zdejším
elektrickým podnikům, vratislavickému a plzeňskému pivovaru, jakož i
odběratelům podílových listů. S dělností a prozíravostí se pak
ustanovený výbor pro Lidové sady zhostil úkolu, který beze zbytku
splnil. Zvláště se o to zasloužil předseda tohoto výboru, náš městský
radní pan Ferdinand Felgenhauer, který si tímto přidal další list do
svého slavnostního věnce, ke všem svým předchozím zásluhám o zkrášlení a
výstavbu našeho milovaného Liberce. Za umělecké formy německé
renesance, které při vší své jednoduchostí vytvářejí přitažlivý vzhled,
vděčíme norimberskému architektovi panu Schmeissnerovi, jehož nám
doporučil pan baron Heinrich Liebieg, který nejen v tomto případě
přispěl svou radou i činem. Umělci na tomto místě vyslovuji naše
největší uznání a panu baronovi co nejvřelejší dík za jeho podporu.
Poděkování bych chtěl také vyslovit staviteli Adolfu Hornovi, od něj
pochází základní návrh a členění objektu; on taktéž poté celou stavbu
solidně a včas provedl, k naší plné spokojenosti. Uctít musím také práci
městského stavebního úřadu. A nyní, pánové, těšme se z tohoto zdařilého
díla a vyjádřeme očekávání, že dojdou naplnění naše naděje, aby zde
nevzniklo jen místo pro zábavu a obveselení našeho obyvatelstva, ale
také důležitý boď světa turistů a místo pro návštěvníky z blízka i z
daleka, kteří toužebně vyhledávají klid a odpočinek. K tomu pomáhej
Bůh!"
Starostovu
řeč následoval bujný potlesk a provolávání slávy. Poté vystoupil
architekt Jakob Schmeissner, který poděkoval stavebnímu výboru i
zastupitelstvu za důvěru a pozvedl sklenici na město Liberec jako
centrum německé občanské uvědomělosti — ať vzkvétá, roste a prospívá.
Následovaly projevy radního Dr. Heinricha Stadena, který zastupoval
nepřítomného radního Felgenhauera, dále pak pokračovala vystoupení
libereckých zastupitelů; čten byl i oslavný telegram zaslaný Heinrichem
baronem Liebiegem. Poté byl nový objekt předán veřejnosti.
Nejveselejší
doby Lidových sadů jako hlavního rekreačního zařízení v Liberci
skončily s první světovou válkou. Ale i za časů první republiky a
propuknuvší hospodářské krize byla budova, a zejména její zahrada,
zaplněna výletníky, kráčejícími do Jizerských hor či se z nich
vracejícími. V sále se i nadále konaly všechny důležitější společenské
akce města i zdejších spolků; pod křišťálovými lustry se bavila i nadále
liberecké honorace. Na konci třicátých let a následně za druhé světové
války ale začaly Lidové sady sloužit spíše schůzování než zábavě; sál
byl vyzdoben nacistickými symboly a vlajkami, taneční zábavy a veselení
výletníků ustoupily do pozadí.
Válečná
minulost budovy Lidových sadů není ještě zcela prozkoumána a v budoucnu
může ještě přinést nejedno překvapení. Podle výzkumů Ivana Rouse,
specializujícího se na toto období, měl rozsáhlý objekt sloužit na konci
druhé světové války jako místo, do něhož byly ve velkém sváženy
nacistické archivy z míst dobytých na východě Rudou armádou. Na
leteckých snímcích americké špionážní služby je prý budova obklopena
řadami nákladních automobilů, které sem přivážely písemnosti, jež poté
po vytřídění transportovaly dále na západ.
Po
válce se do Lidových sadů na čas vrátil duch odpočinku a zábavy. Na
počátku padesátých let sem ale přišlo zase více politiky než veselení a v
sále dokonce proběhlo veřejné přelíčení prvního
vykonstruovaného politického procesu s Liberečany, kteří se "provinili" jen tím, že si dovolili uvažovat o skutečné demokracii.
Ve
stejné době začal být svépomocí budován v blízkém lese přírodní
amfiteátr, jehož historie je téměř stejně zajímavá jako dějiny hlavní
budovy Lidových sadů. V roce 1955 byla budova restaurace předána
ministerstvu národní obrany a stal se z ní Armádní dům. Vojenská správa
zde ihned provedla četné stavební úpravy. Ty byly sice z technického
pohledu nutné, ale téměř ve všech případech šly proti původní
architektuře objektu. Vedle zastřešení venkovní terasy představovalo
největší zásah vybourání původního zaklenutého jeviště a jeho výrazné
zvětšení. Později ještě přibyl vedle hlavní budovy i nepříliš vzhledný
objekt dílen. Z hlediska provozu nebylo nevýznamné zrušení hlavního
vchodu do budovy ze zahrady a vybudování nového vstupu od tramvajové
trati na opačné straně; narušen tak byl tradiční pohled na Lidové sady
jako na objekt, k němuž se přichází z městského parku přes zahradní
restauraci. Díky tomu a uzavřenému vchodu do zahrady přišla budova o
velkou část své starodávné krásy. K dalším úpravám pak došlo v roce
1966, kdy požár zachvátil střechu nad hlavním sálem, načež došlo k
utržení jednoho z velkých křišťálových lustrů a jeho pádu přímo na
parkety. To již byl několik let uživatelem staré budovy Park kultury a
oddechu Liberec. Ten se v době svého největšího rozmachu v šedesátých a
osmdesátých letech stal organizací zastřešující mnoho kulturních aktivit
ve městě Liberci.
K
původní budově Lidových sadů pak byl již v padesátých letech přičleněn
dodnes oblíbený dětský koutek zřízený u rybníčka v zahradě bývalého
léčebného ústavu a na přelomu 70. a 80. let doplněný o neodmyslitelný
elektrický vláček pro děti, původně umístěný na Šaldově náměstí. Činnost
tzv, PKO byla v té době skutečně rozsáhlá; tradiční náplní zůstaly
zábavy a plesy i koncerty vážné i populární hudby, ale přibyly i taneční
hodiny v Klubu společenského tance, ale i nejrůznější politické aktivy a
schůze. Kromě toho zde působila i řada tehdy oblíbených zájmových
kroužků — například Fomaklub, Klub vědecké fantastiky Trifid,
Astronomický klub či Hifiklub; zázemí zde nalezli filatelisté,
filumenisté, esperantisté, dále pak mnoho různých kurzů — od jazykových
školení až po ruční práce; pod PKO vznikla i redakce měsíčníku Kultura a
sport Liberecka. Zkoušeli zde také členové nejrůznějších hudebních
souborů — Podještědského souboru písní a tanců, populární skupiny
Kynouti, Cimbálové muziky. S budovou Lidových sadů je bytostně spjata i
činnost známého Orchestru Ladislava Bareše, bez kterého se po mnoho let
neobešla žádná liberecká plesová sezóna. Tento známý orchestr založil
kapelník Ladislav Bareš, který do Liberce přišel z Hradce Králové již v
roce 194.6; nejprve vystupoval v kavárně Nisa pod jménem Alfa. Od
začátku padesátých let hrál v podobě bigbandu a v té době již patřil k
nejlepším českým neprofesionálním orchestrům. Každoročně doprovázel
české populární zpěváky při estrádách na LVT a spojen byl i s řadou
ročníků českých i mezinárodních tanečních soutěží. A právě v Lidových
sadech se každoročně pořádala vrcholná soutěž ve společenském tanci
třídy A — Podještědský pohár, memoriál Václava Pražáka.
PKO
tak i přes tíhu doby umožňoval existenci celé řady smysluplných
činností, a jelikož se tehdy nemohla pořádat žádná aktivita bez
oficiálního zřizovatele, spadaly pod něj také lunaparky, střelnice,
hrací automaty a různé klubové činnosti. Tak se na čas stal i
zřizovatelem Casina (později klubu mladých), využíval pro kurzy i kryt
civilní obrany na Tržním náměstí (pozdější rockový klub Golet či Casta).
K obrazu tehdejší doby patřilo i to, že se nevyhnul ani
propagandistickým akcím nebo takovým činnostem, jakou představoval
například Ruský klub pro učňovskou mládež v budově nedaleko přírodního
amfiteátru; od roku 1981 byl dokonce správcem památníku dělnického hnutí
v pavlovickém Koloseu se stálou expozicí připomínající, že právě zde
byla roku 1921 založena německá sekce Komunistické strany
Československa.
Osmdesátá léta 20. století byla v protikladu s mohutným nárůstem činnosti pro historický objekt Parku kultury a oddechu obdobím jistého úpadku. Budovy starých dobrých Lidových sadů chátraly a při sporých dostavbách a úpravách se jen málo dbalo na zachování originálního stylu architektury. Vše původní, co nepoškodily či neodstranily úpravy v padesátých a šedesátých letech, vyžadovalo naléhavě záchranu a obnovu. Značně narušená začala být konstrukce vyhlídkové věže, která byla pro veřejnost od padesátých let nepřístupná.
Prostředků
na obnovu se však příliš nedostávalo. Osmdesátá léta ovšem i tak do
budovy Lidových sadů či do nedalekého amfiteátru přiváděla hudební
hvězdy tehdejší doby. Jména jako Komorní orchestr Leoše Janáčka, Blues
band Luboše Andršta s Peterem Lipou, OK Band, polské Kombi,
východoněmecké Silly, Originální pražský synkopický orchestr s Ondřejem
Havelkou, Tango, Máci, Mustangové, Hop Trop, Kociánovo kvarteto, Plavci,
Novum s Michaelou Linkovou, Komorní žesťový soubor, Framus Five,
Marsyas, Žentour, Karel Zich, Lenka Filipová, Dalibor Janda, Miroslav
Žbirka, ale i baviči své doby — Vladimír Menšík a Josef Bek se dodnes
objevují v dochovaných
pamětních
knihách z té doby a společně s fotografiemi vyvolávají u pamětníků
nostalgické chvění a vzpomínky na tehdejší dobu, lásky na laminátových
lavičkách v publiku, ale i párky a pivo z kelímku, patřící k těm
příjemnějších artefaktům těchto časů.
Neodmyslitelnou
součástí areálu PRO v Lidových sadech již prakticky od války bylo také
nedaleké přírodní divadlo. Hojně navštívené Slavnosti dnů osvobozeného
pohraničí již v roce 1950 ukázaly, že prostranství vedle budovy Lidových
sadů nemůže stačit masovým akcím. Již na jaře 1051 bylo proto v akci
Buduj Liberec — posílíš mír zahájeno v nedalekém lese budování
přírodního amfiteátru, který byl vnímám jako jeden z největších úkolů
při výstavbě města. Akce byla zahájena přesně dle pravidel té doby — 10.
března 1951 nastoupili bri
gádníci před radnicí a po nezbytném politickém projevu odpochodovali do
Lidových sadů, kde začali v lese s kácením stromů. Nasazení a nadšení
bylo obrovské — amfiteátr pro 35 tisíc lidí se stavěl v červnu i v
nočních směnách za umělého osvětlení. Budovalo se jeviště a stupňovité
hlediště, pro modelování jednotlivých teras byla použita mauthausenská
žula, dopravená původně na stavbu tzv. Hitlerovy dálnice a zanechaná po
celou válku kdesi u Machnína. Snad celý Liberec se tehdy snažil, aby vše
bylo připraveno pro nesmírně očekávané vystoupení obdivovaného
Alexandrovova souboru písní a tanců. A tak se zde 22. června na
"Alexandovcích" nakonec opravdu sešlo neuvěřitelných čtyřicet tisíc
lidí.
Po téměř třiceti letech využívání byl původní amfiteátr již značně zchátralý, a tak došlo pod patronátem tehdejšího předsedy MěstNV v Liberci Jaroslava Svobody k jeho postupné rekonstrukci. Původní provozní objekt byl v rámci tzv. akce "Z" (čili zvelebování) nahrazen panelovou budovou s šatnami, bufetem a dalším zázemím. Projekt vytvořilo Zemědělské stavební sdružení pod vedením Josefa Dřímla a práce byly dokončeny roku 1981. Jeviště bylo chráněno plachtou zavěšenou na ocelové konstrukci a celkově bylo upraveno i hlediště, přičemž počet míst zde byl snížen na 15 tisíc. V novém amfiteátru, oficiálně označovaném za přírodní divadlo, Liberečany překřtěném na Amfik, se pak odehrávaly nejen koncerty, ale především nejrůznější propagandistické akce jako například Slavnosti míru a přátelství, prvomájové oslavy a další, spojené převážně s vystoupením folklórních souborů a estrádami. V srpnu roku 1983 nastala v amfiteátru havárie způsobená nepříznivými povětrnostními vlivy, kdy byla roztrhána plachta nad jevištěm, ale během pár dnů bylo vše opraveno tak, aby se zde 5. září mohla konat slavnost míru a československo-sovětského přátelství. Ještě tentýž měsíc se zde objevila legendární německá skupina Puhdys a liberecký Vpřed tehdy o této události napsal: "Masová návštěva mladé generace na rockovém koncertě Puhdys sice dokázala, že mladí mají k této hudbě vztah, nicméně nesmí neúměrně konkurovat zájmům ostatním. Proto znovu chceme apelovat na všestrannost kulturního rozhledu mladých lidí — vžďyť nabídka je v Liberci dost pestrá!" Slavný byl i koncert skupiny Olympic v roce 1984, kterým, zdá se, asi skončila i "zlatá doba" amfiteátru. Na poslední popsané stránce několikakilogramové pamětní knihy přírodního divadla je za rok 1985 jen maličký výstřižek z novin ohlašující, že v přírodním divadle PKO vystoupí 28. 5. od 18 hodin Petra Janů a skupina Express z NDR. Neznámý kronikář pod něj připsal obyčejnou tužkou komentář, který je trefným svědectvím této unavené doby: Nemám fotky, nemám výstřižky z novin, mám jen jediný kousek na rok 85. Nic z toho nevytvořím!
V amfiteátru se pak sice ještě konalo několik úspěšných akcí, ale po roce 1990 začal obrovský areál pro masové akce, který najednou neměl využití, silně chátrat. Jeden čas se uvažovalo o jeho nahrazení nástupním prostorem pro lanovou dráhu Liberec-Bedřichov, ale po opuštění tohoto nepřiměřeně velkorysého projektu byl amfiteátr ponechán víceméně nevyužitý a dnes je z větší části zarostlý, jen některé provozní budovy částečně využívá jako zázemí liberecká ZOO.
Po
roce 1989 se podobně změnilo i kulturní poslání hlavní budovy PRO,
zmizely povinné propagandistické pořady a prezentace některých umělců ze
spřátelených lidově demokratických zemí, které — až na výjimky — v
posledních letech navštěvovala již jen povinně školní mládež. Park
kultury a oddechu se naopak v devadesátých letech stal dějištěm
nejrůznějších nových pořadů, neboť hlavní sál byl dostatečně kapacitní
pro pořádání nejrůznějších seminářů a žádaných alternativních kurzů.
Proslulé byly zejména programy Zlaté mysli, duchovní semináře, spojené s
přecházením žhavého uhlí, které bylo organizováno v zahradě. Fenoménem,
který přetrval ze starých dob, byla taneční výuka manželů Koškových; od
roku 1992 začal C & W Club nově pořádat v zahradě taktéž Godyho
memoriál, tradiční festival country hudby. Velkou změnu představovalo
pro mnohé Liberečany přestěhování kultovního Experimentálního studia z
budovy zrušeného Okresního kulturního střediska v centru města do
jednoho ze starých, nicméně dle projektu Ing. Františka Čejky velmi
zdařile zrekonstruovaných altánů. Budova Lidových sadů se tak stala
téměř multifunkční, schopná zajišťovat hned několik různých pořadů
najednou. V té době zde našlo umístění i liberecké studio Českého
rozhlasu; které pak v novém století vystřídalo Radio Dobrý den.
Od
poloviny 90. let začalo město Liberec provádět řadu potřebných
rekonstrukcí historického objektu. V roce 1994 byla zrušena uhelná
kotelna a rekonstruována část půdních prostor. Další etapu představovala
oprava věže, která je od srpna 19098 opět přístupná veřejnosti, a
obnova secesního hudebního pavilonu. Další zásadní změna se začala
uskutečňovat v roce 2000; v březnu město oznámilo přípravu likvidace
svých dvou příspěvkových organizací — Parku kultury a oddechu a
Střediska kulturních služeb, provozovatele Experimentálního studia a
Malé výstavní síně na Šaldově náměstí. Zároveň vyhlásilo výběrové řízení
na nového provozovatele areálu Lidových sadů. V červnu byl výběrovou
komisí z pěti přihlášených vybrán projekt společnosti Kulturní služby
Liberec, zaštiťovaný dlouholetým kulturním pracovníkem Petrem Vostřákem,
v trampském hnutí, které v Lidových sadech té době nalézalo také své
občasné útočiště, přezdívaným Gamby. Tato společnost převzala od 1.
ledna 2001 na základě smlouvy historický objekt s celým areálem a
vrátila mu tradiční název Lidové saďy. V listopadu 2001 pak oslavila
budova Lidových sadů sto let svého trvání. Herec Naivního divadla Marek
Sýkora tehdy — v roli starosty Bayera — vítal hosty původním projevem z
roku 1901, krájel se dort
ve tvaru budovy s věží a mezi jitrničkami se diskutovalo na téma
budoucnosti stoleté budovy, která ztratila část elegance, ale v
libereckém
kulturním prostředí si stále udržela část dobrého zvuku.
Současné jméno kulturního stánku na konečné tramvaje pod lesy Jizerských hor se zhlédlo ve stoleté historii Lidových sadů. Provozovatelé však mají na začátku nového století stejný úkol jako jejich předchůdci: poskytnout návštěvníkům co nejpříjemnější a zajímavou zábavu v krásném přírodním prostředí na okraji města Liberce.
Zdroj: Marek Řeháček a Jan Pikous mladší - Procházka do Lidových sadů, 2010
